Domů
Emise CO2
Lodní přeprava a systém EU ETS by mohly pomoci EU zaplatit zotavení po pandemii
Zdroj: Pixabay

Lodní přeprava a systém EU ETS by mohly pomoci EU zaplatit zotavení po pandemii

Zotavovací balíček Evropské komise o hodnotě 750 miliard eur by mohl být částečně financován novým zdrojem – systémem obchodování s emisemi. Tento systém by mohl projít změnou, kdy část financí půjde přímo do Bruselu a navíc by pod tento systém mohla nově spadat i lodní doprava.

Finanční příjem ze systému EU ETS (EU Emission Trading System – systém pro obchodování s emisemi) skrze prodej povolenek na emise CO2 v určitých sektorech je v současné době předáván zpět do státních financí členů EU. To by se ale mohlo změnit, pokud by nové plány Komise získaly dostatečnou podporu, jak informoval zpravodajský portál EURACTIV.

Brusel potřebuje peníze

V rámci financování zotavovacího plánu „Další generace EU“ zástupci Evropské komise navrhli rozšíření systému EU ETS i na další průmyslové oblasti, které mají za stávajících pravidel výjimku. Případný výdělek by v tomto případě šel přímo do Bruselu a ne přímo do státních pokladen.

„Možnosti by mohly zahrnovat vlastní zdroje založené na systému obchodování s emisemi, včetně jeho možného rozšíření na námořní a letecká odvětví, a mechanismus pro úpravu uhlíkové daně na hranicích (carbon border adjustment mechanism),“ uvádí zpráva Komise.

Myšlenka, že příjmy z uhlíkových daních a povolenek půjdou přímo do rozočtu EU, není ničím novým a Brusel to v minulosti zvažoval jako náhradu za odcházející Spojené království.

S cílem podpořit nový návrh Komise říká, aby byly současné příjmy účelové vázány a stále vypláceny do pokladen členských zemí. EU by si pak ponechala další dodatečné peníze. Tyto vlastní zdroje by dle zotavovacího plánu mohly přinést do kasy EU zhruba 10 miliard eur v závislosti na ceně povolenek a případného rozšíření mechanismu obchodování s emisemi do dalších sektorů.

Nově i lodní doprava

V současné době nejsou emise z lodní dopravy zahrnuty do žádného ETS systému, ale probíhají přípravy na její začlenění. Plán je zahrnut ve speciálním reportu Komise, ke kterému se také váže hlasování, které bude příští měsíc.

Dle německé zákonodárkyně Jutty Paulusové (strana Zelených) se předpokládá většinová podpora návrhu, podle kterého budou všechny lodě kotvící v přístavech EU muset platit za emis CO2e.

Zdroj úvodní fotografie: PixaBay.com

Potřebujete být v obraze ohledně emisí?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti emisí a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Přebytek emisních povolenek na trhu poklesl meziročně o 130 milionů kusů
20. květen 2022, 05:26
Emise CO2 ze zařízení spadajících pod EU ETS vzrostly loni o 7,3 %
6. květen 2022, 09:29
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Martin Hájek
1. červen 2020, 12:41

Národ, který se chce zdaněním dostat k prosperitě, je jako muž, stojící v kbelíku, který se snaží zvednout vzhůru za jeho držadlo. Winston Churchill

Petr Poruban
3. červen 2020, 18:26

Pěkná myšlenka.

Vyjadřuje, že daně samy o sobě nevytváří hodnoty, ale že jsou jen o přerozdělování již vytvořených hodnot. Tím často spíš škodí, než pomáhají. Opak motivace.

Ale nic se nemá brát příliš vážně. Znáte to, realita je složitější. Příroda překvapuje i fyziky natož filozofy.

Ve skutečnosti bude záležet spíš na tom, jak se daní a na co se vybrané prostředky použijí.

Když se zdaní alkoholik nebo hazardní hráč a peníze, které by skončily v pochybným sektoru ekonomiky se použijí na budování infrastruktury, může to společnosti i prospět.

Amerika byla kdysi chudou kolonií produkující bavlnu, neschopnou konkurovat průmyslové produkci Evropy. Všechny stroje a na tehdejší dobu sofistikované technologie se dovážely z Evropy. Po vzniku USA byla tohle jedna z hlavních výzev. USA se nakonec staly průmyslovým gigantem díky státním investicím do infrastruktury, státní podpory vlastního průmyslu, technologií a vzdělání. Evropa jím mezitím šla vydatně naproti, vlastní destrukcí ve dvou světových válkách.

