Domů
Elektromobilita
IEA: Počet elektromobilů na světě v roce 2018 přesáhl 5 milionů

IEA: Počet elektromobilů na světě v roce 2018 přesáhl 5 milionů

Mezinárodní energetická agentura (IEA) vydala zprávu Global EV Outlook pro rok 2019. Zpráva je zaměřena na analýzu dosavadního vývoje a na očekávaný budoucí vývoj do roku 2030 v oblasti elektromobility.

Počet elektromobilů na celém světě v uplynulých 10 letech rapidně rostl. V roce 2018 celkový počet elektromobilů přesáhl pomyslnou hranici 5 milionů. Oproti roku 2017 se jedná o 63% nárůst (cca 2 miliony elektromobilů). Podobně dosáhl hodnoty 5,2 milionů počet dobíjecích stanic po celém světě. Ve srovnání s rokem předchozím došlo k nárůstu o 44 %. Z těchto dobíjecích stanic je ovšem většina soukromá. Veřejně přístupné dobíjecí stanice tvoří pouze zhruba 15 % z celkového počtu.

Klíčovou roli v tomto rozvoji hrají implementované politiky. Země, které jsou v oblasti elektromobility nejrozvinutější, implementují opatření jako standardy pro paliva, pobídky pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi a jiné ekonomické nástroje, které dopomáhají překlenout rozdíly mezi konvenčními a elektrickými vozidly.

Dva zkoumané scénáře vývoje

Ve scénáři IEA New Policies Scenario, který ukazuje možný vývoj, pokud budou implementovány veškeré oznámené politické cíle, agentura očekává, že se v roce 2030 prodá 23 milionů elektromobilů a celý autopark dosáhne 130 milionů vozidel (do tohoto čísla nejsou zahrnutá dvou a tříkolová vozidla). Tento počet elektromobilů by v roce 2030 vedl ke snížení poptávky po ropných produktech přibližně o 2,5 milionů barelů ropy denně. Poptávka po elektrické energii pro elektromobily by dosáhla 640 TWh v 2030.

Druhý, ambicióznější scénář s názvem EV30@30, jež obsahuje cíl dosažení podílu elektromobilů 30 % do 2030, by vedl k prodeji 43 milionů elektromobilů v roce 2030 a celý vozový park by činil 250 milionů elektromobilů. V tomto případě by došlo ke snížení poptávky po ropě o 4,3 miliony barelů ropy denně a poptávka po elektřině pro elektromobily by byla 1 110 TWh.

Prodeje elektromobilů v obou zkoumaných scénářích IEA. Zdroj: IEA

Emise CO2 elektromobilů

Průměrný elektromobil nebo hybridní elektromobil, který je nabíjen elektřinou s průměrnou globální uhlíkovou intenzitou (tedy 518 gramů CO2 ekvivalentu na kilowatthodinu), emituje méně emisí skleníkových plynů než průměrné vozidlo se spalovacím motorem poháněné benzínem. Nicméně míra ušetřených emisí závisí na elektroenergetickém mixu. V zemi, kde dominují nízkouhlíkové zdroje, bude, přirozeně, ušetřeno více emisí CO2. V zemích, kde dominuje uhlí emitují hybridní vozidla méně emisí než elektromobily.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Jan Zechovský
25. listopad 2019, 12:57

No, jak vidím (https://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-na-tom-Cesko-s-elektromobily-dnes-b5045.htm) tak jsme stejně pozadu v porovnání s ostatními zeměmi...ano, je to drahé, ale je to budoucnost. Tak proč kupovat nová auta jiných značek když si radši připlatíte a potom se to vrátí ve vašich úsporách...

