Domů
Energetika v zahraničí
Power silk road: Rekordní 3300 km dlouhé vedení sníží spotřebu uhlí o 30 mil. tun

Power silk road: Rekordní 3300 km dlouhé vedení sníží spotřebu uhlí o 30 mil. tun

Plánované přenosové vedení mezi čínskými provinciemi Xinjiang a Anhul má podle odhadů analytiků snížit spotřebu uhlí v Číně až o 30 milionů tun ročně. Vedení má celkovou délku 3 324 km a napěťovou hladinu 1 100 kV.

Pro oblast Xinjiang na západě Číny, která má mimo jiné značné zásoby uhlí, se jedná o posílení soustavy s významnými dopady. Oblast je totiž známá především proto, že se zde nachází velké solární a větrné parky.

Druhou stranou mince je ovšem to, že jsou v této oblasti obnovitelné zdroje nejčastěji odpojovány od sítě právě z důvodu nedostatečné přenosové kapacity.

Oblast Xinjiang je již nyní dostatečně zásobena zdroji elektřiny, a proto čínský regulační úřad v této oblasti vydal zákaz výstavby dalších uhelných elektráren – stejně učinil i v dalších 20 provinciích. Díky novému elektrickému vedení by přebytek výroby mohl být přenášen na rozvinutý východ země, kde naopak nejsou vhodné podmínky pro stavbu dalších zdrojů.

Podle názorů analytiků, které citoval web spglobal.com, se vzhledem k podmínkám v soustavě jedná o ekvivalent zapojení nového stabilního zdroje do soustavy. Současně předpokládají, že se díky lepšímu propojení soustavy dále sníží spotřeba uhlí v tomto západní regionu.

Vedení, které má přenosovou kapacitu 12 000 MW a ročně má přenést 66 TWh elektřiny, ještě není zcela v provozu. Částečný provoz byl zahájen již počátkem tohoto roku, plný provoz lze očekávat během následujících 6 až 12 měsíců.

Čína, která dlouhodobě bojuje s vysokým podílem výroby elektřiny z uhlí a emisemi CO2, bude schopná díky novému vedení snížit spotřebu uhlí až o 30 mil. tun ročně.

Pro srovnání, například společnost ČEZ v roce 2018 od svých dodavatelů pro výrobu elektřiny získala 21,1 mil. tun hnědého uhlí. Ročně se pak v ČR vytěží přibližně cca 40 mil. tun hnědého uhlí.

Celý projekt, kterému se přezdívá „Power Silk Road“, byl schválen v roce 2015 a stavba započala již následující měsíc. Celkové náklady na stavbu jsou vyčísleny na necelých 6 mld. dolarů.

Komentáře

(14)

Petr

7. červenec 2019, 09:36

Nesmysl, to nebude mít hlavní vliv na omezení využití jejich domácích zásob uhlí, ale spíš na budoucí množství dovozového plynu zvláště v jižnější půlce příbřežních čínských megaměst, kde se ani nezapojí v kogeneraci do vytápění.

Milan Vaněček

7. červenec 2019, 10:55

Zatímco v EU projekt Desertec zkrachoval na barevných revolucích a nestabilitě, čínský kapitalizmus a pragmatizmus funguje, podobně jako fungoval v Americe před 100 lety.

Mít 12 GW čisté solární energie z míst, kde jsou ideální podmínky, do high tec průmyslové oblasti na východním pobřeží, to je ohromný úspěch (při ceně za vedení menší než je cena 1GW jaderného reaktoru).

Ivan Novák

7. červenec 2019, 12:15

Desertec zkrachoval nejen na arabském jaru, ale taky protože seriózní investoři zchudli a spekulativní si našli lepší pastvu. K tomu čínskému vedení, už jsme to tu trochu probírali: velmi zhruba řečeno, na 1000km jednoho okruhu vedení ZVN dochází průměrně k jednomu výpadku ročně (praskne izolátor, přeskočí zkrat na zanedbanou vegetaci, ujde plyn z vypínače, vichr, kdesi-cosi). Aby čínská síť provoz ustála, musí to vedení spočívat v paralelních linkách s redundancí, a ještě cestou několikrát skuplovaných v jednoúčelových rozvodnách, aby šlo postižený úsek oddělit, poruchu rychle identifikovat a spravit. Aby to bylo spolehlivé, muselo by to tedy být dražší než laciné. To vedení má přitom řešit jiný problém, než ekonomickou optimalizaci soustavy, a proto předpokládám, že tajemníci techniky přehlasují. Něco jako v SSSR trať Salechard-Igarka. Číňani mají nyní víc peněz, asi to postaví, a pak se uvidí, anebo občas neuvidí.

Loudil

7. červenec 2019, 21:07

Těch vedení o délce přes 1000 km už Čína zprovoznila více. Zřejmě už má zkušenosti s přenosem a to dobré. Takže by to znovu nestavěli. Jinak ,nejsou sami, kdo to staví, Indie, Brazílie a další státy se snaží o podobné přenosy. Ne , že to Čína - "asi postaví", ono to už je od 31.12.2018 kompletně hotové a nyní se to "dolaďuje".

Josef

8. červenec 2019, 23:03

Ano jde o to , že Čína dováží uhlí protože je problém ho ze západu dostat na východ takže je pak výhodnější ho dovézt lodí. Když se ale z uhelných oblastí postaví linky ,které budou zásobovat elektřinou Čínská města na východě nebude třeba dovážet tolik uhlí. Takových vedení bude časem patrně více a nemylte se , Čína neplánuje žádný odstup od uhlí pouze podíl uhlí na výrobě elektřiny klesá , jenže absolutně výroba elektřiny z uhlí neklesá a klesat do roku 2030 nebude.

