Domů
Vodík
Francie chce být lídrem ve využívání vodíku v dopravě, pomoci mají i vodíkem poháněná taxi
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Francie chce být lídrem ve využívání vodíku v dopravě, pomoci mají i vodíkem poháněná taxi

Francie je na cestě být lídrem v oblasti vodíkové dopravy. Vláda si klade za cíl podstatně snížit emise z dopravy a pomoci tomu má mimo jiné i vodíková taxi doprava.

Na evropském trhu s vodíkovými taxíky je stále větším hráčem například francouzská společnost Hype, která tyto vozy vyvíjí od roku 2015. Informoval o tom server EURACTIV France. Přibližně třetina (31 %) emisí skleníkových plynů ve Francii pocházela v roce 2019 z odvětví dopravy. I proto si francouzská vláda dala za cíl podporovat nízkouhlíkový vodík v odvětví dopravy a to u lehké i těžší nákladní dopravy.

Jednou z nejslibnějších cest je převést na vodík vozový park poskytující taxi služby. Společnost Hype zahájila  svou činnost v roce 2015 v Paříži a vyvinula flotilu taxíků poháněných palivovým článkem na vodíkový pohon. Výkonnostně mohou tyto taxíky konkurovat spalovacím motorům, protože mohou na jednu nádrž ujet vzdálenost 500-700 kilometrů. Tankování pak má trvat pouze pět minut a navíc se z povahy podnikání dá dobře plánovat.

Firma instalovala v Paříži plnicí stanici, která nabízí takzvaný "modrý vodík" při jehož výrobě se uvolňované CO2 zachycuje, ukládá a znovu využívá. V současné době ale už všechny výrobní kapacity, do kterých firma investuje, vyrábějí zelený vodík, který vzniká elektrolýzou vody z obnovitelných zdrojů energie, jak uvedl CEO firmy Mathieu Gardies.

Do konce roku 2022 má být v pařížském regionu v provozu více než 700 vodíkových vozů poskytujících taxi službu. Plnicí stanice mají být navíc umístěny na každých 150 kilometrech, což vyplývá z evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Pravidlo mý být aplikováno na všech hlavních evropských tazích  a to už od roku 2025.

Další flotily vodíkových taxíků zahájily provoz i jinde v Evropě. Lionel Boillot, vedoucí projektu Clean Hydrogen Partnership, uvádí jako příklad společnost Green Tomato Cars, která provozuje flotilu 50 vozidel v Londýně, a společnost Drivr, která provozuje flotilu 100 vodíkových taxíků v Kodani.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Vojvodik Petr
28. duben 2022, 08:20

Dotace jsou dotace.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se