Domů
Německo
Superministerstvo rozděleno: Jak se Německo postaví k energetické transformaci?
Německo, germany, flag, vlajka
Zdroj: Unsplash

Superministerstvo rozděleno: Jak se Německo postaví k energetické transformaci?

Nová německá vláda, která vznikla po únorových volbách, přerozdělila odpovědnost za klimatickou politiku a energetiku mezi dvě ministerstva. Ministerstvo hospodářství a energetiky povede Katherina Reicheová (CDU), zatímco ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a klimatických opatření přejde pod Carstena Schneidera (SPD). Tento krok signalizuje změnu v přístupu k energetické a klimatické politice, která se více soustředí na stabilitu a rozvoj energetických zdrojů, včetně plynu a obnovitelné energie, a zároveň na ochranu přírody a splnění klimatických cílů v souladu s mezinárodními závazky, píše server S&P platts.

Rozdělení superministerstva

Během posledních čtyř let byla klimatická politika v Německu považována za klíčovou ekonomickou i mezinárodní otázku. Byla soustředěna pod Federálním ministerstvem hospodářství a klimatu, které vedl Robert Habeck ze Strany zelených, a částečně pod Ministerstvem zahraničí, vedeným Annalenou Baerbockovou. Tento model měl za cíl integrovat klimatickou politiku do hospodářských strategií a zahraniční diplomacie.

V rámci nové vlády došlo k rozdělení dřívějšího „superministerstva“ hospodářství a klimatu. Klimatická agenda byla odebrána a vrácena pod Ministerstvo životního prostředí, které nyní vede Carsten Schneider (SPD), dosavadní ministr pro východní Německo. Ten je nově odpovědný za plnění klimatických cílů i zastupování země na mezinárodních klimatických jednáních.

Ministerstvo hospodářství a energetiky, zbavené pravomocí v oblasti klimatu, převzala Katherina Reicheová (CDU), bývalá manažerka v energetickém průmyslu. I přesto však zůstává její úřad klíčový pro realizaci energetické transformace.

Rozdělením ministerstva vzniká riziko, že klimatická opatření budou vnímána izolovaně, nikoli jako integrální součást hospodářské a průmyslové politiky, což může vést ke sporům mezi konzervativní CDU a sociálnědemokratickou SPD. Hrozí i obnovení napětí mezi resorty a oslabení integrace klimatické politiky do širších vládních strategií. To je zvlášť citlivé v době, kdy se ekonomika po recesi zotavuje a ochrana klimatu je často vnímána jako překážka pro průmysl.

Stabilizace cen energií, bezpečnost dodávek a výstavba infrastruktury

Nová německá ministryně hospodářství a energetiky Katherina Reicheová ve svém nástupním projevu 7. května zdůraznila nutnost pragmatičtějšího přístupu k rozvoji obnovitelných zdrojů energie, jejichž dosavadní růst označila za úspěšný, ale nedostatečně sladěný s rozvojem přenosových sítí.

V kontextu stagnující ekonomiky upozornila na potřebu stabilizovat nebo snížit vysoké ceny elektřiny, zejména pro průmysl, a plánuje přezkum poplatků za sítě i využití rezervních elektráren. Také varovala před podceňováním systémových rizik, která ilustroval nedávný výpadek proudu na Pyrenejském poloostrově.

„Výpadek proudu na Pyrenejském poloostrově ukázal, jak zranitelný může být elektrický systém,“ řekla. „Musíme být připraveni minimalizovat rizika tohoto druhu. Rozšíření větrné a solární energie posunulo naše úsilí o ochranu klimatu vpřed. Systémová rizika a náklady však byly podceněny,“ řekla Reicheová ve svém inauguračním projevu 7. května.

Zdroj: Federální ministerstvo hospodářství a energetiky: Katherina Reicheová, spolková ministryně hospodářství a energetiky

Jejím cílem je předložit konkrétní milníky energetické transformace ještě před letní přestávkou, jak stanovuje koaliční dohoda. Koalice zároveň plánuje snížit koncové ceny elektřiny o přibližně 50 eur/MWh.

Mezi další priority Katheriny Reicheové patří zajištění bezpečných a dostupných dodávek energie během přechodu na obnovitelné zdroje, a to bez ohrožení průmyslové stability země. Klíčové bude podle ní urychlení výstavby nové energetické infrastruktury, včetně přenosových sítí, bateriových úložišť a technologií pro zelený vodík. Zároveň vyloučila návrat k jaderné energii, které by podle ní bylo příliš nákladné a není na něm společenská shoda.

