Domů
Uhlí
Merkelová vyzvala k celosvětovému konci spalování uhlí pro výrobu elektřiny
Uhelné elektrárny - Berlín

Merkelová vyzvala k celosvětovému konci spalování uhlí pro výrobu elektřiny

Uhlí
55 komentářů
1. listopad 2021, 19:09
ČTK

Dosluhující německá kancléřka Angela Merkelová na klimatické konferenci ve skotském Glasgow vyzvala k celosvětovému konci spalování uhlí pro potřeby výroby elektrické energie. Vyzvala také ke globálnímu zpoplatnění emisí skleníkových plynů, uvedla agentura DPA.

Merkelová ve svém projevu vyzdvihla důležitost mezinárodní spolupráce při ochraně klimatu. Německo v této souvislosti navázalo spolupráci s Jihoafrickou republikou, aby jí pomohlo v procesu odchodu od spalování uhlí pro výrobu elektřiny, uvedla kancléřka. Má se podle ní jednat o „pilotní projekt pro mnoho dalších afrických zemí“. S Kolumbií, Norskem a Británií již Německo spolupracuje při ochraně lesů.

Hlavním nástrojem boje proti změnám klimatu a celkové přeměny způsobu našeho žití a podnikání je podle Merkelové zpoplatnění emisí skleníkových plynů. „Se zpoplatněním, které již máme v Evropské unii, které se zavádí v Číně a které by se mělo zavést v mnoha dalších zemích po celém světě, můžeme podpořit náš průmysl a naše hospodářství, aby našly nejefektivnější způsob, jak dosáhnout klimatické neutrality,“ citovala Merkelovou stanice CNN.

Ilustrační foto

Podle kancléřky, která se po 16 letech v čele německé vlády chystá odejít do politického důchodu, stojí před světovým společenstvím v otázkách ochrany klimatu stále mnoho práce. „Ještě jsme se nedostali tam, kam se dostat musíme,“ dodala Merkelová, pro níž je konference COP26 pravděpodobně posledním velkým summitem, kterého se účastní jako šéfka vlády.

Zároveň vyjádřila přesvědčení, že je stále možné zmírnit dopady oteplování Země. „Že jsou dopady klimatické změny zničující, víme. A musíme – a také říkám, že můžeme – uvést do praxe závěry pařížské klimatické dohody,“ dodala. Signatáři dohody se v roce 2015 v Paříži mimo jiné zavázali přijmout taková opatření, která povedou k oteplení planety nanejvýše o 1,5 stupně Celsia oproti období před průmyslovou revolucí.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(55)
feliz navidad
1. listopad 2021, 20:52

Ano, souhlasím! A nejlépe ještě tuto zimu.

jozka
1. listopad 2021, 21:05

Jsem pro. Az zas budou v riti, tak ani elektron.

petr
1. listopad 2021, 21:29

Politik a to i tak dobrý jako byla paní RNDr.Merkl PhD by neměl nikdy zapomenout na základy fyziky a předně selský rozum. Hovořit o něčem co ani možná není pravda (nýbrž PR produkt ekofanatiků) a svým chováním dohnat EU do energetické chudoby, to je do nebe volající tragédie.

Asi by měla vrátit ten získaný vědecký diplom z PřfUK...

Jan Veselý
2. listopad 2021, 10:58

Jaký fyzikální zákon říká, že se uhlí musí házet do pece?

Vinkler
2. listopad 2021, 18:00

Mohou koupit EE v Turecku. Je to ověřené. Bulhaři si rozvodnu opravili.

jozka
2. listopad 2021, 21:04

Chorvati.

Jan Veselý
2. listopad 2021, 22:39

Takže žádný?

Pavel Veselý
1. listopad 2021, 21:36

Nic jiného než pokrytecké vyjádření. Co jí brání začít v Německu zítra.

energetik
2. listopad 2021, 10:48

Brání tomu dotované jádro v ČEZku které poškozuje trh, jak to staré tak i to chystané a ještě více dotované.

Omega
2. listopad 2021, 11:25

Máte naprostou pravdu Energetiku.

A proto bych zavedl zákon, že elektřina vyrobená v JETE a JEDU se smí prodávat pouze spotřebitelům v ČR. Protože přece není možné, aby dotované české jádro poškozovalo tržní prostředí v Německu.

