Domů
Čistá mobilita
Investice do elektromobility by letos poprvé mohly překonat investice do obnovitelných zdrojů
Zdroj: Renault UK
Zdroj: Renault UK

Investice do elektromobility by letos poprvé mohly překonat investice do obnovitelných zdrojů

Globální investice do elektromobility vzrostly v loňském roce o 77 % na 273 mld. USD a pokud si udrží tempo růstu pozorované v posledních letech, překonají v letošním roce pravděpodobně poprvé investice do obnovitelných zdrojů energie. Vyplývá to z dat zveřejněných výzkumníky z BloombergNEF (BNEF).

Hlavním tahounem loňského růstu investic do elektromobility byla Čína, kterou v roce 2020 vystřídala na pozici lídra Evropa. Celkem šlo loni v Číně do elektromobility rekordních 110 mld. USD, přičemž většina investic směřovala do osobních elektromobilů, kterých se v Číně loni prodalo 3,3 milionů kusů.

Globální investice do energetického přechodu. Zdroj: BNEF Vývoj globálních investic do energetického přechodu. Zdroj: BNEF

Významný nárůst investic byl loni pozorován také ve Spojených státech, a to o 88 % na 35 mld. USD, když prodeje osobních elektromobilů vzrostly meziročně na více než dvojnásobek a dosáhly hodnoty 652 tisíc kusů. Dominanci na americkém trhu si udržela Tesla, která dodala více než polovinu z uvedeného množství elektromobilů.

Pozadu nezůstaly ani evropské země. Investice do elektromobility v Německu dosáhly 32 mld. USD, ve Spojeném království 17 mld. USD a ve Francii 14 mld. USD.

„Prodeje osobních elektromobilů v Evropě prudce vzrostly, a to díky zpřísňujícím se regulacím v oblasti paliv, novým modelům, rostoucí poptávce a v některých případech i štědrým dotacím,“ uvedl BNEF.

Vývoj investic do elektromobility. Zdroj: BNEF Vývoj investic do elektromobility. Zdroj: BNEF

Dominance osobních elektromobilů

Naprostá většina investic v oblasti elektromobility směřuje v posledních letech do osobních elektromobilů. Tento trh vzrostl pouze za poslední rok o 90 % na 244 mld. USD.

Globální investice do elektrických autobusů dosáhly loni 13 mld. USD. Investice do elektrických užitkových vozů loni podle BNEF činily necelých 7 mld. USD.

„Všechna tato elektrická vozidla, a ta která přijdou, vyžadují dobíjecí infrastrukturu. Investice do veřejných dobíjecích stanic převýšily i v loňském roce investice do domácích nabíječek, když dosáhly 5,5 mld. UD ve srovnání s 3,7 mld. USD. To bylo dáno instalací ultrarychlých nabíječek, které se meziročně ztrojnásobily. Ultrarychlé nabíječky nyní tvoří 27 % veškerých instalací, v roce 2020 to bylo 10 %," dodal BNEF.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
maly jarda
11. březen 2022, 13:00

jinými slovy investice do hraček pro bohaté (dotovaných chudými)pro které se stejně ta elektřina někde musí vyrobit .. celé to předstírání že elektromobily neprodukují žádné emise je gigantická lež pro slabomyslné, nikdo dosud nevysvětlil proč produkovat elektřinu z plynu , vást ji vedením, nabíjet baterie a pak je zase vybíjet ježděním, to vše s energetickými ztrátami cca 50 procent , místo prostě ježdění na plyn s mild hybridem(který ušetří cca 10 procent paliva)

.. v okamžiku kdy naše civilizace začala respektovat každého názor, i ten sebestupidnější , si podepsala rozsudek smrti

CarlosEV
11. březen 2022, 15:15

komentář hodný "malého Jardy" EVéčko se dá koupit od 150t ... na cesty z/do práce, nákupy, školu, školku, nákupy, úřady stačí

Jan Veselý
11. březen 2022, 16:46

Víš Jarouši, já bych ti to i vysvětlil. Ale ty bys to stejně odmítl pochopit. Ty si klidně dál jezdi autem na benzín/naftu a posílej tak svoje prachy americkým nebo ruským imperialistům. Jak chceš.

