Domů
Přenos elektřiny
Evropa se při budování sítí musí poučit z chyb německé Energiewende
Elektrické vedení
Zdroj: Pexels

Evropa se při budování sítí musí poučit z chyb německé Energiewende

Evropa musí v cestě za dekarbonizací energetiky lépe koordinovat budování své elektrické sítě. Ostatní země by se měly poučit z chyb Německa, uvedl ředitel společnosti TransnetBW.

Rozvoj elektrických sítí je slabým místem transformace německé energetiky a hraje významnou roli i na evropské úrovni. Evropské země by se měly vyvarovat chyby, kdy se nejprve soustředí na rozšiřování obnovitelných zdrojů energie a poté se potýkají se zaostávajícím rozvojem sítě, jako je tomu v případě Německa, tvrdí Michael Jesberger, ředitel společnosti TransnetBW.

Michael Jesberger, ředitel společnosti TransnetBW. Zdroj: TransnetBW

Německo musí často omezovat výrobu obnovitelných zdrojů energie a spouštět namísto nich konvenční elektrárny v blízkosti center spotřeby, aby předešlo přetížení sítě. Tato nákladná opatření označovaná jako redispečink přichází Německo na miliardy eur ročně.

Redispečink představuje stav, kdy jsou namísto původních zdrojů, které měly dodat elektřinu do sítě, nasazeny zdroje v jiném místě pro předejití přetížení prvků elektrizační soustavy. Tato opatření jsou nákladná, jelikož je nutné odškodnit původní výrobce za nemožnost dodávky energie do sítě, a zároveň zaplatit za vyrobenou elektřinu namísto nich nasazovaných zdrojů.

Mezi hlavní překážky rozšiřování sítě v Německu patří dlouhé povolovací a plánovací postupy, ale také opakující se problémy s dodavatelským řetězcem materiálů, jako je ocel nebo štěpka, a nedostatek kvalifikovaných pracovníků, uvedl Jesberger. Loňská legislativní změna, zdá se, významně urychlila povolovací a plánovací postupy, to však ještě více prohloubilo problémy nedostatku kvalifikovaných pracovníků a dodavatelského řetězce.

Problematickým bodem na evropské úrovni je podle Jesbergera nekoordinovanost přístupu mezi jednotlivými členskými zeměmi EU. "Velmi rozdílné přístupy v členských státech nejsou ideální," řekl Jesberger.

EU sice nemá pravomoc plně předepisovat členským státům energetický mix, mohla by však zlepšit koordinaci, uvedl. Klíčovým úkolem pro nadcházející roky by bylo přijít s plánem pro instalovaný výkon zdrojů elektřiny potřebné k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Ten by měl být plánován na regionálním základě, dodal Jesberger.

"Museli bychom se podívat, kolik větru je k dispozici ve Španělsku nebo v Severním moři, a na druhé straně se podívat, jak budou vypadat regionální struktury spotřeby, například kolik tepelných čerpadel nebo elektromobilů bude připojeno k síti a kde," uvedl Jesberger.

Každý členský stát EU má právo určovat si svůj vlastní energetický mix, ale energetické trhy v Evropě jsou stále více integrovány a vzájemně závislé fyzicky, ekonomicky i z hlediska regulace.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Jenyk
22. červen 2024, 11:19

Jednoduché. Zrušit Green Deal, zrušit veškeré podpory jakýmkoliv zdrojům, požadovat po provozovatelích zdrojů úhradu všech externalit. Vrátit se k zásadám pokud možno svobodného trhu. Čím dříve k tomuto poznání dospějeme, tím menší dopady na ekonomiku budou.

hellokitty
22. červen 2024, 11:28

uz sa tesim ako mi tykac bude platit externality vo forme nahrady za vypustanie fosilnych exhalatov, kedze tym nici buducnost mojich deti

Jaroslav Srba
22. červen 2024, 21:29

ČEZ by Vám měl platit víc. Odstavíme ty uhelky a plynovky hned zítra a budete mít po problému. Ne ?