Reicheová klade důraz na úzkou spolupráci se zástupci průmyslu při dekarbonizaci výrobních procesů a zároveň usiluje o to, aby byla energetická politika ekonomicky udržitelná a odpovídala závazkům Pařížské dohody. Jako ministryně bude řídit klíčové části tzv. Energiewende, především v elektroenergetice a teplárenství, přičemž za nezbytné považuje i zjednodušení povolovacích procesů, podporu domácí výroby energetických technologií a posílení digitální infrastruktury. Součástí jejího přístupu je také příprava prediktivního plánu na zvládnutí rostoucí poptávky po elektřině v souvislosti s elektromobilitou a digitalizací.

Ministryně hospodářství Katherina Reicheová zdůraznila, že samotné obnovitelné zdroje energie zatím nejsou schopné zajistit spolehlivou a cenově dostupnou dodávku elektřiny pro vysoce industrializovanou zemi, jakou je Německo. Nová německá vláda  proto hodlá podpořit i dlouhodobé smlouvy na dodávky plynu a klade důraz na diverzifikaci zdrojů v rámci širších energetických partnerství. Německo rovněž investuje do nových dlouhodobých kontraktů s americkými projekty LNG. V souladu s koaliční dohodou vláda plánuje výstavbu až 20 GW plynových elektráren, přičemž výběrová řízení by měla začít co nejdříve.

„Obnovitelné zdroje energie samy o sobě nebudou schopny spolehlivě a za dostupné ceny zásobovat elektřinou industrializovaný národ, jako je Německo. A jako největší spotřebitel elektřiny v EU se nemůžeme spoléhat pouze na naše sousedy. Potřebujeme doma regulovatelnou výrobu elektřiny. Koaliční dohoda specifikuje až 20 GW plynových elektráren. Výběrové řízení na tyto elektrárny musí začít rychle,“ řekla Reicheová.

Klima a životní prostředí

Nový německý ministr životního prostředí Carsten Schneider (SPD) ve svém prvním veřejném vystoupení zdůraznil význam zdravé přírody pro úspěch klimatické politiky a energetické transformace. Přírodu označil za klíčového spojence v boji proti změně klimatu a slíbil podporu inovativním technologiím pro snižování emisí. Uvedl, že se těší na práci v oblasti ochrany přírodních zdrojů, jako jsou půda, voda a ovzduší, a vítá návrat národní i mezinárodní klimatické politiky pod správu ministerstva životního prostředí, informuje server Argus media.

Zdroj: Spolková vláda/Steffen Kugler: Carsten Schneider, Spolkový ministr pro životní prostředí, opatření v oblasti klimatu, ochranu přírody a jadernou bezpečnost

Schneider se staví za integrovaný přístup k ochraně klimatu a přírody a hodlá pokračovat v již nastavených opatřeních, zejména v podpoře přirozených ekosystémů, jako jsou lesy, vřesoviště či vodní plochy. Zároveň plánuje posílit pomoc městům a obcím při adaptaci na změny klimatu.

Přestože nemá přímou zkušenost v oblasti klimatu či životního prostředí, Schneider se může opřít o silné odborné zázemí v osobě svého stálého náměstka Jochena Flasbartha. Ten má dlouholetou praxi v klimatické diplomacii a podílel se na klíčových mezinárodních jednáních, včetně pařížské klimatické dohody z roku 2015. Díky této kombinaci politického vlivu a odborného know-how ministerstvo očekává, že bude schopno udržet kontinuitu klimatické agendy a posílit ekologický rozměr německé politiky.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
Milan Vaněček
10. květen 2025, 16:47

Tak to vypadá, že když energetickou transformaci převzala vládnoucí CDU od zelených, tak se konečně dočkáme racionálního přístupu k Energiewende.

Cituji: "Jejím cílem je předložit konkrétní milníky energetické transformace ještě před letní přestávkou, jak stanovuje koaliční dohoda. Koalice zároveň plánuje snížit koncové ceny elektřiny o přibližně 50 eur/MWh."

Snížení koncové ceny elektřiny o 50 EUR/MWh současně znamená, že se vrátí zpět důraz na doplňkové plynové zdroje, sníží cena uhlíkových povolenek a zefektivní (=zlevní) zavádění OZE.

Současně to taky znamená, že elektrárny které musí v okolních zemích vyrábět s vysokým koeficientem využití a vysokou cenou cca nad 50-60 EUR/MWh nebudou konkurence schopné. Jaké to jsou NOVĚ BUDOVANÉ elektrárny, snadno uhodnete.

Jaroslav Studnička
10. květen 2025, 18:10

To by nebyl p. Vaněček, aby si nevybral to, co se mu hodí do jeho ideologie.

Tak já přidám citaci z toho samého: „Obnovitelné zdroje energie samy o sobě nebudou schopny spolehlivě a za dostupné ceny zásobovat elektřinou industrializovaný národ, jako je Německo."

Milan Vaněček
10. květen 2025, 18:26

Vždyť to taky uvádím, tedy opakuji znova:

Snížení koncové ceny elektřiny o 50 EUR/MWh současně znamená, že se vrátí zpět důraz na doplňkové plynové zdroje, sníží cena uhlíkových povolenek a zefektivní (=zlevní) zavádění OZE.

Současně to taky znamená, že elektrárny které musí v okolních zemích vyrábět s vysokým koeficientem využití a vysokou cenou cca nad 50-60 EUR/MWh nebudou konkurence schopné. Jaké to jsou NOVĚ BUDOVANÉ elektrárny, snadno uhodnete.

Žádných 100% OZE Energiewende nechce, stačí v dlouhodobém výhledu okolo 80%

Jaroslav Studnička
10. květen 2025, 18:44

Ale to je vaše dojmologie.

O ničem takovém se v článku nepíše a rozhodně neplatí, že snížení koncové ceny el. energie se stejnou mírou přenesou na cenu silové elektřiny.

Emil
10. květen 2025, 18:43

Ne, Vaněčku, neznamená, opět si vymýšlíte. Jestli jste to nepochopil, je to o koncových cenách elektřiny a ne o velkoobchodní ceně.

Milan Vaněček
10. květen 2025, 21:21

Emile, vždyť to píši, umíte číst? Cituji: "Snížení koncové ceny elektřiny o 50 EUR/MWh..."

A víte jaké jsou baseline ceny v Německu, už jsem to nedávno dával:

Elektřina - DE (Cal26)

09.05.25

86,36 EUR/MWh

Elektřina - DE (Cal27)

79,25 EUR/MWh

Elektřina - DE (Cal28)

72,35 EUR/MWh

To nechápete, že když chtějí snížit koncovou cenu tak asi sníží i cenu silové elektřiny i všech jiných poplatků.....

Pochopil jste to?

Já počítám, že to bude tak půl na půl.

Emil
10. květen 2025, 21:32

Ne, Vaněčku, vůbec nijak z toho nevyplývá jak a jestli vůbec se sníží cena silové elektřiny. Co vy počítáte je úplně irelevantní. "Pochopil jste to?"

Jan Veselý
10. květen 2025, 19:05

V Německu začínají stále více dobíhat FiT, které mají platnost 20 let. Za pár let do bude dost drsný sešup, když doběhnou drahé fotovoltaické smlouvy z let 2008-2011. To samo o sobě umaže většinu z oněch 50 EUR/MWh. A asi by šlo zatlačit na cenu emisních povolenek, i když u těch se dá předpokládat, že budou mít stále menší váhu na cenu elektřiny, když podíl fosilní elektřiny v EU rychle padá.

Tak nějak mám pocit, že oněch -50 EUR/MWh není nijak zvláště ambiciózní. A jestli Trump svou blbostí rozjede nějakou globální recesi, i cena plynu poletí dolů.

Emil
10. květen 2025, 19:11

Až na to že ty feed-in tarify se už několik let platí z německého státního rozpočtu, takže na cenu elektřiny jejich konec nebude mít vliv vůbec žádný.

Milan Vaněček
10. květen 2025, 21:24

Ano, proto platí co jsem napsal: "Současně to taky znamená, že elektrárny které musí v okolních zemích vyrábět s vysokým koeficientem využití a vysokou cenou cca nad 50-60 EUR/MWh nebudou konkurence schopné. Jaké to jsou NOVĚ BUDOVANÉ elektrárny, snadno uhodnete.

A kdo to neuhodne, tak napovím: jedná se o nové JE (a neplatí to pro ty staré).

Emil
10. květen 2025, 21:34

Ne, neplatí co jste napsal, jde opět pouze o vaše zbožná přání, nic víc. A mimochodem, při těchto vámi vyfabulovaných cenách by nebyly konkurenceschopné vůbec žádné zdroje.

Milan Vaněček
10. květen 2025, 21:49

Emile, slovo kompetentního člověka (Ministerstvo hospodářství a energetiky, převzala Katherina Reicheová (CDU), bývalá manažerka v energetickém průmyslu) má větší váhu než to Vaše.

Prostě Německo má zcela jinou váhu ve středoevropské energetice než kdokoliv v ČR.

A samozřejmě prakticky všechny ceny PPA z OZE zdrojů v Německu jsou pod 50EUR/MWh

Máte smůlu.

Emil
10. květen 2025, 22:05

1) Vaněčku, ten "kompetentní člověk" vůbec neříká to co vy jste si toho jako obykle vyfabuloval.

2) Vaše tvrzení "samozřejmě prakticky všechny ceny PPA z OZE zdrojů v Německu jsou pod 50EUR/MWh" je další váš výmysl. A kdyby hypoteticky pravdivé bylo, jen to dokazuje že by při cenách baseloadu 50-60 EUR/MWh konkurenceschopné nebyly, protože vzhledem k jejich mizerné capture rate, zejména u fotovoltaických elektráren, by to znamenalo že dostanou průměrně jen nějakých 30 €/MWh, a to samozřejmě absolutně na rentabilitu těchto zdrojů nestačí.

"Máte smůlu."

Milan Vaněček
10. květen 2025, 22:12

Samozřejmě já a dalších 10 milionů obyvatel ČR "máme smůlu", když si velmi draze (za naše peníze) necháme z ciziny postavit zdroj, tak nejdřív za 15 let, který nebude konkurenceschopný.

Emil
10. květen 2025, 22:29

Až na to že jste si to opět jako vždycky vymyslel, Vaněčku.

Milan Vaněček
11. květen 2025, 08:28

Emile, uvažujte racionálně. V Německu energetický přechod pod taktovkou konzervativní CDU bude probíhat jinak než pod taktovkou Zelených, to je snad každému jasné.

A jasně to řekla i německá ministryně.

V Německu bude 1) Energiewende, 2) jádro nebude,

3)nebude to na dosažení 100% OZE, (80% stačí, to říkám já,)

4) bude špinavější uhlí pozvolna nahražováno mnohem čistším plynem

5) výsledná cena elektřiny (především pro průmysl, a ten má silovou elektřinu jako největší část celkové platby za elektřinu) musí být o 50 EUR/MWh levnější

Nežijte v iluzích, přikloňte se k realitě, i naše energetická budoucnost musí být dána realitou a ne sny přátel jádra či klimatickou úzkostí ...

Emil
11. květen 2025, 09:19

Vaněčku, uvažujte racionálně vy, pod taktovkou CDU probíhal energetický přechod před Zelenými a žádný zásadní rozdíl v něm nebyl. Politické proklamace nějaké ministryně, co je v úřadu dva dny i s cestou vůbec nic neznamenají. Co říkáte vy je úplně irelevantní, stejně jako vaše zbožná přání o ceně silové elektřiny. Kdyby se splnila ta vaše zbožná přání o "cenách baseloadu 50-60 EUR/MWh", nevyplatí se investovat do vůbec žádných zdrojů, je to naprosto nereálné. Energetika potřebuje vyšší ceny aby se vyplatilo do ní investovat. Bez toho se bude stále jen roztáčet dotační spirála a to si nemůže dovolit nikdo, dokonce ani Němci.

"Nežijte v iluzích, přikloňte se k realitě, i naše energetická budoucnost musí být dána realitou" a ne sny nepřátel jádra.

Milan Vaněček
11. květen 2025, 10:09

Emile, Vaše trvzení o tom, "co je nereálné", je vyvráceno realitou v USA, v Číně, Indii, ... zkrátka ve velké většině světa.

Uvědomte si to.

Přestaňte s tím "to néééjde", když celý svět vidí, že to jde. Musí se to ale dělat pragmaticky, ne hystericky, ideologicky.

Skončete s CO2 hysterií a klimatickým žalem a místo toho se zajímejte o přírodu, o kvalitní život miliard lidí ve světě, .....

Je jaro, na zahradě mi všechno kvete, i ta úroda ovoce vypadá slibně, teď čistím bazén, abych tam měl křišťálově čistou a trochu slanou vodu.

Emil
11. květen 2025, 11:26

Ne, Vaněčku, nic vyvráceno nebylo. Podmínky v EU jsou naprosto odlišné od té "reality v USA, Číně, Indii", nemá dostatek vlastních levných zdrojů a navíc má dekarbonizační cíle. Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je tak všechno co s tím můžete dělat. "Uvědomte si to."

Na "to néééjde" jste tu největší expert vy sám, tak s tím přestaňte v první řadě vy. Vy jste ten poslední kdo může něco psát o hysterii a ideologii. Já nemám s čím skončit, nikdy jsem s tím ani nezačal, na rozdíl od vás, tak skončete s tou hysterií a ideologií vy.

Milan Vaněček
11. květen 2025, 12:05

Diskuse s Vámi je dál zbytečná.

Tak něco pro odlehčení, zajímavý graf

x.com/JessePeltan/status/1921443691077521779

Emil
11. květen 2025, 12:19

Takže argumenty k tématu Vaněčkovi opět došly...

Milan Vaněček
11. květen 2025, 14:20

Argumenty předkládal pouze Vaněček. A německá ministryně. Mimo jiného i proč ne návrat k jaderné energetice.

A Emil kontroval: Nemůžeme nic dělat, jak říká, cituji "..../EU/... navíc má dekarbonizační cíle. Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je tak všechno co s tím můžete dělat".

Zkrátka je to náš /Emilův/ osud a bude to moc velký kšeft. Pro někoho, že?

Emil
11. květen 2025, 15:18

Ne, Vaněček žádné argumenty nepředložil. Pouze se marně snažil překrucovat tvrzení německé ministryně, resp. z něj dělat nesmyslné závěry. O žádném návratu k jaderné energetice řeč vůbec nebyla.

Že má EU dekarbonizační cíle je známý fakt, "nemůžeme nic dělat" se mi Vaněček opět snaží podsouvat, jak má ve zvyku, nic takového jsem nepsal. "Velký kšeft" jsou spíš miliardové dotace do OZE, bez kterých by žádný kšeft nebyl. A opakuji, při "cenách baseloadu 50-60 EUR/MWh" se bez nich nevyplatí stavět žádné zdroje.

Milan Vaněček
11. květen 2025, 16:08

Emile, slabota, žádné argumenty. Přečtěte si poctivě celý ten článek, je velmi poučný pro další přemýšlení.

Josef Sedlák
11. květen 2025, 20:04

Vždyť ani není pravda tvrzení pana Vaněčka, že plyn je čistší než uhlí. Platí to pouze prvoplánově a zejména ohledně prachu a lokálního vytápění (kondenzační kotle). Ohledně účinků na klimatickou změnu při masívním spalování plynu v energetice je to jiná písnička, kterou právě to německé superministerstvo pískalo podle falešných not, když do té ekologie plynu zahrnovalo jenom ty účinky, jež se dějí na teritoriu EU. Záměrně se v jejich oficiálních materiálech těžební a dopravní úniky od spalování oddělovaly a vyjadřovaly v kilotunách (jako problém těžařů), aby je jen obtížně šlo navázat jako procentní podíl k tomu spalování. Přitom logicky, aby se něco mohlo spalovat (příčina), vzniká tlak na související těžbu a musí se plyn v mamutích objemech těžit a dopravovat do EU. Takže oficiální materiál německého superministerstva překrucoval fakta a souvislosti a aby nikoho nenapadlo ty souvislosti hledat, dal na titulní stránku materiálu o skleníkových účincích zemního plynu (metanu) fotku stáda krav. Snadno k dohledání: Unterschätztes Treibhausgas Methan Quellen, Wirkungen, Minderungsoptionen

Podobná schizofrenie je, když se všude zmiňují jen podíly ve výrobních mixech a záměrně se nezpracovávají spotřební mixy, protože má Německo „své“ další uhelné komíny v Polsku a Česku, „své“ jaderné reaktory ve Francii a Švédsku a bez nich by německý mix nefungoval.

Milan Vaněček
12. květen 2025, 07:57

Pane Sedlák, vždyť svoji druhou větou částečně popíráte tu prvou.

Ale hlavně, cituji: "Ohledně účinků na klimatickou změnu při masívním spalování plynu v energetice je to jiná písnička". Vy té klimatické písničce věříte? Já tedy ne, já vím co říká věda (část vědců, co nemají ty správné gránty).

I v CDU nejsou jen zastánci klimatické víry, jsou tam především konzervativci a pragmatici, a tak se budou i chovat.

Josef Sedlák
12. květen 2025, 11:15

Abychom si rozuměli. Měl jsem na mysli, že tzv. boj s klimatickou změnou spočívající v přechodu z využívání uhlí v energetice na spalování plynu, je v celé řadě kontraproduktivní až škodlivý, protože má důsledky stejné nebo ještě horší. A navíc ještě vyžaduje budování nových plynových zdrojů. Tedy ergo kladívko, že rozum spíše velí provést přechod na nový mix (jádro, OZE) bez mezistupně s plynem. Na souvislosti s německým vodíkovým snem zde není prostor. Ale Schröderův / Putinův plán tzv. levného ruského plynu, na kterém si bude Německo mastit kapsu (Nordstreem1, 2) vzhledem k Čechům a Polákům, jako jedno z východisek pro uhlíkové odpustky je nutné zmínit. Rovněž i jejich falešnost, když se u plynu nezapočítává globální ekvivalent CO2 ale jen pseudoekvivalent rovnající se pouhé produkci CO2 a ignorující vlivy souvisejících globálních úniků metanu. Na to stačí heslo methan – Treibhauspotenzial na německé Wikipedii a přepočet grammolekul podle chemie základní / střední školy na důsledky metanu. A to, že oficiální materiál německého superministerstva jenom takovou falešnost záměrně lakoval, abychom viděli jako rozhodující vliv metanu v těch kravách.

Josef Sedlák
13. květen 2025, 12:08

Měl jsem na mysli, že tzv. boj s klimatickou změnou spočívající v přechodu z využívání uhlí v energetice na spalování plynu, je v celé řadě kontraproduktivní až škodlivý, protože má důsledky stejné nebo ještě horší. Vyžaduje budování nových plynových zdrojů navíc. Rozum spíše velí provést přechod na nový mix (jádro, OZE, vodík???-syntetické uhlovodíky) bez mezistupně s plynem. Na souvislosti s německým vodíkovým snem zde není prostor. Ale Schröderův - Putinův plán tzv. levného ruského plynu, na kterém si bude Německo mastit kapsu (Nordstreem1, 2) vzhledem k Čechům a Polákům jako jedno z východisek pro uhlíkové odpustky je nutné zmínit. Rovněž i jejich falešnost, když se u plynu nezapočítává globální ekvivalent CO2 ale jen pseudoekvivalent rovnající se pouhé produkci CO2 a ignorující vlivy souvisejících globálních úniků metanu. Na to stačí heslo methan – Treibhauspotenzial na německé Wikipedii a přepočet grammolekul podle chemie základní či střední školy na důsledky metanu. Oficiální materiál německého superministerstva takovou falešnost jenom záměrně lakoval, abychom viděli jako rozhodující vliv metanu v těch kravách.

Anton Meško
11. květen 2025, 16:21

Ako čítam komentáre pán Vaneček napísal vo svojom komentári aktuálne ceny base load na pražskej burze pre Nemecko. Cieľ nemeckej ministerky znížiť koncovú cenu o 50 €/MWh poznáme, ale nepoznáme kedy ho chce dosiahnuť. Na konci vlády? Je logické, že zníženie sa týka aj distribučných a iných poplatkov, ktorých žiaľ výšku v Nemecku nepoznám. Z údajov na Slovensku viem, že záleží aj na kategórii odberateľa, čiže chce to nejaký priemer.

Ako písal pán Vaneček, že to bude tak pol na pol, tak v cene silovky si to viem predstaviť reálne pri výraznom znížení cien emisných povoleniek. V distribúcii to je už horšie, lebo s rastúcou spotrebou elektriny aj s rastúcim podielom na výrobe z OZE budú kladené podstatne väčšie požiadavky na budovanie, respektíve posilňovanie distribučnej siete na čo bude treba peniaze. Chcem tým povedať, že tak pol na pol v prípade distribúcie a distribučných poplatkov znižovanie súčasných koncových cien za elektrickú energiu bude oveľa ťažšie.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se