Josef
11. březen 2022, 19:59

A proto Malý Jarda navrhuje dále používat motory s vnitřním spalování kde je účinnost max 35% to jen v určitém režimu, pro motory bez přeplňování jen 25%......

nikdo
11. březen 2022, 19:43

Ať si pořídí elektromobil kdokoli kdo ho chce ale bez dotací nejen na nákup elektromobilu ale i do nabíječek, dotace mají směřovat pouze do veřejně prospěšných věcí sloužícím všem a to osobní elektroautomobilita není. Dotace má smysl do elektrifikace MHD například v Praze se zavádí hybridní trolejbusy s bateriemi.

Pavka
11. březen 2022, 21:27

S tímto názorem nejste originální ani mě existence takových názorů nijak nepřekvapuje. Přesně takovéto konzervativní názory se historicky objevovaly při každé technologické "revoluci" a budou se opakovat i v budoucnu. Pokud historii zhodnotíme statisticky, tak konzervativní přístup (obava z nových technologií), který hlásáte vy, vedl spíše k zaostání dané skupiny, kde tato byla stejně za ohromných ekonomických i strategických ztrát donucena novou technologii přijmout. Nemyslím si, že bylo možné vás přesvědčit argumenty, že bateriová elektromobilita je právě další technologickou "revolucí". Stejně tak jako se to nedařilo jiným v minulosti. Co udělat lze je se vrátit k tomuto vašemu názoru za 5-10 let. Může se stát to, že se bateriová elektromobilita skutečně neprosadí a pak vám dáme za pravdu, že jste dobře odhadl vývoj a varoval nás před slepou cestou. Ale pokud se prosadí, pak by bylo od vás čestné uznat, že jste vývoj neodhadl a že vaše rozhodnutí nástup této technologie ignorovat by vedlo k obrovským škodám.

Emil
11. březen 2022, 21:38

On ale nepsal nic o obavách z nových technologií, ani slepé cestě, ani o tom co se neprosadí, ani nic o ignorování technologie, pouze o dotacích na nákup, takže jste to celé psal úplně zbytečně.

Pavka
11. březen 2022, 22:04

Chápu, že pochopit zobecněné sdělení je náročnější než konkrétní příklad. To je ostatně taky historický problém a do budoucna to už nebude lepší. V roce 1900 by ten názor zněl nějak takto: "Ať si pořídí vůz se spalovacím motorem kdokoli kdo ho chce ale bez dotací nejen na nákup vozu ale i do čerpacích stanic a infrastruktury, dotace mají směřovat pouze do veřejně prospěšných věcí sloužícím všem a to osobní mobilita vozy se spalovacími motory není. Dotace má smysl do spalovací MHD například v Praze se zavádí hybridní koňské spřežení se spalovacím motorem..."

Emil
11. březen 2022, 22:19

V roce 1900 žádné dotace do vozů se spalovacím motorem ani do čerpacích stanic a infrastruktury nebyly, takže i tento pokus o analogii je úplně mimo.

Pavka
11. březen 2022, 22:46

Takže se v historii civilizace každá nová strategická technologie (zde infrastruktura a vozy se spalovacími motory) zjevila sama od sebe? Nebo kdo to všechno podle vás tenkrát zafinancoval, když pan "nikdo" z roku 1900 chtěl setrvat u starší technologie (koně) a nové technologii (spalovací motor) nevěřil? :-)

Emil
12. březen 2022, 06:42

Pan "nikdo" nikde nepsal, že by chtěl setrvat u starší technologie, to jste si vymyslel vy sám, a žádná technologie se nezjevila sama od sebe, jen k tomu obvykle nebyly potřeba dotace. Možná by bylo dobré si zjistit, co to vlastně dotace jsou.

Pavka
12. březen 2022, 09:09

Prosím vysvětlete mi co ty dotace jsou :-) A kdo tedy podle vás zaplatil nástup každé nové technologie a její infrastruktury. Vy jste teď jasně deklaroval, že vy byste to ze svého ani dnes ani tenkrát neplatil, pan nikdo také ne.

Emil
12. březen 2022, 09:23

Cituji Wikipedii: "Pojmem dotace se v ekonomii rozumí peněžitý dar nebo daru podobná peněžitá úhrada ze strany státu (zpravidla vlády nebo zákonodárného sboru) nebo územněsprávního celku (v Česku kraj, obec nebo městská část) nějakému subjektu v zájmu snížení ceny určitého statku, jehož poskytování je ve „veřejném zájmu“."

Nástup nové technologie platili její zákazníci a nikoliv státy prostřednictvím darů.

Já ani pan "nikdo" jsme nic takového nedeklarovali, nevymýšlejte si laskavě.

Pavka
12. březen 2022, 10:54

Výborně a jak si představujete rozlišení financování nástupu a pak i využívání nové technologie od soukromého a veřejného sektoru. Tedy chápu správně, že soukromý sektor si má postavit a provozovat vlastní infrastrukturu hned vedle té veřejné? A z toho pak plyne, že soukromý sektor vždy od počátku zafinancoval kompletní výstavbu nové infrastruktury bez jakékoliv veřejné podpory?

V tom případě mi prosím dále vysvětlete, kdo konkrétně byl ten soukromý zákazník, který historicky financoval nové technologie bez veřejné podpory a především z jakého důvodu to udělal?. Dle názoru pana nikdo i vás jsem totiž pochopil, že vy byste to nebyli a to z důvodu že nové technologii buď nevěříte nebo ji nepotřebujete? A mimochodem díky za zajímavou diskuzi.

Emil
12. březen 2022, 11:31

Obávám se, že jste stále nepochopil co je a co není dotace. Když si veřejný sektor pořídí pro své účely např. elektromobil, není to dotace. Když na něj přispěje soukromému sektoru, je to dotace. Takže to rozlišení je poměrně snadné. Klíčové je zda se jedná o dar v jakékoliv formě. Tedy nechápete správně, že soukromý sektor si má postavit a provozovat vlastní infrastrukturu hned vedle té veřejné. Další vývody z původního chybného prepokladu jsou rovněž bezpředmětné.

Rovněž jste špatně pochopil, co bychom byli ochotni financovat a jaké technologii věříme nebo nevěříme. Nic takového jsme ani náznakem nepsali. Pouze zazněl názor, že by to nemělo být financováno dary z veřejného sektoru.

nikdo
12. březen 2022, 13:48

O infrastruktuře jsem nic nepsal to jste si tam vložil sám. Jestli tím myslíte silnice tak ty mají automobily bez ohledu na používané palivo stejné, oni silnice byli i před automobily a budovali se i pro vozy poháněné koňmi neb vozy měli kola.

nikdo
12. březen 2022, 13:39

Nic o slepé cestě jsem nepsal, nemám nic proti elektromobilům když ho někdo chce ať si ho koupí je to jeho věc, v mnoha případech je elektromobil lepší než automobil spalující fosilní palivo ( např. krátké pojíždění po městě), v jiných případech je lepší klasický automobil (delší cesty, nákladní doprava) to by si ale měl určit každý sám nemělo by to být nikomu nuceno ani placeno. To že je v Praze zaváděn trolejbus s trolejemi je proto že Praha je kopcovitá čistý trolejbus by mel o dost menší dojezd takhle se spoji výhody obou technologii www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-trolejbus-linka-palmovka-letnany-cakovice_2201102110_til

V jiném městě může být zase vhodnější čistý elektrobus.

Nutit někomu nové technologie nebudu to bych porušoval osobní svobodu jednotlivce.

nikdo
11. březen 2022, 20:27

Je smysluplné srovnávat výdaje do výrobníku energie se spotřebičem energie? je to jako srovnávat jablka s hruškami.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se