Jenyk
23. červen 2024, 00:46

Jak prosím ničí budoucnost Vašich dětí vypouštěním spíše prospěšného CO²? Teorie AGW byla mnohokrát vyvrácena. Co tedy máte na mysli?

Mex
23. červen 2024, 01:08

No zrovna ty uhelky vypouští různé mňamky, jako třeba rtuť a další. Zvlášť ty, co jedou na výjimky, což jsou i ty Tykačovy.

Takže já osobně jsem rád, že nemám řádnou za barákem. A je mi líto těch, co je tam mají.

Zdeves Pavel
23. červen 2024, 14:39

Hlavně si nekupujte ani sycenou vodu aby jste přežil.

Jan Kropáč
23. červen 2024, 08:20

Smím se zeptat kdo vyvrátil teorii AGW? Nějakej Pepek z Lontů či podobný akademický pracovník? Je to asi jako když si řežete pod sebou větev a pořád říkáte. vždyť se nic neděje - ještě to Franto drží.

Milan Vaněček
23. červen 2024, 10:33

Teorie globálního oteplování následkem lidské činnosti je stále jen teorie, kterou řada vědců podporuje, řada (velmi kvalitních) vědců nepodporuje, podnebí se mění neustále v historii lidstva, nicméně je dlouhodobě velmi stabilní a nepředvídatelné.

Rozhodně ty nesmysly o extrémním růstu hladiny oceánů o několik metrů se nevyplńují,

(ani počasí stále neumíme předvídat na týden dopředu) a v modelování klimatu jsou velké nepřesnosti v modelování vlivu mraků (pozitivní i negativní zpětné vazby, velká neurčitost v modelech, teprve teď se na tom více pracuje experimentálně i teoreticky). I ten nejjednodušší oteplovací faktor - růst koncentrace CO2 v ovzduší nevede ke katastrofickým závěrům, teprve další pozitivní zpětné vazby a ignorování (bagatelizování) negativních (stabilizujících) zpětných vazeb vede k těm "novinářským" a politickým předpovědím založených na výběru z IPCC shrnutí...

To je současná vědecká realita

Baton David
24. červen 2024, 07:17

to je neuvěřitelné, prakticky do puntíku souhlasím s komentářem pana Vaněčka, většinou býváme v opozici

Dpetr
24. červen 2024, 09:23

Vaněček: to není vědecká realita, ale pštrosí hlava v písku.

Dpetr
24. červen 2024, 09:30

Vaněček: Mimochodem argument o tom, že neumíme modelovat počasí je jak od žáka základní školy - jedná se o jinou vědní disciplínu. Krom toho je dlouhodobá předpověď počasí z principu nemožná, díky tomu, že počasí je chaotický systém.

Přesto víte, i když nejste klimatolog, že v létě bude tepleji než v zimě.

Milan Vaněček
24. červen 2024, 09:59

ad Dpetr: ano, počasí není podnebí, argumentace počasím není argumentace. Souhlas. Ale moje argumentace je o zanedbaných (či bagatelizovaných) negativních (=stabilizujících) zpětných vazbách, t j o komplikovaném vlivu různých mraků.

Na to vůbec neodpovídáte, asi neznáte vůbec problém, natož i odpověď.

Neznají ji ani prvotřídní klimatologové, někteří to již důkladněji zkoumají, ale všechna ta měření vlivu všech různých mraků a jejich dynamiky, to je běh na dlouhou trať

a my jsme teprve na začátku.

Asi jste modelování ve vědě nedělal a nevíte, jak důležité a zcela zásadní jsou přesné vstupní parametry...

Modelovat něco, aby jste dostal výsledky, jaké si zadavatel přeje, je mnohem jednoduší (ale není to realita)

Dpetr
24. červen 2024, 10:12

Nikdy nebudeme znát zcela přesné parametry. Přesto máme modely, které i do minulosti vysvětlují teploty na zemi a jejich protažení do budoucnosti poskytuje značné varování.

Můžete doufat, že existuje nějaký neznámý parametr, který nás zachrání, ale nic tomu nenasvědčuje.

Proto je popíračský přístup obojí: tonoucí se stébla chytá a pštrosí hlava v písku.

Milan Vaněček
24. červen 2024, 11:07

ad Dpetr: nemluvte o popíračství, klima se (neustále) trochu mění, přesto je už po 10 tisíc let poměrně stabilní.

Podívejte se na vědeckou literaturu, nebo stačí na souhrny, kde uvádí i nepřesnosti v určování forcing parametrů. Něco je určeno značně přesně, něco velmi nepřesně.

A uvidíte, že u těch mraků je (byla) ta nepřesnost větší než je celý pozitivní forcing ("=oteplování"). Ale protože vliv mraků je velmi komplexní a něco vede k pozitivní a něco k negativní zpětné vazbě, tak nastoupilo mlžení, bagatelizování, popírání těch stabilizujících zpětných vazeb.

"Kdo nesouhlasí, je popírač".

To není o vědě, to je o zneužití či ovlivňování vědy politikou.

Jde o obrovské peníze z kapes nás všech, stát nemusí zvyšovat daně, stačí když se násobně zvednou ceny za elektřinu a teplo. Že to zlikviduje konkurenceschopnost ČR i EU, z toho zbylý svět bude mít jen výhody.

Jde o tempo změn, zda bude vše posunováno především technickým pokrokem, k levnější a čistší energii, nebo zda se napakují na úkor nás všech ....

Dpetr
24. červen 2024, 12:39

Opakuji, přestože nemáme stoprocentní znalost všech parametrů, máme modely, které poměrně sedí s historickou teplotou. Těch modelů je celá řada.

O tom, co je levnější a čistší tady pořád běží hádky, o tom nehodlám začínat, ale odpočítávání už běží.

Milan Vaněček
24. červen 2024, 13:13

Není to tak, modely sedí jen s korelací: růst CO2 od průmyslové revoluce - růst teploty od průmyslové revoluce.

Až pochopíme a kvantifikujeme všechny zpětné vazby, pak bude možné mluvit o kauzalitě.

Ale růsty teploty (i poklesy teploty) zde byly i bez průmyslových revolucí spojených s pálením uhlí a ropy.

Dpetr
24. červen 2024, 13:38

"Není to tak, modely sedí jen s korelací: růst CO2 od průmyslové revoluce - růst teploty od průmyslové revoluce."

- to není pravda. Zdroj?

"Až pochopíme a kvantifikujeme všechny zpětné vazby, pak bude možné mluvit o kauzalitě."

- nevíme, co je vědomí, přesto víme, že ho máme. Ano, nejsme v částicové fyzice, neuděláme miliony pokusů, důkaz není šest sigma. Nicméně víra v to, že nás zachrání nějaký parametr systému, který neznáme, je jen víra, nikoliv věda. Jakou pravděpodobnost tomu dáváte? Jedna k milionu? Jedna k tisíci? Jedna k deseti? Stojí to za riziko zničení planety?

"Ale růsty teploty (i poklesy teploty) zde byly i bez průmyslových revolucí spojených s pálením uhlí a ropy."

- to nikdo nepopírá. Ale současný růst je bezprecedentně rychlý, a nejenom lokální ale globální

Milan Vaněček
24. červen 2024, 14:12

ad Dpetr: to o čem jsem psal všichni vědci co řeší klimatické modely vědí, jen se o tom nemluví, ale NASA a další vědecká pracoviště na tom pracují. Přečtěte si o tom pár vědeckých článků. Je to jen zatím moc složité, chce to čas, více přesných experimentů, větší výpočetní sílu.

A do té doby z propagandistických důvodů, se o tom mlčí. To je ta strategie: nezveřejňovat to, co ještě neznáme jak to funguje, žádné pochybnosti, mohlo by nám to"rozbít naše pracně postavené bábovičky na dětském pískovišti"

Dpetr
24. červen 2024, 14:25

Takže závěrem máme konspirační teorii :-(

Milan Vaněček
24. červen 2024, 14:55

Tak si přečtěte třeba tento vědecký článek, můžete si to vygúglit,

uvádím jen název, autory (známí klimatologové, žádní "popírači"), z jakých jsou světových laboratoří a Abstrakt:

A třeba se Vám rozsvítí...

An underestimated negative cloud feedback from cloud lifetime changes

Authors: Johannes Mülmenstädt,1;2 Marc Salzmann,1 Jennifer E. Kay,3 Mark D. Zelinka4, Po–Lun Ma2, Christine Nam1;, Jan Kretzschmar1, Sabine Hörnig1, and Johannes Quaas1 5

1 Institute for Meteorology, Universität Leipzig, Leipzig, Germany

2 Atmospheric Sciences & Global Change Division, Pacific Northwest National Laboratory, Richland, Washington, USA

3 Dept. of Atmospheric and Oceanic Sciences and Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences, University of Colorado Boulder, Boulder, Colorado, USA

4 Cloud Processes Research and Modeling Group, Lawrence Livermore National Laboratory, Livermore, California, USA

Abstract: As the atmosphere warms, part of the cloud population shifts from ice and mixed15 phase (“cold”) to liquid (“warm”) clouds. Because warm clouds are more reflective and longerlived, this phase change reduces the solar flux absorbed by Earth and constitutes a negative radiative feedback. This cooling feedback is weaker in CMIP6 than in CMIP5, contributing to greater greenhousewarming. While this change is often attributed to improvements in simulated cloud phase, another model bias persists: warm clouds precipitate too readily, potentially 20 leading to underestimated negative lifetime feedbacks. Here we modify a climate model to

better simulate warm rain probability and find it exhibits a cloud lifetime feedback nearly three times larger than the default model.

This suggests model errors in cloud-precipitation processes may bias cloud feedbacks as much as CMIP5–CMIP6 climate sensitivity differences.

Reliable climate model projections therefore require improved cloud process realism guided by 25 process-oriented observations and observational constraints

Dpetr
24. červen 2024, 15:18

Je fajn, že je zvažována aspoň nějaká negativní zpětná vazba, protože situace spíše vypadá, že oteplování zrychluje, než aby zpomalovalo.

Jan Stehlik
22. červen 2024, 13:38

V energetice nikdy nebude svobodný trh. Je to strategické odvětví a zásadní je vize společnosti a průmyslové možnosti v kombinaci s přírodními podmínkami.

Jaroslav Srba
22. červen 2024, 14:47

Společností myslíte nepříčetné evropské úředníky ?

Jaroslav Srba
22. červen 2024, 16:04

Energetika, to je běh na dlouhou trať ! To především ! "Společnost" musí pro energetiku vytvořit stabilní prostředí a svoje vize realizovat výhradně v rámci tohoto stabilního prostředí. Jenže to, co se děje dnes, nemá se stabilním prostředím nic společného.

Baton David
24. červen 2024, 07:21

strategické odvětví vypadá jinak - energie by byla disponabilní, levná a nezávislá, toto v EU je prostředí pro dotační pijavice, energie je drahá a závislá na počasí a na dovozu energetických surovin

Pravoslav Motyčka
22. červen 2024, 22:18

Svobodný trh v energetice nefunguje dobře , protože se Vám nevyplatí budovat zdroje na pár dní v roce. Sítě jsou přirozené monopoly tam nefunguje trh vůbec. Toto odvětví bylo proto vždy pod silnou regulací státu.

josef zak
23. červen 2024, 09:20

Jen placani nesmyslu. V eu nikdy zadny volny trh nebyl, takze k jakym zasadam se chcete vracet?

Vítězslav Novák
23. červen 2024, 11:40

Hlavní chyba německé Energiewende je vnucování Energiewende samotné - nejdřív Německu, posléze celé EU.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se