Od ledna nahradí palivo s téměř dvojnásobným podílem biosložky na slovenských čerpacích stanicích nejprodávanější benzin Natural 95. Nové palivo má Slovákům pomoci při plnění cíle snižování emisí CO2 v dopravě. V České republice má zavádění benzinu E10 začít až v průběhu příštího roku.

Natural 95 je v EU označován za palivo E5, což označuje podíl biosložky v něm obsažené. E10 má tak tento podíl dvojnásobný (obsahuje téměř 10 % biosložky). Především starší auta ale mohou mít s dlouhodobým užíváním tohoto paliva problémy, především pak ta vyrobená před rokem 2005. Průměrné stáří vozového parku na Slovensku je přitom 13,4 let. Benzín s větším množstvím bioetanolu má mít také negativní efekt na výkon a spotřebu vozidla.

Slovensko tímto reaguje na evropskou legislativu předepisující cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů v dopravě. Do roku 2020 mají členské státy dosáhnout snížení o 6 % v porovnání s rokem 2010. Česká republika nyní cíl plní, Naturalu 95 se tak prozatím nezbavuje.

Legislativa EU ale striktně nestanovuje, jak mají státy cílů dosáhnout. Další cestou by mohlo být obecné větší rozšíření alternativních paliv jako LPG, CNG, bioplynu či elektřiny.  Na začátku tohoto roku také Evropský parlament schválil závazek států snížit emise CO2 u nových osobních automobilů o 37,5 % do roku 2030. Povinnost budou muset plnit výrobci automobilů.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *