Domů
Obnovitelné zdroje
Německo za 10 let zdvojnásobilo podíl výroby elektřiny z OZE. V Česku se po letech stagnace začíná stavět
Větrná elektrárna Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Německo za 10 let zdvojnásobilo podíl výroby elektřiny z OZE. V Česku se po letech stagnace začíná stavět

Podíl výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny dosáhne v letošním roce v Německu hodnoty 52 %. Alespoň to vyplývá z předběžných odhadů svazu energetického a vodohospodářského průmyslu (BDEW), který dodává, že vyššímu podílu pomohla také nižší celková spotřeba elektřiny. Zatímco v Německu se v posledních letech podíl OZE zdvojnásobil, v České republice podíl dlouhá léta stagnoval a teprve po energetické krizi se sektor probouzí. 

Předběžné odhady, které se ovšem vzhledem ke končícímu roku již nebudou mnoho měnit, ukazují na další rekordní rok německé energetiky. Vůbec poprvé pokryly obnovitelné zdroje více než polovinu hrubé spotřeby elektřiny v zemi - výsledný podíl se nyní odhaduje na 52 %.

Rekordnímu podílu ovšem pomohly především dva faktory. Nízká spotřeba elektřiny a podstatně nižší celková výroba německých elektráren. Ta má v letošním roce dosáhnout pouze necelých 510 TWh, přičemž jde o pokles o více než 10 % oproti předchozímu roku a oproti roku 2021 o téměř 13 %.

K rekordu pomohla především výroba obnovitelných zdrojů v červenci a květnu letošního roku, kdy podíl dosáhl hodnoty 59 %, resp. 57 % v květnu. Stejně tak byly nadprůměrné měsíce říjen a listopad, kdy v obou případech byl podíl výroby obnovitelných zdrojů na úrovni 55 %.

Přes 6% nárůst výroby elektřiny v obnovitelných zdrojích se celková výroba elektřiny v Německu propadla o téměř 11 %. I díky tomu se Německo v letošním roce stalo opět čistě dovozní zemí. Předpokládá se, že se Německo propadne do záporné bilance ve výši 9 TWh.

Co se týče rozvoje obnovitelných zdrojů, dosáhlo Německo v posledních letech značného pokroku. Od roku 2003 došlo k navýšení podílu jejich výroby z pouhých 8 % na současných cca 52 %. Za posledních 10 let se podíl více než zdvojnásobil z tehdejších 24 %. Do roku 2030 má podíl obnovitelných zdrojů v zemi vzrůst na 80 %.

Zdroj: Twitter EnergiewendeGER

Naproti tomu v České republice v posledních deseti letech podíl obnovitelných zdrojů na celkové výrobě elektřiny spíše stagnoval, přičemž od roku 2013 se pohybuje kolem 13 %. Na vině je především překotný rozvoj obnovitelných zdrojů v letech 2010 a 2011 a jeho důsledky - především praktické zastavení provozní podpory pro obnovitelné zdroje.

V souvislosti s energetickou krizí a jejím pozvolným ústupem se ovšem obnovitelné zdroje začínají opět prosazovat. Ačkoliv jde zatím především o menší instalace, po dlouhé době se plánují a staví i větší projekty, zejména díky dotacím z Modernizačního fondu Evropské unie.

Na počátku tohoto roku byly také vybrány první nabídky v aukcích na podporu obnovitelných zdrojů. Zatím nejúspěšnější je aukce na podporu větrných elektráren, kde byla úspěšné nabídky o celkovém instalovaném výkonu 45 MW.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(65)
Petr prochaska
21. prosinec 2023, 12:45

Dnes je zimní slunovrat. Německo exportuje 12.3 GW, fouká totiž vítr. Fosilní elektrárny v Německu vyrábí 7.54 GW uhlí a 4.95 GW plyn. Neboli kdyby Německo nevyváželo mimo jiné i k nám, tak vyrábí nyní 100% z OZE. A to bude instalovaný výkon růst a budou se budovat různá propojení. Pokud nebude foukat a svítit, tak budou v záloze plynové elektrárny. Ty se ale budou využívat sporadicky.

