Domů
Evropská Unie
Státy EU požadují po Komisi vytvoření modelu počítajícího s energií pouze z obnovitelných zdrojů

Státy EU požadují po Komisi vytvoření modelu počítajícího s energií pouze z obnovitelných zdrojů

Rakousko, Dánsko, Irsko, Litva, Lucembursko a Španělsko zaslaly společný dopis adresovaný Evropské komisi, ve kterém požadují vytvoření dlouhodobého modelového scénáře počítajícího s výrobou energie v EU pouze z obnovitelných zdrojů. 

Ministři energetiky a životního prostředí šesti zemí Unie ve své výzvě požadují, aby Komise zvážila zpracování modelu, jehož implementace by fakticky zajistila, že se v Unii bude energie vyrábět pouze z obnovitelných zdrojů. V listopadu 2018 Komise totiž zveřejnila osm scénářů pro rok 2050, které různě modelují vývoj snižování emisí skleníkových plynů v Unii. Scénáře byly vytvořeny tak, aby byly v souladu s cíli Pařížské dohody o změně klimatu z roku 2015.

Žádný z těchto scénářů, které pokrývají možnosti od business-as-usual až k dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, však nezakomponoval model počítající s výrobou energie pouze z OZE. Pouze dva z těchto scénářů pak byly schopny EU dovést k uhlíkové neutralitě. Její dosažení bylo přitom v mezidobí přijato jako evropský cíl pro rok 2050.

V dopise státy vyzývají k vytvoření nového scénáře, který počítá se 100% obnovitelnou energií, především tedy v odvětví výroby elektřiny. Jeho vypracování bylo údajně slíbeno Ursulou von der Leyenovou při některém z interních jednání na půdě Komise. Ta zveřejnila minulý týden nařízení o klimatu, jehož cílem je, aby bylo dosažení cíle uhlíkové neutrality de facto povinností všech členských států.

Ministři států, kteří zaslali Komisi otevřený dopis, otevřeně kritizovali nové nařízení, které se dle nich příliš soustředí na různé druhy zpoplatnění uhlíkových emisí. Například dle lucemburského ministra energetiky Claude Turmese by přitom nejpodstatnější snížení emisí do roku 2050 mohla přinést právě opatření na zvýšení podílu energie z OZE a zlepšení energetické účinnosti. Dle něj by Komise měla vypracovat takovýto scénář, aby státy mohly transparentně porovnat různé možnosti, které jsou k naplnění cíle reálné.

Například Španělsko už ke konci roku 2018 oznámilo, že plán na zcela obnovitelnou elektroenergetiku již připravuje. Dále například i finská Lappeenranta University of Technology rovněž představila svůj vlastní model Evropy produkující 100 % elektrické energie z OZE, který zahrnoval vytvoření 20 energetických ostrovů propojených „super sítí“.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
Martin Hajek
18. březen 2020, 21:32

Jenom si tak říkám, jestli paní Vrbová napíše také článek o tom, že Švýcarsko počínaje dneškem zmrazilo na svém území ETS a odložilo termín pro vyřazení povolenek za rok 2019 na neurčito.

Jan Veselý
19. březen 2020, 08:27

Švýcarsko není v EU.

Martin Hajek
20. březen 2020, 10:03

To máte pravdu, ale je podepsaná mezinárodní smlouva o propojení těch systémů emisního obchodování (Švýcarské povolenky je možné používat v EU a naopak) a Švýcarsko je na volném trhu EU. Takže je to velmi zajímavé, co dělají.

Jan Veselý
20. březen 2020, 10:59

No, a? Co má společného dočasné, populistické a nefunkční opatření ve Švýcarsku s modelováním budoucích scénářů energetického mixu EU?

Emil
20. březen 2020, 11:09

Můžete to brát jako takovou první vlaštovku. Druhá už přilétla z Polska. Evropa bude mít brzy úplně jiné starosti, než je modelování roku 2050.

Ondra
20. březen 2020, 10:14

Island, Lichtenštejnsko, Norsko taky nejsou v EU a stejně jsou v EU ETS - https://ec.europa.eu/clima/policies/ets_en (+ to propojený Švýcarsko jak píše p. Hájek)

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:26

Je to Hájkův off-topic, který s tématem článku nesouvisí.

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:34

Tak jsem si o tom Švýcarsku něco našel. V podstatě jen kvůli koronaviru odkládají start nějakých administrativních procesů, protože teď mají jiné starosti. To "na neurčito" v reálu znamená, dokud se neuklidní aktuální blázinec. Rozhodně to nebude do roku 2050 a z ničeho nevystupují.

