Domů
Energetika v zahraničí
Němečtí Zelení jsou proti zařazení plynu mezi udržitelné technologie. To by mohlo ohrozit německou Energiewende
Elektrárna Irsching, zdroj: Mainova
Zdroj: Mainova

Němečtí Zelení jsou proti zařazení plynu mezi udržitelné technologie. To by mohlo ohrozit německou Energiewende

Budoucí německou vládní koalicí otřásají spory ohledně toho, zda má být zemní plyn v budoucnu považován za udržitelnou technologii. Zelení jsou zásadně proti. Financování nových plynových elektráren, které německá energetika pro svou transformaci potřebuje, by se tak stalo velice obtížné.

Současný návrh koaliční smlouvy mezi liberální FDP, socialistickou SPD a stranou Zelených uvádí: "Německá vláda bude proti zařazení jaderné energie a plynu mezi udržitelné technologie."

Evropská komise chce pomocí taxonomie EU vytvořit jednotné standardy pro udržitelné investice. Pro technologie nespadající do taxonomie bude obtížné, nebo dokonce nemožné získat financování od bank.

Věta, která se do koaliční smlouvy dostala na naléhání Zelených, je proto z pohledu energetického průmyslu velmi důležitá. Nezahrnutí zemního plynu do taxonomie EU by mohlo výrazně ztížit investice do nových plynových elektráren. V době kdy se Německo chystá odstavit poslední jaderné elektrárny a nejpozději do roku 2038 odstavit i veškeré uhelné zdroje, jsou plynové elektrárny pro německou energetiku nezbytné.

"Budoucí německá vláda musí v Bruselu lobbovat za to, aby byl zemní plyn alespoň dočasně zařazen do taxonomie jako udržitelný, dokud nebude fosilní zemní plyn nahrazen bezemisními plyny a vodíkem," uvedl pro list Handelsblatt Ingbert Liebing, výkonný ředitel Svazu komunálních podniků (VKU).

Vyloučení zemního plynu z taxonomie představuje nebezpečí, že financování nezbytného rozšíření plynových elektráren "bude jednou provždy znemožněno", dodává Liebing. To by ohrozilo bezpečnost dodávek elektřiny a tepla, a tím i cíle průzkumného dokumentu, na kterém se budoucí koaliční partneři dohodli v říjnu.

Plyn ani jako přechodná technologie?

Jeden z bloků moderní paroplynové elektrárny Irsching. Zdroj: Uniper

Energetický průmysl poukazuje na to, že nové elektrárny, které zpočátku fungují na zemní plyn, mohou být v průběhu let přestavěny na vodík. Z technického hlediska to není problém. Výrobci již nyní nabízejí plynové turbíny, které jsou "H2-ready".

"Tento transformační proces musíme připravit nyní. Nová spolková vláda se k tomu musí zavázat v EU a jasně to dohodnout v koaliční smlouvě," dodal Liebing.

Zelení však chtějí zabránit tomu, aby byl zemní plyn v taxonomii EU klasifikován jako udržitelný, a to i na přechodnou dobu. Podle osob podílejících se na vyjednávání koaliční smlouvy je tato otázka předmětem významných sporů.

Evropský komisař pro klima Frans Timmermans dal zatím nejjasnější signál, že Evropská unie zvažuje zahrnutí zemního plynu mezi udržitelné investice na klimatické konferenci COP26 v Glasgow. Ještě v březnu přitom hovořil o tom, že plyn bude mít v EU jen okrajovou roli.

Ani mezi jednotlivými členskými státy EU nepanuje jednotný názor. Podle uniklého dokumentu by plynové elektrárny našly své místo v taxonomii EU pouze za splnění přísných podmínek.

