Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,9USD/Barel
-0,83%
Ropa - WTI (Oct25)
63,98USD/Barel
-0,84%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,9USD/Barel
-0,83%
Ropa - WTI (Oct25)
63,98USD/Barel
-0,84%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%

Letiště Gatwick spustilo unikátní systém na energetické zpracování odpadu

Jiří Salavec
16. duben 2017, 13:02
Bez komentáře
letiste-gatwick-spustilo-unikatni-system-energeticke-zpracovani-odpadu
Zdroj: ZEVO Plzeň

Na letišti Gatwick byl uveden do provozu nový systém na energetické zpracování leteckého odpadu. Denně dokáže zpracovat 10 tun odpadu a ušetřit 1000 liber. Letiště v budoucnu plánuje zpracovat a recyklovat až 85 % odpadu, a pomoci tak šetřit životní prostředí.

Britské letiště Gatwick spolu se společností DHL Supply Chain na konci března oficiálně spustilo novou technologii na zpracování odpadu a stalo se tak prvním letištěm na světě, které dokáže energeticky zpracovat letecký odpad, jako je jídlo a obaly, přímo na místě. Projekt stál 3,8 milionu liber a předpokládá se, že by měl přinést úspory v rozsahu tisíc liber za každý den provozu. Odpad je přeměňován na suchý organický materiál, který je využíván jako palivo pro vytápění provozu, vysoušení dalšího odpadu a pro systém recyklace vody.

Nový systém na recyklaci a energetické zpracování leteckého odpadu má Letišti Gatwick přinést úsporu až 1000 liber denně. Zdroj: DHL
Nový systém na recyklaci a energetické zpracování leteckého odpadu má Letišti Gatwick přinést úsporu až 1000 liber denně. Zdroj: DHL

Letiště nově zpracovává odpad kategorie 1, do které spadají odpady z letů mimo Evropskou unii, zejména tedy jídlo a vše, co s ním přišlo do styku, jako jsou tácky, šálky a hliníkové misky, ve kterých se jídlo převáží. V současné době tvoří odpady kategorie 1 zhruba 20 % ročního objemu letištního odpadu, který dosahuje 10 500 tun. Nový systém umožňuje denně zpracovat 10 tun odpadu, který se dříve musel odvážet.

„Po dekádě blízké spolupráce s letištěm Gatwick jsme nadšení, že stále nacházíme inovativní cesty, jak zlepšit provoz letiště. Zpracování odpadu kategorie 1 může být velice časově i peněžně náročné, ale náš nový systém zpracování a recyklace odpadu je obrovským krokem kupředu,“ říká k projektu Martin Willmor, senior vice president DHL Supply Chain.

Recyklace je budoucnost

V současné době letiště recykluje 49 % odpadů, ale i za pomocí nového zpracovatelského závodu cílí na metu 85 % v roce 2020, což je nejvíce ze všech britských letišť. Třídění a zpracování odpadů přímo na místě umožňuje navíc čtyřikrát efektivnější odvoz odpadu, čímž pomáhá dopravní situaci v okolí letiště a šetří emise oxidu uhličitého. Zároveň nová technologie umožňuje v budoucnu rozšíření, aby mohla dodávat energii do dalších provozů letiště.

„Náš ambiciózní plán rozvíjet se cestou co nejšetrnější k životnímu prostředí je motivován souborem precizních cílů. S potěšením mohu říci, že naše strategie funguje, a přestože jsme od 90. let zdvojnásobili počet pasažérů, naše ekologická stopa je dnes ještě lepší,“ dodává ředitel letiště Gatwick, Stewart Wingate.

Zdroj úvodní fotografie: Gatwick Airport

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se