A ve Francii bych zavedl podobný zákon - protože francouzské JE to v Německu poškozuje z druhé strany.

Jan Veselý
2. listopad 2021, 12:01

Chudáci Francouzi, víte kolik problémů byste jim způsobil tím, že byste je připravil o možnost exportu v době, kdy už nejsou schopni dále redukovat výrobu jejich JE v noci, na jaře, na podzim a jindy?

Emil
2. listopad 2021, 12:12

Jednak daleko víc exportují do Itálie, Británie a Španělska, takže by jim to žádnou zvláštní újmu nezpůsobilo, a hlavně by mě zajímalo, kdo vám nakukal takový nesmysl, že "nejsou schopni dále redukovat výrobu jejich JE v noci, na jaře, na podzim a jindy".

energetik
2. listopad 2021, 22:29

ČR a Francie by se musela odstřihnout aby na zálohu JE nezneužívala okolní sítě a nevnucovala jaderné přebytky k sousedům kteří je nechtějí. Problém by byl ale ten, že někteří zákazníci nakupují například levnější a skutečně čistou energii v Německu. A odstřižení by jim tyto dodávky přerušilo. Takže ideální by bylo kdy si prosazovatelé JE a jejich spotřebitelé udělali vlastní ostrovní síť aby neprasili tu veřejnou.

Emil
2. listopad 2021, 22:59

Díky cca 10 let staré reformě trhu s elektřinou je EDF povinna ročně prodávat 100 TWh svojí jaderné produkce konkurenci za pevně stanovenou cenu 42 €/MWh (mechanismus ARENH), a tedy hluboko pod současnou tržní cenou. Na rozdíl od ostatních zdrojů, které pochopitelně nemají žádný důvod prodávat za nižší než tržní cenu, takže ve skutečnosti je to přesně naopak, než tvrdí tato parodie na energetika.

richie
3. listopad 2021, 10:29

boze .. a toto individuum si hovori energetik .. normalne prestanem verit, ze vobec fusujete do elektriny viac ako len montovanim ziaroviek.. ved co veta to vacsi blud

richie
3. listopad 2021, 14:45

"..Problém by byl ale ten, že někteří zákazníci nakupují například levnější a skutečně čistou energii v Německu..."

stav dnes o 14:20 (teda ziadna noc)

vyroba z OZE ~20%

cena EE ~200EUR/MWh

emisie ~500g/kWh

a to este vo velkom importuju na urovni 4GW, kde velku cast z toho importu tvori "fuj" elektrina z Francuzskych JE a Polskych uholnych el.

Jan Veselý
2. listopad 2021, 10:59

Jen to, že oni s postupnou likvidací uhelné energetiky začali už dávno. Mají na to Fahrplan.

Michal K.
1. listopad 2021, 21:47

V Nemecku najvascsi zdroj elektrickej energie ze prvy polrok 2021 boli uholne elektrarne.

Tak nech pani Merkel nevyzyva, a miesto prazdneho zvachtania, nech ich rovno v tom Nemecku vypne

Josef
1. listopad 2021, 22:39

Na jednu stranu je jasné ,že země s 10 miliardami bohatých obyvatel k roku 2080 musí fungovat jinak než země v roce 1980 s 700 miliony bohatých lidí a dalšími 3,2 miliardami chudými. Asi každý rozumný člověk pochopí ,že je nutné přejít na šetrnější způsoby výroby energie a zajišťování blahobytu obyvatel, protože jinak by došlo k totální devastaci planety. Skutečnost je bohužel taková na na tento postupný probíhající přechod se nasála zelená ideologie, která ve skutečnosti vede k devastaci přírody a krajiny a která uvrhává lidi do chudoby. Podobně fungoval komunismus, který se nasál na růst životní úrovně obyvatel sliboval blahobyt a ve skutečnosti růst blahobytu zpomalil. Bohužel zelená ideologie funguje naprosto stejně likvidace jaderné energetiky v Německu je toho příkladem u nás bychom mohli ukázat na zničené lesy na Šumavě nebo tzv. bio zemědělství, které zabírá velké plochy přírody, pro ideologickou produkci potravin a mnoho dalších příkladů.

Vinkler
2. listopad 2021, 07:46

Poslední vize je pěstovat biomasu na cca 2/3 polí a zrušit chov dobytka. Čím budou hnojit? Zdevastují pole nedostatkem organické hmoty.

V 50 letech byla úroda 20 q / ha, dnes je asi 60-80q/ha, důsledek hnojení a chemie. Co budeme bez úrody jíst? Ani vegetariánství nás nezachrání. . .

Pavel Nečas
2. listopad 2021, 10:16

Nová studie z USA: zvýšení atmosférického CO2 o 1 ppm zvyšuje výnos kukuřice o 0,5 %, sóji o 0,6 % a pšenice o 0,8 % (od roku 1940 se koncentrace CO2 v atmosféře zvýšila asi o 100 ppm)

Jan Veselý
2. listopad 2021, 11:00

Bez toho, abyste uvedl čí je to vize a jak ji prosadil, je to jen slaměný panák.

TechnikTom
2. listopad 2021, 23:49

Také možná důsledek vyšší koncentrace CO2 v ovzduší.

Ten rostlinkám totiž moc chutná a víc prospívají.....

hlpb
2. listopad 2021, 10:45

Josefe, jadernou energetiku neukončila v Německu zelená ideologie, ale celospolečenský odpor k jaderné energetice napříč celou společností. Poslední hřebíček do rakve JE pak byla katastrofální havárie ve Fukušimě.

Jen chci poznamenat základní fakt, uhlí, ropa, zemní plyn, uran jsou NEOBNOVITELNÉ SUROVINY = jednou je vyčerpáme a nezbyde nic, čím rychleji je bude spotřebovávat tím rychleji dojdou, kdyby celý svět přešel na JE energii došel by uran za cca 10 let. Světoví politici nemohou řešit výhled na měsíce, nebo roky, (tak jako místní diskutující) ale na desetiletí dopředu.

Omega
2. listopad 2021, 12:01

No tak u jaderné energie bych se nedostatku surovin moc nebál. Poté, co jsem viděl z čeho se dá nastartovat jaderná reakce, tak máme paliva na desítky tisíc let.

Vy se zaměřujete jen na reaktory na obohacený uran - a tam lehce dostupné zdroje nejsou. Ale už jen změna technologie na přírodní uran nám dá tisíce let navíc (i na aktuálně vytěžené množství)

Matěj
2. listopad 2021, 13:13

Uran je obnovitelný. Každoročně se do oceánu vymyje z hornin větší množství, než je potřeba pro energetiku. A dá se z oceánské vody dobře získat. Zatím je ale levnější suchozemská těžba...

hellokitty
2. listopad 2021, 13:38

takze sa vlastne neda dobre ziskat, lebo ten proces je drahy a neoplati sa

richie
3. listopad 2021, 10:35

ale no taak .. zas tu budeme detinsky prekrucat .. to vazne ste to nepochopil? .. proces ziskavania uranu z oceanskej vody nie je tak drahy aby to vyznamne zmenilo cenu vyrobenej EE v JE, ale kedze sa da tazit este lacnejsie inak, tak sa to zatial nepouziva ..

hellokitty
3. listopad 2021, 12:54

tak pardon, ale ked niekto zacne vetu "Uran je obnovitelny", tak mi trochu trha kutikmi ust do usmevu, ked v tom istom prispevku nespomenie recyklaciu vyhoreneho paliva, ale iny energeticky a logisticky narocny proces ziskavania uranu

richie
3. listopad 2021, 14:31

tak to ano, to chapem ;)

Milan
2. listopad 2021, 15:21

Ano, celospolečenský odpor vybičovaný zelenou ideologií. Zkuste se zeptat lidí kolem sebe co je to green deal. Většina lidí o něm doposud ani neví, ale ví, že klima bychom měli změnit. Slyší to neustále v televizi. Takže mediální masáž udělá svoje.

petr
2. listopad 2021, 23:38

Dobrý večer, můžete mi vysvětlit pojem cituji vás katastrofální havárie ve Fukušimě...

Víte kolik lidí zemřelo v důsledku této vámi deklarované katastrofální havárii ?

a víte kolik lidi zemřelo při havárii OZE na Jeniseji - Sajanská elektrárna ?

Používejte prosím přiměřená srovnání... Katastrofou z pohledu úmrtí byly Sajanská vodní elektrárna, Fukušima 2 úmrtí 1 pád z výšky a 1 utonutí...

Tomáš
1. listopad 2021, 22:42

Tak toto je neskutečná ukázka německého pokrytectví!

Vladimír Šťastný
2. listopad 2021, 06:52

Hraběcí rada na odchodnou soudružky Merkelové. Němci ještě ani netuší, co způsobí odstavení zbytku jejich jaderek a jak to budou honit aby se jim nerozpadla síť a madam už jim blahoskoně radí, aby popravili i uhelky. Je dobře, že jde už pryč, ale příčetní následovníci nejsou...

Jaroslav Loudil
2. listopad 2021, 09:48

Především by to chtělo začít pracovat na změně myšlení lidí a odklonit je od "božského konzumu", tedy začít s úsporami ve spotřebě všeho, včetně energií. Desítky milionů lidí a to i v ČR, se neobejdou bez každoroční dovolené na Seychelách, na Bali, v Thajsku , v Nepálu, na Kavkaze nebo si jedou ulovit tlustokožce v Botswaně. Bez letadla nedají ani ránu , jezdí zásadně v SUV o váze 2 tuny se spotřebou 25 litrů na 100, když si koupí oblečení, tak ho vezmou 2 x na sebe a kupují pak další a další , to samé boty, televizi mají rok kaž dva, pak chtějí novou, to samé lednička, pračka, myčka, auto, ... Nyní se už těší, jak se přihlásí do startů pro turisty s raketou do výše 100 km, aby viděli kulatou zemi a zažili stav beztíže ,... já osobně říkám, že tihle lidé jsou - "Prvotřídní ksindlové", kteří nám všem kopou hrob. Jsou to - "čuňata, která podlehla plně konzumu". S nimi se v zelené politice nepohneme ani o milimetr kupředu. Tedy : "Méně pohodlí v životě a hlavně šetřit !!"

Jan Stehlik
2. listopad 2021, 09:58

Jenže tomu se říká pokrok . To je rozdíl mezi kapitalismem a feudalismem - spotřeba . A pokuď zakážete spotřebu , tak jedině pomocí totality . Jinak funguje trh a trh nepřetlačíte . I v tom komunismu bylo podpultové zboží a na to dojel socík.

Zjednodušeně řečeno , ten kdo bude se uskrovnovat , bude stagnovat a bude zničen .

Matěj
2. listopad 2021, 10:17

offtopic - Jan Stehlik - nakonec tu spotrebu ani nebude treba zakazovat, protoze proste nebude nabidka. Jako nyni s cipy, plynem, amoniakem...

Nase spotreba roste dlouhodobe a raketove a proste to neni v poradku, neni to normalni, moralni, ani udrzitelne. Je asi jasne, ze nekonecny rust spotreby neni mozny a ze existuji urcite meze rustu a rozezranosti. Bud se s timto faktem smirime a pripravime se na to, anebo narazime hlavou do zdi.

Jan Veselý
2. listopad 2021, 11:14

To v praxi na živých lidech nefunguje. Co reálné funguje je tlak na efektivnější využívání zdrojů, atomů i Joulů. Zkuste si něco najít o práci manželů Lovinsových.

A něco ode mě: https://janvesely.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=478221

Milan
2. listopad 2021, 15:27

@loudil. Jen plácáte a závidíte lidem, kteří si to mohou dovolit. Já mezi ně nepatřím a vůbec mě to nevadí. Ale vadí mi, když kdejaký aktivista me bude nařizovat co si smím koupit a co ne. Důležité je chovat se ke svému okolí a přírodě s respektem a rozumem. Většina lidí, jak popisujete se takto nechová, protože na to nemají.

Jaroslav Loudil
2. listopad 2021, 16:38

TO : Milan

Rozhodně nezávidím lidem, co si to můžou dovolit. Já měl na běžáku stále přes milion Kč a rozhodně jsem nelétal na Seychely nebo Bali , nekupoval si obří SUV a dokonce jsem do práce zásadně jezdil jen a jen tramvají. Tedy : "Měl jsem na to, ale odpustil jsem si to - zcela dobrovolně." Stačí mi, když se jednou za 3 roky vykoupu v Chorvatsku na Makarské a jsem zcela spokojen. Jedu tam autobusem.

hellokitty
2. listopad 2021, 20:17

to tymto ludom nevysvetlite, maju mindset maleho ceskeho cloveka co zavidi uspech druhym a preto ich bude pomlouvat

videli sme to tu napriklad ako ohovarali prochazku a jeho he3da baterie, ale clovek od fachu co v tom ma sam naliate peniaze to vidi inak

https: // www. seznamzpravy .cz/ clanek / pravda-o-ceske-superbaterce-do-ktere-jsem-nalil-penize-175195

jozka
2. listopad 2021, 21:11

Co jste cekal? Ze napise, ze naletel? Ostatne, jak se pise ke konci clanku, pry rozjedou vyrobu v rijnu (asi padesaty termin). Mame listopad. Rozjeli?

feliz navidad
3. listopad 2021, 00:31

Pan investor má elektrotechnické vzdělání na střední a vysoké škole, ale v oboru pravděpodobně dlouho nedělá. Jinak by musel ze zveřejněných informací (Gerlach, testy na ČVUT) vědět nebo alespoň tušit, že po elektrické stránce je HE3DA jen průměrný či spíše podprůměrný Lion článek. Ztráta kapacity po pouhých 50 cyklech byla 2,5%, což má hodně daleko do slibovaných více než 5000 cyklů.

hellokitty
3. listopad 2021, 10:10

mhm, takze vychadzate z 2 rokov stareho merania a na tom staviate svoj predpoklad, ze tam neprebehol ziadny vyvoj a clanok sa tak chova aj dnes

no... este ze nie ste investor, asi by ste vynosmi nepokryli ani inflaciu

feliz navidad
3. listopad 2021, 10:45

Ano, vycházím z měření na ČVUT. Vy zřejmě berete jako důvěryhodnější článek na seznamu. Tak to vám přeji hodně úspěchů ve vašem investování.

I kdyby HE3DA měly nakonec všechny parametry skutečně takové, jako slibují, jsou maximálně na úrovni komerčních, běžně dostupných LiFePo článků CATL které si můžete snadno koupit v ceně cca 4400,-/kWh.

Čas ukáže, kdo z nás měl pravdu. A myslím, že to nebude ani tak dlouho trvat...

hellokitty
3. listopad 2021, 12:57

dakujem, zatial sa dari dobre, $TSLA som od investovania v roku 2016, ked im nikto neveril, ze dokazu rozbehnut masovu vyrobu aut, zhodnotil uz asi 20-nasobne

VN
2. listopad 2021, 10:52

Máme elektromobily, ale nemáme dost nabíjecích stanic, ani dostatečné rozvody elektřiny. Máme plynové turbíny spalující čistý vodík, ale nemáme dost vodíku, ani jak ho dopravovat. Ukončíme uhlí, ale nemáme ho jak nahradit. Zdá se mi to, nebo stavíme dům od střechy?

Energetik 007
2. listopad 2021, 11:35

Vyzvala k odpojení 1/2 hlavního města ČR Prahy od tepla.

Jan Veselý
2. listopad 2021, 14:36

Ne, vyzvala k tomu, aby se začalo intenzivně řešit jak se při tom vytápění půlky českého hlavního města bez toho uhlí obejít.

A přestaňte si hrát na demagoga.

Energetik007
3. listopad 2021, 05:41

Ano a stejně jako elektřina a plyn se 2x zdraží i teplo.

Investice do největšího horkovodu na světě a ekologizace elektrárny jsou vyhozené peníze.

Energetik 007
3. listopad 2021, 07:31

Takže teplo v Praze se 3x zdraží a investice do největšího horkovodu na světě a ekologizace elektrárny Mělník bude na odpis. To je fakt.

Jan Veselý
3. listopad 2021, 10:11

Dobrá, teď už víme, že vy ten problém nejste schopen řešit, natož vyřešit.

Energetik 007
3. listopad 2021, 10:50

Pane ten horkovod jsem stavěl, kotelny na Jižním Černém městě, Počernicích, přepojoval na horkovod..

A díky frau merkel je to k ničemu.

Stas
2. listopad 2021, 14:44

Zajímavé jak dokázali Němci za posledních 100 let 3x zprznit Evropu ...

Milan
2. listopad 2021, 15:31

Absurdní výzva bohatého "feudála" k chudým lidem. Ta žije ve své bublině a netuší jaký je reálný život.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se