Domů
Čistá mobilita
Británie potřebuje reformu palivové daně. Ta potenciálně urychlí rozvoj elektromobility
Ilustrační foto.

Británie potřebuje reformu palivové daně. Ta potenciálně urychlí rozvoj elektromobility

Velká Británie chce do roku 2050 dosáhnout nulových emisí.  Podle serversu Platts by k dosažení tohoto cíle, respektive k rozšíření elektromobility v zemi, paradoxně pomohlo zrušení vysokých daní na fosilní paliva.

Velké Británie má zavedeny velmi vysoké palivové daně, které jsou pro vládu významným zdrojem příjmů. V loňském roce palivová daň bez DPH celkově přinesla více než 28 miliard liber (přibližně 801 miliard korun), to odpovídá částce přibližně 28 600 korun na jednu britskou domácnost. Pokud se k této hodnotě přičte i silniční daň, jedná se celkem o téměř 35 miliard liber (přibližně 1 bilion korun). Tato částka by pokryla celý rozpočet sociální péče.

Velká Británie patří mezi země, kde je v Evropě nejdražší natankovat. Podle dat OPEC v roce 2017 daně tvořily téměř 65 % ceny za každý prodaný litr paliva ve Velké Británii. V Německu to bylo 58 % a v USA 22 %.

Zavedení jednotného poplatku za vozidlo

Doposud nebyla palivová daň ve Velké Británii příliš efektivním nástrojem přechodu k vozidlům s nižšími emisemi, ideálně k elektromobilům. Podle IEA je podíl elektromobilů v zemi přibližně stejný jako v Číně. V roce 2017 bylo v Británii prodáno 50 tisíc elektromobilů.

Palivová daň by podle serveru Platts mohla být nahrazena jednotným poplatkem za využívané vozidlo, jež by se vybíral jednou za rok. Všichni by tak platili stejně bez ohledu na to, jakým palivem je jejich vozidlo poháněno. Britská vláda by tak snížila riziko, kterému potenciálně čelí – obrovským ztrátám příjmů, pokud spotřebitelé přejdou na elektromobily rychleji, než se nyní očekává.

Velká Británie by měla projít zásadní reformou zdanění dopravy, včetně elektromobilů. Vozidla poháněná fosilními palivy nakonec budou nahrazena elektromobily a jinými nízkoemisními alternativami. O příjmy by tak vláda přišla i bez reformy.

Reforma zdanění, spolu se zavedením komplexnějšího schématu pro sešrotování starých vozidel, a tím pádem ponechání více financí u spotřebitelů, by ve výsledku mohly vést k urychlení přechodu na bezemisní dopravu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Martin Prokš
25. červen 2019, 13:02

Výborně, jen ať to udělají. Bude konečně jasněji vidět realita:

- O kolik stát občany odrbává přes zdanění mobility. Takhle rozpuštěné v palivu si to málokdo uvědomuje kolik to dělá za rok a jak nás stát dojí. Mimochodem v ČR je zdanění paliv okolo 54% - plus mínus.

- Srovná se trochu zdanění elektřiny a jiných paliv. A hned bude ekonomie provozu v jiném světle.

- Konečně bude jasně a srozumitelně vidět, že o ekologii vůbec nejde. Jde jen o to kde a jak podojit ovčana aby bylo z čeho zase rozdávat a uplácet před volbama.

Ale oni se toho stejně zaleknou a vymyslí ne rovné a srozumitelné platby (to by se zvedla anglická obdoba žlutých vest), ale jak to zaobalit aby tomu nikdo nerozumněl a vypadalo to ušlechtile. Třeba tak, že ponechají většinu zdanění ropných paliv (spotřební daň sníží jen o trochu - jestli vůbec) a k tomu zavedou tu plošnou daň vhodně pojmenovanou třeba jako dopravních komunikací a infrastruktury. A hned bude zase na světě lépe...

Petr
25. červen 2019, 14:53

V Británii se opět dostávají ke slovu stejní šílenci co prosazovali podobnou daň z hlavy, a tím ukončili éru první britské premiérky.

Emil
25. červen 2019, 13:34

Ve zkratce řečeno, Velká Británie chce dosáhnout nulových emisí v dopravě zdaněním vozidel s "nulovými" emisemi. Nebo jsem něco nepochopil?

Novak
27. červen 2019, 11:22

Taky to nějak nechápu. Chápu, že se bojí o budoucí příjmy po přechodu na elektro, to budou časem řešit všechny státy a logicky nová mobilita nebude výhodnější než stará, jak se občas tvrdí. Ale jak chtějí tímto dosáhnout většího podílu elektromobility, to mi uniká. Buď je to blbý překlad, nějaká kachna nebo výmysl nějakých blbů, kterých je teď všude plno.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se