Domů
Životní prostředí
Většina Němců je ochotna změnit svůj životní styl, aby pomohla zabránit změně klimatu
Lední mědved, led, polar bear, ice. Zdroj: Pixabay
Zdroj: Pixabay

Většina Němců je ochotna změnit svůj životní styl, aby pomohla zabránit změně klimatu

Většina Němců (74 %) je ochotna změnit svůj životní styl, aby pomohla k zabránění globálního oteplování, skutečné změny životního stylu však zatím provedlo jen minimum z nich. Ukázal to průzkum mezi 1000 spotřebiteli, který si nechala zpracovat společnost Stiebel Eltron, výrobce topné techniky.

Naprostá většina německých občanů se obává, že v důsledku změny klimatu bude stále častěji docházet k extrémním projevům počasí. 79 % účastníků průzkumu uvedlo, že varování vědců před klimatickými změnami jsou správná, a 83 % uvedlo, že cíl energetické transformace spočívající v drastickém snížení emisí CO2 je "důležitý nebo velmi důležitý".

Pokud však jde o skutečné změny v rozhodnutích týkajících se životního stylu, jako je omezení létání, přechod z automobilů se spalovacím motorem na elektromobily nebo výměna starých olejových topných systémů za nové alternativy šetrné k životnímu prostředí, pouze 13 % respondentů uvedlo, že jednali v souladu s požadavky na opatření v oblasti klimatu.

64 % respondentů je pro zavedení zpoplatnění CO2, které by zdražilo využívání ropy a plynu v sektoru vytápění. 63 % respondentů chce zakázat nové systémy vytápění topným olejem a 53 % je pro zákaz nových systémů vytápění plynem.

Německá veřejnost stále častěji staví opatření v oblasti klimatu na první místo svých politických priorit a nadále výrazně podporuje přechod na nízkouhlíkové a bezjaderné hospodářství. Nicméně odpor obyvatelstva k rozvoji přenosové soustavy a větrných elektráren na pevnině je pro německou energetickou transformaci znepokojivý a vede k jejímu zpomalení.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(39)
pr
18. srpen 2021, 11:23

Zde je krásná ukázka že Němci jsou ochotni se ještě více změnit a ze zdejších diskuzí vyplývá, že Češi jasně ví, že jsou to debilové, protože ONI už teď mají nejdražší elektřinu na světě a to pro čecha ZDE není přijatelné. To jsou paradoxy...... Zase mnizí češi mají pocit, že můžeme jiným diktovat co si mají myslet.

Atom
18. srpen 2021, 11:31

No jestli soudruzi z DDR nejsou spíše pokrytci, většina souhlasí s omezením, ale omezí se jen zlomek.

Jinak tedy diktovat mají potřebu jiní.

Josef
18. srpen 2021, 11:51

A kolik Němců takto skutečně jedná ? 3 auta v rodinách, podlahy v domech z tropických dřevin, topení plynem nebo olejem, zastavěná krajina nízkými domy.

blaha.p
18. srpen 2021, 12:56

docela hodně:

statisíce RD má TČ

miliony RD domů mají střešní FVE

statisíce mají také bateriové úložiště a elektrická auta

Josef
18. srpen 2021, 13:42

ano to je minorita Němců co si tyto věci pořídila za dotace od ostatních.

pr
18. srpen 2021, 14:05

Inu závist některých zdejších je tím větší, čím je úroveň schopnosti demokraticky většinou rozhodnout o přerozdělení. V DE je tato schopnost ještě daleko před vrcholem. Mnohým zdejším diskutujícím z toho praskne cévka. Nemám pravdu Josefe?

Janko Hrasko
18. srpen 2021, 18:10

Muzete mi prosim popsat ten proces, ve kterem si Nemeckej narod demokraticky vetsinou odsouhlasil, ze bude podporovat elektromobilitu pro ty bohatsi?

Protoze to mi pripomina ty lzi(dnes se tomu rika fale news), jak si pred 10 lety Reckej narod odhlasoval(nikde se nepise v cem) to,ze chce zustat u eura, neskrachovat a dal splacet svuj dluh.

