Domů
Evropská Unie
Budoucnost spalovacích motorů v EU je stále nejistá. Záchranu po roce 2035 mohou nabídnout alternativní paliva
Zdroj: Ruben de Rijcke / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Budoucnost spalovacích motorů v EU je stále nejistá. Záchranu po roce 2035 mohou nabídnout alternativní paliva

Ministři členských států Evropské unie minulý týden dosáhli kompromisu na balíčku opatření pro redukci emisí z dopravy. Jedním z opatření je povinnost snížit emise CO2 z nově prodaných automobilů o 100%. Tento krok by mohl znamenat faktické zastavení prodeje nových automobilů se spalovacími či vznětovými motory, avšak ve hře stále zůstávají nekonvenční, zejména syntetická paliva.

Jak informoval server Euractiv, na opatření se shodly všechny státy Evropské unie na zasedaní 29. června. Opatření má pomoci nasměrovat evropský automobilový průmysl na trajektorii elektromobility, která se má, díky stále hustější nabíjecí infrastruktuře, stát po roce 2035 realitou.

Opatření, které bylo poprvé navrženo v červenci 2021, by mohlo znamenat faktické zastavení prodeje nových, tedy nikoli ojetých, benzinových a naftových automobilů a lehkých užitkových vozidel od roku 2035. Možnost prodávat starou technologii ale automobilky nadále mít budou.

Za vyrobená auta, která nesplní podmínku 100 %, budou platit poplatek, který pak nejspíše promítnou do ceny vozu. V praxi to bude znamenat, že za každý gram emisí CO2 na 100 kilometrů zaplatí penalizaci 95 eur. Opatření má dát trhu jasný ekonomický signál směrem k elektromobilitě.

Turbulentní vyjednávání

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko prosazovaly odklad cíle pro rok 2035 na rok 2040. Členské země nakonec podpořily kompromis navržený Německem, které má největší automobilový trh v EU, jenž zachoval cíl pro rok 2035 a zároveň vyžaduje, aby byla v roce 2026 celá situace znova zanalyzována. Dočasná výjimka z povinnosti byla vyjednána pro malé automobilky, které vyrábí méně než 10 000 automobilů ročně.

Technologická neutralita

Evropská unie nebude automobilkám stanovovat, jakou technologii musí pro dosažení cílů použít. Prozatím nejasná je role syntetických paliv, která se budou spalovat v klasickém spalovacím motoru. Ta budou teoreticky povolena i po roce 2035, není ale jasné, jak bude probíhat kontrola toho, že uživatel opravdu syntetické palivo jako například vodík využívá. V roce 2026, kdy má být celé opatření znovu zanalyzováno, bude také vyhodnoceno, zda budou cíl plnit hybridní vozidla nebo paliva s neutrálními emisemi CO2 (například jezdící na biometan).

Evropský parlament opatření, které je součástí balíku Fit for 55, schválil na návrh Komise již minulý měsíc. Dohoda, které bylo minulou středu dosaženo mezi členskými státy EU, znamená, že návrh může být nyní v nadcházejících měsících rychle dokončen. Ten už nejspíš nedozná větších změn.

Potřebujete být v obraze ohledně Evropské unie?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti Evropské unie a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
V EU platí zákaz dovozu ruského uhlí. ‚Žádná další výjimka,‘ uvedla Evropská komise
11. srpen 2022, 10:48
Havlíček: Energetická solidarita EU? Úsměvné. Prodlužte těžbu uhlí
8. srpen 2022, 17:00
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Peter Zachara
6. červenec 2022, 09:36

navrhujem, aby pre zelenych eurohujerov platilo toto nariadenie uz o desat rokov skor, aby sme si mohli na tychto cvicnych opiciach odpozorovat vysledky ich genitalnych napadov. Miestna zelena uderka si moze posunut termin o dalsie dva roky.

Jiří Švarc
6. červenec 2022, 12:35

Aktuálně je podíl EV na prodejích aut v EU okolo 20 %. V roce 2025 to bude už 40-50 %.

Michal
7. červenec 2022, 09:31

Podíl elektrických aut na prodejích je ve skutečnosti jen 10 %. Číslo 20 % je účelově vymyšlená statistika, kdy se k těm 10 % připočítají plug-in hybridy.

Navíc je potřeba vzít v úvahu, že registrace aut v zemích EU jsou nyní na velmi nízké úrovni, zhruba takové, jak byly naposledy před 40 lety. Čili těch 10 % je z nízkého základu.

Dále je potřeba vzít v úvahu měnící se regulační prostředí v mnoha státech, tzn. snižování dotací a jiných výhod.

