Vysokozdvižné vozíky britských supermarketů pojedou na vodík
Třetí největší řetězec supermarketů ve Spojeném království ASDA začne využívat vodíkové technologie pro svoji manipulační techniku. Tento záměr stvrdil navázáním partnerství s americkým dodavatelem vodíkových technologií Plug Power. Ten si tím upevňuje svoji stále významnější pozici na evropském trhu.
Expanze Plug Power do Evropy
ASDA a obchodní společnost Plug Power 3. srpna 2020 informovaly o uzavření partnerství s cílem dekarbonizace flotily vysokozdvižných vozíků, kterou třetí největší britský řetězec supermarketů využívá. Komplexní technologické řešení od Plug Power, jež je předmětem dohody o objednávce mezi oběma stranami, zahrnuje nákup palivových článků, vodíkové plnící stanice, vodík a servis. První pobočka ASDA, ve které se vodík začne v logistice využívat, se nachází na severozápadě Anglie ve městě Skelmersdale.
Pro americkou dodavatelskou společnost Plug Power navázání spolupráce s řetězcem supermarketů představuje zásadní milník ve vstupu na evropský trh. Jedná se o první plošné nasazení vodíkových palivočlánkových technologií v segmentu manipulační techniky ve Spojeném království.
„Každá nová příležitost rozšířit zavedení vodíkových palivových článků je důležitým krokem pro vybudování vodíkového hospodářství. Jsme obzvláště nadšení, když navážeme partnerství s organizací jako ASDA, která má významnou tradici a vynikající reputaci,“ řekl Andy Marsh, výkonný ředitel Plug Power.
„Díky důrazu na to, aby se stala šetrnější k životnímu prostředí, pro nás ASDA představuje ideálního partnera, a věříme, že toto nasazení je pouze počátkem naší dlouhotrvající a plodné spolupráce,“ dodal.
Čistota a efektivita vodíkových vysokozdvihů
Řetězec ASDA, jehož nadřazenou společností je americký gigant Walmart, chce řešení od Plug Power využít k redukci emisí. Předpokládá se, že uvedení vodíkových vysokozdvižných vozíků do provozu sníží uhlíkovou stopu supermarketu ve Skelmersdale až o 80 %.
Čistota ovzduší však není jedinou přidanou hodnotou, kterou technologie nabízí. Vodík má v segmentu logistiky značnou výhodu z hlediska praktičnosti a samotného provozu. Plnění vodíkových vysokozdvižných vozíků totiž trvá zhruba 90 vteřin.
ASDA v této vlastnosti vidí potenciál zejména s ohledem na skutečnost, že dobíjení a výměna olověných baterií, které řetězec v současnosti využívá, trvá podstatně déle. Například samotná výměna olověné baterie zabere bezmála 15 minut.
„ASDA je odhodlána být nejdůvěryhodnějším světovým obchodním řetězcem a udržitelnost je toho podstatnou součástí. Viděli jsme z první ruky, jaký rozdíl přineslo nasazení palivových článků v naší partnerské společnosti. Jsou zde dobré důvody, proč se Walmart, který je po desetiletí lídrem v inovacích v dodavatelských řetězcích, rozhodl vybudovat největší flotilu elektrických vozidel na bázi vodíku a palivových článků na světě,“ řekl Darren Pettener, generální manažer distribučního centra pobočky ASDA ve Skelmersdalu.
Mohlo by vás zajímat:
Tragikomické. Účinnost využití zelené elektřiny, kdyby to mělo být "trvale udržitelné", se tím sníží z 69% na 26% (viz nedávný úžasný článek o akumulaci od J. Zilvara z tzb-info, někdo ho zde citoval, děkuji).
Furt lepší než diesel. A ten by ještě zasmrděl celý sklad.
Všechny spalovací ještěrky co jsem viděl byly na propan-butan. Líbilo by se mi nechat tam propan-butan, ale pak nějaký SOFC palivový článek který by z něj dělal elektřinu.
Pane diesel se ve vnitřních prostorách nesmí používat tak 50 let, nastudujte si to.
Pokud používají baterie, tak přechodem na vodík rozhodně neušetří 80 %, ale naopak velmi významně zvýší uhlíkovou stopu.
Kdyby jednoduše přešli z olověných baterií na li-ion, tak jim ty baterie přežijou životnost vozíků o desítky let a při stejné hmotnosti pokud nyní nabíjeli/měnili baterie jednou denně, by pak stačilo nabíjet jednou za týden.
Jestli se nepletu, tak za tímhle podnikem stojí jako investor Jigar Shah. Vyprávěl o tomhle byznysu v jednom Energy Gangu.
Prý se ani nedá slovy vyjádřit jak moc provozovatelé tady těch velkých logistických uzlů nenávidí olověné baterie. Li-ion by byly fajn, ale pořád tam je ztráta času s nabíjením/výměnou článků. Tam se jezdí nonstop. A taky nevím jestli to vůbec někdo nabízí.
Jediná možnost jak to může takhle snižovat uhlíkovou stopu mě napadá, že jim tahle investice pomohla zlikvidovat i nějaké dieselové vozíky.
Vazeny pa Vesely, lion baterie se bezne nabizeji, dokonce cesky vyrobce voziku Belet ve spolupraci s lean cat nabizi vodikovo bateriove voziky
"dieselové vozíky"
Jedná se o řetězec supermarketů a tam se dá předpokládat, že se jedná z drtivé většiny o manipulaci se zbožím v uzavřených prostorách, kde je pochopitelně zakázáno spalování čehokoli, co by mohlo po chvilce zabít všechny okolo :-)
"Tam se jezdí nonstop"
Nonstop se tam může jezdit snad i s li-ion. V čem je problém?
Pokud teď musí měnit baterii 15 minut každý cyklus, tak s li-ion s 5x větší hustotou energie je to 75 minut na nabíjení a je potřeba stejný počet vozíků navíc.
"A taky nevím jestli to vůbec někdo nabízí"
Ano, už spousty let a běžně i v ČR. Jsou firmy v tomto oboru, které přešly na li-ion kompletně.
Vodik je nebezpečný nesmysl v uzavrenych prostorách a ohrožují tím lidí. Patrně dotace.
Pokud, tak elektro VZV s výměnou baterií v nabíjecím místě nejlépe PUsek
Další Hinderburg.
Pana Jiřího a případně i další zájemce bych chtěl odkázat na aktuální díl Energy Gangu. Mimo jiné, tam rozebírají i vodíkové technologie a Jigar Shah, který jako investor stojí i za projekty tady těch vysokozdvižných vozíků, má do problematiky velmi zajímavý vhled. Pohled z reality zkušeného finančníka.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se