Britské ministerstvo financí: S nižší spotřebou zdaněných fosilních paliv bude nutné najít nové zdroje příjmů
S postupným poklesem spotřeby fosilních paliv v rámci přechodu k obnovitelným zdrojům energie nebude spojeno jen snižování emisí, ale rovněž propad příjmů do veřejných rozpočtů z daní, především spotřební daně na pohonné hmoty. Ministerstvo financí Spojeného království tak upozorňuje, že bude nutné tento výpadek nahradit, a to pravděpodobně novými daněmi.
Zdanění fosilních paliv, zejména v silniční dopravě, tvoří často významnou část veřejných rozpočtů řady zemí a s postupným poklesem jejich spotřeby se vlády budou muset vypořádat s výpadkem tohoto zdroje. Tuto skutečnost připouští i ministerstvo financí Spojeného království, které na ni upozornilo při příležitosti zveřejnění nové strategie země pro dosažení nulových čistých emisí.
Ministerstvo podle agentury Reuters uvedlo, že by tamní rozpočet mohl v následujících letech přijít o značnou část z 37 miliard liber, což odpovídá zhruba 1,7 % britského HDP, které země vybrala během daňového roku 2019/2020 na silniční a spotřební dani na paliva. Elektromobily totiž v současné době nejsou v zemi zatíženy silniční daní v rámci podpory jejich prodeje. V případě hybridních pohonů je poté uplatňována nižší sazba.
„Největší dopady transformace na veřejné finance budou spojeny s trvalými změnami chování, které nyní tvoří příjmy v rámci daňového systému. Primárně se bude jednat o ztrátu značného objemu daňových příjmů, jak se bude hospodářství přesouvat od využívání fosilních paliv,“ uvedlo podle agentury britské ministerstvo.
Podle ministerstva tak bude nutné hledat nové zdroje příjmů, zřejmě rovněž v podobě dalšího zdanění domácností a podniků, pokud se chce vláda vyvarovat škrtání výdajů či dalšímu navyšování státního dluhu. Další příjmy by mohlo přinést rozšíření zpoplatnění uhlíkových emisí, avšak v tomto případě by se jednalo pouze o dočasné řešení, které by mimo jiné navýšilo tlak na snižování spotřeby zdaněných fosilních paliv.
Mohlo by vás zajímat:
Takže si britské Ministerstvo financí zjevně nemyslí, že je to současné zdanění fosilních paliv kompenzací za škody, které jejich spalování způsobuje, jak se často tvrdí.
Já vždy chápal spotřební daň jako určitý způsob demotivace ke spotřebě. Tedy stát se znaží díky té dani motivovat lidi k menší spotřebě fosilních paliv, alkoholu, apod. V případě fosilních paliv to pak vede k nižšímu plýtvání.
Nicméně druhá stránka jsou opravdu vysoké příjmy do státního rozpočtu. Které stát přerozdělí dle svého uvážení, ale pochybuji že by to vše investoval do komepenzace škod, které využívání těch paliv způsobí...
Spotřební daně jsou jen vějička . Vlády se kasají jak zachranují svět a omezují spotřebu , jenže to je ten zásadní problém . Spotřeba je základem ekonomiky. Když ji likvidujete , likvidujete zároveň ekonomický rust . A svět je o konkurenci . Tudíž kdo omezuje ekonomiku strádá a upadá . Celý green deal a nebo cirkulární ekonomika bude mít devastující učinek na rozvoj . Čínané už samozřejmě svoje cíle upravily a zvyšují těžbu uhlí . Levná energie je základem vysoké životní urovně .
Jo takže když nejlevnější energie globálně je v Íránu a v rámci EU v Bulharsku a Rumunsku, tak nejvyšší životní úroveň je také tam?
To Arimatejsky, vy nerozumíte psanému textu? Nic takového se tam přece nepíše. Když máte levnou energii neznamená to automaticky vyšší životní úroveň, ale je to jeden ze základních předpokladů. Když bude energie drahá, tak se promítne do všech aspektů života a jeho úroveň půjde dolů.