Neshody panují i v otázce jaderné energie

jaderná elektrárna fessenheim edf Francouzská jaderná elektrárna Fessenheim. Zdroj: EDF

ČR, Francie, Finsko, Polsko a dalších šest zemí se intenzivně zasazuje o to, aby byla jaderná energie uznána za udržitelnou technologii. V této otázce si je Německo jednotné a zařazení jádra do taxonomie odmítá, stejně jako Rakousko, Dánsko, Lucembursko a Portugalsko.

Německá kancléřka Angela Merkelová ve středu pro agenturu Reuters uvedla, že je proti jakýmkoliv plánům Evropské unie označit jadernou energii za udržitelnou. Zároveň však nevidí příliš mnoho šancí, jak tomu zabránit.

Pokud by se však EU vydala cestou tzv. aktu v přenesené pravomoci na základě nařízení o taxonomii, mohl by být návrh zamítnut pouze v případě, že by 20 členských států EU hlasovalo proti.

"To je velmi velká překážka a je nepravděpodobné, že se tak stane. Pokud Evropská komise něco předloží, je samotný postup již velmi obtížné zastavit," dodala Merkelová.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Ivan Novák
22. listopad 2021, 08:50

Vypadá to, že přijetí taxonomie je opravdu akt platným Nařízením delegovaný na Komisi, ostatní orgány EU právo do toho mluvit nemají. Aspoň ponese za něco jednoznačnou odpovědnost.

petr
22. listopad 2021, 09:02

Politik je geniální člověk, který umí poručit větru, dešti a slunci.

Realita v SRN dnes ráno v 7 hodin je : Potřebný příkon : cca 60 000 MW, celkový výkon všech OZE : cca 15 000 MW !

tedy k budování a obraně kapitalistické vlasti : Buď připraven !

PS zbylé JE momentálně v SRN produkují cca 8 000 MW .... ostatní je uhlí a uhlí a uhlí a pak plyn....

hlpb
22. listopad 2021, 09:29

petrě, naprosto s tebou souhlasím, taky si myslím stejně jako ty, že zatím je nainstalováno málo VTE a FVE, a je potřeba rozhodně přidat. Ale neboj už v roce 2030 bude v Německu nainstalováno těch zdrojů 1x tolik. A už v té době budou desítky dnů v roce, kdy OZE nejen, že pokryjí 100% spotřeby Německa, ale dokonce vyprodukují velké množství EE navíc a buď ho uloží do H2, nebo pošlou např. k nám.

Milan
22. listopad 2021, 10:43

To nikdo nezpochybnuje, tady se vsichni smeji tomu, ze nevidite, ze jsou i ty stovky dnu v roce kdy tomu tak nebude...

BTW. kdyz neco prenasobite 1x mate furt stejne.

Aleš
22. listopad 2021, 12:57

Pane hlpb moc vám matematika nešla, že stačilo by se vrátit tak do 2-3 třídy. Tak potřebný výkon 60 000MW výroba OZE 15 000MW když to vynásobím 2x (jak píšete v roce 2030, tak výsledek: sledujte 15 000MW x2 = 30 000MW a kde máte těch dalších 30 000MW. A to ti odborníci chtějí vypnout 8 000MW JE to bude panečku stabilita sítě jestli to udělají tak máme KW za 10 možná 15 kč.

jozka
22. listopad 2021, 13:44

A v tech zbylych dnech?

hlpb
22. listopad 2021, 14:22

myslíš v roce 2030? tak v té době určitě uhlí, plyn

jozka
22. listopad 2021, 14:25

Uhli a pyn po 365 minus par desitek dni v roce. Tot pokrok dle Blahy.

hlpb
22. listopad 2021, 14:31

Jozko, pyn určitě ne, ale plyn a uhlí rozhodně, ale cca 60 dní nebudou potřeba vůbec, v dalších 40 dnech jen 10%, v dalších 50 dnech jen 20%. Ale každý rok ta potřeba bude klesat o cca 3%.