Jinými slovy, "mnoho povyku pro nic" a "bouře ve sklenici vody".

Martin Hajek
20. březen 2020, 16:03

Švýcarsko do odvolání - posunulo termín pro odevzdání povolenek za rok 2019 (původně 30.4.), zmrazilo všem subjektům účty a zastavilo aukce. To v praxi znamená, že EU ETS je ve Švýcarsku v hibernaci. Ale když je to jen bouře ve sklenici vody, tak jistě nebudete proti, když bude totéž navrhovat Polsko a EU to nakonec udělá, protože bude muset.

jentak
19. březen 2020, 01:18

EU stejně nikdy nebude 100% OZE.

Jan Veselý
19. březen 2020, 08:30

Nikdy neříkej nikdy. Mě osobně by selhání a třeba jen 90% podíl OZE nevadil.

Josef
19. březen 2020, 22:28

V současné situaci je přesně vidět k čemu celá unie je. Je k ničemu pouze nástroj na ovládání lidí a snižování hospodářského růstu. A podpora OZE je nesmysl. Jediné co se s tím dokázalo bylo vyhnání průmyslu z Evropy do Číny a umělé vytvoření milionů pracovních míst ve službách pomocí byrokracie.

Jan Veselý
20. březen 2020, 09:05

V současné situaci je akorát přesně vidět, že kdejaký Pepa má na všechno názor a realitou se při tom nenechá znervóznit.

Třeba to, že země s vysokou podporou OZE (Německo, Dánsko) jsou zároveň silně průmyslové, průmysl je houfně neopouští a trhají rekordy v přebytku obchodní bilance.

Nebo to, že Čína OZE podporuje ve velkém taky.

Milan Vaněček
20. březen 2020, 09:47

Doufám že v současné situaci náš stát zapomene na megalomanské projekty typu stavby nových Dukovan, na to peníze nemáme, a bude se místo toho snažit podporovat lokální výrobu všeho potřebného pro Českou republiku.

PE
20. březen 2020, 10:12

To je sice pravda,ale vsem je elektronika,bez ktere se to neda slozit/plosne spoje ,soucastly. Tady se to osadi namontuje a za dva roky to nefunguje. Vse je nenecka kvalita a vyrobeno v cine.Koupil jsem satelitni prijimac Techniksat, nemecka kvalita, za dva roky se zacal sekat,podival jsem se dovnitr a na soucastkach napsano cina

.Mam dva a tri mesice novou TV LG a uz se pri prepinani kanalu neobjevuje zvuk,musim prepnout tam a zpet a pote naskoci,zatim je na milost,jinak pujde...

.Koupil jsem satelitni prijimac Techniksat nemecka kvalita,za dva roky se zacal,, sekat,, podival jsem se dovnitr a na soucastkach napano cina.

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:09

ad Milan Vaněček) Jak se v mnoha věcech shodneme, tady ne. Tady milane děláte stejnou chybu v logice jakou vyčítám V. Wagnerovi v elektroenergetice. Správné poučení ze současného vývoje je mít ty důležité věci na skladě nebo mít kontakty na místní lidi/firmy, kteří na tu výrobu jsou schopni operativně přejít.

Hasiči taky nemají pro případ povodní stovky nafukovacích gumových člunů, ale trvale pečlivě schromažďují informace o tom, u koho by se mohli "zmermomocnit", kdyby ta potřeba nastala.

U roušek teď třeba bohatě stačila existence módních salónů, opraven oblečení, hospodyněk se šikovnými rukami a respirátorů, které byly po ruce v kdejakém průmyslovém provozu.

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:15

ad PE) Můžete polemizovat, můžete nesouhlasit, ale to asi tak všechno, co s tím můžete dělat, takhle funguje globalizovaný kapitalismus využívající nízké náklady na transport zboží a outsourcing. Je nesmysl, aby Němci se svou drahou a vysoce kvalifikovanou pracovní silou dělali práci, kterou zvládne kdekdo a je na tom malá marže. I tak se jim nedostává lidí.

Jestli můžu radit, televizi reklamujte. A kupte si i novou klávesnici, to je, jak vidím ty chyby a překlepy taky nějaký čínský šmejd. Nebo máte čínské ruce či hlavu?

Milan Vaněček
20. březen 2020, 15:43

Pane Veselý, tady jsme si neporozuměli. Já nemluvím o tom, jak se připravit na další podobnou krizi.