Emil
21. prosinec 2023, 13:05

Což je jistě důvod k oslavě, protože je to "náhodou" první den letos, kdy k něčemu takovému dochází. Naopak třeba před týdnem by jim ani trojnásobný výkon občasných zdrojů k pokrytí spotřeby nestačil, a protože je takových dnů podstatně víc než těch jako dnes, sporadicky se disponibilní zdroje opravdu využívat nebudou.

Kdyby Německo nevyváželo mimo jiné i k nám, tak nevyrábí nyní 100% z OZE, protože všechny ty elektrárny a teplárny na uhlí a plyn nejde jen tak vypínat a zapínat jak si kdo vzpomene.

Baton David
22. prosinec 2023, 06:54

to mě zajímalo jak to dělají s najížděním a odstavováním výkonu, ono totiž najíždět ze studena to by trvalo hodiny v případě plynu a desítky hodin v případě uhlí, ty zálohy budou muset být horké, takže i kdyby měli 120% z oze tak mají stále emise ze záloh

Petr prochaska
22. prosinec 2023, 07:39

To není problém, úspěšnost předpovědi počasí je vysoká, takže lze vše naplánovat. Navíc je v plánu zrušení uhelek. Plyn najede relativně rychle.

Emil
22. prosinec 2023, 07:49

To je problém, protože úspěšnost předpovědi výroby občasných zdrojů zas tak vysoká není, úplně běžně se na den dopředu liší i o desítky procent oproti předpovídanému stavu, hlavně u offshore větrných elektráren je ten rozptyl značný. Na energy-charts k tomu mají krásné grafy, doporučuji si je místo šíření ničím nepodložených dojmů prohlédnout.

hlpb
22. prosinec 2023, 08:23

Emile, dojmy tady šíříš jen ty, pan Procházka má pravdu, dnešní předpovědi jsou neskutečně přesné. Ale i obyčejnému jedinci jako jsi ty stačí pět sekund na windy.com, aby věděl, že dnes bude nižší výroba z VTE v Německu než včera, kdy dosáhla 1140 GWh, dnes to bude cca 1000 GWh, zítra si to můžeš zkontrolovat. Jak přesné jsou předpovědi vidíme na utlumení výroby ve francouzských JE. Včera v 20:00 vyráběly francouzské JE výkonem 45 GW dnes v 5:00 ten výkon byl jen 33 GW.

Emil
22. prosinec 2023, 15:31

Windy žádnou výrobu VtE neukazuje, Bláho, natož aby ukazovalo jak moc se skutečná výroba liší od předpovědi, takže teď už tu nešíří dojmy jen pan Procházka ale i vy. Ostatně každý se může snadno přesvědčit na energy-charts, kdo tu ty dojmy šíří, tam to mají krásně graficky zpracované.

Jaroslav Studnička
22. prosinec 2023, 17:01

Jo, Windy, to používám na windsurfing:-)

Petr
22. prosinec 2023, 09:00

Jakpak vám naskakuje plynový kotel v bytě? Pomalu nebo rychle?

Baton David
22. prosinec 2023, 10:02

Plynový kotel pro vytápění domů a bytů je prakticky jen hořák a elektroda a jednoduchý okruh vody o nízké teplotě i tlaku, jak by asi měl najíždět dlouho, za několik sekund je zapálen a zaregulován a při nepotřebě výkonu stačí uzavřít přívod k hořáku a okamžitě je odstaven, ale už ste někdy viděl kotel v elektrárně? Navíc zapálení kotle je teprve začátek, sladit se musí všechny navazující systémy elektrárny než dojde ke konečné synchronizaci, nabuzení a přifázování k síti, po několika hodinách až desítek hodin z toho teprv leze energie ven, tudíž je potřeba nechat systémy připravené, kotel jede bez výstupu elektrárny, jedou oběhová čerpadla, systém chlazení, udržují se teploty v primáru i sekundárech a synchronní otáčky turbíny

Petr
22. prosinec 2023, 09:01

Německo vyváží obří množství energie po celý rok. V zimě je víc větru, v létě mraky slunce.

Jaroslav Studnička
22. prosinec 2023, 09:37

Německo je letos čistým importérem el. energie.

