Von der Leyenová prý nediskutovala rozhodnutí vyšetřovat cenu čínských elektromobilů s průmyslem
Předsedkyně Evropské komise, Ursula Von der Leyenová, čelí kritice ze strany generálního ředitele německého automobilového průmyslu, kvůli vyšetřování cen čínských elektromobilů. Důvodem je údajně nedostatečná míra koordinace s předními představiteli průmyslu, což může vést k negativním protiopatřením ze strany Číny. Informuje o tom zpravodajský portál Euractiv.
Výkonný ředitel německé asociace automobilového průmyslu (VDA), Andreas Rade, nedávno prohlásil, že rozhodnutí zahájit antisubvenční vyšetřování proti čínským elektromobilům nebylo dostatečně komunikováno v rámci širší skupiny zástupců těch nejrelevantnějších odvětví. Rade dodal, že to, co jsme měli možnost před přibližně půlrokem vidět, bylo spíše sólové úsilí Von der Leyenové.
Ursula Von der Leyenová během svého projevu o stavu Unie v září 2023 oznámila, že komise plánuje uskutečnit antisubvenční vyšetřování čínských výrobců elektrických vozidel (EV), které by mohlo vést k novým clům na čínský dovoz EV. Hlavním negativním faktorem měla být podezřele nízká cena EV, která je výsledkem štědré státní dotace, která uměle snižuje jejich cenu.
Německo se konkurence nebojí
Německý automobilový průmysl stejně jako političtí představitelé, se k vyšetřování od počátku staví skepticky. Obávají se, že Čína odpoví na vyšetřování protiopatřeními, které poškodí německý export více než samotný příchod čínských EV na evropský trh.
„Pokud vím, tato procedura nebyla společným projektem mezi Berlínem a Paříží, abych tak řekl, ale byla mezitím iniciována Bruselem v rámci kandidatury," uvedl Rade v německém parlamentu.
Dále dodal, že podle něj nedošlo ke shodě ohledně postupu na evropské úrovni napříč všemi představiteli průmyslu.
„Spravedlivá konkurence stimuluje ekonomiku,“ uvedl německý kancléř Olaf Scholz na adresu nové konkurence z Číny na veletrhu mobility IAA v Mnichově.
„V 80. letech si lidé říkali, že japonská auta převálcují všechny ostatní trhy. O dvacet let později to byly vozy vyrobené v Koreji. Dnes to mají být čínské elektromobily,“ dodal Scholz.
Francie kroky komise vítá
Francouzská vláda je na druhé straně zastáncem tvrdšího postoje vůči čínským konkurentům a spustila svůj vlastní národní systém podpory elektromobilů, který zahrnuje kritéria udržitelnosti pro vyloučení čínských výrobců.
Tento krok v minulém týdnu podpořila i Chantal Kopfová, německá poslankyně a mluvčí za Zelené v německém Bundestagu.
„Je jasné, že německý automobilový průmysl je a měl by zůstat exportním průmyslem. A proto je pochopitelné, že existuje velká citlivost ohledně možného napětí v obchodní politice a protiopatření,“ řekla Kopfová.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se