Proto odhadovat, jaký bude podíl elektrických aut v roce 2025, je velmi ošemetné. Angela Merkelová slíbila, že do roku 2020 bude v Německu bude jezdit 1 milion elektrických aut. K 1. lednu 2021 jich bylo 309 tisíc.

hellokitty
9. červenec 2022, 08:47

k 1. srpnu 2021 uz ich milion bolo, pletiete dohromady pocet registracii a celkovy pocet jazdiacich EV

Martin Prokš
6. červenec 2022, 09:36

Dobrý den

Jak se říká, ďábel se skrývá v detailech. Jak je definované nové vozidlo? Máme ještě trochu šanci s veterány a renomovanými vozidly. Vzít třeba volant z existujícího použitého vozidla a k tomu volantu namontovat nové komponenty...

Asi tak to dopadne ty zelené svazácko komunistické závazky.

Jan Veselý
6. červenec 2022, 18:02

Tohle je akorát Čechákovské chytračení. Úplně stejné sofismy se vymýšlely u zákazu žárovek nebo u zákazu kouření v restauracích. Nikdo to dlouho nevydržel. Zato taktický všichni si teď užívají úsporných LED svítidel a hospod, ze kterých neodchází načuchlí jedovatým puchem.

Vladimír Šťastný
6. červenec 2022, 18:24

V době, kdy se zakazovaly žárovky, byl nařízený směr kompaktní zářivky. LED se prosadily později samy nesporně lepšími užitnými vlastnosti. Žádný befel vševědoucí věrchušky EU k tomu nebyl vůbec třeba. Stejné by to mělo být i s elektromobily.

Martin Prokš
7. červenec 2022, 08:48

Dobrý den,

Ad auta: ne, to není žádné chytračení. Vsaďte se, že takto nějak půjde jeden ze směrů jak s tím nesmyslem vydrbat. S přibývajícím počtem BEVů se čím dál více bude ukazovat jak jsou v masovém měřítku problematická a přinejmenším část spotřebitelů a tím i výrobců bude hledat jakoukoli kličku jak z té pasti ven.

Ad žárovky. To Vaše vítězství nad žárovkama vypadá v praxi tak, že dodnes se žárovky prodávají. Dnes už chvála bohu jsou znovu i dostupné relativně normálně. Bohužel za násobek ceny co stály kdysi a jejich životnost mi přijde nějaká horší. Ale stále se prodávají a nakupují, protože je spousta aplikací, kde jsou nejlepší. A je spousta z nás uživatelů, kteří chceme mít "teplé" širokopásmové světlo a ne víceméně monochromatické bílo-modré. Respektive kvalitní LED širokopásmové s teplotou kolem 2800-3000K je pekelně drahé a životnost (stabilita odstínu) je také pochybná. A pak jsou aplikace jako venkovní nebo nevytápěné prostory, kdy v zimě v mrazu prostě není nad klasickou žárovku, protože vše ostatní nesvítí, nebo strašně rychle odchází. Nebo terária nebo blbá žárovka do šicího stroje... Naštěstí hysterie se zákazem už pominula a žárovky jsou zase normálně(ji) dostupné.

Ad kouření v restauracích. Jo v lepších restauracích se více-méně nekouří. Ale když se rozhlédnete po menších putikách a po vesnicích, tak zjistíte že se dost často kouří, protože hospodští prostě jdou logicky na ruku štamgastům. Už takhle bojují o přežití.

To že nějaký nadčlověk-lepšočlověk-vůdce-Duce-Fuhrer-strana-komise ví co je pro lidi nejlepší a to befelem nařídí, s tím ať jde do někam. Netvrdím že extrém typu anarchie je správná cesta, ale to do čeho jsme dospěli (a Vy hájíte a prosazujete) a teď se důsledky začnou v praxi projevovat je zase druhý extrém - zelený komunismus.

Ale takový je asi běh světa. Už v Bibli ve starém zákoně je mimochodem zdokumentováno, jak se společnost vždy na chvíli zbaví tyrana, aby do 20-40 let zase vlezla pod jho jiného. A to jsou příběhy cca 3-4000 let zpět. Holt jsme si užili svých cca 20-30 let relativní svobody a teď zase zpět pod tentokrát zelený komunismus s bídou a zmarem z toho vyplývající.

Heil Gréta!

Michal
7. červenec 2022, 10:02

Malosérioví výrobci, speciální vozidla (vozidla zvláštního určení), individuální dovozy ze zemí mimo EU. To jsou příklady, pro které platí mnoho výjimek z regulí EU.

