Domů
Obnovitelné zdroje
Německo zveřejnilo výsledky červnové aukce pro FVE, novinkou byla aukce pro střešní systémy

Německo zveřejnilo výsledky červnové aukce pro FVE, novinkou byla aukce pro střešní systémy

V minulém měsíci proběhla v Německu hned dvě kola samostatných aukcí na podporu výstavby fotovoltaických elektráren. Kromě druhého letošního kola běžných aukcí proběhlo vůbec první kolo aukcí pro fotovoltaické systémy na budovách či jiných stavbách. Zájem investorů byl tradičně vysoký, obě aukce se s rezervou zaplnily.

Na začátku června se v Německu konaly další aukce na podporu výstavby fotovoltaických elektráren, avšak kromě tradiční aukce, ve které spolu soutěží zdroje o výkonu alespoň 750 kW, proběhlo i historicky vůbec první kolo aukcí pro systémy o výkonu alespoň 300 kW, které budou umístěné na budovách či protihlukových barierách.

V tradiční aukci developeři soutěžili o celkem 510 MW výkonu, do aukce bylo nakonec podle regulátora přihlášeno 242 projektů o celkovém výkonu 1 130 MW. V aukci nakonec uspělo 95 projektů o výkonu 513 MW, většina z nich tradičně v Bavorsku (233 MW). Necelou polovinu (223 MW) z vysoutěženého výkonu tvořily projekty elektráren na zemědělské půdě, loukách či jiných travnatých plochách, opět převážně v Bavorsku.

Vysoutěžené ceny se podle regulátora pohybovaly mezi 46,9 EUR/MWh a 50,9 EUR/MWh, jejich vážený průměr dosáhl 50 EUR/MWh. Ve srovnání s průměrnými 50,3 EUR/MWh z minulého kola se jedná o nepatrný pokles.

První kolo „střešních“ aukcí

Červen rovněž přinesl historicky první kolo aukcí zaměřených na výstavbu fotovoltaických elektráren na střechách budov či protihlukových barierách o instalovaném výkonu přes 300 kW. Do aukce o objemu 150 MW bylo přihlášeno 168 nabídek na projekty o výkonu 213 MW.

V aukci si zajistilo podporu 114 zdrojů o celkovém výkonu 152 MW. Vysoutěžené ceny dosahovaly od 53,5 EUR/MWh do 78,9 EUR/MWh, jejich vážený průměr činil 68,8 EUR/MWh.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Miloslav Černý
17. červenec 2021, 10:08

Kdy se konečně dozvíme, že se něco stejného uskutečnilo v Česku. Už je do nebe volající naše neochota v tomto konat.

Emil
17. červenec 2021, 11:10

Až se najde někdo ochotný to platit.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 11:44

Jasně, kdo by chtěl elektřinu za 50 EUR/MWh s fixací na 20 let, když se baseload prodává za "výhodných" 73 EUR/MWh, že?

Emil
17. červenec 2021, 12:42

1) V aukcích se nesoutěží baseload. To nevíte, nebo porovnáváte jablka a hrušky záměrně?

2) Kdyby to bylo tak úžasně výhodné, jak to malujete, tak by žádné aukce nebyly potřeba, investoři by se jen hrnuli i bez aukcí. Navíc tu jsou připravené desítky miliard investičních dotací z Modernizačního fondu, ale i to je solární lobby málo.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 13:03

ad 1) Vím to, ale věřím, že se najde dostatek zájemců, který by, alespoň po část roku, nemuseli platit za drahý baseload.

ad 2) V mé víře mě utvrzuje utěšeně rostoucí trh s korporátními PPA.

Emil
17. červenec 2021, 13:21

Jestli je ta vaše víra dostatečně pevná, tak hádám, že vám nic nebrání uzavřít s nějakým výrobcem PPA kontrakt na 20 let za 50 €/MWh, kterou budete přeprodávat, a na které jistě báječně vyděláte...

Jan Veselý
17. červenec 2021, 13:38

Víte Emile, tohle není hra pro mě, já velký byznys nedělám, není to moje kvalifikace. Stejně jako vy si doma na dvorku nepostavíte jaderný reaktor. Ale FV elektřinu už doma spokojeně využívám. A budu ještě víc, jen čekám až ještě o kus spadne cena baterek, nehodlám totiž kvůli své samovýrobě vstupovat do obchodního vztahu s nějakou korporátní entitou, ani absolvovat administrativní tahanice s ČEZ Distribucí.

Emil
17. červenec 2021, 14:44

1) Takže zjevně ta víra nakonec tak pevná nebude a tuhle hru nechce hrát ani nikdo jiný.

2) Proč bych si měl stavět na dvorku stavět jaderný reaktor? Tvrdil jsem snad já někde, že je výhodné stavět reaktor na dvorku?

