Domů
Větrné elektrárny
První turbína největší mořské větrné elektrárny světa dodala elektřinu do sítě
Dogger Bank offshore větrná elektrárna Spojené království (zdroj: Dogger Bank Wind Farm)
Zdroj: Dogger Bank Wind Farm

První turbína největší mořské větrné elektrárny světa dodala elektřinu do sítě

Projekt britské offshore větrné elektrárny Dogger Bank dosáhl prvního významného provozního milníku. Na své místo technici umístili a zprovoznili první turbínu Haliade-X o výkonu 13 MW. Ta záhy na to začala dodávat první elektřinu do sítě pomocí stejnosměrného kabelu. Celkový výkon elektrárny ve třech etapách dosáhne 3,6 GW a bude největším offshore větrným parkem na světě.

Společnost SSE Renewables oznámila, že první větrná turbína jejího projektu Dogger Bank začala dodávat elektřinu do sítě Spojeného království. Výroba začala v sobotu 7. října večer skrze stejnosměrný vysokonapěťový kabel (HVDC) spojující projekt s pevninou. Větrný park Dogger Bank se nachází v Severním moři ve vzdálenosti zhruba 130 kilometrů od východního pobřeží Anglie.

„Větrná energetika na moři je zásadní pro výrobu obnovitelné energie, která může dodávat energii britským domácnostem z britských moří. Proto je fantastické vidět největší světovou větrnou farmu Dogger Bank, která dnes poprvé vyrábí elektřinu. Posílí nejen naši energetickou bezpečnost, ale vytvoří pracovní místa, sníží účty za elektřinu a udrží nás na cestě k uhlíkové neutralitě," uvedl britský premiér Rishi Sunak.

Projekt Dogger Bank, který se skládá z celkem tří fází (A, B a C), disponuje obřími větrnými turbínami Haliade-X od GE. Celkem jich na ploše odpovídající oblasti Velkého Londýna bude instalováno 277, pro fáze A a B o výkonu 13 MW a pro fázi C dokonce o výkonu 14 MW.

Obří turbíny největší offshore větrné elektrárny

Větrné turbíny instalované v Dogger Bank mají 107m dlouhé lopatky a dosahují výšky 260 m, což je pro srovnání dvojnásobek výšky ikonického londýnského kola London Eye. SSE Renewables uvádí, že jediné otočení větrné turbíny vyrobí dostatek energie pro dvě průměrné britské domácnosti.

„Hodně se mluvilo o potřebě vybudovat domácí zdroje energie a my pro to podnikáme kroky v masivním měřítku. Dogger Bank významně posílí energetickou bezpečnost Spojeného království, cenovou dostupnost a vedoucí postavení v boji proti změně klimatu. Přesně tak bychom měli reagovat na energetickou krizi," uvedl Alistair Phillips-Davies, generální ředitel společnosti SSE.

V instalaci dalších turbín technici budou pokračovat další tři roky. V roce 2026 by měl být celý offshore větrný park uveden do komerčního provozu. Se svými 3,6 GW se Dogger Bank stane největší větrnou offshore elektrárnou na světě.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
Miloslav Černý
13. říjen 2023, 12:14

Než se pustíme do takového megalomského nákladného projektu, mělo by se vzít v úvahu, jak to bude z ekonomikou při dlouhodobém provozu potřebné pro návratnost takto vložených investic. To nelze porovnávat se současností. Vrata OZ v celém svém spektru se otevírají celosvětově na max. a navíc o ně bude prioritnější zájem ve smyslu odběru vyrobené energie.

Vladimír Šťastný
13. říjen 2023, 12:22

Já bych začal tím, že u nás napustíme moře....

Jan Veselý
13. říjen 2023, 12:59

Máte to kousek, začněte u Hřenska špuntovat.

necyklopedie . org / wiki / Soubor:CeskaPrehrada.png

Galipoli
14. říjen 2023, 10:45

Pokud se ty předpovědi o stoupání hladiny moří potvrdí, a hladina se zvýší asi tak o 250 m, tak z ČR bude prakticky přímořský stát. A pak, ne dříve, si ty větráky nainstalujem. A, možná, se to i vyplatí.

De Carbon
15. říjen 2023, 01:28

Hrensko lezi pouhych 123 m.n.m. Hrensko je dle mych informaci nejnize polozene misto v CR. Tak staci nejaka vetsi Tsunami a mame v Labi slanou vodu.

Jan Veselý
13. říjen 2023, 12:52

A vy si myslíte, že to investor neudělal? To by byl u takhle velkého projektu asi první v historii.

Emil
13. říjen 2023, 17:33

Tato odpověď měla patřit také "k článku o plánovéné JEDU". Pan Veselý jistě bude souhlasit. :-)

Jan Veselý
13. říjen 2023, 21:47

Souhlasím, takhle velké investiční projekty nejsou pro srandu králíkům. Však u Dukovan stát dělá všechno možné jen, aby politici toho "bílého slona" měli.

Miloslav Černý
13. říjen 2023, 17:01

Omluva. Mělo patřit k článku o plánovéné JEDU.

hellokitty
13. říjen 2023, 15:29

ze zrovna Sunak si berie do ust uhlikovu neutralitu, ked ju sam svojimi vyhlaseniami uspesne sabotuje

Omega
13. říjen 2023, 16:44

Se jim povedlo sehnat levné financování.

V roce 2019 získali CFD na 40 liber/MWh, s úpravou o inflaci to je letos 48.73 -> 56.3Eur/MWh

pokud budou mít koeficient využití 50%, tak za rok vyrobí 15.5TWh

Milan Vaněček
13. říjen 2023, 20:09

To je mnohem levnější (a rychlejší) než Hinkley Point 3. Obrovský rozdíl v ceně za MWh. To se Angličanům vyplatí.

