Nutnost modernizace silniční infrastruktury je jedním z témat zmiňovaných v souvislosti s plánovanou výstavbou jaderných elektráren a přepravou nadměrných komponent. Podobné potřeby nicméně vyvolává i výstavba větrných elektráren, které jsou čím dál vyšší a listy jejich lopatek čím dál delší. Podobnou otázku řeší i sever Německa, jehož přístavy jsou vstupní branou pro většinu dovážených lopatek do země. Německá federální vláda a její ministerstva se nicméně nemohou shodnout na tom, kdo by měl nést tyto dodatečné náklady.
Podobně jako u jaderných elektráren, kdy výkon nových bloků během posledních desetiletí často rostl kvůli úsporám z rozsahu, je tento trend patrný i u větrných elektráren. Vyšší turbíny s delšími lopatkami nicméně kladou vyšší nároky na přepravu. Podle několika spolkových zemí na severu Německa jsou tamní dálnice, respektive jejich výjezdy, příliš malé pro přepravu moderních obřích lopatek. Nájezdy a výjezdy z dálnic si tak vyžádají rozšíření, nicméně zatím není jasné, kdo by měl tyto úpravy zaplatit.
"Problémem je, že dálniční nájezdy v zadní části námořních přístavů nejsou navrženy tak, aby vyhovovaly požadavkům rotorových listů o délce až 90 metrů," uvedlo podle serveru Clean Energy Wire ministerstvo dopravy v Brémách.
Téměř veškeré lopatky pro větrné elektrárny putují do Německa skrz přístavy na severu země, z nichž jsou přepravovány po silnicích. Nevyhovující silniční infrastruktura nicméně může způsobovat průtahy při realizaci nových projektů elektráren a také vést k vyšším nákladům.
"Musíme zabránit tomu, aby komponenty uvízly v úzkých výjezdech. Musíme to napravit," řekl agentuře dpa dolnosaský ministr dopravy Olaf Lies.
Zásadní otázkou nicméně je, kdo by měl modernizaci tamních dálnic zaplatit. Podle ministerstva dopravy Brém tyto úpravy slouží obecnému blahu a jsou nezbytné pro transformaci německého energetického sektoru. Podle ministerstva by tak tyto náklady měla nést spolková vláda. S tímto názorem se však podle serveru neshoduje spolkové ministerstvo dopravy, které tyto požadavky odmítá.
Potřebu modernizace německých silnic a dálnic vyzdvihují i tamní průmyslové asociace. Podle nich by komplikace spojené s přepravou komponent větrných elektráren mohly v krátkodobém horizontu ohrozit cíle na rozvoj obnovitelných zdrojů.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.