Loudil
4. červen 2019, 09:03

Myslím si, že široké zavedení elektromobilů by mohlo mít pozitivní efekt u "eliminování špiček výroby" z větrných elektráren. Větrník vyrábí, když fouká a je mu jedno, že jsou třeba 03.00 hod ráno. A právě do této noční doby se snad podaří nasměrovat dobíjení značné části elektroaut alespoň na soukromých dobíječkách. Nadbytečná noční výroba větrníků by tak v budoucnu už nemusela téct do velkých bateriových systémů, ale do baterek elektroaut ,baterka jako baterka. Elektroauta tak můžou vyrovnat pro větrníky spotřebu elektřiny den /noc - ve dne budou zásobovat větrníky průmysl, v noci nabíjet auta =stále bude velký odběr. Ano, je pravdou, že v zemích jako Polsko, kde 80 % elektřiny vyrábí uhlí, bude 10 milionů elektroaut na silnicích spíš pohromou, než úlevou pro ovzduší i lidi. Poláci i Češi pak budou muset ještě častěji prchat před tím - "Polským hnusem". Rozvojová Čína i Indie vyrábí z uhlí méně elektřiny jak Poláci. Někdo je tu stále 100 let "za opicemi".

Petr
4. červen 2019, 09:32

Delší než týdenní výkyvy větrníků dokáží vyrovnávat jen plynové či uhelné elektrárny flexibilitou své výroby, obří vodní přečerpávací díla nebo drahé technologie power-to-gas.

Polsku taky domácí uhlí nezadržitělně ubívá, a jako dlouho chudá země potřebuje prostě v EU u utlumování uhlí alespoň 15 let navíc vůči sousednímu Německu.

Stejně v EU už nenastane ten globálními plynaři plánovaný obří rozvoj spalování dovozového metanu, takže povolenky na CO2 se nejziskověji budou spotřebovávat v Německu a pak v tom Polsku, jinak by byly postupně skoro na nic.

Jan Veselý
5. červen 2019, 12:43

Zase jeden, co nerozezná rozdíl mezi emisemi CO2 a emisemi znečišťujících látek (PMx, NOx, SO2, benzen, polyaromáty, ...). Zase jeden, který nechápe rozdíl mezi emisemi z 200+ metrů vysokého komína pod stálým dohledem operátora na velíně a inspekce ŽP a mezi miliony chabě kontrolovaných výfuků lidem přímo pod nosem.

petr
4. červen 2019, 12:22

Zdravím všechny,

prostě a jednoduše když v naší drahé vlasti bude cca 20 % elektromobilů pak vyvezeme cca o 4 - 5 TWh elektřiny méně a strejda Putin nám pošle o cca 1,5 mil. tuny ropy méně...

a soudruzi z SRN přehodnotí svoji politiku a postaví cca 25 TW jaderných zdrojů asi 4 generace a budeme všichni šťastni a budovat vyspělou kapitalistickou společnost...

a nebo zelení magoři prosadí další větráky a po soudružsku se budeme muset připojovat na dráty, abychom v autech uložili elektřinu z větráků, kterou nikdo nebude potřebovat...

takže hezký horký den

Jan Veselý
5. červen 2019, 12:40

WoW, 25 TW, to je 25 000 temelínských VVER-1000. Co by s tolika elektrárnami Němci dělali?

A kde jsou banksteři?

Martin Pácalt
6. červen 2019, 08:38

To jste si drobátko popletl. S bankstery tady argumentuje "Petr", nikoliv "petr".

Jan Veselý
6. červen 2019, 18:31

To mají z toho, že nepíšou příjmení.

Andrea Borotea
5. červen 2019, 06:06

V ČR je 6mil osobních automobilů když bude 50% nahrazeno elektromobily a to asi kolem 2030 v důsledku platné směrnice EU bude, tak např ve všední den v 18h přijedou z práce a připojí se na 4kW nabíječku tak je to 12GW což tak asi max zatížení soustavy ČR to jsem zvědav kde ČEPS ten výkon vezme. No a distribuční soustavy ve městě nebo vesnici na to už vůbec nejsou dimenzované.

