Domů
Energetika v zahraničí
Větrná elektrárna v Lužici: Inovace, která zdvojnásobí výrobu energie
Instalace 300metrového výzkumného stožáru v německé Lužici. Zdroj: Spolková agentura pro průlomové inovace
Zdroj: Spolková agentura pro průlomové inovace

Větrná elektrárna v Lužici: Inovace, která zdvojnásobí výrobu energie

Ve východoněmeckém hnědouhelném regionu Lužice byly zahájeny práce na stavbě nejvyšší větrné elektrárny na světě. Elektrárna, která má díky své výšce vyrobit dvojnásobek elektřiny,  by měla být spuštěna v létě příštího roku. Právě výška elektrárny si vyžádala několik inovativních řešení.

Před dvěma týdny byl v lužické obci Schipkau ve spolkové zemi Braniborsko položen základní kámen největší větrné elektrárny na světě. Elektrárna má dosahovat výšky 364 metrů včetně lopatek, a bude tak téměř stejně vysoká jako ikonická berlínská televizní věž. Zprovozněna má být v létě roku 2025.

V této výšce je podle měření o 40 % více energie větru, což znamená dvojnásobnou výrobu elektřiny při stejném průměru rotoru. Tato hodnota byla získána jako výsledek měření, kdy po dobu jednoho roku byly podmínky zkoumány pomocí 300 metrů vysoké měřicí věže přímo na místě.

Německý 300metrový výzkumný stožár pro měření rychlosti větru Německý 300metrový výzkumný stožár pro měření rychlosti větru. Zdroj: Spolková agentura pro průlomové inovace

„V této výšce má vítr nejen vyšší průměrné hodnoty, ale také širší rozložení, což vede k výrazně většímu počtu hodin plného zatížení větrných turbín v této výšce,“ uvedl Jochen Großmann, zakladatel drážďanské společnosti Gicon, která turbínu vyvinula a postavila.

Großmann elektrárnu z hlediska výroby elektřiny srovnává s větrnými elektrárnami na moři. Protože se však staví na souši, „náklady na výstavbu a údržbu jsou výrazně nižší, což má pozitivní vliv na ziskovost“.

V budoucnu by se takto vysoké větrné elektrárny mohly využívat i v málo větrných oblastech, kde se větrná energie dříve nedala ekonomicky využít. Samotná společnost Gicon hovoří o „technologickém průlomu v oblasti větrné energie“ a „významném milníku v rozšiřování obnovitelných zdrojů energie“.

Inovativní konstrukce

Konstrukce vychází podle MDR z nápadu lipského inženýra Horsta Bendixe. V jím navržené elektrárne byla klasická věž větrné elektrárny nahrazena trojnožkovou konstrukcí sestávající ze svislého sloupu a dvou podpěrných sloupů. Generátory byly umístěny na zemi a s rotorem byly propojeny pomocí řemenového systému.

Inovativní konstrukce větrné elektrárny společnosti Gicon. Zdroj: Gicon

Drážďanská společnost Gicon, která byla pověřena vývojem a realizací větrné elektrárny v Lužici, a která se již delší dobu zabývá myšlenkami na výškové větrné turbíny, však umístila generátory na vrchol náboje. Nikoliv na základnu věže, jak zamýšlel Bendix.

Místo tří ramen jsou zde čtyři a věž připomíná spíše konstrukci stožárů nadzemních elektřických vedení. To umožňuje umístit turbínu připevněnou k vnitřní, pohyblivé části věže, až do výšky 300 metrů. S lopatkami dlouhými přes 100 metrů umožňuje tato konstrukce realizovat elektrárny o celkové výšce kolem 400 metrů.

Elektrárna se vyhnula odporu veřejnosti

Na rozdíl od jiných větrných elektráren se v Schipkau a okolí nesetkali s žádným odporem místních obyvatel proti záměru výstavby. Jako důvod se uvádí, že společnost Gicon obyvatele o projektu informovala a od počátku je zapojila. Nové elektrárny také nevyžadují žádný další prostor, ale budou postaveny mezi stávající větrné elektrárny.

„Věže jsou tak vysoké, že se rotory nepřekrývají a neodvádějí vítr od sebe,“ vysvětlil Großmann.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
josef zak
1. říjen 2024, 09:29

proti VTE obecne nic nemam, nedaleko nas jsou VTE u bozic a take soliterni VTE u resic.

Ale kdyz je toho moc jako na obrazku, nebo v rakousku u hranic, tak se mi to teda nelibi .... melo by to mit miru.

Miloslav Černý
1. říjen 2024, 10:54

Tak jak v současnosti hodnotíme v minulosti třeba čoudící, parní a jezdící po celém státu lokomotivy, tak se naši potomci můžou dívat jednou nostalgicky na tyto větrníky. Bez tolerance menšího ale užitečného zla bychom nebyli tam kde jsme. Běh dějin se zastavit jednoduše nedá.

Bob
1. říjen 2024, 11:37

Nostalgická občasná jízda je fajn. I já obdivuji parní lokomotivy, ale každodenně jezdit vlaky jimi tahanými bych nechtěl.

Stejně, jako bych nechtěl, aby bylo v každé obci několik VtE. Zvláště v oblastech, kde by ani nevyráběly tolik, aby se to vyplatilo (aby z nich byla drahá elektřina, nebo by je bylo nutno dotovat).

Miloslav Černý
1. říjen 2024, 14:47

O tom co se nám líbí nebo nelíbí nakonec stejně rozhoduje větší celorepublikový přínos. Jinak by jsme nebyli tam, kde jsme. Co mají říkat lidi, který musí snášet hluk z dopravy a podobně. Nakonec vždycky dojde k prosazení objektivně efektivnější varianty pro společnost. Bohužel v totalitních režimech to někdy bývá opačně, s tím nikdo moc nenadělá. Už i na Moravě si uvědomili místní, že postavení té přehrady již dříve bylo chybou.

Bob
1. říjen 2024, 19:15

Asi jste chtěl napsat nepostavení přehrady bylo chybou...

Jestli budeme muset investičně a potom prakticky celou dobu životnosti ty VtE dotovat, tak to moc efektivní pro společnost nebude.

S tou dopravou je to trochu jinak. Většinou je to tak, že nyní jim to projíždí přímo přes obec (město) a po stavbě obchvatu a nové komunikace to jezdí kousek dál a navíc se tam instalují protihlukové stěny. Samozřejmě se pak najdou i části, kde si pohorší, ale většina si spíše polepší.

josef zak
1. říjen 2024, 14:58
JVr
2. říjen 2024, 15:58

Docela dobře lze řešit dopravu stožáru pěkně po kouskách, jen ty 100m lopatky budou asi celkem oříšek... jak dostanou nahoru ty lopatky a rotor... to bude teprve inženýrká zábava.

No věřím že, inženýři propočítali stabilitu tohoto monstra. Trochu bych se kolem bál být v "nejbližšším (500m) okolí" jak začne více foukat. Při kolika m/s to už asi lehne... co?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se