Německo mimo podpory obnovitelných zdrojů energie také mimotržně podporuje konvenční elektrárny v rámci několika rezerv udržujících v pohotovosti potřebný výkon pro různé účely. Jedná se na jedné straně o rezervy zajišťující výkon pro stabilizaci přenosové soustavy a na straně druhé o rezervy sloužící pro pokrytí spotřeby elektřiny v případě nedostatku výrobních zdrojů.
Německo aktuálně drží konvenční elektrárny v pohotovosti v následujících rezervách:
- rezerva sítě - pro zajištění výkonu elektráren pro stabilizaci přenosové soustavy
- speciální síťová zařízení - pro zajištění výkonu elektráren na jihu Německa pro stabilizaci přenosové soustavy
- kapacitní rezerva – pro pokrytí spotřeby elektřiny v případě nedostatku výrobních zdrojů
- zásobovací rezerva - pro úsporu plynu v energetice aktivací uhelných elektráren
Bezpečnostní rezerva pro snížení emisí oxidů uhličitého v odvětví energetiky odstavením hnědouhelných elektráren a současně udržením jejich výkonu v pohotovosti byla v provozu do roku 2022. Část elektráren z bezpečnostní rezervy byla převedena do zásobovací rezervy.
Tento článek blíže popíše německou kapacitní rezervu.
Předchozí díl série se zabýval rezervou sítě a speciálními síťovými zařízeními.
Kapacitní rezerva
Kapacitní rezervu drží provozovatelé přenosové soustavy za účelem zajištění bezpečnosti dodávek elektřiny. Kapacitní rezerva tak slouží k navýšení dostupného výkonu v případě, že nabídka na německých trzích s elektřinou nemůže plně pokrýt spotřebu elektřiny.
Zařízení v kapacitní rezervě jsou aktivována v den dodávky, pokud by v aukci na denním nebo vnitrodenním trhu nebylo možné dosáhnout vypořádání trhu, případně při výskytu otevřených nabídek na nákup elektřiny ve výši technického cenového limitu v rámci nepřetržitého vnitrodenního obchodování.
Elektrárny nebo skladovací zařízení v kapacitní rezervě nemohou aktivně působit na trzích s elektřinou, a mohou tak reagovat pouze na pokyny provozovatelů přenosové soustavy.
Velikost kapacitní rezervy
Kapacitní rezerva v Německu byla zavedena od zimního období 2020/2021. Výběrová řízení pro kapacitní rezervu organizují provozovatelé přenosové soustavy od roku 2019. Pro všechna dosavadní období byla kapacitní rezerva vypsána v objemu 2 GW instalovaného výkonu elektráren.
Německo mělo v minulosti problémy se zajištěním tohoto objemu. V rámci prvního výběrového řízení pro období od října 2020 do konce září 2022 bylo přiděleno oprávnění pro umístění 1 GW elektráren do rezervy z celkově požadovaných 2 GW. Úspěšné nabídky podaly tři společnosti, RWE s 680 MW, Lausitz Energie Kraftwerke AG (Leag) s 270 MW a Statkraft se 106 MW. Provozovatelé obdrželi 68 tis. eur ročně za každý MW výkonu v rezervě.
Pro období od října 2022 do konce září 2024 byl opět přidělen 1 GW výkonu z požadovaných 2 GW. V tendru uspěly opět stejné společnosti, RWE se 710 MW, LEAG s 270 MW a Statkraft s celkem 106 MW. Provozovatelé obdrží 63 tis. eur za MW a rok v rezervě.
Výběrové řízení pro období od října 2024 do konce září 2026 právě probíhá s termínem podávání nabídek do 1. listopadu.
Odměňování elektráren v kapacitní rezervě
Elektrárny, akumulační systémy nebo regulovatelné spotřební zařízení v kapacitní rezervě obdrží roční odměnu, která je stanovena v rámci zadávacího řízení provozovatele přenosové soustavy. Náklady na kapacitní rezervu jsou hrazeny prostřednictvím síťových poplatků.
Zařízení se mohou zadávacího řízení na kapacitní rezervu zúčastnit vícekrát. V okamžiku, kdy elektrárny opustí kapacitní rezervu, musí být odstaveny (zákaz návratu na trh). Tento požadavek se však nevztahuje na spotřební zařízení v kapacitní rezervě.
Kritika německé kapacitní rezervy ze strany Evropské komise
Mechanismy kapacitních rezerv v členských státech EU jsou pod přísným dohledem Evropské komise. Podle pravidel EU by kapacitní mechanismy měly být zaváděny pouze v případě, že jsou nezbytně nutné, a měly by být co nejvíce nákladově neutrální.
Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Verstagerová v tiskové zprávě z dubna 2017 vyjádřila pochybnosti o plánované německé kapacitní rezervě s ohledem na právo státní podpory.
"V současné době máme pochybnosti o nezbytnosti tohoto opatření a obavy o jeho podobu," uvedla Verstagerová. Komise navíc nabyla dojmu, že německá vláda zřejmě neplánuje rychlé ukončení kapacitní rezervy. Kromě toho bylo kritizováno, že podmínky pro účast v kapacitní rezervě diskriminují odezvu na straně spotřeby, vyloučeni byli také zahraniční poskytovatelé.
Evropská komise v roce 2018 schválila německou kapacitní rezervu a povolila její provoz do 30. 9. 2025, tj. na tři po sobě jdoucí dvouletá období. Komise předpokládala, že první období kapacitní rezervy začne dne 1. 10. 2019. Vzhledem k časovým prodlevám však první období začalo o rok později od 1. 10. 2020 do 30. 9. 2022.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.