
Elektřina z čpavku? Japonsko věří v budoucnost zeleného paliva
Japonsko i nadále počítá s významným rozvojem využití "čistého" čpavku v průmyslu i energetice, a to včetně přímého spalování v elektrárnách. Podle tamního ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu (METI) bude však třeba vyřešit mimo jiné nákladový rozdíl mezi tímto palivem a tradičními fosilními palivy. Informoval o tom zahraniční server Argus.
Japonsko zveřejnilo plán na urychlení vývoje a nasazení technologií pro výrobu elektřiny z čpavku v polovině roku 2021 s tím, že se má jednat na jedné straně o uhelné hořáky umožňující spoluspalování více než 50% podílu čpavku a dále o plynové turbíny spalující čistý čpavek. Obě technologie mají být připraveny ke komerčnímu využití do roku 2030.
Největší japonský výrobce elektřiny, společnost Jera, například již v loňském roce otestoval spoluspalování 20% podílu čpavku v jednom z gigawattových bloků v uhelné elektrárně Hekinan. Tříměsíční testování bylo podle zveřejněných informací úspěšné.
OZE a elektromobily nevyřeší všechno
Japonské ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu (METI) v mezidobí pracuje na přípravě opatření na vyřešení nákladového rozdílu mezi "čistým" čpavkem a tradičními fosilními palivy. Podle zveřejněných informací probíhají aktuálně jednání mezi 27 žadateli o podporu a ministerstvem o nastavení schématu založeném na tzv. rozdílových smlouvách (Contract for Difference - CfD).
"Obnovitelné zdroje a elektromobily nemohou vyřešit všechno, proto očekáváme významnou poptávku po vodíku a čpavku v těžkém průmyslu, nákladní automobilové dopravě, tepelných elektrárnách a dalších sektorech," uvedl japonský ministr hospodářství, obchodu a průmyslu Daisuke Hirota.
Podle aktualizované vodíkové strategie Japonska by měla poptávka po čpavku v zemi vzrůst ze současného zhruba jednoho milionu tun za rok na tři miliony tun do roku 2030 a následně na 20 milionů tun v roce 2050.
Výzkumníci z BloombergNEF (BNEF) na adresu japonských plánů na konci roku 2022 uvedli, že využití čpavku při výrobě elektřiny bude pravděpodobně nákladově neefektivní dekarbonizační cestou. Pro Japonsko by podle nich bylo výhodnější dosáhnout snížení emisí CO2 v sektoru výroby elektřiny pomocí využití větrných a solárních elektráren kombinovaných s bateriovými úložišti.Mohlo by vás zajímat:
Japonsko uzavřelo závaznou smlouvu s Indií o dodávání zeleného čpavku vyrobeného z vodíku. Díval jsem se na vzdálenost. Je to podobně daleko, jako do Evropy. Aby se to vyplatilo, bude Indie zelený čpavek nabízet hodně lacino. Elektrolyzéry na výrobu vodíku mají, OZE taky, technologické zázení na syntézu čpavku není nic nového, slunečního svitu, kolik si jen mohou přát. Časy se mění. Někteří dodavatelé energetického plynu se zřejmě umenší a někde jinde vyroste silná konkurence.
Ten čpavek se bude vyrábět z uhlí , ale jinak dobré....
Na to jste přišel jak? V článku se mluví akorát o tom, že se bude spalovat místo uhlí.
Ta už by bylo jednodušší se domluvit třeba v Maroku. Podmínky na OZE tam mají luxusní, v zemi je pořádek, místa dost a je to blízko.
Na to jsem přišel jak ? Takto:
Většina čpavku se vyrábí zahříváním zemního plynu nebo uhlí k získání vodíku, který potom reaguje s atmosférickým dusíkem. Jde o velmi energeticky náročný proces, který spotřebuje 2-3 % celkové světové spotřeby energie a ročně emituje více než jednu miliardu tun uhlíku. Pokud Japonsko chce dovážet čpavek z Indie , pak Indie je nejvíce rostoucím trhem z uhlí na světě a ten čpavek bude reálně využívat energii z uhlí i kdyby se z něho náhodou nevyráběl což pochybuji , pak se bude vyrábět z OZE jen proto ,že chybějící energii nahradilo uhlí. Japonsko ušetří emise CO2 díky dovozu čpavku ,ale Indie jich díky tomu emituje nejméně 3x tolik než jich Japonsko ušetří.
Většina amoniaku (>80%) se dnes vyrábí pomocí zemního plynu. Výroba amoniaku, resp. vodíku pro jeho produkci, pomocí uhlí je naprosto okrajová, dnes už zastaralá, technologie používaná prakticky už jen v Číně.
A zbytek jsou jen další vaše předpoklady a teoretizování.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se