Domů
Rychlé zprávy
Tržby Tesly poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent

Tržby Tesly poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55 procent na 1,13 miliardy USD (26,6 miliardy Kč) a tržby se snížily poprvé za čtyři roky. Vyplývá to z prohlášení zveřejněného v noci na dnešek. Automobilka však současně oznámila, že urychlí výrobu nových, cenově dostupnějších vozidel, což poslalo její akcie vzhůru.

Tržby se v prvním čtvrtletí snížily o devět procent na 21,3 miliardy USD. Objem prodeje klesl o téměř devět procent kvůli zvýšené konkurenci a zpomalování poptávky po elektromobilech. Zisk na akcii bez jednorázových položek činil 45 centů, zaostal tak za odhadem analytiků dotazovaných agenturou FactSet, kteří čekali zisk 49 centů na akcii.

Investoři a analytici hledali nějaké znamení, že Tesla podnikne kroky k zastavení letošního propadu ceny svých akcií a zvýšení prodeje, upozornila agentura AP. V dopise investorům Tesla uvedla, že výroba menších a cenově dostupnějších modelů bude zahájena dříve, než doposud předpokládala. Menší modely, mezi které zřejmě patří i malý vůz Model 2 za cenu kolem 25.000 dolarů, budou využívat podvozky vozů nové generace a některé prvky současných modelů. Budou tak vyráběné na stejných výrobních linkách, jako současné modely, a pro nové vozy nebudou potřeba nové továrny ani nové výrobní linky. Generální ředitel Elon Musk v konferenčním hovoru s analytiky uvedl, že očekává zahájení výroby v druhé polovině příštího roku, ale mohlo by to být i koncem letošního roku.

Dobíjecí stanice Supercharger. Zdroj: Tesla
Ilustrační foto

Tesla zopakovala, že růst prodeje vozů může být v letošním roce znatelně nižší než loni, protože pracuje na uvedení nové generace vozu. Podle mnoha analytiků slabší prodej vyvolává otázky ohledně poptávky po Teslách a dalších elektromobilech.

Akcie Tesly od počátku letošního roku klesly o více než 40 procent. Po oficiálním ukončení úterního obchodování v USA však začaly růst a v jednu chvíli si připisovaly až 12,5 procenta.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Omega
24. duben 2024, 10:22

No spalováky zdražují (protože musí dotovat BEV),

BEV zlevňují (protože čína to dotuje).

Na TESLA je to obrovský konkurenční tlak - většina lidí v číně kupuje BEV jako své první auto. A tak neřeší jízdní vlastnosti a pohodlí auta - ale řeší jak dobře se ukazuje v telefonu, kolik má různých diod atd...

No a v tom ty modely od TESLA v porovnání s čínskými zaostává. Takže na největším trhu světa mají problém. V Evropě se přestalo dotovat a navíc na spoustě míst je problém s elektrickou sítí, což omezuje využití BEV (a situace se zlepší až tak v horizontu 5ti let) - takže lidi preferují hybridy, aby je elektrická síť nevypekla.

Takže ačkoli má TESLA nejlepší BEV z hlediska jízdních vlastností, tak musela nasadit slevy a i tak objemy klesají.

Dpetr
24. duben 2024, 13:53

Tesla zlevňuje a sama si podkopává pozici. Deflace způsobuje odložení nákupu, už jen proto, že kromě nových aut přichází o ještě větší hodnotu i majitelé již vyrobených kusů, pokud se budou chtít auta zbavit v bazaru.

Navíc Musk už řadu lidí v Evropě naštval a Teslu už kvůli němu osobně kupovat nebudou.

Petr Hariprasad Hajič
24. duben 2024, 14:08

To je váš názor, který spousta lidí nesdílí. Pokud bych si mohl vybírat, tak jedině Teslu. Důvodů je hodně.

-- Výborný poměr cena výkon

-- Automobilka která vyrábí čistě elektrická auta nebude dělat kompromisy a tahat do BEV nějaké přežitky

-- Jednoznačně nejlepší infotainment a SW + FW, který spolu dobře spolupracuje, protože je vyvíjený přímo u výrobce

-- Servis na velmi vysoké úrovni opět nezatížený ICV přežitky

-- Nízká spotřeba, nízký Cx koeficient

-- Vysoká bezpečnost

-- Jen pasívní asistenti, kteří nezamořují okolí dalším elektronickým smogem

Petr Hariprasad Hajič
24. duben 2024, 13:53

Pět let? Podle čeho tak usuzujete? Čína má inovační cyklus necelé 2 roky a Tesla, i když jde jinou cestou a nechrlí každým rokem nový model, jde cestou postupných zlepšení. Za dva-tři roky se protne cenová parita BEV a ICV a to bude konec i drahým a složitým hybridům.

Jiří Švarc
24. duben 2024, 14:15

Cenová parita žádné protnutí nemá, když neřeknete vůči kterému segmentu.

TM3 stojí v základu o 50 tisíc méně než odpovídající auto Octavia RS.

Ale třeba, že by Peugeot e-208 zlevnil z 890 tisíc na 440 tisíc co teď stojí Peugeot 208, to se opravdu do 3 let nestane.

Petr Hariprasad Hajič
24. duben 2024, 13:49

Ni c neroste až do nebe. Ale celkem pragmaticky (dle předchozích poklesů a růstů Tesly) se dá predikovat, že Tesla opět poroste . Za prvé je na obzoru robotaxi a za druhé, se snad dočkáme od Tesly i levného BEV, které by mohlo odstartovat další vlnu adopce BEV u potencionálních zákazníků.

Jiří Švarc
24. duben 2024, 14:10

Stále docela služný hrubý zisk $8300/prodané auto, resp. čistý zisk $2600/auto.

Ještě je stále kam zlevňovat a být v zisku.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se