Vůbec ta současná krize mi připadá jako celosvětové zkoušky civilní obrany, příprava na něco mnohem horšího.

Jako když se dělaly jaderné pokusy ve vzduchu, aby se demonstrovala síla příslušných mocností.

Tak toto je ukázka, jak "malá" pandemie může zacloumal celosvětovým hospodářstvím.

Ale já uvažuji více dopředu. Ta současná krize nám dává možnost se zamyslet nad tím co děláme velmi špatně: 1)šíleně rostoucí cestovní ruch (v Praze je už to šílené, tolik turistů, a stejně, většina peněz od nich odchází do ciziny).

Nebo podívejte se na ty lodě co přivezou tisíce turistů třeba do Benátek.

2) potravinová nesoběstačnost, zatím se to neprojevilo, u nás v místě bydliště jsou stále obchody plné, ale kdyby krize trvala půl roku ...

3) naprostá nebojeschopnost armády, chybí nám pár měsíců povinné vojny jako ve Švýcarsku (dva roky-to byla buzerace, já byl na rok a i to bylo trochu moc)

Je potřeba mít základní výrobu lokální a základní funkce státu. To je nový dlouhodobý úkol. Do toho (a do vzdělání a zdravotnictví) dát peníze, ne na megalomanské projekty.

energetik II
20. březen 2020, 10:33

Mně by vůbec nevadil mix 30 % /jádro,plyn,biomasa/ a 70 % vítr, slunce. Ale pokud někdo promýšlí 100 % OZE, ať to klidně dělá. Takové studie budoucna jsou třeba.

Bizon
20. březen 2020, 11:06

Jo, 70% OZE doplněné jádrem/plynem/biomasou by bylo super, a hlavně to zní realisticky! 100% OZE je totiž v 90% případů propaganda nebo zbožné přání, které nebude nikdy realizovatelné.

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:25

Nikdy neříkej nikdy. Tak praví jedno moudré přísloví.

st
24. březen 2020, 21:13

To máte samozřejmě pravdu. Jen bych dodal, že biomasa v současné podobě je hrozné plýtvání přírodními zdroji. Půda místo toho, aby si odpočinula, tak se chemicky plundruje, aby se na ní vypěstovalo něco co se pak spálí.

Jan Veselý
20. březen 2020, 11:22

To, o čem píšete vy, je "rozumný mix" v tom smyslu, že panuje obecný konsensus, že tohohle půjde bez závažných technických či ekonomických problémů časem dosáhnout. Jenže je třeba uvažovat i co bude dál, aby se začaly zkoušet i nějaké "pie in the sky" (česky "holub na střeše") postupy a technologie, aby byly po ruce až budeme na tom "rozumném" mixu.

Nikdo dneska pořádně neví co to bude, ale proč to nezačít zkoušet? A bude vůbec potřeba něco nového? A co přesně?

Carlos
20. březen 2020, 12:15

Souhlasím. Zkusil bych takový jeden u nás na Lipno-Aschach, mám hotové nějaké výpočty jak by se to dalo více použít a musím říct že jsem tím celkem mile překvapený, ale ještě si pár dní budete muset počkat ;)

V Americe je takovým, který bych považoval ze rozumný a realizovatelný, je pohyblivý jez u Unity Island pro přesnou regulaci odtoku vody a pak protažení International Control Dam až ke druhému břehu, tím by se dalo zlepšit využití hydroelektráren. Ale to jsou opravdu jen drobné k tomu co bude třeba. Ale kdo ví, třeba by to mohlo poměrně dost pomoct s nájezdem přechodu, který je asi nejnáročnější.

Kamil Kubů
20. březen 2020, 17:20

Vy s tím Aschachem pořád. Opravdu si myslíte, že by stálo za těch pár set gigawathodin špinit Lipno vodou, do které se s prominutím "vyčůralo" celé Bavorsko?

energetik II
20. březen 2020, 13:35

Myslím, , že je v ČR využitelný potenciál pro řadu malých vodních elektráren. Třeba u nás v Plzni Doudlevcích na Radbuze byl dlouho nevyužitý jez, který snad kdysi dávno sloužil nějakému mlýnu. Roku 2011 přijel Metrostav a soukromému investorovi tady postavil během několika měsíců MVE o 220 KW s Francisovými turbínami. MVE nikomu nevadí , celkem "zapadla" do krajiny, jako by tu stála vždycky. Podobných jezů bez MVE budou v ČR myslím stovky.

Martin Hajek
20. březen 2020, 16:05

Ano, stovky, takže to nestojí vůbec za řeč :-).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se