Sektorové klimatické cíle předepsané EU budou pro Německo jen těžko dosažitelné. Německá ekonomika je ale na dobré cestě ke splnění svého národního cíle snížit emise o 65 % do roku 2030.
Krom cíle pro rok 2030 si Německo stanovilo i cíl být v roce 2045 zcela klimaticky neutrální, jak informoval server Euractiv. Země je přitom již téměř v polovině cesty. Emise snižuje vzhledem k roku 1990 z 1200 milionů tun, v roce 2023 vypustilo Německo přibližně 670 milionů tun emisí skleníkových plynů.
Robert Habeck, ministr hospodářství a opatření v oblasti klimatu, v minulém týdnu představil data k výkonu ekonomiky a klimatu v roce 2023 a výhled pro následující roky. Konstatoval, že Německo je poprvé na dobré cestě. Národní klimatické cíle pro rok 2030 by dle jeho resortu měly být dosaženy. To je způsobené mimo jiné tím, že v roce 2023 nastal prudký pokles průmyslové výroby v důsledku vysokých cen energií.
Habeck očekává, že i přes očekávané oživení ekonomiky se emise bude dařit dále snižovat. Tahounem úspor je především sektor energetiky - ten je na cestě k úsporám dalších 175 milionů tun CO2. Dále následuje průmysl, který má překročit cíl snížení o 37 milionů tun.
Snižování emisí v některých sektorech vázne
Cíle bude naopak Německo jen těžko dosahovat v zemědělství, odpadovém hospodářství a budovách. V dalších sektorech je situace ještě složitější. Ve velkých problémech je například doprava, jejiž regulace tradičně sklízí odpor. Očekává se, že německý sektor dopravy vypustí do roku 2030 o 180 milionů tun CO2 více, než je jeho cíl. Dirk Messner, ředitel německé agentury pro životní prostředí, predikuje, že "německé ulice budou plné dieselových a benzinových aut, zatímco veškerá ostatní energie bude z obnovitelných zdrojů".
Německo si ve svém zákoně o klimatu stanovilo pro snižování emisí místo sektorového přístupu přístup zaměřený na celé hospodářství. EU ale vyžaduje snížení emisí v každém sektoru. Zvolený přístup tak sice přinese celkové snížení emisí, ale pro dosahování cílů EU to nepomůže.
Dle Messnera EU přidělila sektorům dopravy a budov velmi vysoké cíle pro snížení emisí. Tyto sektory, spadající pod nařízení o sdíleném úsilí, jsou přitom notoricky známé jako extrémně náročné pro snižování v bohatších zemích EU. Německo také plánuje investovat do zachycování uhlíku, což může jejich bilanci do určité míry pomoci.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.