Domů
Německo
Gascade a HH2E podepsali dohodu o propojení vodíkového závodu v Lubminu s plynovodem EUGAL
Zdroj: HH2E. Výrobna zeleného vodíku v Lubminu
Zdroj: HH2E

Gascade a HH2E podepsali dohodu o propojení vodíkového závodu v Lubminu s plynovodem EUGAL

Německý operátor plynovodní přepravní soustavy Gascade a společnost HH2E uzavřeli dohodu o síťovém propojení mezi plánovaným výrobním závodem na obnovitelný vodík HH2E v Lubminu a evropským plynovým propojením EUGAL (linky 1 a 2). Tuto informaci oznámila společnost Gascade prostřednictvím tiskové zprávy dne 10. ledna.

Dohoda představuje klíčový krok v rámci německé strategie pro rozvoj zeleného vodíku. Závod HH2E plánuje spustit výrobu zeleného vodíku v Lubminu do konce roku 2025. V počáteční fázi bude potrubí sloužit k transportu směsi vodíku a zemního plynu. Možnost přimíchání zeleného vodíku do existující plynovodní sítě je klíčovým prvkem při snaze nahradit zemní plyn a podporovat udržitelnější energetickou budoucnost.

Přimíchávání zeleného vodíku do zemního plynu nabízí několik výhod. Za prvé, snižuje uhlíkovou stopu paliva, protože zelený vodík se vyrábí za využití energie z obnovitelných zdrojů. Zároveň lze využít stávající infrastrukturu pro přepravu zemního plynu, což z něj činí nákladově efektivní strategii přechodu k ekologičtějšímu využívání energie.

Zároveň se zvyšuje energetická bezpečnost díky diverzifikaci dodávek paliv a snížení závislosti na fosilních palivech. Dále se také podporuje vývoj a rozšiřování technologií výroby zeleného vodíku, které mohou mít širší uplatnění v různých odvětvích. Přimíchávání zeleného vodíku do zemního plynu proto představuje praktický krok směrem ke snížení dopadu energetiky na životní prostředí.

„Přimíchávání vodíku je pro nás důležitým mezikrokem na cestě k přepravě čistého vodíku. Převedením stávajících plynovodů ze zemního plynu na přepravu vodíku aktivně posouváme proces transformace v energetickém sektoru kupředu. S projektem Flow - making hydrogen happen vytvoříme značné přepravní kapacity a centrální osu v německé přepravě vodíku do roku 2025," říká generální ředitel GASCADE, Ulrich Benterbusch.

Plynovod EUGAL dlouhý zhruba 480 kilometrů vede z města Lubmin na pobřeží Baltského moře do Deutschneudorfu na německo-české hranici a je dále napojen na českou plynovodní tranzitní síť.  Transformace plynovodu EUGAL, který byl původně určen na přepravu plynu z plynovodů Nordstream  je součástí projektu FLOW - making hydrogen happen.

Tento velkoobjemový pevninský potrubní systém je součástí návrhu německé páteřní vodíkové sítě a byl Evropskou komisí potvrzen jako projekt společného zájmu (PCI).

Zdroj: GASCADE. Projekt Flow- making hydrogen happen

Projekt FLOW zahrnuje:

  • 1100 kilometrů potrubí,
  • přestavbu plynovodů, která má začít již v roce 2025,
  • propojení s dalšími velkými projekty v zemi jako MosaHYc, HyPipe Bavaria,
  • očekávanou přeshraniční výměnu s plánovaným rozšířením do Rakouska, Švýcarska, Francie, České republiky, Polska, Dánska

Závod pro výrobu vodíku HH2E

Závod na výrobu obnovitelného vodíku HH2E v Lubminu, který se nachází na německém pobřeží Baltského moře na severovýchodě země, je v současné době ve výstavbě a bude odebírat obnovitelnou elektřinu z mořských i vnitrozemních větrných elektráren.

Závod v Lubminu zahájí výrobu zeleného vodíku v roce 2025.  V první fázi bude s příkonem alkalického elektrolyzéru ve výši 50 MW možné vyrobit ročně přes 6 000 tun obnovitelného vodíku. Do roku 2030 se příkon elektrolyzéru zvýší na 500 MW a produkci 60 000 tun vodíku ročně. Schéma zahrnuje i bateriové úložiště, které umožní nepřetržitou výrobu obnovitelného vodíku i bez stálé dodávky energie z obnovitelných zdrojů.

Pro rozvoj projektu získala společnost financování od britského infrastrukturního fondu Foresight, jak v červenci informovala Česká vodíková platforma. Do roku 2030 má HH2E v Německu za cíl zřídit kapacitu výroby zeleného vodíku 4 GW. Kromě závodu v Lubminu plánuje další závod v Thierbachu na jih od Lipska. Navíc bylo v Německu identifikováno dalších 10 míst pro výrobu zeleného vodíku se zaměřením na východní region.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Jiří Švarc
16. leden 2024, 14:46

A mezi tím Orlen u nás zdražil (resp. ukončil dotovanou zaváděcí cenu) kilo vodíku na dvojnásobek na 499 Kč a prý na tom stále prodělává.

Ne, opravdu nechci, aby se miliardami ze státních peněz dotovaly plnicí stanice, autobusy, vlaky, plynovody... a nedej bože třeba vymyslela energetická koncepce pro ČR založená na OZE + vodíku.

Petr Hariprasad Hajič
18. leden 2024, 02:58

Cena je vysoká proto, že jde o novou technologii a elektrolyzéry se zatím vyrábí v malé míře a vyžadují určité množství drahých kovů na svůj provoz. Jsou tedy drahé. Skladování a stlačování také něco stojí. Musí to samozřejmě zlevnit, což ještě nějakou dobu potrvá. Energetická koncepce OZE + baterie + vodík samozřejmě existuje. Pokud jde o ČR, neobávejte se. V ČR není ani ekonomická a ani politická vůle se do takových "experimentů" pouštět.

Michal K.
18. leden 2024, 09:21

koncepcia OZE + bateria + vodik existuje. Aj slepe ulicky musia existovat

Emil
18. leden 2024, 09:37

Mezi energetiky se vypráví jeden vtip:

vodík

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se