Emil
5. červen 2019, 07:23

Řekl bych, že 50% podíl elektromobilů v provozu v roce 2030 je v ČR naprosto nereálných, ať už budou směrnice jakékoliv. Jediné, co mohou směrnice dokázat, je výrazně zvýšit dovoz ojetých aut ze zahraničí na úkor prodejů těch nových, případně úplně paralyzovat trh s auty. Jinak ale souhlasím, že v hypotetickém případě takto prudkého nárůstu by to problém zejména pro distribuční soustavu byl.

Andrea Borotea
5. červen 2019, 08:57

Volvo v modelové řadě 2019 nabízí jen hybridy a elektro.. a chce se přidat i Mercedes protože mají stejného vlastníka Geely.

Pokud se sníží výroba nových aut a zvedne dovoz ojetin tak půlka ČR skončí na pracáku a to je taky pravděpodobný scénář...

Emil
5. červen 2019, 10:25

Obě tyto značky mají dohromady podíl v ČR odhadem tak 5%, Škodovka a spol. se k tomu zatím nechystají, a hybridy stejně příliš velký problém s nabíjením nepředstavují, protože většina hybridů se dnes ani ze zásuvky nenabíjí.

S druhým odstavcem souhlasím.

Martin Pácalt
5. červen 2019, 10:58

AB:

1) Nikdy se nepřipojí všichni uživatelé v jednu hodinu a ten stejný den, takhle to nefunguje ani u ostatních spotřebičů/odběratelů. někdo bude nabíjet denně, někdo od dva dny, někomu by stačilo nedělní nabíjení 1x týdně,

2) v roce 2030 tady určitě 50% osobního vozového parku nebude elektrifikováno, zajímavé bude ale sledovat, jestli bude tou dobou 5%ní úspora fosilních PHM, protože elektrifikace vozidel bude prvně ve městech a auty s velkým či středním nájezdem - pro uživatele s malým nájezdem se e-vehikl nevyplatí nikdy,

3) nedávno se tu objevil výpočet s celkem realistickými vstupy - výsledkem byla spotřeba v ekvivalentu 2,5GW jaderného výkonu s využitím 85% během roku - a to ještě pro 100%ní "elekticitu" aut a pro nabíjení rovnoměrně během celého dne. Navíc bude tou dobou více "sluneční" výroby během dne.

Martin Pácalt
5. červen 2019, 11:01

4) první budou propuštění agenturní zaměstnanci, tak jako v krizovém roce 2009/2010 - čili Slováci, Poláci, Ukrajinci. Tu "půlku republiky" jste, doufám, myslel s nadsázkou.

Loudil
5. červen 2019, 12:39

TO : Pácalt

Souhlas. Je zcela nemožné, aby 3 000 000 lidí zasunulo auto do zásuvky "úderem 18.00", to je blbost. Úředníci pracují do 15.00, prodavačky sámošek do 18.00, montovny na tři směny do 22.00, 06.00, do 14.00 , doktoři dělají často dvanáctky, důchodci jsou doma po celých 24 hodin, můžou si nabíjet kdykoli... atd, atd. Navíc jsou tu dálkoví řidiči, co pendlují po republice a ti budou dobíjet v průběhu dne na dálnicích . Rovněž počítat, že roku 2030 tu bude 50 % elektroaut je bláhové. Za 10 let 2020-30 by se muselo prodat 3 miliony elektromobilů, tedy 300 000 ročně. V ČR se loni prodalo 261 000 nových aut .Tedy aby jich bylo do roku 2030 ty 3 miliony , tak by se u nás už od příštího roku !! muselo prodávat 100 % !! aut elektrických. No nevím, budou to příští rok alespoň - 2 % ???

