Domů
Německo
USA hrozí kvůli Nord Stream 2 "zdrcujícími" sankcemi německému přístavu. Ten bude i přesto pokračovat v provozu
Nord Stream 2. Zdroj: © Nord Stream 2 / Axel Schmidt
Zdroj: Nord Stream 2 / Axel Schmidt

USA hrozí kvůli Nord Stream 2 "zdrcujícími" sankcemi německému přístavu. Ten bude i přesto pokračovat v provozu

Německý přístav Mukran by měl pokračovat v provozu navzdory hrozbě sankcí ze strany USA, uvedl včera ministr energetiky spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko. Přístav, který se stal hlavním výchozím bodem pro pokládku zbývajících části potrubí je nyní pro dokončení projektu stěžejní.

Minulý týden tři američtí senátoři poslali dopis přístavu Mukran, nacházejícím se v severovýchodním německém městě Sassnitz, s tím, že přístav „vědomě“ poskytuje podporu Nord Stream 2, a že by tak mohl být vystaven americkým sankcím.

Mukran je v současné době výchozím bodem pro aktivity spojené s pokládkou zbývajících 160 km potrubí plynovodu Nord Stream 2, které mají být položeny v dánských vodách, a také místo, kde je od konce května ukotveno ruské plavidlo Akademik Čerskij upravené pro pokládku potrubí plynovodu.

Akademik Čerskij. Zdroj: Gazprom

Američtí senátoři uvedli, že dopis slouží jako „formální právní upozornění“, že podpora projektu plynovodu Nord Stream 2 riskuje vystavení přístavu Mukran a jeho provozovatele, společnosti Fährhafen Sassnitz „zdrcujícím právním a ekonomickým sankcím, které bude americká vláda nucena uvalit“.

„Tyto sankce zahrnují potenciálně fatální opatření, která odříznou Fährhafen Sassnitz od USA, komerčně a finančně. Jediným odpovědným postupem je, aby Fährhafen Sassnitz využil smluvní možnosti, které má k dispozici k ukončení těchto činností,“ stojí dle agentury Platts v dopise.

Přístav odmítl situaci komentovat, ale dopis se setkal s přísnou reakcí ministra energetiky Meklenburska-Předního Pomořanska, Christiana Pegeleho.

„Sankce, které americká vláda uvaluje vůči těm, kdo se podílejí na projektu Nord Stream 2, ať už jako dodavatel, subdodavatel nebo poskytovatel finančních služeb, jsou nepřijatelná a porušují mezinárodní pravidla,“ uvedl Pegel.

„Poté, co se [USA] dlouho pokoušejí podkopat suverenitu evropské energetické politiky, nyní neúnavně útočí na německou společnost. Tohle je nová, děsivá úroveň eskalace,“ dodal Pegel.

Pegel rovněž dodal, že doufá v to, že německá vláda a Evropská komise budou reagovat „vážnými“ protiopatřeními.

Zároveň se prozatím neočekává, že by hrozby sankcí měly jakýkoliv vliv na provoz přístavu.

„Očekáváme, že přístav bude pokračovat standardně ve své činnosti a bude dodržovat závazky a plnit smlouvy, které uzavřel,“ uvedla mluvčí ministerstva energetiky Meklenburska-Předního Pomořanska.

Sankce proti plynovodu platí od prosince

USA v prosinci loňského roku uvalily sankce na firmy podílející se na výstavbě plynovodu Nord Stream 2. Po jejich zavedení švýcarsko-nizozemská společnost Allseas Group pozastavila pokládku potrubí plynovodu a stáhla své speciální lodě.

V současné době se také zvažují rozšířené sankce proti projektu, které by se zaměřily na více společností zapojených do pokládky konečného segmentu linky, včetně poskytovatelů služeb a pojišťoven. Hovořilo se dokonce i o potenciálních sankcích proti německé vládě.

Svařovací práce na potrubí na palubě instalačního plavidla Castoro Dieci (C10). Zdroj: © Nord Stream 2 / Paul Langrock

Dilema Evropy

Jednotliví politici v Německu diskutují o protiopatřeních, například o dovozním tarifu na dodávky plynu z USA do Evropy. Zároveň nikdo nechce uvést do pohybu spirálu zpřísňujících se sankcí.

Evropa tak čelí dilematu, pro které neexistuje elegantní řešení. Všechny alternativní postupy jsou problematické. Nejméně slibnou věcí však zůstává zůstat neaktivní a čekat na další provokaci z USA.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
Ondřej
14. srpen 2020, 11:04

Citace Pompeo v Praze:"Amerika je podle něho zemí, která vždy zaručovala svobodu a vždy bude stát po boku Česka."

A jelikož z ceny plynu přes NS2 budeme profitovat i my (ČR), tak to je dobře, že nám Amerika tak stojí po boku a tak nám zaručuje svobodu prostřednictvím sankcí.

Bizon
14. srpen 2020, 11:35

Nedávno jsem četl že Němci už začínají mít toho vyhrožování a sankcí dost, pár jejich činitelů přišlo s návrhy proti-sankcí. Sami přiznávají že to zatím není uplně na pořadu dne, ale chování US začíná být fakt nechutné, v některých věcech si s Ruskem můžou fakt podat ruce...

Carlos
14. srpen 2020, 11:37

A před pár lety chtěli někteří jaderné zbraně... takových prohlášení už bylo.

Jan Veselý
14. srpen 2020, 12:03

Už jen to, že se USA musí k takovým akcím uchylovat, demonstruje slabost jejich vlivu vůči Německu, resp. EU. Současná Republikánská administrativa prostě nemá prestiž, sympatie, ani se jich nikdo nebojí.

Celkem podrobně sleduji dění v USA a nedivím se, v současné krizové situaci jsou jejich politické elity naprosto neschopné jakékoliv účinné akce a celý společenský systém je v hluboké krizi. Nezbývá než doufat, že nastane v listopadových volbách co největší výměna kádrů a situace se zlepší. Oproti současné kombinaci neschopných populistů, náboženských fanatiků a korporátních poskoků by to snad nemělo být tak těžké.

Carlos
14. srpen 2020, 13:06

No nevím,na jednu stranu to co vládne v USA asi není úplně výkvět inteligence, na druhou stranu alternativa v podobě Bidena také není nic moc a je myslím možné že demokratům uškodí i to co se děje. Demilitarizace policie? To je asi dobrý nápad, ale zase uvažovat až o jejím zrušení? To není dobrý nápad. Pokojné protesty také nejsou problém, obsazení centra města a vyhlašování autonomní zóny, rabování? No nevím, být tam v rozhodující funkci s pravomocemi, tak to nechám oblehnout vojáky dokud se mi nevzdají. (A to ne že bych byl fanda armády, ale prostě není možné aby kdokoliv začal okupovat kus města, mimochodem se naposledy v ČR obléhalo v mírové době Znojmo, pokud je mi známo, buď 1918, nebo 1919, ale jedním z úkolů úřadů státu je i držet jeho celistvost. A je rozdíl když si někdo udělá kdesi v poušti anarchii Mad Max style a nikoho v zásadě neštvou a když si někdo zabere kus města)

Nemáš náhodou odhad jak to bude teď s, myslím, Oklahomou, nebo který že to stát snad teď má z polovičky patřit Indiánům?

Myslím že EU by té slabosti USA mohla, měla, využít, ale to by se musely transformovat velmi rychle její vnitřní instituce a když to přeženu, měla by se od řešení křivosti banánů a práv pomerančovníků v Angole přesunout k řešení běžných záležitostí státu, vytvořit armádu, řešit vnitřní problémy, obejít problémy s minimální mzdou, řešit problémy nedostatečných vnitřních propojení. (U nás třeba zkusit dokopat vládu k přemýšlení o dopravě nad rámec ČR. Je trochu ostudné pokud disponujeme tratěmi které mohou odlehčit a zkapacitnit přepravy nákladu, ale kašleme na ně jenom protože vedou maninami, přestože jsou to tratě rychlíkové a k danému účelu přímo kdysi zbudované. U silnic je to velmi podobné, z Prahy má být částečně šestipruhý kruháč místo kapacitní silnice severně od Labe a dokončení severní dálnice z Hradce do Olomouce atd.) Možná máme s EU trochu problém že se hledá nějaká identita pořád.

Jan Veselý
14. srpen 2020, 14:50

Pokud se člověk zaměří na to, co skutečně říkají lidé, ne co hlásají US média (a co česká nekriticky přijímají a překroutí ještě více), tak jde hlavně o to, aby se policejní složky v USA přestaly chovat jako okupační jednotky (hlavně vůči "barevným" menšinám), aby se prostředky utrácené za vojenské vybavení u policií radši dávaly na sociální péči a prevenci kriminality.

To zrušení policie se týká jen pár měst, napč. Minneapolisu. Je to míněno tak, že současný sbor je tak prohnilý a zkorumpovaný, že jedinou nadějí je ho rozpustit a založit pomocí několika důvěryhodných důstojníků a státních zástupců nový policejní sbor.

S tím jsou v USA zkušenosti.

S tím rabováním, atd., je to jen další důsledek špatné policejní práce. Většina protestujících jsou jen obyčejní, slušní lidé. Jen svým protestem vytváření nestabilní situaci,kterou se snaží využívat různí grázli a kriminálníci (a schovat se pak v davu). Proto existují na tyto situace prověřené postupy. Dav doprovází "obyčejní" policajti a specialisti s výcvikem ve vyjednávání a psychologii (antikonfliktní tým). Cílem je předcházet problémům. Zásahovky a těžkooděnci krouží okolo a chytají kriminálníky, kteří se situaci snaží využít.

Samozřejmě, pak je tu možnost využít "ultima ratio regum", ale i to se musí dělat správně, viz. jacquerie, fronda, komunardi, ... Historia magistra vitae.

Bizon
14. srpen 2020, 16:57

Pro demilitarizaci US pořádkových sil jsu každopádně, ale ty opravdu militarizované složky jsou hlavně Homeland Security, ne policie!

Defund the police podle oficiálních zdrojů neznamená obrodu, ale nahrazení policie komunitními týmy a sociální podporou. Zajímavé že 70% černochů si přeje stávající nebo vyšší úroveň normální policie než teď.

S tím rabováním souhlasím že to je pár sráčů co udělá největší bordel, ale sám přiznáváte že je to problém díky málo financované policii:D

A taky jsu pro aby US neměli segregaci a nejvíc vězňů na celém světě. Škoda že Biden je hodně zodpovědný za segregaci černých, a Harris jako žalobkyně poslala tisíce černochů do basy za držení marihuany, i když neměli žádné předchozí nebo násilné trestní záznam...

Jan Veselý
14. srpen 2020, 21:22

a) DHS to teprve pohnojili tím jak si hráli na Pohtovostní pluk VB.

b) Kdo jsou oficiální zdroje? Já poslouchal rozhovory s lidmi mluvícími za tohle hnutí a ti nic takového neříkali.

c) Problém není v málo financované policii, problém je v tom, že je tam špatný výcvik, špatné postupy, špatné nakládání s penězi (včetně nákupu vojenské výzbroje), špatný přístup, kdy se chrání grázlové a zločinci ve vlastních řadách, a špatný je i zvyk, že policisté musí suplovat i sociálku, všelijaké ty "naše" terénní pracovníky a lapiduchy z psychiatrie. To veřejně potvrdilo i několik policejních šéfů.

d) Na Bidenovi je nejpikantnější to, že mu primárky fakticky vyhráli postarší černoši z Jižní Karolíny a následná zákulisní činnost Obamy. To Sanders zkonil, kdyby tehdá v Karolíně více zpropagoval svůj protisegragační aktivismus a Bidenův podíl na Crime Billu, mohl teď být kandidátem on.

e) Kamala Harris na jednu stranu dobrý kandidát na viceprezidenta, mezi jeho hlavní úkoly patřívalo dělat "zlého psa" a na to má předpoklady, navíc dělá, co se jí řekne. Na druhou stranu je její výběr "fakáč" ve směru k "progresivnímu" křídlu Demokratů. Analytici v USA to hodnotí tak, že korporátní Demokrati radši riskují prohru ve volbách než aby sjednotili stranu. Hillary se to vymstilo.

f) Kdyby Biden a jeho lidi měli všech 5 pohromadě, tak by už teď hlásali legalizaci marihuany a prezidentský pardon všem za travku odsouzeným ve vězení. Pikantní je, že tohle může Biden udělat i bez Kogresu, stačí jí vyjmout se seznamu zakázaných látek, klidně 1. den v úřadě.

Bizon
14. srpen 2020, 22:41

a) DHS pokud vím jen chránili federální budovy, ale jinak se jich zastávat nebudu, jsou pro mně 100x víc gestapo než normální fízli

b) wikipedia

c) částečne souhlasím, když říkám víc peněz policii tak myslím lepší výběr, výcvik a organizaci. Ty "empatické komunitní týmy" klidně můžou operovat paralelně s policií.

d) naprosto souhlasím. Však taky právě "Bernie bros" jsou teď největší Bidenova opozice zevnitř!

e) Kamala je rozhodně schopná politička. Jako "vzteklý pes" je skvělá. Ale je relativně polarizující, část populace je nadšená, někoho odrazuje, sám jsu zvědavý jak ji bude vnímat main-stream.

f) nejvíc souhlasím, měli to udělat už dávno, ale soukromá vězení zvýšovala motivaci posílat lidi do basy... Stejně v tomhle to mají divně, federálně je travka ve skupině s nejtvrdšíma drogama:herákem, koksem, ale na úrovni států si to můžou klidně povolit a mají dobrý business:) Ale lidi bez historie násilí určitě nezavírat!!

Mně osobně příjde že Biden a jeho lidi právě nemají všech 5 pohromadě. Výběrem kandidáta dali Demokrati Trumpovi už zase! docela výhodu...

PS: Taky sledujete US politiku, protože za vodou to člověk může brát víc objektivně, nezávazně a zbytečně se u toho nevzteká jako u domáco politiky?

Jan Veselý
15. srpen 2020, 11:16

Děkuji za velmi zajímavou a inteligentní diskuzi, jde vidět, že se o věci zajímáte a sledujete to. Vůbec nevadí, že se v mnohém názorově neshodneme.

Politiku USA a EU sleduji, protože, upřímně řečeno, mě ten český rybníček brčálník nudí a moc dobře si uvědomují, že zcela zásadní rozhodnutí, která ovlivňují náš život přichází právě odtamtud.

USA jsou teď obzvláště zajímavé, protože na ně přišly "zajímavé časy".

Co se týká kampaně Trump x Biden, tak můj názor asi nejlépe vystihli v Hill - Rising, týmy obou uchazečů soupeří v tom, kdo kampaň více pokazí. Je to tvrdý boj.

Bizon
14. srpen 2020, 13:13

Osobně to vnímám tak že jestli se vládnoucí garnitura vymění, tak místo současných neschopných populistů, náboženských fanatiků a korporátních poskoků tam nalezou jen jiní nechopní populisti, náboženští fanatici a korporátní poskoci.

Např. co se týče vojenské politiky a intervencí, tak žádně 2 strany ani neexistujou, obě dohromady jsou jedna velká pro-war party.

Jan Veselý
14. srpen 2020, 14:29

U Republikánů si troufám tvrdit, že tak >90% je pro-war party. U Demokratů je pro-war party jen asi polovina strany, bohužel ta, která je a nějaký čas bude teď u vesla, ale pokud budou chtít něco prosadit, budou muset té druhé půlce dělat ústupky, nebo se budou paktovat s opozicí a budou to schytávat v primárkách, jako se to teď stalo už několika vysoce postaveným členům strany.

Co se týká garnitur, Trump, Mnuchin, Barr, Pompeo, McConnell, Pelosi, Schumer, ... dokázali, že nejsou schopni situaci v zemi nijak řešit. I kdyby to "řešení" mělo být tím stylem, jakým se ve Francii vždy (až na jednu výjimku v roce 1789) řešily "jacquerie".

Jaroslav Studnička
14. srpen 2020, 13:22

Vy se pane Veselý domníváte, že za vlád demokratů, respektive posledních dvou demokratických prezidentů Obamy a Clintona to bylo lepší?

Jan Veselý
14. srpen 2020, 14:17

Jo, bylo to lepší. Třeba dva největší mezinárodní Obamovy úspěchy - Íránská jaderná dohoda a Pařížská dohoda, by se mohly dávat za příklad toho, jak se má mezinárodní politika dělat správně. Myslím tím, že se věci dělaly jako multilaterální dohody a věci se konzultovaly se spojenci. Toho neoconi, jako je Pompeo, nejsou schopni.

Obecně lze říci, že Obamu a Clintona (a Reagana) měli v Evropě rádi a rádi s nimi spolupracovali. Bush jr. a Trump byly dílem odporní, dílem k smíchu.

Jaroslav Studnička
14. srpen 2020, 14:53

No, protiklad tomu je ovšem arabské jaro a následný vývoj. Clintonova politika má zase na svědomí Somálsko a Rwandu.

Jan Veselý
14. srpen 2020, 21:27

Obama může za sociální nepokoje v arabských zemích? To asi těžko. Stejně tak Clinton nemůže za to jak se Hutové a Tutsiové vzájemně posekali mačetami a nemůže za to, že Somálsko jako stát zkolabovalo. Uznal bych vám Kosovo, ale vy střílíte úplně mimo.

Jaroslav Studnička
14. srpen 2020, 22:33

Pak tedy pozor na tu střelbu mimo, aby vás netrefila do zadku...

Clinton se po Mogadišu podělal, stáhnul jednotky USA. Následně opustily Somálsko i OSN. Neúspěch v Somálsku měl vliv na to, že se odmítl jakkoliv zapojit na zabránění genocidy ve Rwandě.

Západní diplomacie v čele s USA absolutně nepochopili arabské jaro. Viz např. intervence v Libyi a podpora svržení Kaddáfího. Irák a Sýrie by mohla také vyprávět.

Josef
15. srpen 2020, 00:47

No Rusko je proti USA beránek. Zničili Jugoslávii. Sýrii . Libyi. Irák, Afgánistán. Zbytku světa vyhrožují a dávají sankce s cílem zajistit si výhody pro sebe jenže zbytek světě si z Ameriky na zadek nesedne, protože jejich ekonomika je už proti zbytku světa slabá - například Čínský export do USA dnes tvoří jen cca 1/10 celkového exportu Číny, jenže 100% sankce USA na Čínu udělat nemohou, protože její levné zboží potřebují a pokud klesne Čínský dovoz do USA o 1/3 tak to prakticky Čínská ekonomika vůbec nepozná protože jsou to jen 3% jejího exportu, které dožene jinde. Kdežto Američani si to zboží budou muset stejně koupit venku akorát za vyšší cenu. Takže ve výsledku si pouze ničí vlastní ekonomiku a urychlují svůj úpadek. To není problém Trumpa to je problém myšlení běžných Američanů , oni si prostě myslí, že jsou vyvolení a neumí pochopit že je zbytek světa nebude poslouchat, zatím-co některé bývalé velmoci mají dodnes z tohoto zjištění mindráky, tak Američani to ještě ani nepochopily. Přitom prohráli válku v Afgánistánu , Sýrii a prakticky i v Iráku a výsledkem jejich sankcí na KLDR je , že se ze Severní koreje stala jaderná velmoc a Rusko si po jejich zásahu na Ukrajině připojilo Krym.

Dnes se svojí politikou ztrácí spojence v Evropě po tom ,co ztratily JV Asii, kde dnes ekonomicky dominuje Čína stejně jako v celé Africe. Bohužel země ztrácí i demokracii což je ovšem téma na jinou úvahu.

St
14. srpen 2020, 13:25

Tady by se měla ukázat síla sjednocené Evropy a vykázat USA do patřičných míst. Co nám mají USA kecat do toho od koho a jakou cestou si budeme kupovat plyn? Pokud budou k nám chtít dodávat zemní plyn, tak jej budou muset dodávat za podmínek výhodnějších než tak činí konkurence. Pokud to nedovedou, tak jejich smůla.

KK
16. srpen 2020, 08:27

Dělají to proto, že vědí, že nemůžou konkurovat.

T
14. srpen 2020, 14:42

A jestli si od nas nenechate postavit JE,bude Ty,TY,Ty o pro Vas...Svetovy policajt se nezapre...

energetik II
14. srpen 2020, 16:24

Na tyto hulvátské arogantní nepřátelské útoky světového policajta č.1 musí Evropa rázně odpovědět. Mohlo by se třeba uvalit clo 30 % na dovoz LNG z USA a nebo dodatečné clo na dovoz jejich aut. USA by samozřejmě odpověděly svými proticly na naše zboží, takže výsledek by nebyl dobrý. Osobně bych raději reagoval výrazným zvýšením spolupráce se skutečnými přáteli Evropy a to s Ruskem a Čínou. USA za přítele Evropy nepovažuji.

USA jsou končící supervelmoc a jedním z projevů tohoto holého faktu je i degradace zdejších politiků na směšné figurky postaviček ze Švejka. USA prostě nemají - "koho nasadit a koho nabídnout". Trump - 74 let, Biden - 78 let. Zdejší společnost se začíná rychle drolit , nedávno se v Chicagu o půlnoci vypravily stovky barevných obyvatel rabovat obchody a rozbíjet při tom výkladní skříně. Přitom se utkali s povolanou policií - výsledek ? 13 raněných policistů a stovky zatčených. Nedovedu si představit žádné české město, kde by k podobnému rabování v noci mohlo vůbec dojít ! Že bych třeba četl někdy v novinách, že stovky obyvatel Pardubic nebo Olomouce v noci začali rabovat místní obchody, rozbíjeli výlohy, kradli a tvrdě se přitom střetli s policií tak, že desítky raněných byly na obou stranách. Takovou žumpu jako v USA u nás nemáme.

Alois Hamerník
16. srpen 2020, 00:57

Co je to demilitarizace policie?

Milan Vaněček
16. srpen 2020, 09:18

Pánové, když tak sleduji Vaše duskuse tak vidím, že Váš obrázek Ameriky je jen ohlasem na (des)informace medií. Ale to je podobné jako když se někdo dívá na ČR z obrazu medií a porovná to s realitou života.

USA jsou veliká a krásná a velmi různorodá země. Velmocí č. 1 se staly vyhranou 2. světovou válkou.

Od té doby tam proběhla jen jedna skutečná revoluce, to byli hippies a jejich “make love, not war”. To mělo opravdu i celosvětový ohlas, to ostatní, včetně LGBT+ či BLM to je jen pěna dní.

USA jsou založeny na biznisu a Trump jen chtěl (blafováním, nátlakem a podobnými obchodními praktikami) vrátit alespoň část výroby do USA (Amerika se stala mocností v roce 1945 proto, že nejvíce skutečně vyráběla (vojenskou techniku). Po válce jí všichni dlužili.

Teď to vypadá, že za 10-20 let budou všichni dlužit Číně, a to bez války. I to je pokrok ...

energetik II
16. srpen 2020, 11:54

TO : Vaněček

1. Souhlas v tom, že USA vykopla na první místo světa Druhá válka. Ovšem v této válce Rusové přišli o 20 milionů lidí a Německo o 9 milionů. USA o 0,4 milionu. Z toho je vidět podíl na nasazení v nejtěžších bitvách . USA byly za mořem a tak na ně nespadla jediná bomba, civilisté si spokojeně odfukovali na kavalcích a četli si noviny o bitvách v Evropě. Evropské státy si musely na válku v USA půjčovat a tak USA stanuly roku 1945 "na piedestalu" díky náhodě a bez výraznějšího vlastního přičinění.

2. Také souhlas v tom, že Čína postoupí na první místo po USA díky desítkám let neúnavné a těžké práce jedné miliardy lidí, pro nás je dobré to, že oni k postupu na první místo nepotřebují válku jako USA. Čína naposledy napadla 1979 Vietnam v pohraničí, ale brzy se stála zpět. To USA stihly jen za posledních 21 let napadnout : Srbsko, Afganistán ,Irák, Lybii, Sýrii, .. žádná z těchto států není sousedem USA a nemůžou tedy mít nějaké "hraniční spory".

Juraj
16. srpen 2020, 12:30

Ale zas na druhej strane keby Trump vyhral voľby je to lepšie pre Európu pretože sa bude Európa viacej zbližovať s východom. Nikto si nechce nechať skákať po hlave tak ako to chce robiť Trump. Neviem aký je Biden Ale u Trumpa sme si už istí

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se