Honza

7. červenec 2019, 19:15

Na tom videu je vidět, že toto vedení používá svazkové vodiče – přitom je to DC linka. Jaký má smysl použít svazkový vodič na DC lince? Sice tím snížím indukčnost vedení, ale zde se indukčnost projevuje jen při změnách přenášeného výkonu… a nemyslím si, že by se u linky s takovou výkonovou kapacitou a takovým geografickým rozsahem očekávala nějaká vysoká dynamičnost.

Martin

8. červenec 2019, 09:40

Zvazkove vodice su koli homogenizacii elektrického pola a tym k zmenseniu strat vodivostou a koronou. Straty koronou su aj pri DC. Rovnako toto je hlavny dovod aj pri AC linkach. Indukcnost je druhotna vlastnost.

Loudil

7. červenec 2019, 20:41

Pozoruhodné je hlavně tempo výstavby tohoto 3.293 km dlouhého - 1.110 KV vedení. Zahájení stavby 10.ledna 2016 , první proud protekl 31.12.2018. Doba stavby pod 3 roky, to je 1.100 km ročně. Kdo jezdí z Prahy do Baška Vody v centrálním pobřeží Chorvatska na dovolenou, tak je to právě těch 1.100 km. Autem se to jede po dálnicích 14 hodin.Tedy Čína dokáže přes pohoří, pouště a řeky postavit za 1 2 měsíců !!! UHVDC vedení 1.110 KV o délce 1100 km pro přenos 12 GW výkonu = 6 Temelínů. Bravurní tempo.

Mirek

13. červenec 2019, 15:19

To UHDC vedení už bylo uvedeno do provozu koncem minulého roku. Dokáže přenášet 12 GW. Česko během nejvyšších zimních denních špiček v posledních letech pak zhruba 11,7 GW.

Je třeba postavit drahé transformátorové stanice a vedení spojuje pouze dva vybrané body a nic jiného, ale nad určitou vzdálenost se prostě a jednoduše vyplatí. Podle odborníků dnes zhruba platí, že nižší náklady na vedení a menší ztráty převáží nad nevýhodami pro vzdálenosti nad 600-800 km.

Pro zajímavost: transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně postavila firma Siemens. Na místo určení putoval z Norimberku. Dalším dodavatelem (nejen) transformátorů pro projekt byla i další evropská firma, ABB.

Josef

8. červenec 2019, 23:16

No dobře je jich 130x více než nás takže je to stejný výkon jako u nás postavit ročně 8,5 km vedení nepřipadá mi to nic impozantního prostě větší stát potřebuje delší linky.

Časem budou mít samozřejmě mnohem lepší a robustnější síť než my , protože chtějí velkou většinu své konečné spotřeby energie převést na elektřinu což je správné my takový přechod neplánujeme.

Loudil

9. červenec 2019, 14:33

TO : Josef

Ono se to jen tak jednoduše mechanicky přepočítávat nedá. Jejich vysokorychlostní železnici Peking - Šanghaj -1.318 km, stavělo v jednu chvíli 130 000 dělníků a inženýrů. Celkem stavěli necelé 3 roky. Všechno do sebe muselo přesně zapadat v každý okamžik po celé dálce trati. Když to vydělím těmi vašimi 130, tak to vychází, že u nás by 1000 lidí stavělo 3 roky úsek dlouhý 10 km. Nebylo by to náhodou podstatně jednodušší ??? Když si stoupnu doprostřed těch 10 km na štafle a vezmu divadelní kukátko, tak přehlédnu v pohodě celou stavbu na obě strany. Vidím, kde se flákají, kde co vázne a mohu "operativně dirigovat". Pokud se ovšem současně pracuje na délce 1.318 Km = Praha - Istanbul v Turecku a všude to musí šlapat na 110 % každý den, pak mi to uřídit připadá podstatně složitější ,jak řídit práci na tom našem "českém 10 km úseku", který odpovídá délce jedné linky pražského metra. Pokud je délka 1318 km, tak tam bude třeba 100 "úsekových vedoucích" a jeden generální , který musí koordinovat práci těchto 100 svých podřízených, kteří zase zodpovídají každý za svůj 13 km úsek a pokud by to na 99 úsecích klaplo a na jediném nikoli, tak se nedá v termínu zprovoznit celá trať. Na délce 10 km je to poněkud jednodušší. Kdo má silný hlas, tak může takovou malou stavbu "ukřičet" z jednoho místa.

Andrea Borotea

9. červenec 2019, 07:46

HVDC je dobrá věc ale ztráty skoro 10%, vysoká poruchovost.... na tuto vzdálenost raději plynovod nebo uhlí na vlak.

Zase na druhou stranu proč to nevyzkoušet.

Jiří Černý

9. červenec 2019, 13:54

A když nebude foukat vítr a svítit sluníčka tak ušetří co - tak ušetří "hovno!.

Jiří Černý

9. červenec 2019, 13:57

Ještě jednou:

a když nebude foukat vítr a nebude svítit sluníčko, tak ušetří co - tak ušetří "bobek".

(předtím jsem ten bobek napsal pravdivěji a asi mě zcenzurovali)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.