Jan Veselý
22. prosinec 2023, 10:15

Vysvětlím vám to, není to až tak těžké. Německo letos zatím vyvezlo ~44 TWh elektřiny, takže jí vyvezlo opravdu hodně. A taky ~53 TWh elektřiny dovezli, takže mají zápornou obchodní bilanci.

Nejvíce negativní jí mají s Dánskem a s Norskem, s ostatními zeměmi jí mají vyrovnanou nebo mírně přebytkovou. A dánská síť dodávala hlavně elektřinu původem z Norska a Švédska.

Jaroslav Studnička
22. prosinec 2023, 11:03

Vy mě opravdu nic vysvětlovat nemusíte a rozhodně to nic nemění na faktu, že je Německo letos čistým dovozcem el. energie :-).

Petr
23. prosinec 2023, 12:22

Německo dováží energii z Dánska a dalších severských zemí. Posílá jí do Maďarska a severní Itálie + na Balkán.

Jaroslav Studnička
23. prosinec 2023, 12:47

Doporučuji si nejprve zjistit fakta.

"Přeshraniční saldo = Bilanční suma zahraničních výměn elektrické energie v daném období. Je to rozdíl mezi celkovým dovozem elektřiny a celkovým vývozem elektřiny v daném období.

Kladná hodnota představuje převahu dovozu elektřiny nad vývozem a záporná převahu vývozu nad dovozem."

Pokud Německo za rok 2023 k dnešnímu dni dovezlo 62,7 TWh a vyvezlo 52,5 TWh (dle Energy-charts), znamená to, že je Německo čistým dovozcem el. energie.

Ivan Novák
21. prosinec 2023, 14:01

Pro přesnost, slunovrat letos nastane až zítra (nad ránem) ve 4:27h. Kromě toho, stabilitu sítě, do které by pracovaly pouze střídačové zdroje, nyní nikdo nezaručí. Němci to jednak zatím stále zkoumají, jednak jsou rádi, že mohou setrvačnost zadarmo brát jak z vlastních, tak z okolních roztočených konvenčních strojů. Dále, kapacita přenosu není neomezená. A něco mnohonásobně předimenzovat, aby něco jiného normálně fungovalo, a nekoukat přitom na výsledné ceny, není umění.

Petr prochaska
22. prosinec 2023, 07:41

Máte vodní elektrárny, elektrárny na biomasu a sousedy s vodními elektrárnami, v případě Francie s jadernými, takže nějaké roztočené konvenční stroje budou.

TechnikTom
21. prosinec 2023, 19:56

No vidíte, s já teď zrovna čtu v MF Dnes, že Německo se letos poprvé od roku 2002 stalo čistým dovozcem elektřiny...

Petr prochaska
21. prosinec 2023, 21:34

To se ale vůbec nevylučuje. Prostě Francie nemusela tolik omezovat výrobu ve svých jaderkách a raději poslala nějakou EE do Německa.

Petr
22. prosinec 2023, 08:59

V MF Dnes publikují projaderní lobbisté.

Emil
22. prosinec 2023, 09:32

Ve Fraunhoferově institutu jsou taky "projaderní lobbisté", Petře? Ti totiž taky publikují, "že Německo se letos poprvé od roku 2002 stalo čistým dovozcem elektřiny".

energy-charts. info/charts/energy/chart.htm?l=en&c=DE&interval=year&year=-1&legendItems=00111111111110011111110

Petr
22. prosinec 2023, 09:52

A proč je špatné být dovozcem? Řešíme toto u plynu a ropy?

Emil
22. prosinec 2023, 10:14

U plynu a ropy to neřešíme proto, že plyn a ropu lze relativně jednoduše skladovat i na měsíce spotřeby, což u elektřiny možné není a musí se v každém okamžiku vyrobit přesně tolik kolik se spotřebuje.

Nicméně by mě zajímalo, proč do tak prostého a snadno ověřitelného faktu, že se Německo letos stalo čistým dovozcem elektřiny, taháte "projaderné lobbisty".

hlpb
22. prosinec 2023, 11:08

Emile, kdyby Německo chtělo mohlo by být největším vývozcem elektřiny v Evropě i letos. Všechny jejich fosilní zdroje jsou schopny vyrobit při plném výkonu za rok 450 TWh. Ale letos vyrobily jen 170 TWh, to znamená, že fosilní zdroje jely jen na 38%. Vzhledem k omezovaní CO2 raději dovezli OZE elektřinu z Dánska, Norska a Švédska + JE energii z Francie. Ale když budou chtít, nebo budou muset, jsou schopni vyrobit o 300 TWh/rok více energie.

Emil
22. prosinec 2023, 13:00

Bláho, nevím, co ty vaše údajné "kdyby" mění na faktu, že "Německo se letos poprvé od roku 2002 stalo čistým dovozcem elektřiny", ale napsat že "mohlo by být největším vývozcem elektřiny v Evropě i letos", když se to naposledy stalo v roce 2017, je docela hezká slovní gymnastika.

Mimochodem nedováželi jen "OZE elektřinu z Dánska, Norska a Švédska + JE energii z Francie", ale i různou elektřinu včetně té fosilní z ostatních zemí, právě v době kdy OZE elektřiny není dost k dispozici.

hlpb
22. prosinec 2023, 13:54

Emile, neustále tady dokazuješ, jak tomu absolutně nerozumíš. Toto opravdu není závod, kdo vyrobí nejvíc energie, ale je to celoevropská snaha o snížení výroby z fosilu = snížení produkce CO2. A to se Německu povedlo v roce 2023 znamenitě. Protože i přes uzavření zbývajících JE snížilo Německo výrobu z fosilu o 46 TWh.

Emil
22. prosinec 2023, 23:24

Bláho, v dokazování jak tomu absolutně nerozumíte jste tu přeborník vy. Já jsem o žádném závodu nic nepsal, pouze vyvracím nepravdivá tvrzení, která zde vy a další, "co tomu absolutně nerozumíte", publikujete.

Německu se hlavně "povedlo" utlumit průmyslovou produkci, spadnout do recese a ještě k tomu se stát z exportéra elektřiny importérem, což sice vedlo i ke snížení produkce CO2, ale pochybuji že by to Němci označili slovem "znamenitě". Zvlášť když část té produkce CO2 prostě jen přesunuli do jiných zemí.

richie
23. prosinec 2023, 00:34

ad hlpb 22. prosinec 2023, 13:54

..Emile, neustále tady dokazuješ, jak tomu absolutně nerozumíš. Toto opravdu není závod, kdo vyrobí nejvíc energie, ale je to celoevropská snaha o snížení výroby z fosilu = snížení produkce CO2. A to se Německu povedlo v roce 2023 znamenitě. Protože i přes uzavření zbývajících JE snížilo Německo výrobu z fosilu o 46 TWh...

zato blaha tu kazdym prispevkom dokazuje aky je v probelmatike expert .. zonglovanie s cislami bez toho aby im rozume .. alebo typicky demagogicky ich len dezinterpretuje ..

ano nemecko znizilo vyrobu z fosilu o 46TWh .. ale zaroven znizilo celkovu vyrobu o cca 68TWh a taktiez zvysilo import o 19TWh .. a hodnota CO2 eq/kWh im uz tretim rokom stupa a o cene elektriny ani nehovorim .. tak kde delaji soudruzi chybu ..

Jan Veselý
22. prosinec 2023, 09:13

To víte, některým lidem se nezavděčíte. Vadí jim, když je Německo exportérem elektřiny, vadí jim, když je Německo importérem elektřiny.

Teď je prostě situace taková, že je hodně situací, kdy je pro Němce výhodnější importovat elektřinu než pouštět svou pružnou výrobu. Tak to tak dělají.

Pravoslav Motyčka
22. prosinec 2023, 01:14

OZE poskytují nárazovou výrobu el. energie. Když jich je málo no tak při takových to podmínkách se el. energie zužitkuje a naopak ,když je jich hodně tak se nezužitkuje. Jinak ČR právě vyváží více než 1GW el. energie. Němci nemají propojený sever a jih Německa 630MW posílají na jih přes nás. A ještě mraky energie nevyužijí protože nemají sítě , které by byly schopny ji odvést ke spotřebitelům.

Petr
22. prosinec 2023, 08:59

Ano, Česko nyní vyváží přes 2 GW energie. Ale fakt ne do Německa, ale do Maďarska přes Slovensko a Rakousko. Stačí nemít uši a oči zakryté ideologií a uvidíte věci.

Emil
22. prosinec 2023, 10:33

Pro vaši informaci i v tuto chvíli teče elektřina z ČR do Německa, konkrétně do Bavorska do sítě TenneT, jak správně píše pan Motyčka. Možná byste si ty uši a oči měl odkrýt spíš vy.

P.S.: GW není jednotkou energie.

Zdeves Pavel
25. prosinec 2023, 15:15

Proč tam mají 50 % výroby na točivých zdrojích. Protože bez toho by se mohla rozpadnout síť kvůli frekvenci .

Michal K.
21. prosinec 2023, 14:58

emisie podla emberu

385 gCO2e per kWh za rok '22, mnozstvo elektriny 533 TWh. A to vyrobily menej elektriny ako v 21. A ako uvadzaju v clanku za '23 to bude este menej

Investovali do OZE za vyse 20 rokov horibilne sumy a emisie su stale neskutocne vysoke, ceny elekriny tiez obrovske, a este navyse sa stali dovozcom elektriny.

Radsej nehavam bez komentara

Petr
22. prosinec 2023, 08:57

Nestali se dovozcem elektřiny. Nopak - živí takové černé díry jako Maďarsko.

Michal K.
22. prosinec 2023, 09:53

ste na omyle.

data z agory za poslednych 12 mesiacov

agora-energiewende. org/data-tools/agorameter/chart/today/power_import_export/01.12.2022/30.11.2023/monthly

tam je krasne vidiet, ze nemecko je dovozca.

plus tam je este krasne vidiet, ze pokial mali JE, tak vyvazali.

Karásek
21. prosinec 2023, 15:16

Když se probouzí tak ať se pořádně probudí. Až bude v ČR instalováno ročně 500 MW a víc ve větru tak se probudí.

Zbyněk Poisl
21. prosinec 2023, 16:56

A stejně to Němcům nestačí a pořád pálí uhlí a plyn! Jsem zvědav, jak dlouho to ještě bude trvat než jim konečně dojde, že jsou období, kdy slunce nesvítí a vítr nefouká!

Petr
22. prosinec 2023, 08:56

Uhlí a plyn je dočasné řešení do rozjezdu vodíkové ekonomiky.

Michal K.
22. prosinec 2023, 09:54

ak to mal byt sarkazmus alebo vtip, tak sa naramne podaril

Zdeves Pavel
21. prosinec 2023, 17:56

Je to tam báječné, že průmysl z Německa utíká. Proč asi, když jsou na tom tak dobře s OZE.

Petr
22. prosinec 2023, 08:55

Jojo, průmysl utíká jak divý :-) A proto razantně rostou investice v německém průmyslu.

Josef
22. prosinec 2023, 13:33

Průmysl utíká, ale nezaměstnanost neroste. Není Vám to divné?

hlpb
22. prosinec 2023, 07:48

Porovnání německé energetiky dle zdrojů:

Rok 2004:

1. fosil = podíl 63%

2. JE = 27%

3. OZE = 10%

rok 2023:

1. OZE = 54%

2. fosil = 44%

3. JE = 2%

Michal K.
22. prosinec 2023, 10:49

To je krasne, ale prinieslo to zelane vysledky ?

1. energetika napriek tomu neni nizko emisna

2. ceny elektriny su vysoke

3. nemecko neni vo vyrobe ee sebestacne

Ked si uvedomime, ze do toho investovali cez 20 horibilne sumy, zaver je jednoznacny.

Fiasco totale

hlpb
22. prosinec 2023, 13:57

Tak to určitě, podíl fosilu snížili ze 63% na 44%, jen za letošní rok snížili výrobu z fosilu o 46 TWh = díky rozvoji OZE Němci letos nespálili 46 milionů tun uhlí. příští rok to bude dalších 20-25 TWh.

Petr
23. prosinec 2023, 19:52

Německo není soběstačné? Německo je velký exportér a navíc slouží jako tranzitní země pro energii z vodních a větrných elektráren ve Skandinávii.

Emil
23. prosinec 2023, 20:07

To máte dost staré informace, letos se z Německa stal naopak velký importér.

Jak jste přišel na to, že slouží jako tranzitní země? Máte pro to nějaká data, nebo i tohle je jen váš mylný dojem?

P.S.: I kdyby byla pravda že slouží jako tranzitní země pro energii z vodních a větrných elektráren ve Skandinávii, tak nutně musí sloužit i jako tranzitní země pro energii z jaderných elektráren, které jsou ve Skandinávii větším zdrojem než větrné elektrárny.

Jan Veselý
23. prosinec 2023, 22:01

Velký importér? To jste si Emile trošičku zapřeháněl, ne?

Emil
23. prosinec 2023, 23:14

Ani ne, moc větších totiž v EU není.

Jan Veselý
23. prosinec 2023, 23:27

Ve srovnání s německou spotřebou jsou to buráky. Ve srovnání s italskou importní bilancí taky. Vaše nafukování na tom nic nezmění.

Emil
23. prosinec 2023, 23:53

Ve srovnání s ostatními státy EU kromě Itálie, která je kategorie sama pro sebe, nepochybně velký je. Vaše bagatelizování na tom nic nemění.

Karásek
22. prosinec 2023, 12:59

Díkybohu se tam jádra zbavili a teď ještě eliminovat fosilní zdroje.

Petr
22. prosinec 2023, 08:34

A připomeňme si, že ten deficit ve výrobě elektřiny v Německu neřeší dovozem z Česka, ale z Dánska a dalších severských zemí.

Emil
22. prosinec 2023, 08:45

Z Dánska těžko, když i samotné Dánsko je deficitní.

hlpb
22. prosinec 2023, 08:49

Dánsko deficitní rozhodně není

Emil
22. prosinec 2023, 15:25

Ale je, stačí se podívat na fyzické toky z Dánska a do Dánska a porovanat je.

Jan Veselý
22. prosinec 2023, 09:06

OK, jestli to chcete úplně přesně - Řeší to dovozem přes Dánsko.

Emil
22. prosinec 2023, 09:12

Jestli to chcete úplně přesně, tak to řeší dovozem mimo jiné přes Dánsko, ale částečně samozřejmě i z ČR a dalších zemí.

Josef
22. prosinec 2023, 13:34

A předpovídaný blackout nastane?

Emil
22. prosinec 2023, 13:46

Předpovídaný kým?

Josef
23. prosinec 2023, 09:34

Paní Drábová, například...

Emil
23. prosinec 2023, 11:46

A proč se na to ptáte mě? Já blackouty nepředpovídám, zeptejte se např. paní Drábové.

Pravoslav Motyčka
24. prosinec 2023, 01:13

Jen ještě poznámka k OZE v Německu , jedním ze zdrojů , které tam dnes ještě jsou je tzv. repowering větrných el. Ty staré VTE se stavěli na nejlepších místech v krajině. A dnes se nahrazují moderními stroji s vysokými stožáry , to vede jen k malému růstu instalovaného výkonu, ale zato k velkému růstu výroby el. energie z větru ta se běžně zvyšuje 3x . takže Němci získají tímto takových 20-25TWh el. energie z větru ročně během příštích 4 let. Je to dáno ne jen tím že se nahrazují staré stroje , ale právě těmi lokalitami. Je otázkou o kolik se jim pak ještě podaří zvýšit výrobu z VTE na souši , protože VTE se mezi sebou navzájem ovlivňují. A další instalace vedou ke zhoršení výroby těch VTE které jsou v okolí výroba se sice celkově zvyšuje, ale klesá využití a tím rostou ceny vyrobené elektřiny ne jen z nových zdrojů, ale i z těch co tam jsou. Někdo to opět bude muset platit. A nebo se VTE přesunou do oblastí kde se dříve nestavěli například do Alp. Tam je ohromný potenciál výroby el. energie.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se