26. květen 2021
Aktuální výroba v ČR
Růst globální flotily pro přepravu zkapalněného plynu zpomaluje, spotový trh s LNG naopak roste

V roce 2019 se podle serveru Platts očekává nárůst spotového obchodu se zkapalněným zemním plynem (LNG) ve srovnání s rokem 2018. Zároveň se ovšem očekává zpomalení růstu flotily LNG tankerů volných pro spotový trh. Sazby za přepravu LNG budou s největší pravděpodobností v průměru vyšší než v loňském roce.
Sazby za přepravu LNG rostou
Vysoké sazby za přepravu by v dlouhodobém výhledu mohly stimulovat investice do nových LNG tankerů, aby se pokryla poptávka po dopravě. Spotový trh by tak získal prostor se dále rozvíjet. Podle odhadů Platts činila sazba v regionu Asie-Pacifik v roce 2018 v průměru 80 771 USD/den (přibližně 1,8 milion korun) a v roce 2017 39 800 USD/den (přibližně 891 tisíc korun). V listopadu 2018 pak bylo dosaženo rekordní výše sazby za dopravu a to 190 000 USD/den (přibližně 4,2 milionu korun).
Účastníci trhu očekávají, že průměrné spotové ceny zůstanou v roce 2019 vysoké. Nicméně potenciální překročení rekordní ceny z listopadu 2018 závisí na krátkodobých obchodních strategiích a jiných charakteristikách trhu, které nejsou vždy předvídatelné.
Růst LNG flotily zpomaluje
Na konci roku 2018 měla flotila LNG tankerů přibližně 536 plavidel. To představuje nárůst oproti roku 2017 o 12 %. Během prvních 11 měsíců roku 2018 bylo dodáno přibližně 50 nových tankerů a dalších 60 objednáno. V roce 2017 bylo 31 tankerů dokončených a 23 objednáno. Ovšem během let 2019 a 2020 se očekává zpomalení růstu LNG flotily na 6–7 % ročně.
Toto zpomalení růstu je připisováno nízkým přepravním sazbám v letech 2015–2017, kdy se často pohybovaly pod 30 000 USD/den až na hranici rentability. To zrazovalo od nových objednávek tankerů a limitovalo spotový trh. Letos se tedy očekává doručení pouze 6 lodí, které doposud nejsou svázané s konkrétními projekty a budou tak k dispozici pro spotový trh.
LNG spotový trh roste
Z důvodu uvedení několika zkapalňovacích zařízení do provozu se oproti loňskému roku nárůst očekává také u spotových cen LNG. Vzhledem k tomu, že LNG z USA je flexibilní a centrem spotového obchodu v Asii je Čína, tak se očekává, že obchod mezi Čínou a USA bude primárním hnacím mechanismem spotového obchodování s LNG.
Tento předpoklad by ovšem mohl být narušen americko-čínskou obchodní válkou, kdy ve čtvrtém kvartálu 2018 do Číny dorazily pouze dvě dodávky z USA. Analytici serveru Platts proto argumentují, že by roli klíčového likvidního trhu pro nadbytečné dodávky mohla hrát Evropa.
Mohlo by vás zajímat
23. červen 2021
1. červenec 2021
2. červenec 2021
20. září 2021
23. září 2021
21. říjen 2021
27. říjen 2021
Komentáře (1)
Nejjednoduší by samozřejmě bylo, aby Arábie přešla maximálně na svůj plyn a soláry, a přestala masivně spotřebovávat nejsnadněji exportovatelnou a globálně prodejnou naftu.
Podobně USA by mohli předělat na plyn alespoň své autobusy, fosilní vlaky a náklaďáky v nejvhodnějších státech.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.