Je potřeba, aby daně nepřekážely ekonomice, ale pomáhaly rozvoji.

I za vlády Winstona Churchilla se v Británii danilo.

Carlos
3. červen 2020, 22:54

I to použití vybraných prostředků je otázka, byť se nám může zdát nějaký projekt hodně efektivní tak reálně může mít efektivitu někde jinde oproti řešení, které by přinesl trh. Problém trochu je že v jistý moment se nám to zvrhlo.

Bavme se teď na moment o Británii, tam vznikaly několik století kanály pro dopravu materiálu, byly to soukromé podniky, různě se propojovaly atd. Zároveň vznikají nějaké koněspřežky v místech kam kanál nedotáhnete. Všechno to běhalo jako soukromé podniky a nikoho ani nenapadlo to postátnit. Pak někdy kolem roku 1800 vyprší patenty na parní stroj a jistý Trevithick nacpal parní válce do "vysokotlakého" kotle a posadil to celé na kola a kolejnice. O pár let později už jezdí po světě prvních pár lokomotiv, roku 1838 se prohání parní vlaky mezi Brnem a Rajhradem, 1839 mezí Vídní a Brnem... A tak to jde hodně dlouho v soukromé režii s minimálním mícháním se do toho státu.

Pak někdy kolem poloviny 19. století se plně ke slovu dostává posedlost standardizacemi, vědou měřením a stát se začíná do věcí více a více míchat a nejinak tomu je i v C.K. Mocnářství kde se do železnic zamíchal v souvislosti s krachy společností a "vojenským zájmem", byť to mohl řešit jinak než zestátněním, pak to zase přivedl na buben on a zase prodal a pak zase se to zestátnilo...

Tam nám leží celý problém si infrastrukturou, v představě že se o ni musí starat stát, přestože jednak neprokázal o moc větší schopnost než soukromník a možná se dá říct že je v jistím pohledu i horší. Dnes to končí tak že není soutěž toho co je lepší řešení, ale toho kdo si vydupe více peněz. Příkladem u nás budiž Českomoravská transverzálka která nikdy nepřešla v rychlíkovou trať z důvodu finančních obtíží a více než sta let konzervace stavu mezi Zastávkou a Náměští. Stát ani neudělal to co plánovala soukromá společnost když plán začal.

Nemyslím si že existuje něco jako pochybný sektor, proč by mělo? Je to sektor jako každý jiný, že si jej ošklivme pro dnes už falešnou morálku je věc jiná. Nevidím ve škodlivosti už moc rozdíl mezi cukrem, glokózo-fruktózovým sirupem a pod. a alkoholem a drogami. Oboje v přehnané dávce ničí zdraví a život. Proč penalizovat jen alkohol a tabák? Buď je účelem těch daní ochrana zdraví, tak nechť je postižena každá příčina masového problému, nebo ať není žádná.

Dokonce bych se nebál říct že v dnešní postfaktické době se kompletně změnil a rozpojil vztah mezi vládou a obyvatelstvem (to může být problém při čelení různým totalitním mocnostem a vlastním totalitářům) a hraje se to protože nikdo neřekl "císař je nahý", což pak povede k otázce vůbec legitimnosti daní. Pak to ale bude nehezké.

Tomáš Krátký
31. květen 2020, 12:33

Celý ten "zotavovací balíček" je "opentlený" líbivými řečmi, ale ve výsledku je to prostě jenom návrh na další daň. Akorát si úředníci hrají se slovíčky tak, aby to neznělo "škaredě".

Pokud už chce EU někde zavést další daně, tak by v prvé řadě mohla začít u daňových rájů. Ale to by se určitě nelíbilo bruselským lobbistům...

Martin Hájek
1. červen 2020, 12:46

Z pohledu České republiky je to ještě mnohem horší. Prostředky z běžné daně jdou alespoň do našeho státního rozpočtu, prostředky z této daně poplynou na růst eurkracie a nesmyslné zelené povyražení v jiných zemích. Ekonomicky zcela sebevražedný nápad. Představa, že větrníky a slunečníky zajistí pracovní místa byla dávno statistikou jasně vyvrácena, přesto si chceme v EU znovu sáhnout na horkou plotnu, tentokrát ne prstem, ale raději celou dlaní s pocitem, že to bude jiné. Nebude, bude to jen bolet mnohem víc, než spálený prst a také se to bude déle hojit.