Lubos Vozar
5. červen 2019, 12:31

Prosim Vas, to mate odkial ze Daimler vlastni Geely? :D

https://www.daimler.com/investors/share/shareholder-structure/

Andrea Borotea
6. červen 2019, 06:20

https://www.marketscreener.com/DAIMLER-AG-436541/company/

Schu Fu Li 9,69 % největší akcionář každý dealer Volva se tím chlubí

Lubos Vozar
6. červen 2019, 09:41

takze 10% podiel = vlastnik..... no dobre teda :D

CarlosEV
5. červen 2019, 11:19

jenže to bude max. 50% prodejů v tom roce 2030 a ne 50% ze všech registrací

takže ne vámi udávaných 3M ks ale můj odhad je tak 200-300tis ks a to by zvládla soustava i teď

Andrea Borotea
5. červen 2019, 12:00

1) U elektroaut s reálným dojezdem 100km se asi každý den po návratu z práce dobíjet bude zvláště v zimě.... Jasně že součinitel součastnosti nebude 1 ale někdo bude nabíjet 1f 4kW někdo 3f 20kw a někdo DC 40kw takže .....

2) ve 2030 musí mít flotila výrobce 2,5l/100km jinak je tam masivní pokuta. Takže když 50% bude mít 5l/100km tak zbyt bude muset být elektro. Zákony EU zní jinak nejde o to co se vyplatí ale co chce EU.

3)?

4) jasně že ne půlka ČR.

Hybridy se nabíjet vyplatí protože z benzínu je kWh dražší než ze sítě

Jan Veselý
5. červen 2019, 12:38

ad 1) Hans Rosling v jedné svojí prezentaci říkal, že velká spousta lidí funguje tak, že se jednou naučí nějaký fakt a pak ho systematicky opakuje, bez ohledu na to, že se dotyčná zkušenost už dávno změnila a žijí tak fakticky v minulosti. Z tohoto odstavce je patrné, že jste v roce 2012, to ještě není tak zlé. Nový Nissan Leaf měl v tomto roce 24kWh baterii, dnes se prodává s 60 kWh, za podobnou cenu. Ale tohle už je dnes zastaralá koncepce, nové Hyundaie umí stejný dojezd s o třetinu menší kapacitou baterie.

Andrea Borotea
5. červen 2019, 13:35

To jako Hyundai změnil Ohmův Kirchhofův... zákon nebo po Nikola Teslovi vymysleli něco lepšího než asynchronní motor s kotvou na krátko? Používají BLDC DC motor, s permanentními magnety že vzácných kovů z Číny který má o 0,5% větší účinnost ale ne v celém rozsahu.

Norsko, Dánsko mají zakázáno prodej aut se spalovacím motorem od 2025.

Je jedno jestli situace kdy v ČR bude 50-100% elektromobilů ve 2030 2040 nebo 2050 pokud nevystoupíme z EU tak to tak bude. Je potřeba se na elektromobilitu připravovat posílit distribuční soustavu a instalovaný výkon protože do každé domácnosti je to prostě pár kW navíc a je jedno jak je to s tou současností.

Jan Veselý
6. červen 2019, 18:37

Staví auto s reálně naměřenou spotřebou výrazně nižší než Ev první generace.

A mimochodem, je velký rozdíl mezi vzácnými kovy (platina, zlato, paladium, ...) a kovy vzácných zemin. Ty druhé zas až tak vzácné nejsou. třeba neodym používaný v magnetech je v zemské kůře běžnější než olovo.

Emil
5. červen 2019, 14:38

1) Zdaleka ne každý hybrid se vůbec nabíjet dá, a pokud se nabíjet dá (plug-in hybrid), jeho cena zase bývá o dost vyšší. Takže s tou výhodností to není tak jednoznačné. Navíc je u plug-in hybridů problém s tím, že plno jejich uživatelů je má jako služební auta, u kterých nemají nejmenší důvod se zdržovat nějakým nabíjením, nebo jimi dokonce doma přes noc roztáčet vlastní elektroměr. Dokonce podle nějaké studie se většina majitelů služebních plug-in hybridů ani nenamáhala vybalit nabíjecí kabel z obalu.

