Domů
Evropská Unie
Evropský účetní dvůr: Plán EU stát se velmocí ve výrobě baterií je v ohrožení
Recyklace li-ion bateriií v dolnosaském Salzgitteru je projektem koncernu Volkswagen. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Evropský účetní dvůr: Plán EU stát se velmocí ve výrobě baterií je v ohrožení

Zajištění dostatečné flexibility v elektroenergetickém sektoru EU, ke kterému budou velmi pravděpodobně v budoucích letech přispívat ve větší míře i bateriová úložiště, je jedním ze zásadních předpokladů pro další rozvoj využívání obnovitelných zdrojů. Podle nové zprávy Evropského účetního dvora však plány EU na masivní výstavbu továren na výrobu baterií mohou narazit na několik překážek. To by ve výsledku mohlo dle auditorů rovněž ohrozit cíl dosažení nulových emisí pro nové automobily do poloviny příštího desetiletí.

Evropský účetní dvůr, který vykonává nezávislou kontrolní činnost posuzující hospodárnost, účinnost, efektivnost, legalitu a správnost opatření EU, na začátku tohoto týdne zveřejnil zvláštní zprávu zaměřenou na průmyslovou politiku EU v oblasti baterií. Podle auditorů EU hrozí, že nesplní svůj cíl stát se celosvětovou velmocí ve výrobě baterií. Úsilí EU o zvýšení kapacity výroby baterií by dle závěrů autorů nemuselo stačit na uspokojení zvyšující se poptávky, což by rovněž mohlo vést k tomu, že by Unie nemusela splnit svůj cíl nulových emisí pro nové automobily a dodávky do roku 2035.

Podle zprávy Evropská unie a její členské státy poskytly pro odvětví baterií veřejnou podporu ve výši 8 miliard eur. Kromě unijních grantů a záruk na úvěry přesahujících 1,7 miliard eur poskytnutých mezi lety 2014 a 2020 se dále jedná o státní podporu ve výši až 6 miliard eur, schválenou v období 2019 až 2021 převážně v Německu, Francii a Itálii.

"EU nesmí v oblasti baterií skončit ve stejně závislé pozici, jako se to stalo se zemním plynem; ve hře je její ekonomická svrchovanost. Tím, že EU plánuje do roku 2035 ukončit prodej nových automobilů na benzín nebo naftu, se ve vysoké míře sází na baterie. Z hlediska přístupu k surovinám, atraktivnosti pro investory a také nákladů však nemusí mít nejsilnější pozici," uvedla Annemie Turtelboomová, členka Evropského účetního dvora, pod jejímž vedením audit probíhal.

Nejisté dodávky surovin a atraktivnější pobídky v zámoří

Auditoři ve své zprávě vyzdvihují především několik potenciálních komplikací. „Výrobci baterií mohou EU opustit ve prospěch jiných regionů, jako jsou například Spojené státy, které jim nabízejí masivní pobídky. Spojené státy na rozdíl od EU přímo dotují produkci nerostných surovin a baterií a také nákup elektrických vozidel, která jsou vyrobena v USA s použitím součástí pocházejících z této země,“ uvedl v tiskové zprávě Evropský účetní dvůr.

Dalším z možných problémů je závislost EU na dovozu surovin potřebných pro výrobu bateriových článků. Podle auditorů pochází 87 % dovozu surového lithia do EU z Austrálie, 80 % dovozu manganu z Jižní Afriky a Gabonu, 68 % dovozu surového kobaltu z Konga a 40 % dovozu surového přírodního grafitu z Číny. Přestože podle zprávy Evropa disponuje kapacitami pro navýšení domácí těžby, „doba od nalezení suroviny až po první produkci trvá nejméně 12–16 let, což znemožňuje rychle reagovat na zvýšenou poptávku“.

V neposlední řadě je na místě otázka konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Dle auditorů „ke konci roku 2020 činily náklady na napájecí sadu (200 EUR/kWh) více než dvojnásobek částky, s níž se počítalo v plánech. V posledních dvou letech vzrostla cena niklu o více než 70 % a cena lithia o 870 %“.

Splnění cílů za cenu závislosti na dovozu a ohrožení domácího průmyslu?

Závěrem auditoři EU nastiňují možné scénáře nejhoršího vývoje v případě, kdy by výrobní kapacita pro baterie v EU nerostla podle předpokladů. Jedním z možných důsledků by byla nutnost odložit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem až na dobu po roce 2035, čímž by nebylo dosaženo cílů v oblasti uhlíkové neutrality. Druhou možností by poté byla závislost na dovozu baterií a elektromobilů ze regionů mimo EU, což by dle auditorů mělo negativní důsledky pro evropský automobilový průmysl i místní pracovní trh.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Ivan
21. červen 2023, 14:27

v EU je v ohrožení všechno, co spotřebovává jakýkoliv druh energii...

Jan Stehlik
21. červen 2023, 15:01

Dopadne to jako s Lisabonskou strategií .

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se