Klimatická politika pod palbou: Obyvatelé Německa, Francie a Polska nechtějí zákaz spalovacích motorů
Z průzkumu provedeného v Německu, Francii a Polsku vyplynulo, že za nejméně oblíbené klimatické opatření je považován zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Informuje o tom zpravodajský portál Euractiv.com. Zajímavostí je, že toto opatření bylo nejméně oblíbené i mezi voliči středolevých stran.
V roce 2023 přijaly země EU a Evropský parlament de facto zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů od roku 2035, a to snížením povolených výfukových emisí na nulu. Výjimka platí pouze pro vozy poháněné výhradně klimaticky neutrálními palivy, jejichž implementace stále není dokončena.
Tato politika, široce známá jako „zákaz spalovacích motorů“, je nejméně oblíbeným opatřením klimatické politiky ze seznamu 40 možností nabízených v průzkumu výzkumníků z Oxfordské univerzity, Humboldtovy univerzity v Berlíně a Hertie School Berlin.
Průzkumu se zúčastnilo celkem 15 000 respondentů z Německa, Francie a Polska, přičemž cílem bylo zhodnotit různé klimatické politiky, stejně jako status quo, v párovém srovnání, čímž se vytvořilo pořadí oblíbenosti mezi jednotlivými opatřeními.
Výsledkem bylo, že ve všech třech zemích se zákaz aut se spalovacím motorem umístil na posledním místě, následovala opatření jako zvýšení poplatků za CO2 (Německo, Polsko) a také mýtné pro všechna auta kromě elektrických (Francie).
Zatímco nespokojenost se zákazem spalovacích motorů je nejvyšší u voličů pravice, šíří se napříč politickými tábory, takže je nejméně oblíbenou také mezi potenciálními voliči středolevých stran, jako je německá SPD, polská Lewica a další. Francouzská Parti Socialiste (vše S&D).
Na rozdíl od středopravicových a krajně pravicových stran středolevá skupina S&D v Evropském parlamentu toto opatření vždy podporovala a tvrdila, že je nutné dosáhnout celoevropské klimatické neutrality do roku 2050 a poskytnout výrobcům automobilů nezbytnou jasnost, aby se zaměřili na elektromobily.
Opačnému spektru dominují zelené investice a opatření průmyslové politiky
Na druhé straně spektra patří mezi nejoblíbenější opatření vyšší vládní investice do veřejné dopravy (Německo), přechod na ekologické vytápění veřejných budov (Francie, Polsko) a další opatření, která zatěžují veřejný sektor a velké korporace spíše než spotřebitele.
Mezi "populární" regulační zásahy se zařadily například zelené standardy pro výrobu energie, zelené standardy pro průmysl, zákaz letů na krátké vzdálenosti nebo soukromých letadel. Čili jedná se o regulace, které přímo neovlivňují každodenní život většiny lidí.
Výzkumníci varují
I přes odpor vůči jistým tématům autoři varují, že se nejedná o celoplošný odpor vůči ambiciózním klimatickým politikám. Zároveň upozorňují, že ve volebních kampaních do Evropského parlamentu se některé strany snaží nabízet co největší rozvolnění klimatických cílů, protože se domnívají, že se jedná o populární krok.
Místo toho by se politici měli podle autorů spíše zaměřit na zelené veřejné investice, například prostřednictvím celoevropského fondu pro průmyslovou politiku, nebo na snížení ekonomické závislosti na třetích zemích a chránění konkurenceschopnosti evropského průmyslu.
U velmi nepopulárních opatření, jako jsou vyšší ceny uhlíku u benzínu a nafty, autoři argumentovali, že přerozdělení příjmů, zejména domácnostem s nejnižšími příjmy, by mohlo snížit veřejný nesouhlas.
Mohlo by vás zajímat:
Francouzi přece můžou jezdit na to jejich jádro.
Raz, ked budem velky, budem Karaskom
tak ten sa podaril. Palec hore ?
Bohužel, Ford Nucleon ani žádný další následovník se do sériové výroby zatím neprosadil. :-D
Také se divím. Elektřiny musí mít dost, když jí tolik vyváží do Německa, ne?
No tak jasně pokud se opatření týká lidí samotných tak protestují pokud to má dělat někdo jiný jsou pro. Typickým příkladem jsou třeba názory zde diskutujícího Vaněčka - tomu se libí rozvoj OZE, jen pokud on sám bude mít levnou elektřinu a plyn pro svůj kotel a neúsporný dům to že by měl sám také něco dělat odmítá. Přesně jako lidé v průzkumu.
Ten titulek je poněkud zavádějící. Všichni obyvatelé určitě ne. Nějaké procentní vyjádření by nebylo?
A není to zbytečné? Vy, jako fanda elektromobility byste vysokému procentu odmítačů stejně nevěřil.
Dobrý den,
Pozor, z poslední "kapitolky" nazvané "Výzkumníci varují" je naprosto jasné, že se jednalo o politickou jasně cílenou levicovou ZelenéUtrpení sondáž, jak oblbnout lidi. Jak vést co nejvíce populistickou politiku. Jak "nelhat, jen vhodně mluvit", aby co nejvíce lidí volilo ty správné zeleně marxistické strany.
Heil Gréta!
K Zemi Hleď!
Kdo je John Galt?
v roce 2035 budou EV levnější než auta se spalovacím motorem ty budou mít navíc drahý provoz. Prodej aut se spalovacím motorem zakázaný navíc ani nebude , auto může jezdit na umělá paliva
při výrobě syntetického metanolu se více co2 spotřebuje než uvolňuje, vedlejším odpadním produktem je totiž uhlík, zelenáčové by ho cpali pod povrch ale takový uhlík se svou šestinásobnou vazbou má potenciál pro pokročilé materiály
jen aby pak měla vegetace co žrát při té vší co2 fóbii
Já to říkám pořád, dobře přijímána jsou motivační opatření, naopak nejhůře ta restriktivní.
Úspěšná řešení jsou třeba dotace na zateplení nebo OZE nebo německý Deutschland tickets, který dostal dost lidí z aut.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se