No, podle nějaké studie umře v ČR ročně na emise zhruba 25 000 osob, přiznejme si, že část toho je opravdu z automobilové dopravy. Je otázka, kolik stojí náklady na léčení těchto osob a jakou cenu pro nás tyhle životy mají. Pokud některými kroky (různými), snížíme emise, tak se nám všem bude líp dýchat.
Jen se ukazuje, že ty daně z paliv fakt nejsou k tomu, aby stát omezoval jejich spotřebu a chránil zdraví lidí, ale k tomu, aby se na něčem napakoval.
Emise třeba snižují američané . Ti chápou , že polétavý prach má velký vliv na plíce , astma atd. A třeba u krbovek musíte mít čisté spalování . Většina toho co se u nás prodává by neprošla emisními předpisy v USA , kanadě (ani jotuly) . A třeba používají se v kamnech katalizátory. Jsme pro ně čunata co si otravují vzduch.
tzv. škody nebo-li externality, které udělají fosilní paliva jsou reálně prakticky nulové.
Po roce 2035 si už auto na diesel nebo benzín nekoupíte. Ale současně se rozpadne i dnes hustá síť čerpacích stanic. Než jezdit desítky kilometrů pro palivo raději si každý pořídí elektromobil. Bude to rychlé.
Ale tak zas ty současné benzínky se předělají na nabíječky a snad začnou nabízet slušnější servis k tomu, jak zabít čas během těch 20-30 minut nabíjení - slušna WC, svačina, kafe. Už se to u části fakt zlepšilo.
Nebude to rychlé . Na green deal nejsou kovy .
Tudíž lidé se budou přeplácet o materiály a vznikne převis poptávky . Zde vždy vyhrávají bohatí , tudíž doprava bude luxusem . Nebudou to pěkné konce .
Zde je to pěkně napsáno
pozrite si nejake videa bjorna nylanda ako funguje transformacia benzinovych cerpacich stanic na elektricke nabijacky, postupne niekde odoberu napr. 2 stojany na benzin a nahradia ich nabijackami, nie je to tak, ze by cerpacie stanice spali na vavrinoch, prisposobuju sa novemu prostrediu, lebo aj v prirode to tak chodi, prezije ten, kto sa prisposobi
A cim to budete krmit? Na to je treba alespon 4 bloky JE a do r. 35 se nestihne timto tempem postavit ani jeden!!!
Kde už jsem tohle viděl - seriál Jistě pane premiére. Ministerstvo financí hledá jen jak ty peníze získat.
Ale nebojte oni vymyslí jak na to - prostě se zavede silniční daň na EV podle počtu najetých kilometrů.
za prvé: ministerstvo financí už nyní ve VB si je jisté, že energetická transformace proběhne a že se VB zbaví závislosti na uhlí a silně omezí závislost na ropě.
za druhé: silniční daň tady byla, já ji pamatuji, to není nic nového. Je to řešení které mělo a stále má svoji oprávněnost a logiku. Pak byla nahražena prudkým zdražením benzinu.
za třetí: progresivní daně se mají stále vybírat především ze stále rostoucích zisků těch subjektů, co ty rostoucí zisky mají. Růst HDP za posledních 20 let byl velký, naše HDP je mnohem vyšší než byl v roce 2000.
To by pak měla ta daň padnout i na spalováky ne? Proč by měl někdo platit ošlapné silnic a někdo ne?
Nebojte, spadne. Ministerstvu financí to prospěje a budou říkat
silniční daň je za silnice a spotřební je za vypouštěné CO2
Tak to už pár let zažívají v Norsku kde se obce, které inkasují poplatky za mosty, tunely a další části silniční sítě vybudovaných na jejich náklady, dostaly do problémů se splátkami úverů a musel je z toho tahat stát, ten stát, který v jeho nekonečné moudrosti zbavil majitele elektroaut povinnosti platit poplatky...
zrovna Norsko si to kludne moze dovolit, maju obrovsky rezervny fond financovany z predaja ... fosilnych paliv *badumtsss*
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se