Richard Vacek
31. květen 2020, 13:04

Připomíná to dávání transfuze z pravé ruky do levé, kdy se část vybryndá.

St
31. květen 2020, 15:15

Tak EU je opravdu "kreativní". Chápu, že jsou potřeba peníze na rozjezd ekonomiky. Co tak ji do začátku přestat dusit nesmyslnými opatřeními. Jako první bych zprostil automobilový průmysl dodržovat nesmyslné ekonormy. Později by mohli přestat zbytečně dotovat OZE a hned by bylo peněz dost. Třeba i na splácení dluhů.

Josef Novák
31. květen 2020, 15:56

Nejúčinnější by bylo anulovat EU od Maastrichtu zpětně a ponechat jen stále existující EHS, jehož jsme mimochodem stále členem. Jen sen, já vím....

Carlos
31. květen 2020, 16:08

A jaké konkrétně pozitiva to podle Vás má přinést?

Petr Poruban
31. květen 2020, 17:58

EHS už poměrně dávno neexistuje. Po něm bylo Evropské společenství a ani to už neexistuje. Po Lisabonské smlouvě zaniklo a nahradila jej EU. Mrkněte třeba na Wikipedii - Evropské hospodářské společenství.

Váš návrh ně mě působí jako prohlášení, že by bylo nejlepší odhodit současné automobily a vrátit se ke Škodě 120. Podivná nostalgie.

Za dob EHS jste nemohl jezdit mezi státy jak vás napadne. Byl potřeba pas, a mohl jste tam jen na nějakou dobu.

V EU můžete do jiné členské země na jak dlouho chcete, můžete si tam najít práci, můžete se tam pojistit, můžete tam podnikat a prostě tam žít. Nejste tam jen jako nějaký turista, nebo emigrant. Máte stejná práva, jako tamní občané. A věřte tomu, že je toho ještě mnohem víc v čem je rozdíl.

Problém je, že současný svět je docela složitý. Nedá se řešit jen tak selským rozumem a už vůbec ne bez informací. Protože jinak hrozí, že si pod sebou snadno podřízneme větev na které sedíme.

Josef Novák
1. červen 2020, 07:05

Máte pravdu. Měl jsem na mysli Evropský hospodářský prostor (EHP, anglicky EEA). Právě EHP nám totiž dává základní svobody volného pohybu zboží, služeb, kapitálu a osob, nikoliv EU. Zánik EU by znamenal konec toho dusivého chomoutu přeregulace a zakazování, který nás rychleji a rychleji vrací do časů RVHP.

Petr Poruban
2. červen 2020, 17:27

Jenže právě EU (před tím ES) je tvůrcem jednotného trhu. Bez ní by žádný jednotný trh nebyl. Rozhodně ne v současném rozsahu.

Jednotný trh byl výměnou za participaci v různých oblastech rozšířen i pro zájemce mimo EU. Například norské fondy apod. Většina takových zemí již skončila přímo jako členové EU. Tuším z 11 se už 7 stalo členy např. Rakousko.

Normální je chtít spolurozhodovat, ne být jakousi dobrovolnou kolonií celku, který vás tak jako tak stejně ovlivňuje.

On jednotný trh je o pravidlech, které na něm platí. EU tahle pravidla vytváří a upravuje podle situace.

Je to opět, jako by někdo tvrdil, že má rád zákony ČR, ale stát jako takový by zrušil.

Josef
31. květen 2020, 21:40

Za tuto krizi může koronavirus jen z části. Za druhou část může EU svými nesmyslnými ideologickými nařízeními podle vzoru zelené ideologie, které mimo jiné hrubě poškodily energetiku a automobilový průmysl. A také životní prostředí, protože stará auta jsou lepší než nová a tak je lidi raději opravují dokud to jde. Pěstování biopaliv způsobilo růst použití pesticidů v krajině a podpora spalování biomasy způsobuje plundrování lesů i krajiny z které se odvážejí rostlinné zbytky ,které dříve zůstávaly v půdě, která pak zadržuje mnohem méně vody. V mnoha státech ničila ráz krajiny větrná energetika, která zdevastovala tisíce km2 krajiny jen proto , aby mohly být uzavřeny funkční jaderné elektrárny. Soubor těchto opatření ve svém důsledku poškodil celou ekonomiku a přivedl nás do coronavirem spuštěné krize. Občané díky této politice nedostali vůbec nic, mají drahé energie a horší životní prostředí mnozí jsou už nezaměstnaní. Čím více Evropy tím méně prosperity. To je zkušenost, kterou vidím.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se