Jan Veselý
13. říjen 2023, 21:34

Inspiroval jste mě k tomu, že jsem si ten koeficient využití dohledal. Investor deklaroval, že očekává 63%, tj. 19.8 TWh/rok.

Pravoslav Motyčka
13. říjen 2023, 23:20

Vítr je pro Anglii velmi dobrý zdroj. Zejména když nejsou VTE z pevniny vidět.

Jaroslav Studnička
14. říjen 2023, 09:52

Tak a teď se inspirujte a dokažte své tvrzení z včerejška

"Když postavíte 1 GW plynovou elektrárnu+ 1 GW FVE + 1 GW VtE + 1 GW/ 10 GWh baterii, vyjde vás to pořád ještě levněji než Mochovce 3+4."

Milan Vaněček
14. říjen 2023, 10:37

V ČEZu už to mají spočítané, zeptejte se jich, proto budou stavět FVE+VtE+akumulaci(baterie i přečerpávací VE)+plyn. To už uvidíte v tého dekádě.

(A z příkazu vlády možná i JE? v dekádách příštích?)

Jaroslav Studnička
14. říjen 2023, 10:42

Já se ptám toho, kdo to tvrdil. Předpokládám, že p. Veselý je svéprávný a dokáže své tvrzení obhájit.

Nevím proč bych se Vaněčku měl ptát ČEZu.

Emil
14. říjen 2023, 10:49

ČEZ bude stavět jak FVE+VtE+akumulaci+plyn, tak JE, takže o tom co je levnější to neříká vůbec nic a vy jste jako obvykle argumentačně úplně mimo, Vaněčku. To "z příkazu vlády" jste si vymyslel, se stejnou (ne)věrohodností by se dalo tvrdit, že "z příkazu vlády" staví i cokoliv ostatní.

Milan Vaněček
14. říjen 2023, 10:56

ČEZ si spočítal, že je pro něj nejvýhodnější stavět FVE+VtE+akumulaci+plyn. Nedělejte z nich hlupáky, nemyslete si že Vy jste chytřejší. A taky to postaví už v této dekádě. Je to rozhodnutí ČEZu , se souhlasem svého největšího akcionáře.

Milan Vaněček
14. říjen 2023, 10:56

ČEZ si spočítal, že je pro něj nejvýhodnější stavět FVE+VtE+akumulaci+plyn. Nedělejte z nich hlupáky, nemyslete si že Vy jste chytřejší. A taky to postaví už v této dekádě. Je to rozhodnutí ČEZu , se souhlasem svého největšího akcionáře.

Emil
14. říjen 2023, 11:45

ČEZ si nic takového nespočítal, opět si vymýšlíte naprosté bludy, Vaněčku. Pokud ČEZ někde něco bude v "této dekádě" stavět, tak díky podpoře státu typu Modernizační fond, rozdílový kontrakt, kapacitní platby apod. Nic to tedy nevypovídá o tom, co je výhodnější.

Jaroslav Studnička
14. říjen 2023, 13:13

Ano, stejně jako v případě ZEVO Mělník, kdy ČEZ očekává dotaci 6,1 mld. Kč při ceně zakázky cca 12,3 mld. Kč.

richie
14. říjen 2023, 17:21

Milan Vaněček 14. říjen 2023, 10:56

ČEZ si spočítal, že je pro něj nejvýhodnější stavět FVE+VtE+akumulaci+plyn. Nedělejte z nich hlupáky, nemyslete si že Vy jste chytřejší. A taky to postaví už v této dekádě. Je to rozhodnutí ČEZu , se souhlasem svého největšího akcionáře.

poprosim Vas p. Vanecek, to uz ste sa celkom opustil? Nerobte zo seba hlupaka.

Ano, samozrejme ze je to pre nich vyhodne stavat, inak by do toho nesli, ale aj takemu "ekonomovi" blahovi je jasne, ze ta vyhodnost je skryta v podpore, dotaciach, cerpania roznych podpornych schem a podobne ... a ze to daju este v tejto dekade? Samozrejme ze ano, ved tie prostriedky su viazane na sucasne programovacie obdobie a ak by to nestihli, tak by to museli zatiahnut zo svojich cele..

Ale to absolutn neznamena, ze JE nie su vyhodnejsie ..

a este dodatok - kedze ste tam dali aj PVE - ano generalku Orlik uz nutne potrebuje a CEZ ho "planuje" uz dobrych desat rokov, tak preco nevyuzit aktualne dondy/podporu a este si spravit aj dobre PR, to je prosim bizinis a robia ho dobre (zial zatial hlavne z kratkodobeho pohladu - aj tu chce kazdy zarobit co najskor :( )

Anton Meško
14. říjen 2023, 11:34

Pán Studnička, prosím Vás tie batérie majú koľko rokov životnosť?

Jaroslav Studnička
14. říjen 2023, 13:08

Pane Meško, toť otázka? Nicméně myslím, že budeme rádi za porovnání investičních nákladů uváděných zdrojů.

Zatím p. Veselý dělá typického mrtvého brouka.

Mirek
13. říjen 2023, 17:07

V červenci 2023 Čína postavila větrník 16 MW, nyní bude stavět 18 MW a ve vzdálenějším hotizontu 20 MW.

Jan Veselý
13. říjen 2023, 21:35

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Na větrníky si choďte do cukrárny. Tohle jsou větrné turbíny.
.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se