Díky tomu si můžete normálně koupit jak luxusní americké pick-upy s pětilitrovými osmiválci a 20litrovou spotřebou, tak i zastaralá ruská auta UAZ bez ABS či ESP.

Může se stát, že v budoucnu budou tyto kategorie důležitou součástí trhu.

Michal
7. červenec 2022, 09:49

Nové vozidlo je většinou definováno jako nové auto zaregistrované do registru silničních vozidel. Starších aut se tato konkrétní regulace netýká.

Michal K.
6. červenec 2022, 10:06

Tvrdit, ze BEV nema emisie je hlupost. Sice nema vyfuk, ale emisie vychadzaju z komina elektrarne. A vela zavisi aky mixom sa elektrina vyraba.

Napriklad v sucasnom Polsku maju taky elektricky mix, ze je cistejsi spalovak ako BEV.

Podla tejto logiky by BEV mali byt v Polsku zakazane. A nie od 2035, ale rovno hned.

Jiří Švarc
6. červenec 2022, 12:28

Zákaz v roce 2035, životnost auta řekněme 20 let, tzn., že poslední nové spalováky budou zhruba v polovině své životnosti v roce 2045 a k tomuto roku musíte vztahovat elektroenergetický mix, který bude z více než 90 % z nízkoemisních zdrojů (aktuálně nízkoemisní v EU tvoří už 50 %).

Michal K.
6. červenec 2022, 13:16

vidim, ze mate krystalovu gulu, ktora funguje min. na 20 rokov dopredu. Nam ostatnym ostava len ticho zavidiet. Ja zial nic take nemam, takze netusim, aky bude mix v 2045. Ale ked vidim to fiasko OZE v Nemecku, zacinam byt dost skepticky.

Naspat k teme. Povedzme, ze mix v 2035 bude +- podobny ako dnes. V tom pripade v niektorych krajinach (napr. Polsko) BEV vypustia viac emisii ako spalovak. Podla mna s tym by mal takyto zakaz pocitat. Teda ak je nasim zaujmom chranit planetu.

hlpb
6. červenec 2022, 13:48

Michale K, žádné +- v roce 2035 nebude, v Polsku OZE budují jak o život. Budují jak FVE tak VTE onshore i offshore, během jednoho roku nainstalovali Poláci neuvěřitelných 300.000 střešních FVE. Jen pro představu růstu podílu OZE v Polsku:

1. pololetí 2015 = podíl OZE 9,5% (7 TWh)

1. pololetí 2022 = podíl OZE 21% (17 TWh) (za stejné období vyrobily obě naše JE = 14,5 TWh)

Pro porovnání ještě ČR:

1. pololetí 2015 = podíl OZE 12% (5 TWh)

1. pololetí 2022 = podíl OZE 13% (5,2 TWh)

Jiří Švarc
6. červenec 2022, 16:35

OZE si ukusují podíl na elektroenergetickém mixu v Evropě zhruba 3 procentní body ročně. Můj předpoklad počítá s navyšováním o průměrných 1,7 procentních bodů ročně, tedy ne rostoucí, ani ne stejná ale alespoň poloviční výroba FVE a VTE pro Evropu. To není křišťálová koule, ale extrémně konzervativní odhad. Realistický odhad, který by předpokládal pouze stejné pokračování, by znamenal 80-90 % o 10 let dříve.

Jinak s vámi ale souhlasím, pokuta by měla 95 € v dané konkrétní zemi nad emisemi z energetického mixu, tedy v ČR např. za každý gram nad 70 g CO2/km, v Polsku nad 120 g (nyní a upravovat každý rok dle aktuální situace).

hellokitty
9. červenec 2022, 08:48

krystalovy je leda tak cukor, gule sa vyrabaju z kristalu

Maly Jarda
6. červenec 2022, 10:21

"Jedním z opatření je povinnost snížit emise CO2 z nově prodaných automobilů o 100%."

Takže Eurosoudruzi vychovaní v Amerických zelených NGO pořád předstírají že elektromobily mají nulové emise ?

Michal K.
6. červenec 2022, 13:17

podla vsetkeho sudruhovia si to velmi zjednodusili. Nema to vyfuk = nema to emisie.

A ona ta realita je daleko komplikovanejsia

Jan Veselý
6. červenec 2022, 18:06

Emise v místě použití. Je to na tebe moc složité, konspirační teoretiku?

Emise elektráren (a rafinérií) jsou regulovány, hlídány a zpoplatněny. Na to je jiná legislastiva.

Vladimír Šťastný
6. červenec 2022, 18:27

A zpoplatněné emise znamená, že neexistují?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se