Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,55USD/Barel
-0,59%
Ropa - WTI (Oct25)
63,63USD/Barel
-0,66%
Emisní povolenky (Dec25)
77,59EUR/t
+0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,6EUR/MWh
+0,6%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,8USD/t
+0,17%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,55USD/Barel
-0,59%
Ropa - WTI (Oct25)
63,63USD/Barel
-0,66%
Emisní povolenky (Dec25)
77,59EUR/t
+0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,6EUR/MWh
+0,6%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,8USD/t
+0,17%

Růst globální flotily pro přepravu zkapalněného plynu zpomaluje, spotový trh s LNG naopak roste

Jana Červinková
10. leden 2019, 17:33
1 komentář
rust-globalni-flotily-prepravu-zkapalneneho-plynu-zpomaluje-spotovy-trh-lng-naopak-roste

V roce 2019 se podle serveru Platts očekává nárůst spotového obchodu se zkapalněným zemním plynem (LNG) ve srovnání s rokem 2018. Zároveň se ovšem očekává zpomalení růstu flotily LNG tankerů volných pro spotový trh. Sazby za přepravu LNG budou s největší pravděpodobností v průměru vyšší než v loňském roce.    

Sazby za přepravu LNG rostou

Vysoké sazby za přepravu by v dlouhodobém výhledu mohly stimulovat investice do nových LNG tankerů, aby se pokryla poptávka po dopravě. Spotový trh by tak získal prostor se dále rozvíjet. Podle odhadů Platts činila sazba v regionu Asie-Pacifik v roce 2018 v průměru 80 771 USD/den (přibližně 1,8 milion korun) a v roce 2017 39 800 USD/den (přibližně 891 tisíc korun). V listopadu 2018 pak bylo dosaženo rekordní výše sazby za dopravu a to 190 000 USD/den (přibližně 4,2 milionu korun).

Účastníci trhu očekávají, že průměrné spotové ceny zůstanou v roce 2019 vysoké. Nicméně potenciální překročení rekordní ceny z listopadu 2018 závisí na krátkodobých obchodních strategiích a jiných charakteristikách trhu, které nejsou vždy předvídatelné.

Růst LNG flotily zpomaluje

Na konci roku 2018 měla flotila LNG tankerů přibližně 536 plavidel. To představuje nárůst oproti roku 2017 o 12 %. Během prvních 11 měsíců roku 2018 bylo dodáno přibližně 50 nových tankerů a dalších 60 objednáno. V roce 2017 bylo 31 tankerů dokončených a 23 objednáno. Ovšem během let 2019 a 2020 se očekává zpomalení růstu LNG flotily na 6–7 % ročně.

Toto zpomalení růstu je připisováno nízkým přepravním sazbám v letech 2015–2017, kdy se často pohybovaly pod 30 000 USD/den až na hranici rentability. To zrazovalo od nových objednávek tankerů a limitovalo spotový trh. Letos se tedy očekává doručení pouze 6 lodí, které doposud nejsou svázané s konkrétními projekty a budou tak k dispozici pro spotový trh.

LNG spotový trh roste

Z důvodu uvedení několika zkapalňovacích zařízení do provozu se oproti loňskému roku nárůst očekává také u spotových cen LNG. Vzhledem k tomu, že LNG z USA je flexibilní a centrem spotového obchodu v Asii je Čína, tak se očekává, že obchod mezi Čínou a USA bude primárním hnacím mechanismem spotového obchodování s LNG.

Tento předpoklad by ovšem mohl být narušen americko-čínskou obchodní válkou, kdy ve čtvrtém kvartálu 2018 do Číny dorazily pouze dvě dodávky z USA. Analytici serveru Platts proto argumentují, že by roli klíčového likvidního trhu pro nadbytečné dodávky mohla hrát Evropa.

Komentáře (1)

Petr11. leden 2019, 13:07

Nejjednoduší by samozřejmě bylo, aby Arábie přešla maximálně na svůj plyn a soláry, a přestala masivně spotřebovávat nejsnadněji exportovatelnou a globálně prodejnou naftu.

Podobně USA by mohli předělat na plyn alespoň své autobusy, fosilní vlaky a náklaďáky v nejvhodnějších státech.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se