Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%

První velký trajekt pro přepravu aut poháněný elektřinou je v provozu

Jan Votruba
30. květen 2015, 12:00
Bez komentáře
prvni-velky-trajekt-pro-prepravu-aut-pohaneny-elektrinou-je-v-provozu

První trajekt, který ke svému provozu využívá pouze elektrickou energii, byl uveden do provozu v Norsku. Trajekt byl vyroben společností Siemens a slouží k přepravě jak aut, tak cestujících. Jedná se o velký posun vpřed v elektromobilitě, protože na vodě se dosud využívaly pouze malé trajekty na elektřinu umožňující přepravu pár desítek pasažérů.

Trajekt je 80 metrů dlouhý a 20 metrů široký a má kapacitu přepravit až 120 aut a 360 pasažérů. Loď má k dispozici dva elektromotory, každý o maximálním výkonu 450 kilowattů. Elektrický pohon BlueDrive Plus C byl navržen společností Siemens a obsahuje baterie, systém řízení, integrovaný bezpečnostní systém a energetický management lodi. Trup lodi je vyroben z hliníku namísto obvyklé oceli a snižuje tak celkovou váhu lodi na polovinu.

Vzhledem k horšímu stavu elektrické sítě v místě, kde je trajekt využíván, jsou k akumulaci energie využity tři lithium-ion baterie. Jedna baterie je přímo na lodi a je samotným zdrojem elektřiny pro pohony, další dvě baterie o výkonu 260 kWh jsou umístěny v přístavech na každém konci pravidelné trasy. Loď je vždy nabíjena v obou přístavech, když čeká na vyložení nákladu a následného naložení, což s plně nabitou baterií z nočního nabíjení vystačí na celý den. Trajekt spotřebuje průměrně 150 kWh energie za jednu cestu o délce 6 kilometrů, což je o 60 % méně než klasický trajekt využívající jako palivo motorovou naftu. Loď jede trasu přibližně 20 minut.

Siemens do budoucna počítá s vývojem více energeticky efektivních a levnějších baterií, díky kterým doufá, že se stane elektřina preferovanějším zdrojem energie než motorová nafta.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se