20. srpen 2016
V Japonsku testují možnosti nízkouhlíkového vodíkového cyklu
Pilotní projekt, který ověří možnosti využití vodíku jako paliva v celém dodavatelském řetězci, vstupuje do ostrého provozu v japonské Jokohamě. Ze spolupráce místních samospráv se společnostmi Toyota, Toshiba a Iwanti vznikl projekt, který by měl objasnit, zda může být vodík ekologickým palivem budoucnosti a jak nákladné takovéto řešení může být.
Projekt si klade za cíl ověřit ve skutečném provozu možnosti výroby vodíku z obnovitelných zdrojů, jeho následný transport nákladními automobily na vodíkový pohon až ke konečným spotřebitelům, které v této aplikaci reprezentují vysokozdvižné vozíky.
K výrobě vodíku slouží energie větru
Zdrojem elektřiny pro výrobu vodíku pomocí elektrolýzy je 2MW turbína Vestas V80, která je součástí komunitní větrné elektrárny Hama-Wing. Výrobu vodíku zajišťuje PEM elektrolyzér od Toshiby, který je schopen vyrábět 10 m3 vodíku za hodinu. Produkovaný vodík je ukládán do zásobníku o objemu odpovídajícímu dvoudenní produkci elektrolyzéru.
Součástí systému je také bateriové úložiště s kapacitou 150 kWh. Toto úložiště se skládá z 180 nikl-metal hydridových (NiMH) bateriových článků z vyřazených hybridních automobilů Toyota. Jak zásobník, tak bateriové úložiště slouží k optimalizaci využití proměnlivého zdroje energie.
Vodíkové nákladní automobily i vysokozdvižné vozíky
Vodík bude na místo jeho konečné spotřeby transportován nákladními automobily značky Iwanti na vodíkový pohon. Nákladní automobil o hmotnosti 4 tuny dokáže transportovat 270 m3 vodíku uložených ve dvou nádržích, každé o objemu 300 l, vodík je skladován v nádržích při tlaku 45 MPa. Jedná se o první nákladní vůz svého druhu v Japonsku.
Konečným spotřebitelem vodíku jsou vysokozdvižné vozíky Toyota, které jsou poháněny vodíkovými palivovými články. Na jednu nádrž o objemu 13,4 m3 dokáží vozíky pracovat přibližně 8 hodin. Provoz vozíků je díky využití obnovitelné energie a vodíku bez uhlíkových emisích. V pilotním projektu je provozováno 12 vysokozdvižných vozíků, které slouží k transportu zboží a materiálu v místním pivovaru nebo ve skladech logistických společností.
Úspora emisí C02 i budoucí možnosti využití vodíku
Tento pilotní projekt poskytne data, na základě kterých má být možné v budoucnu snížit náklady na provozování celého systému v průmyslově využitelném měřítku. Projekt se také zaměří na omezení emisí CO2, podle současných odhadů může využití OZE v kombinaci s vodíkovým cyklem ušetřit minimálně 80 % emisí oxidu uhličitého v porovnání s tradičním využitím fosilních paliv nebo elektřiny z distribuční sítě.
Trvání projektu včetně jeho finálního zhodnocení a určení dalšího směru vývoje je naplánováno do konce příštího roku.
Mohlo by vás zajímat
17. listopad 2017
29. červen 2018
24. leden 2020
2. duben 2020
12. duben 2020
25. květen 2020
9. říjen 2025
Komentáře (2)
Good Luck! :-)
Kolik sežere kompresor který tlačí na 45 MPa?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.