2) I u "zákonů EU" se může časem ukázat, že nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce.

Lubos Vozar
5. červen 2019, 12:42

1) Elektromobil s realnym dojazdom 100 km? to sa bavite o Nissan Leaf 1. generace? nebudte smiesny, aj moj Ioniq ma realny dojazd 200 a to je jedno z najlacnejsich EV na trhu... mam najazd tak 30-40 km denne, tak nabijam raz tyzdenne. Spociatku som nabijal na CCS lebo zatial zadarmo, ale uz nejaku dobu som lenivy a nabijam doma z 3,6 KW nabijacky, co som sa bavil z vacsinov EV majitelov, tak vacsina je na tom podobne.

2) zabudate na povolenky, ktore si automobilky mozu a aj kupuju

3) Neviem co na tom nechapete.

Loudil
5. červen 2019, 15:30

Ještě k onomu nabíjení. Česká populace stárne , penzistů bude více a více. Proč by měl člověk, co je doma 24 hodin začít nabíjet právě v 18.00 hod ? Dnes už máme asi 2,5 mil penzistů = 25 % populace , roku 2040 to bude možná - 35 %. Navíc dojezd elektroaut se stále prodlužuje , co platí 2019 už nebude platit 2030 nebo 2040. Počítám ,že 300 Km dojezd na nabití bude roku 2040 zcela normální i u lacinějších typů. Když si vezmu lidi, co dojíždějí denně do práce a vezmu největší město Prahu, tak i člověk který denně pojede autem z jednoho konce Prahy na druhý ujede nějakých 40 Km maximálně. To znamená, že když si nabije v neděli večer , tak už v pracovním týdnu Po- Pá nebude vůbec nabíjet / 40 x 5 = 200 km/ a ještě mu zbude záloha na jízdu 100 km na víkend na nějaký pěkný výlet do přírody. Průměrný osobní automobil v ČR dnes ujede za rok asi 15 000 Km ,děleno 365 dny v roce = 40 km denně. Tedy při dojezdu na jedno nabití roku 2040 asi 300 km bude nutné dobíjet elektroauto jednou za týden ! Tedy uváděný údaj zatížení sítě nabíjením : 12 GW je nesmysl. Proč denně nabíjet prakticky plně nabité auto ? Já sekám zahradu akusekačkou a akuvyžínačem Greenworks ,napětí 60 V, kapacita baterky 6 Ah. Baterka má signalizaci nabití ve 4 okénkách = 4 zelená = 100 % nabití. Proč bych znovu nabíjel baterku nabitou ze 75 % , když vím, že jdu sekat čtverec 10 x 10 m ? Vybiju ji na 25 % a pak teprve dobíjím.

Andrea Borotea
5. červen 2019, 17:18

Já sekám zahradu koněm jalovičkou...

Loudil
5. červen 2019, 21:09

Greenworks je solidní pomocník na zahradu vymyšlený v USA a vyráběný v Číně. Nepotřebuje benzín ani kabely, nesmrdí, je málo hlučný. Nabiju baterku, strčím do stroje a jedu ! Na jedno nabití dělám zahradu 1000 metrů čtverečních /obdélník 35 x 30 m/.

Andrea Borotea
6. červen 2019, 07:03

Na nákup s tím nedojedete a do lesa pro dřevo taky ne. V lese na kácení dřeva je Vám Greenworks na dvě věci, zlatá Stihl nebo Husqvarna.

Loudil
6. červen 2019, 09:21

Na stejnou baterku 6 Ah je vyráběna i řetězová pila Greenworks. Na jedno nabití rozřeže na špalky slušně velký pokácený strom. Nejsem dřevorubec, ale kdybych někdy měl kácet mé jabloně, tak si ji koupím taky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se