Velká Británie chce do roku 2050 dosáhnout nulových emisí.  Podle serversu Platts by k dosažení tohoto cíle, respektive k rozšíření elektromobility v zemi, paradoxně pomohlo zrušení vysokých daní na fosilní paliva.

Velké Británie má zavedeny velmi vysoké palivové daně, které jsou pro vládu významným zdrojem příjmů. V loňském roce palivová daň bez DPH celkově přinesla více než 28 miliard liber (přibližně 801 miliard korun), to odpovídá částce přibližně 28 600 korun na jednu britskou domácnost. Pokud se k této hodnotě přičte i silniční daň, jedná se celkem o téměř 35 miliard liber (přibližně 1 bilion korun). Tato částka by pokryla celý rozpočet sociální péče.

Velká Británie patří mezi země, kde je v Evropě nejdražší natankovat. Podle dat OPEC v roce 2017 daně tvořily téměř 65 % ceny za každý prodaný litr paliva ve Velké Británii. V Německu to bylo 58 % a v USA 22 %.

Zavedení jednotného poplatku za vozidlo

Doposud nebyla palivová daň ve Velké Británii příliš efektivním nástrojem přechodu k vozidlům s nižšími emisemi, ideálně k elektromobilům. Podle IEA je podíl elektromobilů v zemi přibližně stejný jako v Číně. V roce 2017 bylo v Británii prodáno 50 tisíc elektromobilů.

Palivová daň by podle serveru Platts mohla být nahrazena jednotným poplatkem za využívané vozidlo, jež by se vybíral jednou za rok. Všichni by tak platili stejně bez ohledu na to, jakým palivem je jejich vozidlo poháněno. Britská vláda by tak snížila riziko, kterému potenciálně čelí – obrovským ztrátám příjmů, pokud spotřebitelé přejdou na elektromobily rychleji, než se nyní očekává.

Velká Británie by měla projít zásadní reformou zdanění dopravy, včetně elektromobilů. Vozidla poháněná fosilními palivy nakonec budou nahrazena elektromobily a jinými nízkoemisními alternativami. O příjmy by tak vláda přišla i bez reformy.

Reforma zdanění, spolu se zavedením komplexnějšího schématu pro sešrotování starých vozidel, a tím pádem ponechání více financí u spotřebitelů, by ve výsledku mohly vést k urychlení přechodu na bezemisní dopravu.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *