Domů
Obnovitelné zdroje
BSW: Německo loni nainstalovalo meziročně o 10 % více výkonu ve fotovoltaikách
Střešní solární elektrárna
Zdroj: Tiia Monto / Creative Commons / CC-BY-SA-4.0 (licence)

BSW: Německo loni nainstalovalo meziročně o 10 % více výkonu ve fotovoltaikách

Německo i nadále pokračuje v intenzivním rozvoji obnovitelných zdrojů, přičemž v posledních letech nabírají na tempu především instalace fotovoltaických elektráren. Podle předběžných dat tamního svazu byly v zemi v loňském roce zprovozněny solární zdroje o instalovaném výkonu bezmála 5,3 GW, tedy o téměř desetinu více než v roce 2020.

Německo má v oblasti rozvoje obnovitelných zdrojů ambiciózní plány a již aktuálně silná výstavba fotovoltaických elektráren bude muset v následujících letech pro jejich dosažení zrychlit. Podle předběžných dat spolkového svazu BSW, který sdružuje společnosti působící v solárním průmyslu, bylo v loňském roce v Německu nainstalováno na 240 tisíc solárních elektráren, zatímco v roce 2020 se jednalo o 184 tisíc zdrojů. Z pohledu výkonu byly loni dle svazu připojeny zdroje o souhrnném instalovaném výkonu 5,25 GW, tedy o téměř 10 % více než v předešlém roce s hodnotou 4,8 GW.

Nepoměr mezi počtem nových elektráren a jejich celkovým výkonem je dán změnou sklady typů jednotlivých zdrojů, kdy v roce 2021 došlo k poklesu objemu instalací na střechách komerčních či průmyslových objektů, a naopak k nárůstu počtu menších domácích instalací, rostl však i objem výkonu velkých solárních parků.

Zatímco v roce 2020 tvořily systémy na komerčních a průmyslových objektech z pohledu výkonu 51 % všech nových instalací, v roce 2021 jejich podíl podle svazu poklesl na 34 %. V případě domácích instalací naopak podíl meziročně vzrostl z 32 na 41 %, u velkých solárních parků ze 17 na 25 %.

Celkový instalovaný výkon solárních elektráren tak v Německu dosahoval ke konci loňského roku zhruba 59 GW. Nová německá vláda si přitom pro rok 2030 stanovila cíl o hodnotě 200 GW, což znamená, že by mezi letošním rokem a rokem 2030 muselo být každoročně zprovozněno přinejmenším 15,6 GW nového výkonu a zároveň nesmělo dojít k odstavení žádných starších zdrojů.

„Tento cíl může být dosažen, pokud zažehneme solární turbo a budou strženy bariéry energetické transformace. Pokud bude vláda jednat rychle, může sklízet první plody své práce ještě během aktuálního volebního období, jelikož povolovací procesy jsou v případě solárních elektráren relativně krátké ve srovnání s jinými novými zdroji. Naše průmyslové odvětví ochrany klimatu je připraveno,“ uvedl Carsten Körnig, výkonný ředitel svazu BSW.

Povinné instalace mohou tempo nadále urychlit

Další zrychlení tempa instalací solárních elektráren by mohlo přinést i zavedení povinnosti instalace solárních elektráren na vybraných nových, či rovněž i stávajících objektech. Jako vůbec první v Německu zavedly od letošního roku povinné instalace střešních fotovoltaik pro vybrané budovy spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko, další přitom budou zřejmě brzy následovat.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(70)
Stas
6. leden 2022, 07:03

A kolik to vyrábí v zimě a v noci? Takže v létě přebytky , které nikdo nechce a v zimě musí být náhradní výkon na uhlí, plynu apod... ale to je super :-))

pr
7. leden 2022, 05:54

A to je problém jedině toho kdo to postavil a financoval. Každému jinému je do toho hov.o.

jozka
7. leden 2022, 10:38

Souhlas. A vzhledem k tomuk, ze to financuje kazdy, kdo plati elektrinu, tak...

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 09:05

A pořád je to málo a bude to málo vždycky.

hlpb
6. leden 2022, 09:24

Zbyňku, tak málo to rozhodně není, v Německu už teď je od března do září (6 měsíců) FVE největší zdroj energie = vyrobí v tomto období nejvíc EE ze všech zdrojů, víc jak uhlí, plyn, JE, vítr. Např. v červnu 2021 vyrobily FVE 8 TWh a měly podíl 21%. Jen pro představu naše obě JE vyrobily za stejné období 2,3 TWh.

V roce 2030 chce Německo zvýšit instalovaný výkon o 300%. To bude znamenat, že FVE v např. v červnu v roce 2030 vyrobí 25 TWh a bude mít podíl 55%.

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 09:37

A i přes tohle všechno je to málo. Německou ekonomiku to ani zdaleka neutáhne. Vůbec totiž nejde o absolutní čísla ale o rozložení výroby v čase. To je totiž klíčový parametr, který OZE nikdy nesplní a který zelení fanatici nejsou sto pochopit.

Emil
6. leden 2022, 09:39

Fraunhoferův institut uvádí v červnu 2021 výrobu z FVE 7,41 TWh a z uhlí 10,47 TWh. Ani v jednom měsíci to podle jejich dat nebyl největší zdroj energie z těch co uvádíte, natož od března do září.

energy-charts. info/charts/energy/chart.htm?l=en&c=DE&year=2021&interval=month&month=-1&legendItems=000000000110000000

hlpb
6. leden 2022, 09:45

Nesmysl: oficiální údaje z Fraunhoferův institut:

Červen 2021:

1. Slunce = 8 TWh

2. hnědé uhlí = 7,96 TWh

3. JE = 4,95 TWh

4. vítr = 4,48 TWh

5. plyn = 4,04 TWh

6. biomasa = 3,49 TWh

7. voda = 2,74 TWh

8. černé uhlí = 2,68 TWh

Emil
6. leden 2022, 09:51

Odkaz jsem poskytl, každý se tam může podívat, ale hlavně vy jste psal "víc jak uhlí", což rozhodně není pravda ani s těmi vašimi údaji. Uhlí není jen hnědé, víte?

Antonín Mikeš
6. leden 2022, 09:50

Je zajímavé že místní energostat potvrzuje Emilovo tvrzení ale uvádí jiné hodnoty.

Německo: Celková výroba elektřiny od 1.6.2021 - 30.6.2021

Category Generated electricity

Geotermální elektrárny 16

Ostatní OZE 88

Ostatní 175

Zpracování odpadu 311

Přečerpávací elektrárny 737

Větrné elektrárny - offshore 1041

Vodní elektrárny 1671

Černé uhlí 3165

Biomasa 3259

Větrné elektrárny - onshore 3374

Plynové zdroje 4338

Jaderné elektrárny 4941

Solární elektrárny 7125

Hnědé uhlí 8057

Jakub
6. leden 2022, 17:28

energy-charts.info nepovažuji za důvěryhodný zdroj dat, protože má výpadky (tyto výpadky u JE chybí v souhrnu) a zapisuje data i s týdenním zpožděním, lepší a aktuálnější je zdejší Energostat.

Omega
6. leden 2022, 09:50

Výborně, takže ta nejlevnější část celého řetězce dodávky elektřiny spotřebiteli už je v německu navržená. To jest výroba v době cca 2500(z 4380 v létě přes den) hodin.

Teď už jen navrhnout a postavit tu dražší část (baterie na ty zbylé hodiny v létě ) - cena cca 5x vyšší než FVE.

No a nakonec navrhnout a postavit tu nejdražší část - elektrolyzéry, paroplynové elektrárny, zásobníky na vodík aby se pokryla i zimní období - ta vyjde proti zdrojům "jen" 15x dráž.

Je zvláštní, že jediné místo, kde jsem viděl cenové odhady kolik budou stát jednotlivé varianty bylo v důvodové zprávě k energetické koncepci. Nemá někdo tady na fóru analýzu ceny toho německého "přechodu" (ideálně i s odhadem kolik nákladů přesunou na okolní státy vlivem "propojení sítí")

hlpb
6. leden 2022, 10:24

Omego,

je jasné, že od roku 2030 budu skoro každý den FVE a VTE v Německu produkovat přebytky EE. Aktuálně to vidíme v Německu, kdy za leden hodně fouká a vítr má podíl 50%, tzn. že při plánovaném navýšení o 100% budou větrníky pokrývat 100% + FVE + voda + biomasa + vodík + propojení s Norskými vodními elektrárnami + bateriová úložiště.

jozka
6. leden 2022, 10:28

"Za leden" znamena v tuto chvili pet a pul dne a ani tak nema vitr celych 50%

hlpb
6. leden 2022, 10:41

jozko, musím se smát, "jaderný vědec" Vladimír Wágner čekal na 21.12. 2021, kdy výroba OZE dosáhla minimum, pak vydal obsáhlou analýzu tohoto anomálního dne, který nastane tak 5x do roka. Jeho zpráva vyšla když začalo v Evropě hodně foukat tento stav trvá už 8 den, vítr zcela dominuje ve výrobě v Německu:

30.12. = 56% = 800 GWh

31.12. = 61% = 760 GWh

1.1. = 50% = 525 GWh

2.1. = 63% = 780 GWh

3.1. = 58% = 890 GWh

4.1. = 33% = 470 GWh

5.1. = 50% = 855 GWh

Průměr za 7 dnů = 725 GWh/den, jen pro představu kolik by muselo mít Německo jaderných bloků, aby vyrobilo tak obrovské množství energie cca 35 temelínských bloků.

jozka
6. leden 2022, 10:52

Jen tak pro legraci, kouknul jsem se na lonsky leden. Vetru byla asi pulka, co za letosnich pet a pul dne (podil).

Takze tak. Necekam, ze pochopite, co z toho plyne. Spousta lidi vam to tu vysvetluje horem dolem, ale vy si furt melete svoji. Vas boj.

hlpb
6. leden 2022, 11:51

jozko, nechápeš to ty a podobní, i loňský leden měl vítr podíl 25% = největší ze zdrojů v lednu, druhé bylo hnědé uhlí 22%. Jen pro tvoje info, nadprůměrně už fouká 8 dnů v řadě, a jak se dívám na předpověď dalších minimálně 7 dnů foukat bude. To by mohl udělat Wágner analýzu, když si dal takovou práci kvůli jednomu dni, tak teď by mohl zabrat kvůli 2 týdnům taky

feliz navidad
6. leden 2022, 13:19

Jen to hlpb dopsal, tak přestalo foukat. Krásně se ukazuje ta "predikovatelnost" VTE.

jozka
6. leden 2022, 13:34

Neco vyvozovat ze stavu, kdy jeden zdroj silou tlumim a druhy podporuji kudy chodim je takove... blahove?

Mimochodem, dnesek jeste neskoncil a vitr je na krasnych 30% a klesa. To jenom k tem dalsim sedmi dnum...

Láďa
6. leden 2022, 10:01

Tak to je skvělá zpráva 300 % soláru navíc. To v létě přes den nebudou vědět co s elektřinou a v noci budou pálit uhlí, plyn nebo lesy a nebo kupovat elektřinu z Turecka. Hodné následování.

josef
6. leden 2022, 16:14

uvědomte si , že hlpb je někdo kdo tvrdí že neexistuje střecha , která by měla sklon jen na sever...

Jaroslav Loudil
6. leden 2022, 10:14

Nový výkon soláru 5,3 GW ročně přinese asi 8 TWh elektřiny .Na Silvestra Němci odpojili jádro o výkonu 4 GW , které ročně dodávalo do sítě 30 TWh , tedy čtyřnásobek výroby. A za rok to chtějí ještě zopakovat. Tedy zase čtyřnásobek.

Hnát fanaticky nahoru výkon v OZE a nebudovat přitom dostatečné ukládací systémy se může hezky vymstít v nestabilitě systému. Ta je už teď docela značná !

Tomáš
6. leden 2022, 10:15

Místo tohoto svazáckého nadšení do instalací FVE by se Němci měli opřít do výstavby akumulace elektřiny z FVE, takto to jsou pouze výstřiky typu "Závazku sjezdu KSČ" .

hlpb
6. leden 2022, 10:29

Němci mají na akumulaci dost času, minimálně do roku 2026 budou EE dovážet díky odstavení JE, až od roku 2027 budou vytvářet přebytky, které bude nutné ukládat (baterie + H2)

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 13:25

To je taky obrovský omyl. Němci už dnes potřebuji absorbovat obrovskou okamžitou nadvýrobu z OZE. Až jim ty obrovské přetoky přestanou sousední země tolerovat, budou v těžké krizi nejen energetické ale i finanční. A s dalším zvyšováním instalovaného výkonu v OZE se tomuto stavu rychle přibližují.

Josef
6. leden 2022, 15:44

Pokud nebude o elektřinu z OZE v době nadvýroby zájem tak lze tyto zdroje velmi snadno regulovat a co se týká přetoků do okolních zemí, tak ty do plynové krize snižovaly cenu elektřiny na trhu

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 16:51

Jenže to omezování výkupu z OZE stojí německou státní kasu obrovské peníze a se zvyšováním instalovaného výkonu to bude stát ještě víc.

Jaroslav Loudil
6. leden 2022, 10:16

Na Silvestra odpojili Němci 4 GW v jádru, nová instalace v soláru ročně vyrobí asi 8 TWh, odpojené jádro vyrábělo 30 TWh. Za rok si to chtějí ještě zopakovat. Nestabilita takového systému poroste.

Milan Vaněček
6. leden 2022, 14:17

Podívejte se na ta data výroby OZE za rok a vynásobte to 3-4 krát (plánovaný nárust).

Uvidíte že Němci budou mít 90% dní v roce VELKÉ přebytky elektřiny, a jen tak 5% dní nutnost dovozu (resp výroby v plynových elektrárnách, na to mají nadbytek plynu v zásobnících).

A kolik je to bude stát? je tolik co si oni mohou dovolit.

A u nás bychom měli budovat jen to co si budem moci dovolit (tedy nic předraženého, jako nové jádro).

Jaroslav Loudil
6. leden 2022, 14:47

Pokud budou mít Němci 90 % roku veliké přebytky výroby, tak kdo to od nich pak bude kupovat ? Okolní země také sázejí na vítr a solár, takže pak budou mít přebytky všichni ,vítr fouká podobně v Belgii, Holandsku i Dánsku jako v Německu, a na dovozu z Německa pak nebude žádný zájem.

Je to stejné, jako kdyby nějaký pekař vyráběl denně 500 bochníků chleba ,ale byl schopen prodat jen 250 kusů. S takovou ekonomikou brzy zkrachuje.

Milan Vaněček
6. leden 2022, 17:40

Od Němců to již ted´ve velkém kupují Rakušani a Švýcaři, mají obrovské kapacity v přečerpávacích elektrárnách

a pak v zimě především Francouzi, když je silnější zima trpí nedostakem elektřiny.

Holanďané taky rádi nakupují když je něco skoro zadarmo, zájemců se najde dost....

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 16:53

Jádro je momentálně absolutně nejlevnější zdroj energie.

Milan Vaněček
6. leden 2022, 17:48

To platí pro už odepsané staré JE, bez započtení následků případných havarií a budoucích (století se táhnoucích) výloh na trvalé uskladnění jaderného odpadu.

Takové JE s nedostatečným zabezpečením se ale už v EU stavět nesmí.

A to nepíši o vojenských obraných výlohách na jejich ochranu a o obrovském riziku v případě válečného konfliktu...

Co je nyní v EU "momentálně" nevypovídá nic o budoucnosti, důležité jsou trendy. To jsou obnovitelné zdroje, kompletní recyklace (cirkulární ekonomika), bezodpadové hospodářství.

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 18:11

To je bohapustá lež, kterou tu do omrzení neustále omíláš dokola a kterou je možné snadno vyvrátit. Stačí si vyhledat relevantní data tady na webu. Lži jsou koneckonců běžným a velmi častým argumentem zelených fanatiků jako jsi Ty.

Zbyněk Poisl
6. leden 2022, 19:13

Nesmysl! Olkiluoto 3 navzdory všem průtahům a problémům vychází se všemi poplatky a provozními náklady na méně než 1 Kč na 1kWh.

Josef
6. leden 2022, 20:47

To jo když v ceně elektřiny není započten náklad na uskladnění odpadu, kterému se říká vyhořelé palivo, abychom si snad nemysleli, že se to jen uloží navěky, protože palivo je snesitelnější název pro x-stovek let nákladů na uskladnění odpadu, které jdou za státem...

Emil
6. leden 2022, 20:56

Náklad na uskladnění odpadu, kterému se říká vyhořelé palivo, v ceně elektřiny samozřejmě započten je, prostředky na to "uskladnění" na jaderném účtu utěšeně rostou.

Josef
6. leden 2022, 21:04

K 31. 12. 2020 bylo na jaderném účtu 31,72 mld. Kč., prostředky tam ukládají povinně všichni původci radioaktivního odpadu. Podle atomového zákona se z tohoto účtu bude platit nejen úložiště, ale i studie, náhrady obcím, které budou v katastru, atd, atd atd, a jen úložiště bude podle posledních odhadů stát přes 100 mld, a po ukončení provozu JE se již na tento účet mnoho od dalších původců nepošle, nějak tam ty mld na stovky let nevidím.......

Emil
6. leden 2022, 21:32

Náklady na výstavbu samotného úložiště očekává SÚRAO "pouze" ve výši cca 30 miliard Kč, ten zbytek má stát hlavně provoz úložiště, se kterým se počítá zatím na 100 let. Po celou dobu provozu úložiště ovšem budou na účtu dál přibývat finanční prostředky, protože bude přibývat i odpad pro něj určený. Kdyby z nějakého důvodu odpad přibývat přestal, může se provoz úložiště ukončit dříve a tím významně ušetřit i náklady.

Josef
6. leden 2022, 21:56

Vzhledem k tomu, že se bude stavět nejdříve v roce 2045 tak je velice snadno predikovatelné, že prostředky na účtě stačit nebudou, inflace, cena práce....

Emil
6. leden 2022, 22:06

Vzhledem k tomu, že ty peníze na jaderném účtu jen tak zbůhdarma neleží, ale ministerstvo financí je podle podmínek stanovených atomovým zákonem investuje, z dlouhodobého hlediska se prostředky na jaderném účtu zhodnocují tak, že na jejich reálnou výši inflace ani cena práce vliv nemá.

Decarbon
6. leden 2022, 22:16

To by me zajimalo, kde stat zhodnocuje ulozene penize a ma vetsi vynos nez je inflace. Mozna kdyby investoval do akcii Tesla.

Antonín Mikeš
6. leden 2022, 22:53

Emile, zvyšuje se poplatek za uložení odpadu o inflaci? Zkoušel jsem to hledat ale nenašel. Je to 55 kč/MWh?

Emil
7. leden 2022, 07:12

Ano, poplatek je 55 Kč/MWh, automaticky se o inflaci nezvyšuje, nicméně jeho výše je průběžně vyhodnocována, takže už dříve došlo ke zvýšení poplatku o 5 Kč/MWh, a je pravděpodobné, že k tomu v budoucnu dojde znovu.

De Carbon
7. leden 2022, 13:35

Bylo by dobre, aby prispevek na vystavbu konecneho skladu a likvidaci jaderneho odpadu videl obcan na vyuctovani. Aspon by mel dobry pocit ze prispiva na dobrou vec.

Emil
7. leden 2022, 13:43

Občan na nic nepřispívá, takže je to opět úplný nesmysl, milý Carbone. Ten poplatek plně hradí ČEZ, kterému se o tento poplatek mírně snižuje jeho marže z prodeje elektřiny z jeho jaderných elektráren.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 13:51

Dle poslední faktury máme spotřebu 5,93 MWh a podíl EE z JE byl 35,30% tedy ČEZ odvedl do fondu 115,13 kč, klidně ať to na fakturu dají, lepší než 3551,77 kč (včetně DPH) za podporované zdroje, na které druhou půlku doplácí stát.

Také by pak měli na fakturu uvést poplatky na likvidaci FVE.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 13:51

Dle poslední faktury máme spotřebu 5,93 MWh a podíl EE z JE byl 35,30% tedy ČEZ odvedl do fondu 115,13 kč, klidně ať to na fakturu dají, lepší než 3551,77 kč (včetně DPH) za podporované zdroje, na které druhou půlku doplácí stát.

Také by pak měli na fakturu uvést poplatky na likvidaci FVE.

De Carbon
7. leden 2022, 13:53

Klanim se pred velkorysosti CEZu. To je dnes 1. April nebo jak mam vas komentar hodnotit?

De Carbon
7. leden 2022, 13:57

Poplatek za likvidaci FVE se platil pri vystavbe. Kazdy panel je zatizen pri porizeni specialnim recyklacnim poplatkem. Ale takova informace se vam moc nehodi.

Emil
7. leden 2022, 14:08

Milý Carbone, soudě dle vašich příspěvků by musel být Apríl každý den kdy sem něco napíšete. Můj komentář si hodnoťte jak chcete, vaše hodnocení je mi úplně ukradené.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 14:25

" Ale takova informace se vam moc nehodi."

Ale já to vím a tato informace se mi hodí, ale chci ji také na faktuře. (Ačkoliv je to stejně nesmyslné jako požadavek na poplatek za uložení odpadu).

De Carbon
7. leden 2022, 14:35

Pokud chcete znat recyklacni poplatek na FVE, tak zabrouzdejte do vyhlasek o odpadech. Tam najdete vse potrebne. Ve vyuctovani elektriny to neocekavejte. Recyklacni poplatek je pausal za kg a s mnozstvim vyrobene elektriny vubec nesouvisi. FVE totiz vyhorele palivo zasadne neprodukuji a nemusi se vytvaret rezerva na uskladneni po dobu tisicu let.

Zbyněk Poisl
7. leden 2022, 13:18

Poplatek na jaderný účet je směšně malý a bez jakéhokoliv vážného dopadu na cenu elektřiny může být klidně 5x větší.

De Carbon
7. leden 2022, 13:48

Poplatek 5x vyssi by byl 275 Kc/MWh bez DPH. Poplatek za OZE je 495 Kc/MWh bez DPH. Takze poplatek OZE je tunel tisicileti a 55% za jaderny odpad by by zanedbatelny. Zajimava informace o smysleni jadernych fantastu.

Emil
7. leden 2022, 14:05

Ono by v první řadě chtělo pochopit, že ten poplatek na POZE je nad rámec tržní ceny elektřiny a platí ho spotřebitel navíc k ceně elektřiny, kdežto poplatek na jaderný účet je již zahrnut v tržní ceněelektřiny, je zhruba 10× menší a platí ho ČEZ a nikoliv spotřebitel. Když vezmeme aktuální tržní cenu na rok 2023 ve výši 135 €/MWh, za kterou teď ČEZ svoji elektřinu nejčastěji prodává, a dále vezmeme přibližné provozní náklady na výrobu elektřiny z jaderných elektráren kolem 25 €/MWh, které zahrnují i ten poplatek na jaderný účet cca ve výši 2 €/MWh, tak zjistíme, že jeho marži v současnosti snižuje přibližně o 2 %, tedy to je skutečně nevýznamná položka.

De Carbon
7. leden 2022, 14:18

Ted se vam vysoka cena EE hodi k podporeni vasi argumentace. Poplatek na jaderny odpad si platime dele nez POZE. I POZE je ted relativne nizsi.

Vase hrana naivita s placenim poplatku z marze Cezu je komicka. Takove argumenty vas delaji jeste vic neveryhodnym zvanilem, ktery chce cokoliv okecat. I za cenu ztrapneni.

Emil
7. leden 2022, 14:38

Takže znovu: my si žádný poplatek na jaderný odpad neplatíme, platí ho ČEZ, a rád bych vás upozornil, že za celou historii placení tohoto poplatku za něj zaplatil ČEZ přibližně tolik, kolik my všichni zaplatíme za dotace do fotovoltaiky za jediný rok. Obojí je částka kolem 30 miliard Kč. Jenomže zatímco ta fotovoltaika vyrobila za dobu placení poplatku přibližně 20 TWh elektřiny, jaderné elektrárny z toho vyhořelého paliva vyrobily přibližně 750 TWh elektřiny, takže jde o čísla naprosto nesrovnatelná.

De Carbon
7. leden 2022, 14:46

Dotace na stare FVE ktere neomezila Zemanova vlada po 20ti letech skonci. Za jadro budeme platit naveky. Ze za nas plati Cez je pouha administrativni zalezitost. Ten poplatek si zaplati zakaznik v ramci kalkulace ceny EE z jadra. Uz toho krouceni nechte, cim vic se kroutite, tim neveryhodnejsim se stavate.

Emil
7. leden 2022, 14:54

Není to žádná administrativní záležitost, za elektřinu bychom platili úplně stejně, i kdyby žádný poplatek na jaderný účet neexistoval. Pouze by měl ČEZ o pár miliard ročně vyšší zisk. Zákazník si poplatek nezaplatí v rámci kalkulace ceny EE z jádra, protože zákazník platí tržní a nikoliv výrobní cenu. A tržní cena je úplně stejná, ať poplatek ČEZ platí nebo neplatí. Už to konečně pochopte!

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 14:47

Až na to že poplatek za POZE platíme i z té jaderné elektřiny, kdežto poplatek za trvalé uložiště jen za jadernou elektřinu. Jak to že na faktuře není poplatek za údržbu větrných elektráren? Odkud asi jdou peníze na údržbu všech elektráren? Nebude to stejný zdroj peněz jako na ostatní poplatky, tedy z peněz utržených za EE, případně z dotací a není o tyto prostředky snižována marže?

De Carbon
7. leden 2022, 14:59

POZE se plati plosne na vsechnu odebranou elektrinu. I tu OZE. Takze OZE ma poplatek sama na sebe. Zajimava konstrukce.

Udrzba VtE patri do beznych provoznich nakladu a neni duvod ji vykazovat. Vymenu jaderneho paliva vam take na fakture nikdo nevykazuje.

Pokud nechapete zasadni rozdil mezi provoznimi naklady a naklady po ukonceni provozu a vytvorenim nutnych rezerv, tak nema cenu vam to vysvetlovat.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 15:18

"Pokud nechapete zasadni rozdil mezi provoznimi naklady a naklady po ukonceni provozu a vytvorenim nutnych rezerv"

A není to úplně jedno? Jsou to všechno náklady, ať je ukládá ekonomika provozu nebo zákon. Poplatek za likvidaci FVE přece vstupuje do ekonomiky FVE a v budoucnu ho musí zákazník zaplatit v ceně EE, to že jednou FVE možná recyklujeme místo uložení na skládku s tím nemá nic společného.

Notabene Vás mohu s výhodou parafrázovat:

"Pokud chcete znat zakonny poplatek na ukládání odpadu z JE, tak zabrouzdejte do vyhlasek o odpadech. Tam najdete vse potrebne. Ve vyuctovani elektriny to neocekavejte."

De Carbon
7. leden 2022, 15:39

Poplatek za jaderny odpad se odviji od mnozstvi vyrobene elektriny. To je ten rozdil k FVE.

Dobra, kdyz nedate, tak se shodneme na stejnem postupu u FVE a JE. Pri vystavbe vysazi majitel JE vsechny naklady na pozdejsi likvidaci a ulozeni odpadu hezky na drevo predem. Takze uz zadne postupne sporeni. Pekne dopredu. Uvidime kdo bude ochotne platit dodatecne miliardove castky predem. U FVE tomu tak je.

Emil
7. leden 2022, 15:47

Jak asi může majitel vysázet náklady na uložení odpadu na dřevo předem, když nikdo nemůže vědět, kolik toho odpadu ve skutečnosti nakonec bude? A proč platit za něco, co ještě neexistuje a není jisté, v jakém množství existovat bude? Zkuste někdy trochu přemýšlet...

De Carbon
7. leden 2022, 15:58

Samozrejme jsem tim chtel ukazat, ze Mikes ma absolutne hloupy pohled na vec. Zrejme je tady nebezpecne pouzivat urcite formy komentaru. Vzdy to nekdo bude zkouset zneuzit. Zdejsi zastanci jadra chrli jeden nesmysl za druhym a i kdyz si mezi sebou vzajeme odporuji, v sume jsou jedna pevna zed od ktere se argumenty odrazi jako ty legendarni perly...

Emil
7. leden 2022, 16:45

Já tedy naopak vidím, že jeden nesmysl za druhým tu chrlíte hlavně vy.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 20:37

No už je to celkem vysilující a přestává mě to bavit ale zkusím ještě přidat jednu poznámku.

"Poplatek za jaderny odpad se odviji od mnozstvi vyrobene elektriny. To je ten rozdil k FVE."

Chcete tvrdit že neexistuje korelace mezi výrobou EE z FVE a poplatkem za recyklaci? Tedy když jeden kWp vygeneruje v ČR asi 1MWh/rok při živostnosti cca 20 let, nelze určit na kolik je zatížená 1 MWh poplatkem? Já v tom tedy vidím celkem jednoduchý výpočet, každá 1 MWh z kWp FVE je zatížena 1/20 (slovy jednou dvacetinou) poplatku na recyklaci za 1 kWp panelu. To je fakt. A na faktuře by to klidně mohlo být (ale nevím proč by mělo).

Jak to, že Vám vaši rodiče nepředplatili odvoz a likvidaci komunálního odpadu na celý Váš budoucí život ještě před narozením (a jak to, že to sakra není na nějaké faktuře)?

Ale už tomu rozumím, vy jen brečíte, že FVE musí zaplatit za likvidaci předem a JE ne. Zkrátka snaha udělat JE nepostavitelnými, naštěstí si lidé zodpovědní v dané problematice žádné slaměné panáky nestaví.

Mě je tedy jasné, že hloupý je hlavně Váš pohled, cenotvorba EE nás jako zákazníky nemusí zajímat, stejně jako Vás nezajímá cenotvorba při pečení rohlíků. Zajímá nás cena produktu, ideálně se zahrnutými externalitami.

Na druhou stranu by bylo zajímavé dát vedle sebe ty částky, jak jsem vypočetl nahoře 115,13 kč za ukládání paliva z JE vs 3551,77 kč (včetně DPH) za POZE kdy to za POZE je jen polovina skutečných nákladů, druhou platím v daních.

"Celkové náklady na podporované zdroje energie v posledních letech každoročně činí přes 40 miliard korun, loni jim bylo vyplaceno 45,4 miliardy korun. Část kryje státní rozpočet, zbytek dotují zákazníci." "Dotace na podporované zdroje energie z rozpočtu bude podle vlády 27 miliard Kč"

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje-energie/dotace-na-podporovane-zdroje-energie-z-rozpoctu-bude-podle-vlady-27-miliard-kc

A než to zase překroutíte chci uvést, že ne všechna podpora je špatná a všechna by se měla zrušit.

No asi se budu muset spokojit s posledním Emilovým tvrzením, vystihl to perfektně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se