Domů
Vodík
Vodíkové projekty v chemickém a ocelářském průmyslu dostaly zelenou, rozdělí si téměř 30 mld. Kč
Chemický závod na výrobu čpavku u města Ludwigshafen
Zdroj: BASF

Vodíkové projekty v chemickém a ocelářském průmyslu dostaly zelenou, rozdělí si téměř 30 mld. Kč

Evropská komise schválila Německu státní podporu pro chemičku BASF a ocelárnu Salzgitter. Podpora má formu dotací, které budou využity na podporu výroby obnovitelného vodíku. Celkem se jedná o 1,13 mld. EUR, díky které budou vybudovány elektrolyzéry o instalovaném výkonu celkem 154 MW.  

Největší pozornost je v posledních měsících upřena na energetickou krizi a především její dopady na spotřebitele elektřiny a plynu. Opatření na snížení cen energetických komodit jsou krátkodobým řešením, dlouhodobým řešením má podle Evropské komise být přinejmenším v části energetického sektoru vodík.

Evropská komise v současnosti připravuje legislativu, která má umožnit rozvoj trhu s vodíkem, stanovila cíle pro jeho výrobu v evropské vodíkové strategii a v polovině letošního července a srpna vypsala pro vybrané projekty dotační programy IPCEI ‘Hy2Tech' and IPCEI ‘Hy2Use'. Právě do těchto dotačních programů byly zařazeny projekty společností BASF a Salzgitter.

Salzgitter díky dotaci vystaví zařízení na přímou redukci železné rudy a elektrické obloukové pece. To umožní nahradit vodíkem využívání uhlí používaného k redukci železné rudy, čímž se zamezí většině emisím CO2 při výrobě oceli. Díky tomu se bude ekologičtějším způsobem vyrábět přibližně 1,9 milionu tun surové oceli ročně.

"Dotace v hodnotě 1 miliardy EUR umožní Německu podpořit plány společnosti Salzgitter na dekarbonizaci výroby oceli výrobou a následné využitím obnovitelného vodíku. To přispěje k ekologizaci energeticky velmi náročného a složitě ekologizovatelného odvětví a zároveň sníží závislost Německa na dovozu fosilních paliv," uvedla Margrethe Vestagerová, viceprezidentka Evropské komise odpovědná za hospodářskou soutěž.

Opatření rovněž podpoří výstavbu a instalaci elektrolyzéru o výkonu 100 MW, který bude vyrábět přibližně 9 000 tun obnovitelného vodíku ročně. Vodík vyrobený elektrolyzérem bude použit jako surovina v zařízení na přímou redukci.

S odklonem od fosilních paliv a rozvojem vodíku počítá také chemička BASF. Díky dotaci 134 mil. EUR bude rozvíjet výrobu obnovitelného vodíku, který má nahradit vodík fosilního původu v chemických výrobních procesech. Z poskytnuté státní podpory bude podpořena výstavba elektrolyzéru o výkonu 54 MW a výrobě cca 5 000 tun obnovitelného vodíku. Zahájení provozu elektrolyzéru se předpokládá v roce 2025.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Baton David
9. říjen 2022, 10:28

ok, chápu metan jako skleníkový plyn, je lehčí než vzduch, najde si hladinu kde se bude v atmosféře hromadit a může tak oteplovat atmosféru pod sebou, ale co udělá vodík, zkoumal to někdo? je malý a lehký, uniká ve větší míře než metan a uniká do větších výšek, prakticky projde atmosférou a opouští ji kde je pak ve větší vzdálenosti odfouknut do kosmického prostoru, zkoumal někdo co může ten vodík napáchat cestou?

Petr Turek
9. říjen 2022, 10:29

Již od doby Vizigotů každý průměrný člověk je informován, že redukce Fe rudy je nejefektivnější uhlíkem a to nejprve z dřevěného uhlí a později z koksu - vzniklého z černého uhlí. Jen podotýkám, že při výrobě koksu vzniká cenný energoplyn a dále celá škála mimořádně potřebných produktů, bez kterých se moderní chemický průmysl neobejde...

Tedy 1 tuna uhlí vznikne 650 kg koksu a asi 400 m3 energoplynu v energetické hodnotě cca 300 m3 zemního plynu! Kamenouhelné dehty jako základ pro další chemické výroby necituji...

Problémem dnešních rádoby ekologů je skutečnost, že mají hluboké neznalosti v technických vědách. Smutné pak je, jakou rychlostí se rozhazují peníze do obdobných projektů, místo aby jsme šli cestou výstavby stabilních zdrojů, modernizace chemického a metalurgického průmyslu. Vodíková cesta je cestou do pekel a to nejen z pohledu vyhozených peněz do rádoby ekoprojektů, ale,že je to i provozně superdrahé a nic neřešící...

Ladislav Novák
9. říjen 2022, 12:32

Otázkou je, kam až toto nesmyslné "zelené" vodíkové tažení bude muset dojít, aby zkorumpovaní a hloupí politici zastavili nesmyslné rozhazování peněz ze státního rozpočtu.

Maly Jarda
9. říjen 2022, 19:43

Souhlasím , Američané v Evropě cíleně instalovali do vlivných pozic ukřičené ignoranty vychované v američany placených zeelných NGO

.. nyní už stačí Američanům jen čekat až tato uvřeštěná zelená lůza zničí Evropu jakožto největší geopolitickou a ekonomickou konkurenci USA na světě (vedle Číny kde nikdo žádné Americké zelené NGO netoleruje)

Maly Jarda
9. říjen 2022, 19:46

Vpodstatě se to dá srovnat s barevnou rudou bolševickou revolucí kterou Američané importovali do Ruska (skrze Američana Trockého a 300 jeho amerických kumpánů)v roce 1917 aby Rusko , budoucí jakožto poválečnou konkurenci USA, zničili

J.Tolím
9. říjen 2022, 20:26

Lépe bych to nenapsal.

Petr Turek
9. říjen 2022, 21:25

Vážený Malý Jardo, nemáte pravdu, revoluci v Rusku vyprodukovalo Německé císařství, když transportovalo s penězi Lenina z Curychu do Petrohradu v uzamčeném vagoně...

Opět se zde potvrdilo, že německá politika často páchá velké průšvihy pro celou Evropu a zde si dovolím říci i svět. Posledním průšvihem bylo jejich Energie - "Ende" s rušením jaderných elektráren a současně převedením všeho na ruský plyn a to podpořené ještě tím pseudo - zeleným nesmyslem "Severní potok"

Maly Jarda
10. říjen 2022, 01:12

Jako obvykle nemáte pravdy vy, Němci jen nechali onen vlak s Leninem a trockým projet Německem , do toho vlaku ho ale posadili Američani spolu s desítkami milionů dolarů ve zlatě a 300 Američany vedenými Trockým který speciálně kvůli tomu přijel do Curychu z USA

Milan Horak
10. říjen 2022, 13:38

Ano, za všechno můžou Američani. Je to bez přemýšlení a snadné.

Maly Jarda
11. říjen 2022, 01:42

Ne za všechno, za zbytek mohou Britové.

Ivan Švančara
9. říjen 2022, 21:34

priliehavy nazov: “EnergyEnde”.

Martin Volejnik
9. říjen 2022, 22:11

Kerenskij a Trockij přivezli do Ruska tolik peněz, že Lenin se všemi miliardami byl chudým příbuzným. A ten vagon nebyl uzamčen, byl nepřístupný a hlídaný vojáky. Na nádražích z něj normálně vycházeli.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se