Carlos
17. červenec 2021, 15:07

Emile,

na komodity musíte mít nějaké zkoušky, pokud vím, navíc aby to mělo smysl tak musíte kšeftovat v dost velkých objemech. Na to jen tak někdo nemá. Vím asi tak o tuctu lidí v mém okolí kdo obchoduje na burze, ale vím jenom o jenom člověku co obchoduje s komoditami.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 16:08

@Emil:

1) Přál bych si mít váš rozmach. Gigawatty ještě nejsou pod mou rozlišovací schopnost. A ano, má víra v mé schopnosti velkoobchodníka s elektřinou není dostatečná na to, abych se do toho pustil. To ovšem vůbec nic nemění na situaci na tom, že ten trh existuje a v EU utěšeně roste.

2) Ze stejného důvodu jako vy po mě požadujete, aby se ze mě stal velkoobchodník s elektřinou.Rozdíl mezi námi dvěma je v tom, že já si nehraju na demagoga a tuhle kravinu po vás nepožaduji.

Emil
17. červenec 2021, 17:40

Ad 1) Takže v míchání jablek a hrušek pokračujete vesele dál. Řeč není o kontraktech, kdy máte zajištěného kupce na vyrobenou elektřinu po dobu 20 let už na začátku kontraktu za pevně danou cenu, řeč je o tom, že se zavážete tuto elektřinu za pevně danou cenu 20 let odebírat, přičemž ji budete průběžně prodávat za tržní cenu. Protože přesně toto chcete po občanech, aby činili prostřednictvím aukcí.

Ad 2) Já jsem netvrdil, že je to výhodné, na rozdíl od vás, takže na demagoga si tu hrajete spíš vy, viz i bod č. 1.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 11:51

Myslím, že to bude hned potom, co zkrachuje jaderné snění v ČR. Jen je otázkou jestli to bude politickým zásahem, ostudným průběhem výstavby nebo si to vynutí vnější tlaky. Ale považuju za téměř jisté, že něco z toho nastane.

Taky si myslím, že s fotovoltaikou to v ČR bude nakonec probíhat podobně jako se zaváděním internetu před rokem 2000. Bude to odspoda a živelné. Telecomu/ČEZu a státních regulátorů, kteří jim jdou na ruku, se nikdo na jejich názor ptát nebude.

Jirka94535
17. červenec 2021, 12:01

Pane Veselý, byl byste pro referendum, zda stavět/nestavět JE?

jan
17. červenec 2021, 12:16

to by dopadlo jako průzkum, zda by si lidé přáli Marka Ebena za prezidenta

Jan Veselý
17. červenec 2021, 12:59

Nebyl, to je totiž věc, která by vůbec neměla být předmětem státní politiky. Stát by měl totiž, dle mého názoru, pouze stanovovat obecné, transparentní, důvěryhodné a maximálně spravedlivé podmínky výstavby elektráren. Elektrárny ať si soudruzi kapitalisté staví za svoje a z vlastní iniciativy. Oni také mají být zodpovědní za finanční rozvahu a případné finanční následky svých rozhodnutí.

Jirka94535
22. červenec 2021, 12:12

Souhlasím, že elektrárny by měly energetické firmy stavět za své a EE by se měla prodávat za tržní ceny bez jakýchkoli dotací.

Souhlasím též, že stát by měl stanovovat podmínky, jak píšete. A tady vidím rozpor ve vašem nesouhlasu s referendem o JE. V referendu o JE jde v prvé řadě o bezpečnost, zda eliminovat veškerá rizika hned v základu. To je pmn otázka pro všechny občany. Pokud tedy předpokládáme, že stát jsme my.

Byl bych pro referendum, bylo by jasno jak dále, atd.

Referendum bylo v Rakousku, Švédsku,..

Jan Veselý
22. červenec 2021, 12:25

V tom případě by mělo být referendum o té části zákona 263/2016 sb. (Atomový zákon), který stanovuje limit zodpovědnosti za škody vzniklé provozem JE, za zbytek ručí stát. To klidně ať je.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 16:09

Ještě vydržte, moje reakce se z nějakého záhadného důvodu zasekla ve schvalovacím procesu.

Jan Veselý
18. červenec 2021, 23:03

Příspěvek nebyl ze záhadných důvodů stále schválen, tak znova:

Nebyl, to je totiž věc, která by vůbec neměla být předmětem státní politiky. Stát by měl totiž, dle mého názoru, pouze stanovovat obecné, transparentní, důvěryhodné a maximálně spravedlivé podmínky výstavby elektráren. Elektrárny ať si soudruzi kapitalisté staví za svoje a z vlastní iniciativy. Oni také mají být zodpovědní za finanční rozvahu a případné finanční následky svých rozhodnutí.

energetik
18. červenec 2021, 13:33

To aktuálně není možné, byl by to další hřebík do rakve chystanému jadernému tunelu a jaderného snění o renesanci.

Voliči by se mohli začít ptát, proč mají platit přes 100 eur/MWh za energii z nové jaderné elektrárny kterou postavili ČEZu, když by mohli mít skutečně čistou a bezemisní energii za 50 eur/MWh z FVE a na to se před volbami hodně blbě odpovídá.

Emil
18. červenec 2021, 13:38

Voliči se na nic takového ptát nepotřebují, jednak protože elektřina z nové jaderné elektrárny nemá stát přes 100 eur/MWh, a taky proto že většině z nich na rozdíl od vás dochází, že elektřina je potřeba neustále a ne jen když zrovna svítí slunce.

energetik
18. červenec 2021, 13:49

Elektřina z nových JE v Evropě je aktuálně nad 100 eur/MWh a ČEZ tu rozhodně nebude dělat žádnou dobročinnost. Ani s Rosatomem by to nebylo pod 70 eur/MWh co ČEZ požadoval před ukončením předchozího tendru 2014. Se vzpamatujte, je rok 2021, ocel a měď nedávno zdražila přes 100% a ze dřeva jaderný reaktor nevytesáte. Další Dukovany už tu nikdy nikdo nepostaví.

Elektřinu potřebujeme když ji zrovna potřebujeme a ne když zrovna nemají výpadek JE a neví co s přebytkem, tak se s mizernou účinností čerpá voda na kopec.

Emil
18. červenec 2021, 14:02

Vzpamatujte se vy, cena elektřiny z jaderné elektrárny nezáleží na ceně oceli a mědi ale především na ceně peněz, za které se staví. Takže je naprostý nesmysl porovnávat cenu elektřiny z elektrárny stavěné na komerční a na státní úvěr, rádobyenergetiku.

Druhý odstavec je ještě větší snůška blábolů.

energetik
18. červenec 2021, 14:24

Emil

Správně, také cena peněz. Cenu našich peněz po dostavbě jaderného tunelu odhaduji minimálně 35 Kč za 1 eur.

Emil
18. červenec 2021, 16:15

Kurz Koruny k Euru je rovněž celkem nepodstatný, protože elektřina se na trhu prodává také v Eurech.

energetik
18. červenec 2021, 19:00

Ano správně a koncoví zákazníci ji zde platí v korunách a tedy za stejně korun dostanou méně elektřiny a vlastně všechno co se dováží a na dovolené v zahraničí budeme zase za chudáky a zloděje jako v 90 letech.

blaha.p
21. červenec 2021, 07:53

energetiku, v době teoretického dokončení nového bloku cca 2040, i když vzhledem k brutálnímu zdražení stavebního materiálu (nabídkové ceny jen z toho důvodu budou o několik desítek miliard větší) se zdá každý další měsíc více nepravděpodobné, že se vůbec bude nový blok stavět. Navíc v té době už budeme na 99% i my platit eurem. Jinak poslední studie předpokládají, že v roce 2040 bude cena nových FVE mezi 13-22 €/MWh u nového bloku to bude někde mezi 100-150 €/MWh...

https://www.solarninovinky.cz/nrel-naklady-na-solarni-energii-poklesnou-az-o-50-do-roku-2030/

Milan Vaněček
17. červenec 2021, 13:31

Já bych pro něj samozřejmě byl, referendum švýcarského typu, kde občané dostanou předem informace od obou stran (stavět či nestavět) a hlavně informaci kdo to zaplatí a kolik to bude stát.

VeŠvýcarsku toto mají a podle toho se již rozhodli-nestavět další JE, nechat je dožít (na rozdíl on Německa).

Občan musí dostat jasnou informaci, že v současných cenách je elektřina z nových Dukovan mnohonásobně (říkají 3x ale realita v EU zatím ukazuje že to bude ještě dvojnásobek, tedy 6x) dražší než je nyní z těch starých Dukovan.

Zatímco elektřina z FVE je nyní 7x levnější než z toho tunelu 2009-10 a bude ještě levnější.

Referendum a konkrétní informace z obou stran - to by byl ideální přístup.

Vlado
17. červenec 2021, 15:47

Já bych pro to referendum byl všema deseti, jak ale v té naší pokřivené společnosti zajistíte, aby občané dostali od obou stran relevantní údaje. To se ostatně netýká jen energetiky, ale prakticky všech oblastí veřejného zájmu. Nejdůležitější však je, aby se po třiceti letech "svobody" dostalo obecné referendum do našeho právního řádu. Zatím je k tomu velká parlamentní neochota

T
17. červenec 2021, 18:46

Pan prezident se chysta pristi rok do ciny,mozna s toho jeste neco ,,bude,,

richie
20. červenec 2021, 18:24

test bold normal

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se