V roce 2030 bude podíl energetického mixu v Německu následující:

OZE = 65%

fosil = 35%

Nyní je:

OZE = 48%

fosil = 39%

JE = 13%

jozka
22. listopad 2021, 14:52

Neda mi to:

„Výchozím bodem je samozřejmě svatba. No a potom už jsou jenom samá pozitiva a sociální jistoty. První dovolená v Jugoslávii, následuje první dítě, pak již výše zmíněný automobil, zde se stávám zástupcem ředitele, druhá dovolená v Jugoslávii, druhé dítě.”

Nevadi, ze Nemecko neplni sve plany uz ted?

milan
22. listopad 2021, 16:05

hlpb mylim ze zamenujes instalovany vykon za realnou vyrobu

Pavel
22. listopad 2021, 15:45

neměl bys tolik chlastat máš potom halucinace

Tomas Urbanek
22. listopad 2021, 09:32

a zeleni ted ostreluji i plyn.

meli by si to rovnou prejmenovat na dunkelwende

Emil
22. listopad 2021, 13:26

Na to už existuje termín Energie-ende.

hlpb
22. listopad 2021, 14:05

Emile, to máš naprostou pravdu, Energie-ende = Kernenergie-ende : )).

To jsem nevěděl, že máš smysl pro humor, zatím jsi se jevil všechny ty roky jako hroznej suchar :)))

Miroslav
23. listopad 2021, 08:33

to je super termín, to si budu pamatovat. Frau Merkel je v důchodu, během jednoho roku se to změní v Německu a tím pádem i v ostatních zemích, JE posuzovat podle Černobyl a Fukušima je nesmysl, bez toho nám bude zima. Jsem přiznivec OZE, ale realista a chci mít teplou vodu, kdykoliv.

Jaroslav Loudil
22. listopad 2021, 09:48

Dánsko i Portugalsko mají skvělé přírodní podmínky pro větrné elektrárny, Rakousko má své horské řeky , ovšem Poláci nyní vyrábí 87 % elektřiny z uhlí. Je možné, aby jejich 40 mil. obyvatel všechno vsadilo na vítr ??

hlpb
22. listopad 2021, 14:10

Ne, nic takového rozhodně nechtějí, chtějí vítr, Slunce, JE.

Na 100% budeme po roce 2030 v zimně dovážet spoustu EE z polských větrných farem.

Vzhledem k naší poloze je zcela jisté, že v budoucnu min. 20% naší spotřeby bude nejlevnější a nejchytřejší dovážet, Rakousko takto "trpí" už desítky let, a že by nějak ekonomicky živořili jsem si teda nevšimnul

Josef
22. listopad 2021, 10:15

No tak z principu zelení mají pravdu, z hlediska jejich boje proti klimatu není zemní plyn řešení. Problém je jen v tom , že NSR si díky zelené politice zničila jaderný průmysl, který mohl plyn nahradit takže plynofikace je vlastně jediné řešení, které Německu umožní pokračovat v likvidaci domácí energetiky založené dnes už pouze na uhlí.

hlpb
22. listopad 2021, 13:58

Josefe, zase špatně: Německá energetika je založená hlavně na OZE. Podíl dle zdrojů 2021:

1. OZE = 48%

2. uhlí = 29%

3. JE = 13%

4. plyn = 10%

Jinak jsem zvědavý na tvou predikovanou spotřebu TČ v lednu, kdy jsi zasvěceně tvrdil, že TČ spotřebuje 3,5 MWh. Jen pro představu za listopad mám zatím spotřebu TČ (topení, ohřev vody) 250 kWh = cca 11 kWh/den. Určitě ti dám vědět realitu.

richie
22. listopad 2021, 11:36

ano, caka nas ruzova buducnost podla blahu .. teda taky isty cas, ale o 10 rokov (teda ~2030), ked bude tych VTE a FVE raz tolko bude vyzerat situacia v Nemecku nasledovne:

pozadovany prikon 66 000MW (10% narast spotreby je velmi konzervativny)

celkovy vykon OZE 30 000MW (dvojnasobny narast podla blahu)

a cely zvysok - teda 33 000MW uhlie, uhlie, uhlie a potom plyn, plyn ..

hlpb
22. listopad 2021, 13:51

Ahoj richie, nejsi ze stejného kmene jako Babiš, protože jazyk máte dost podobný, on motýle, ty podla blahu, co to je?

richie ty jsi čítal špatně, protože ve tvém upoceném výpočtu chybí elektrická energie z H2, který se bude v roce 2030 ve velkém vyrábět z přebytků z OZE.

