25. srpen 2020
Aktuální výroba v ČR
Vysokozdvižné vozíky britských supermarketů pojedou na vodík

Třetí největší řetězec supermarketů ve Spojeném království ASDA začne využívat vodíkové technologie pro svoji manipulační techniku. Tento záměr stvrdil navázáním partnerství s americkým dodavatelem vodíkových technologií Plug Power. Ten si tím upevňuje svoji stále významnější pozici na evropském trhu.
Expanze Plug Power do Evropy
ASDA a obchodní společnost Plug Power 3. srpna 2020 informovaly o uzavření partnerství s cílem dekarbonizace flotily vysokozdvižných vozíků, kterou třetí největší britský řetězec supermarketů využívá. Komplexní technologické řešení od Plug Power, jež je předmětem dohody o objednávce mezi oběma stranami, zahrnuje nákup palivových článků, vodíkové plnící stanice, vodík a servis. První pobočka ASDA, ve které se vodík začne v logistice využívat, se nachází na severozápadě Anglie ve městě Skelmersdale.
Pro americkou dodavatelskou společnost Plug Power navázání spolupráce s řetězcem supermarketů představuje zásadní milník ve vstupu na evropský trh. Jedná se o první plošné nasazení vodíkových palivočlánkových technologií v segmentu manipulační techniky ve Spojeném království.
„Každá nová příležitost rozšířit zavedení vodíkových palivových článků je důležitým krokem pro vybudování vodíkového hospodářství. Jsme obzvláště nadšení, když navážeme partnerství s organizací jako ASDA, která má významnou tradici a vynikající reputaci,“ řekl Andy Marsh, výkonný ředitel Plug Power.
„Díky důrazu na to, aby se stala šetrnější k životnímu prostředí, pro nás ASDA představuje ideálního partnera, a věříme, že toto nasazení je pouze počátkem naší dlouhotrvající a plodné spolupráce,“ dodal.
Čistota a efektivita vodíkových vysokozdvihů
Řetězec ASDA, jehož nadřazenou společností je americký gigant Walmart, chce řešení od Plug Power využít k redukci emisí. Předpokládá se, že uvedení vodíkových vysokozdvižných vozíků do provozu sníží uhlíkovou stopu supermarketu ve Skelmersdale až o 80 %.
Čistota ovzduší však není jedinou přidanou hodnotou, kterou technologie nabízí. Vodík má v segmentu logistiky značnou výhodu z hlediska praktičnosti a samotného provozu. Plnění vodíkových vysokozdvižných vozíků totiž trvá zhruba 90 vteřin.
ASDA v této vlastnosti vidí potenciál zejména s ohledem na skutečnost, že dobíjení a výměna olověných baterií, které řetězec v současnosti využívá, trvá podstatně déle. Například samotná výměna olověné baterie zabere bezmála 15 minut.
„ASDA je odhodlána být nejdůvěryhodnějším světovým obchodním řetězcem a udržitelnost je toho podstatnou součástí. Viděli jsme z první ruky, jaký rozdíl přineslo nasazení palivových článků v naší partnerské společnosti. Jsou zde dobré důvody, proč se Walmart, který je po desetiletí lídrem v inovacích v dodavatelských řetězcích, rozhodl vybudovat největší flotilu elektrických vozidel na bázi vodíku a palivových článků na světě,“ řekl Darren Pettener, generální manažer distribučního centra pobočky ASDA ve Skelmersdalu.
Mohlo by vás zajímat
2. září 2020
5. říjen 2020
4. listopad 2020
19. listopad 2020
11. březen 2021
29. červen 2021
12. září 2021
Komentáře (11)
Tragikomické. Účinnost využití zelené elektřiny, kdyby to mělo být "trvale udržitelné", se tím sníží z 69% na 26% (viz nedávný úžasný článek o akumulaci od J. Zilvara z tzb-info, někdo ho zde citoval, děkuji).
Furt lepší než diesel. A ten by ještě zasmrděl celý sklad.
Všechny spalovací ještěrky co jsem viděl byly na propan-butan. Líbilo by se mi nechat tam propan-butan, ale pak nějaký SOFC palivový článek který by z něj dělal elektřinu.
Pane diesel se ve vnitřních prostorách nesmí používat tak 50 let, nastudujte si to.
Pokud používají baterie, tak přechodem na vodík rozhodně neušetří 80 %, ale naopak velmi významně zvýší uhlíkovou stopu.
Kdyby jednoduše přešli z olověných baterií na li-ion, tak jim ty baterie přežijou životnost vozíků o desítky let a při stejné hmotnosti pokud nyní nabíjeli/měnili baterie jednou denně, by pak stačilo nabíjet jednou za týden.
Jestli se nepletu, tak za tímhle podnikem stojí jako investor Jigar Shah. Vyprávěl o tomhle byznysu v jednom Energy Gangu.
Prý se ani nedá slovy vyjádřit jak moc provozovatelé tady těch velkých logistických uzlů nenávidí olověné baterie. Li-ion by byly fajn, ale pořád tam je ztráta času s nabíjením/výměnou článků. Tam se jezdí nonstop. A taky nevím jestli to vůbec někdo nabízí.
Jediná možnost jak to může takhle snižovat uhlíkovou stopu mě napadá, že jim tahle investice pomohla zlikvidovat i nějaké dieselové vozíky.
Vazeny pa Vesely, lion baterie se bezne nabizeji, dokonce cesky vyrobce voziku Belet ve spolupraci s lean cat nabizi vodikovo bateriove voziky
"dieselové vozíky"
Jedná se o řetězec supermarketů a tam se dá předpokládat, že se jedná z drtivé většiny o manipulaci se zbožím v uzavřených prostorách, kde je pochopitelně zakázáno spalování čehokoli, co by mohlo po chvilce zabít všechny okolo :-)
"Tam se jezdí nonstop"
Nonstop se tam může jezdit snad i s li-ion. V čem je problém?
Pokud teď musí měnit baterii 15 minut každý cyklus, tak s li-ion s 5x větší hustotou energie je to 75 minut na nabíjení a je potřeba stejný počet vozíků navíc.
"A taky nevím jestli to vůbec někdo nabízí"
Ano, už spousty let a běžně i v ČR. Jsou firmy v tomto oboru, které přešly na li-ion kompletně.
Vodik je nebezpečný nesmysl v uzavrenych prostorách a ohrožují tím lidí. Patrně dotace.
Pokud, tak elektro VZV s výměnou baterií v nabíjecím místě nejlépe PUsek
Další Hinderburg.
Pana Jiřího a případně i další zájemce bych chtěl odkázat na aktuální díl Energy Gangu. Mimo jiné, tam rozebírají i vodíkové technologie a Jigar Shah, který jako investor stojí i za projekty tady těch vysokozdvižných vozíků, má do problematiky velmi zajímavý vhled. Pohled z reality zkušeného finančníka.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.