Vy fakt verite tomu, ze dnes o tehle vecech rozhoduje obycejnej nemec, nebo u nas cech? Spravnej smer uz vytycenej je a kdo ma pochybnosti, toho kolecka dejin uz nejak spracujou...

energetik
18. srpen 2021, 19:35

Bohatší zaplatí vývoj a rozjezd trhu s elektromobily aby si je za pár let za daleko nižší cenu mohli koupit i ti chudí a třeba i v Africe. Taková elektrická Toyota Hilux s kulometem na střeše prohánějící se po písečných dunách bude daleko více eko a s levnějším provozem než ty současné.

Josef
18. srpen 2021, 21:08

To se mýlíte v tom není nic osobního naopak já mám dost peněz i majetku, takže pro mě není problém se do toho zapojit a profitovat z toho, nicméně společnost jako celek to samozřejmě dělat nemůže, takže běžný občan na tom ztrácí a to tím více čím je chudší, takže jedni dostávají staticové dotace na zateplení domů , tepelná čerpadla, soláry, FV panely, kotle, nádrže na vodu, EV když podnikají atd, jenže většina jen platí. Říkáte tomu přerozdělování, jenže to je okrádání nic více. Stát místo aby stimuloval stavbu bytů, snižoval tak jejich ceny a pomáhal lidem získat vlastní bydlení, tak dává peníze do soukromého majetku majitelů nemovitostí. To se samozřejmě lidem co bydlí někde v nájmu a nedosáhnou na hypotéku nelíbí dříve nebo později se tito lidé vzbouří. Protože teď tito lidé jsou dnes státem okrádány přerozdělováním a drahými nemovitostmi a všechny tyto prostředky získávají majitele nemovitostí mezi které se tito lidé vlastními silami nedostanou. Mnozí z nich volili piráty a zažili tvrdé zklamání časem bude většina z nich volit SPD.

energetik
18. srpen 2021, 21:45

Josef

největší přerozdělování je zatím vidět na fakturách za teplo, kdy se nebere ohled ani na poměrové měřiče a spotřebitelé s menší spotřebou dotují ty co plýtvají aby teplarníkům neklesala dodávka tepla a zisky. Spotřebitel tepla tak ve skutečnosti nemá možnost své náklady nijak ovlivnit a platí i za to co nespotřeboval a spotřebovali jiní.

Dokonce si ani odběratelé tepla nemohou vybrat dodavatele tepla i když jsou v okolí ekologičtější a levnější zdroje tepla.

Ondra
18. srpen 2021, 23:42

Kdy už si konečně začnete ověřovat fakta než sem začnete psat svý dojmy? Tahat sem teplárniky ať už jsou jejich zisky moc vysoký nebo nízký je uplně mimo protože ti fakturujou spotřebu tepla na patě domu jeho vlastikovi (nebo SVJ) a ten ji pak rozděluje mezi jednotlivý bytový jednotky. Asi je celkem jasný že je pro dodavatele lepší vyšši odběr ale to on nijak neovlivňuje.

Ano rozučtování neni 100 % spravedlivý ale tvrdit že se nebere ohled na poměrový měřiče neni pravda. Jestli to u Vas majitel domu nebo SVJ nedělá tak si stěžujte u nich nebo někde u příslušnejch orgánů nebo rovnou podejte trestni oznámení na PČR. Ten kdo má na starost rozpočet celkový spotřeby tepla na vytápěni má nějakou volnost jak nastavit poměry mezi složkou podle plochy bytu a podle poměrovejch měřáků.

A dodavatele tepla si klidně můžete změnit jenom se to musi řešit na úrovni celýho baráku odpojenim od soustavy (pokud netopite elektřinou/plynem/jiným lokalnim zdrojem tepla). Nadaváním v diskuzich nic nevyřešíte.

pr
19. srpen 2021, 14:17

Josefe, mnoho z toho co jste popsal je nakonec přínosné i pro oškubaného chudáka plátce DPH a daně z příjmu ze závislé činnosti (všem ostatním poplatkům státu na přerozdělení se +- dá vyhnout). EV se dnes jako ojetina prodává pod 100 000 Kč. Takže si jej může dovolit téměř každý. Dýchat nezasraný vzduch, bude-li po investicích, také může každý, ale to, že dnes mezi námi existují lidé, kteří mentálně nemají na to být vlastníky a přesto svým jednáním škodí v SVJ odpovědným vlastníkům, v tom máte pravdu. O tom, že masivní dotace do FV slevnily ceny panelů na 1/10 pro všechny, tedy i pro nemajetné nepopřete. To je význam podpory. Abychom se k technologiím dostai už dnes či zítra a ne až naši vnuci. Ale chápu, že mnozí jsou z možnosti osvobodit se od závislosti, byť jen částečně, nesví. Jako Vy.

pr
19. srpen 2021, 14:23

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Milý Hrasko, je to jednoduché, volby se tomu říká. Vaše případné nářky jsou pouze brekem na Vašem vlastním hrobě. Neboli nad Vaší vlastní neschopností Vaše vize přednést tak aby je většina společnosti přijala za své.
.

Josef
18. srpen 2021, 11:51

A kolik Němců takto skutečně jedná ? 3 auta v rodinách, podlahy v domech z tropických dřevin, topení plynem nebo olejem, zastavěná krajina nízkými domy.

Asd
19. srpen 2021, 13:22

Pane pr. Je to jejich rozhodnutí. Pokud chtějí trpět pro záchranu ledních medvědů ať trpí. Ať jezdí klidně na koloběžkách svítí svíčkami a spí na holé zemi. Ale ať do toho šílenství netahají celou Evropu včetně nás.

Miloslav Černý
18. srpen 2021, 11:34

Tak jak si Němci včas neuvědomili nebezpečí vzniku a důsledků z toho plynoucích válečných konfliktů v minulosti, tak svým přístupem k současným problémům dávají najevo opačný postoj hodný následování, jakoby ze sebe to trauma potřebovali nějak shodit. Je to pro ně těžké, ale moc na výběr nemají. Nyní si ale nezaslouží, aby se jim to nějak znepříjemňovalo, neboť je to smysluplné příkladné počínání pro celý svět, který si to rovněž po častějších a větších přírodních katastrofách začíná stále více uvědomovat.

Josef
19. srpen 2021, 10:38

Nevím jak sledujete vývoj v Německu, ale pokud vím strana zelených prudce ztrácí volební preference a víte proč, protože Němci tu jejich zelenou vizi prostě nechtějí.

Carlos
20. srpen 2021, 19:08

Víte že volební průzkumy jsou ovlivněné jednak tím jaký program mají strany a jednak tím jak dobře se daří vládám v současných krizích. A pokud se dělá průzkum v momentě kdy jde všechno do háje, tak naskakují procenta jiným stranám, pokud se jí daří, tak se voliči vracejí. Nějakou roli v tom mohou hrát ano i nějaké neobratné blbosti od zelených, na druhou stranu zelená politika není vždy totožná se Zelenými.

Ta zelená politika má více forem a není jenom ta zelených. V ČR má třeba poměrně zelený akcent to co navrhuje KDU-ČSL, ale holt je to ta nudná denní zelená politika mezí remízků alejí a živé krajiny. (A to také není moc levné, zvlášť pokud by se měla třeba revitalizovat Dyje a Morava v úsecích mimo města, nádrže a plavební dráhy)

Navíc zelená politika je dnes součástí agendy asi všech stran, všech hlavních stran, do nějaké míry. Takže se její podpora nedá měřit jenom podle podpory strany zelených. Musí se na to přes jiné výzkumy. Další problém pro tu stranu, stejně jako pro piráty, je přílišná veřejnost některých vnitřních věcí, které by u normálních stran nebyly vidět.

Richard Vacek
18. srpen 2021, 11:49

A přitom za teplých period bylo klima vyrovnanější. Teplotní gradient mezi póly a rovníkem byl menší, tedy byla menší síla, která pohání jak mořské, tak vzdušné proudy. Stačí se podívat, co zjistila paleoklimatologie o dobách minulých.

Milan
18. srpen 2021, 11:55

Názorná ukázka toho, jak jsou zmanipulovaní zelenou propagandou o tom jak člověk může zastavit změny klimatu. Neuvěřitelné.

pr
18. srpen 2021, 12:04

Na rozdíl od ČR kde jsme zmanipulováni Klausem, že trh vše vyřeší. Možná je pravda, že vyřeší i přelidnění lidstava, ale Vy si neuvědomujete, že po vyřešení už nebudete. Pokud je to pro Vás řešení, tak pro ne tedy ne.

Josef
18. srpen 2021, 12:40

Klima se měnilo vždy, životní prostředí se zlepšuje, dětí na světě ubývá a žádné přelidnění rozhodně nehrozí, naopak stárnutí populace a málo mladých lidí to bude problém 21 století.

pr
18. srpen 2021, 13:16

To že dětí kdovíco je zcela irelevantní, protože lidská populace celosvětově neustále roste. S přelidněním nejde o stav budoucí, ale současný, takže jste zcela mimo argumentaci Josefe. Stárnutí populace a málo mladých lidí rozhodně pro planetu nebude problém, až se (zdali) tak stane.

Miloslav Černý
18. srpen 2021, 16:35

Klima se měnilo vždy a měnit bude, nevidím že by to někdo rozporoval. Problémem je, že se tak děje nadměrnou rychlostí, která nám neumožní (ztěžuje) potřebnou adaptaci. Že se na tom podílí velkou měrou člověk, je už mimo veškerou diskusi.

richard vacek
18. srpen 2021, 17:51

Nadměrnou rychlostí? Asi netušíte, jak rychle se změnilo klima v Mladším Dryasu, což bylo celkem nedávno - před 13 000 lety. Během pár roků teplota poklesla o 4 st.C, aby za dalších 1 000 let o 4 st. C poskočila nahoru.

Kam se na to současné oteplování hrabe.

A rychlé změny nejsou nic neobvyklého, akorát že pro hlubší minulost nemáme metody jak je objevit.

Miloslav Černý
18. srpen 2021, 21:54

Nebudu ověřovat ještě rychlejší údajné změny klimatu někdy v minulosti, které mohly být způsobeny něčím, co by dnes dokázalo vyhladit spolehlivě třeba většinu lidstva, ale takové změny také nyní můžou přijít třeba za 1000 let nebo taky v nedohlednu. Za to s určitostí víme, že si v současnosti svojí nezodpovědností pod sebou spolehlivě podřezáváme větev, navíc se snažíme v budoucnu nějaké apokalypse podle možností zabránit. Takže rezignace na současný negativní vývoj se dá potom snadno spojit s nezodpovědností.

Milan
19. srpen 2021, 12:21

To M. Cerny

"Že se na tom podílí velkou měrou člověk, je už mimo veškerou diskusi." Aha. Takže už mě je jasné proč opačné názory jsou potlačovány a preferováno je jen to co někteří myslí, že je správné. To jsem zažil za bolševika a je vidět, že se doba vrací, akorat zabarvená do zelena. A ta vaše nadměrná rychlost je úsměvná. Nastudujte si prosím něco o změnách klimatu v minulosti.

Jan Stehlik
19. srpen 2021, 15:02

Veškeré civilizace v minulosti skončili odlesněnou krajinou a tím odvodnění krajiny . Voda je největší akumulant a vyrovnává výkyvy teplot . Tudíž nejlepším co mužeme udělat je zadržovat vodu v krajině a zalesňovat . Žadné elektroauta či soláry toto nezmění .

https://technika.magazinplus.cz/2160-existuje-prekvapive-ucinna-zbran-proti-nelitostnym-klimatickym-zmenam-vysledky-vedce-prekvapily.html

Miloslav Černý
19. srpen 2021, 15:03

Nikomu nemám nějak zájem odpírat vlastní názory spíš naopak. Jenom vyjadřuji většinový názor lidí, kteří se tím odborně zabývají. Jestliže to spojujete s režimem, kde menšina vládne většině, tak je to snaha o nalezení stébla tonoucího. Snad nedojde k nejhoršímu.

Milan
18. srpen 2021, 14:09

Nikde jsem neuvedl, ze trh vyřeší vše. Já jen zminuji, že je pošetilé věřit tomu, že můžeme změnit klima. Nikde jsem nečetl, že životní prostředí v ČR se od bolševika dramaticky změnilo k lepšímu. Jen jsme masírováni poplašnými zprávami a katastrofickými vizemi. Lidi pak blbnou a vůbec si neuvědomují, že klima se měnilo a vždy měnit bude a boj s C02 nás vede do ekonomické chudoby. Je to nesmysl. Jak mě to připomíná různé "boje" za bolševika!

Láďa
18. srpen 2021, 13:09

Ono by bylo zajímavé vědět co by ti stejní odpověděli v hospodě po 5 pivech a nejlépe v daleké cizině.

šabi
18. srpen 2021, 13:29

Z některých komentářů je vidět, jak si vykládá čísla z průzkumu.

74% respondentů je sice podle něho ochotno změnit svůj životní styl, ale 13% pro to něco dělá (pomíjím co).

Zajímavý je odstavec, kde se píše o tom, 63 % respondentů chce zakázat nové systémy vytápění topným olejem a 53 % je pro zákaz nových systémů vytápění plynem. Důležité je slovo NOVÉ. Zajímavé by bylo vědět, že kdyby došlo na "lámání chleba" (např. přestaneš topit olejem, pořídíš si TČ), tak jestli by byli také tak uvědomělí.

pr
18. srpen 2021, 14:13

Každé vytápění má svou životnost. Pokud jsou skoro 2/3 populace proti NOVÝM je to dobře. Podle nich prostě do deseti let topení svinstvem přirozeně skončí z důvodu přirozené obměny topných systémů. Což považuji za slušný výsledek. Žádná revoluce či binární jednání po kterém voláte. Prostě jsou smířeni s tím, že už si žádná olejová kamna v budoucnu nekoupí. To je Vám málo?

Martin W.
18. srpen 2021, 16:13

Pro lidi z vesnic a perifernich chudsich oblasti je to docela problem - uhli jiste zdrazi, biomasy uz nebude tolik - posledni roky se tezi drevo velkym tempem. Plyn neni zaveden, tak jim navrhneme treba tepelne cerpadlo ze ? OK. Budou 100% zavisli na elektrine, to se da skousnout. Ted si ale vemte ze elektrina zdrazi treba 2x nebo taky 3x behem peti let. Tepelne cerpadlo ve starem dome s radiatory ma podobnou ucinnost COP 2 az 3, s veskerou moderni technikou budou tedy tam kde jsou ted s elektrokotlem.

Porad je tu samozrejme ceska klasika drevo na cerno od hajneho a nejaka nouzova zasoba uhli (ale kdo chce dotaci musi se dle jejich podminek uplne zbavit kotle na uhli).

pr
19. srpen 2021, 14:35

Vymanit se z cenové spirály ceny energií je v tom nepotřebovat ji. To je vždy první co je třeba vážit.

Jan Stehlik
18. srpen 2021, 14:43

Tak já naopak jsem dnes četl něco jiného

https://www.e15.cz/zahranicni/nemci-se-zalekli-radikalni-zmeny-zeleni-v-predvolebnich-pruzkumech-strme-propadli-1382909

němci chtějí čisté prostředí , ale odmítají pokles životní urovně.

Jan Veselý
19. srpen 2021, 15:48

Tady opět někdo objevil nový kontinent, asi Ameriku. Tohle asi chtěli všichni a vždy, ne?

A je úkolem techniků, inženýrů a dalších lidí, aby se komfort snoubil s lácí a čistotou. Schopnost toho docílit odlišuje schopné techniky od joudů, kteří si akorát umí hrát na buď a nebo.

Lubomír Volný
18. srpen 2021, 16:37

Cha, cha, cha ... tak to určitě. Většina Němců a nejenom Němců je tak maximálně ochotná zapírat svůj názor či jednoduše lhát, když dostanou podobně ožehavou otázku.

Kamil Kubů
19. srpen 2021, 09:10

Úžasně zavádějící článek. O nějaké "ochotě" ke změně životního stylu nemůže být ani řeč. Vysoká procenta souhlasů se netýkají životního stylu, ale názoru klimatickou změnu jako takovou. Na druhou stranu otázky ohledně reálných změn maji kladných odpovědí minimum. Výsledky lehce přes polovinu kladných odpovědí se netýkají změny sebe sama ale hlavně obecných zákazů v okolí. Takové zákazy málokdo dokáže promítnout přímo na sebe.

Jak z těchto čísel někdo dokázal vykřesat tři čtvrtiny Němců ochotných ke změně životního stylu, to mi fakt uniká.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se