Už dnes jsou desítky dní, kdy OZE z 80-90% pokrývá spotřebu Německa. Při nárůstu instalovaného výkonu budou v některých dnech přebytky až 1 TWh.

dnebesky
22. listopad 2021, 14:23

:D vodík z OZE, v roce 2030 :D Pane zjistěte si nejdřív kolik těch elektrolizérů vůbec na trhu je, kolik jich je realné postavit, kolik bude jejich skutečný výkon a jaká je jejich utilizace.

Vodík nikdy nebude hrát energetice významnou roli. Proč? Nedá se efektivně přepravovat a ze své podstaty může fungovat pouze v místě své výroby.

Možnosti jsou dvě. Buď lžete účelově nebo z neznalosti. Obojí je špatně.

Milan Bačík
22. listopad 2021, 14:41

A teď tu o červené karkulce.

richie
23. listopad 2021, 11:31

to blaha

"..Už dnes jsou desítky dní, kdy OZE z 80-90% pokrývá spotřebu Německa..."

ano to je pravda, ale aj to le nciastocne - pretoze stale to skreslujete "priemernou" spotrebou za cely den - kedy maju chvilu prebytok (drahy prebytok, pretoze cena EE pri prebytku rapidne klesa, ale vdaka zmluvam/dotaciam ich vyrobu musia zaplatit) a po takomto kratkom prebytku nasleduje dlshie obdobie nedosatku, kedy parazituju na okolitych sietach

a naviac aj pocas tych desiatok dni je stale v pozadi pripraveny (a plateny) zalozny zdroj na fosil v ramci regulacie DS (ale jeho vyroba uz v statistikach nefiguruje, pretoze patri do inej kolonky)

"..elektrická energie z H2, který se bude v roce 2030 ve velkém vyrábět z přebytků z OZE..."

no a to je dalsie klasicke zavadzanie OZE fanatikov .. na vyrobu H2 (aspon pre sucasne dostupne technologie) potrebujete totiz stabilny zdroj, co ale OZE nie je .. teda ak prebytky OZE, tak najprv k nim potrebujete velke (a drahe) baterky - aby ste ziskali stabilitu - a potom mozete vyrabat a ukladat H2 s uzasnou ucinnostou (15%~50% podla pouzita/skladovania/transportu/..) co nam v konecnom dosledku zabezpeci uzasne lacnu EE ..

kazdym prispevkom len potvrdzujete ze nerozumiete ani problematike, ani technike/technologii .. a co sa tyka matematiky a ekonomie, tak ta je na urovni smejdov ..

richie
23. listopad 2021, 13:01

to blaha

a este jedna poznamka

"..elektrická energie z H2, který se bude v roce 2030 ve velkém vyrábět z přebytků z OZE.."

skuste aspon nastrelit nejake cislo/objem co znamena zvaseho pohladu ve velkem..

pretoze podla aktualnych trendov to v roku 2030 vyzera maximalne na desiatky MWh rocnej vyroby (nie prikonu) .. v pripade naozaj velkych dotacii (H2 tunel) mozno aj stovky ..

Asd
22. listopad 2021, 14:15

Já jim fandím. Ať to vydrží. Ať Němci zcela svěří svou energetiku do rukou matky přírody. Jen ať se odpojí a nás svými problémy neobtěžují.

JVr
22. listopad 2021, 16:22

Myslím, že v Německu bude "Black Friday" častěji než u nás! Mno a s trochou toho pověstného štěstíčka i jiné dny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se