Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy
Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. Dalších zhruba 500 milionů půjde na vodíkové čerpací stanice. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo zhruba miliardu. ČTK to dnes řekl pověřenec ministerstva pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
V současnosti je v provozu kolem 800 dobíjecích stanic pro elektromobily, což je asi 1500 dobíjecích bodů. Celkově dosud ministerstvo podpořilo výstavbu 2300 dobíjecích bodů, z nichž část je ve výstavbě. Jedním z velkých zřizovatelů dobíječek je vedle ČEZ Pražská energetika, která dnes v Praze 11 zprovoznila třístou dobíjecí stanici. Ta je s výkonem až 300 kW jedna z nejvýkonnějších v Česku a dokáže nabít elektromobil typu Audi e-tron GT na dojezd 100 km do pěti minut.
Během šesti let chce ministerstvo investovat do výstavby zhruba 17.000 dobíjecích míst o různém výkonu. Součástí záměru by mělo být i 4000 nízkovýkonných dobíječek v lampách pražského veřejného osvětlení. Do konce letošního roku plánuje PRE zprovoznit dalších 150 stanic. „Ten proces se zrychluje. To co trvalo deset let, bude nyní trvat jeden až dva roky a poté třeba jen půl roku,“ uvedl generální ředitel PRE Pavel Elis. Podotkl, že dobíjecí stanice jsou zatím relativně málo využívané, i když jejich využití roste.
Do roku 2027 chce stát podpořit výstavbu zhruba deseti dalších veřejných vodíkových stanic, které doplní síť devíti, které jsou nyní ve výstavbě. První by měly začít sloužit ještě v prvním pololetí, většina pak do příštího roku, dodal Bezděkovský.
V Česku v současnosti jezdí okolo 10.000 elektromobilů a desítka vodíkových aut. Dvě pětiny elektromobilů jsou registrované v Praze.
Prodej všech nových osobních aut v ČR v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206.876 vozů. Elektromobily tvořily 1,3 procenta prodejů.
Mohlo by vás zajímat:
Na takové nesmysly je peněz vždycky dost.
Stát neví kde vyhodit peníze.
Jeste budete radi az budete mit kde nabijet vase BEV. Pokud by nekdo nevedel, tak zkratka znamena Battery Electric Vehicles. Verte, neznamena to cesky vehikl.
To je zaujímavé .... iní nadšenci predražených BEV tvrdia, že vlastne sa nemusí nič stavať veď si každý nabije doma či v práci ....
Hlavne tá "rada" nabíjať v práci ma vždy pobaví .... to ako tvrdiť predavačovi v Tescu, že nemusí kupovať potraviny, však ich má v robote dosť : )
Pro kazdonenni jezdeni je samozrejme nejvyhodnejsi nabijet doma. Ale obcas se jede dal od domova a proto je dobre mit pro delsi cestovani verejne nabijecky. Obyvatele panelaku budou nejspis vzdy odkazani na verejne nabijecky. Zatim je vlastnictvi BEV primarne domena lidi, kteri maji moznost nabijet doma, v praci nebo treba u supermarketu. Cim vic nabijecek vznikne, tim vetsi moznost vznikne pro ostatni lidi bez teto moznosti.
Verte nebo ne, ale nektere firmy umoznuji zamestnancum nabijet ve firme. Bud zadarmo, nebo za poplatek je jedno. Ale dulezita je ta moznost kdy auto stoji 8 h.
Tomu verím .... tie 3 autá samozrejme môže zamestnávateľ dovoliť nabíjať .... lebo ide o pár šupov .... keď mu však začne "cucať" veľa aút tak buď to spoplatní .... čím si komplikuje život, lebo ide o nedaňový príjem a komplikované účtovníctvo ... alebo zakáže ... skúste tipnúť čo urobia firmy ...
A čo sa týka cien nabíjania ... podľa lízingoviek už dnes je "tankovanie" služobných aút drahšie ako tých dízlových či benzínových. Jednoducho preto, že väčšinou používajú rýchlonabíjačky.
Je to logické, lebo tie sú síce rýchle, ale s väčšími stratami (z pohľadu bežných aút zúfalosť stratiť cca 25 % energie pri "tankovaní") ale to je plánovaná budúcnosť tých čo sú odkázaní na rýchlonabíjačky .... "tankovanie" bude drahšie .ako dnes.
Nerobte si ilúzie ... po postavení tých xy-nabíjačiek bude prevádzka BEV zdanená tak, že sa z toho ľuďom zatočí hlava ... zrejme podľa prejazdených km. Skrátka výpadok spotrebných daní uhlíkových palív bude treba nahradiť.
Skrátka čaká nás obmedzenie vlastníctva osobných vozidiel všeobecne ... čo najviac postihne chudobnejšie časti našich krajín, lebo v mestách vždy majú ľudia možnosť využiť MHD, či cyklotrasy .... mimo miest to bude vždy už len z povahy osídlenia obmedzenejšie.
Mam BEV a 25% ztratu nemam. Co muze byt, je prvotni ohrev hodne studene baterky. Ale to trva jen par minut a jen v zime. Kdo ale prijede k nabijecce, ten ma baterku vetsinou zahratou jizdou. Jen kdyz pojedete k nabijecce jen kratkou cestu, tak se ohriva a potrebuje vic elektriny. Ale to je tak 5x do roka.
preco by to zamestnavatel spoplatnoval a komplikoval si tym uctovnictvo, moze to zamestnancovi rovno strhavat z vyplaty tak ako napr. stravne (ak to niekde este robia, neviem, my uz mame stravenkovy pausal)
I to stravovanie je riešené daňovo ... práve minulý rok to bolo menené a bola o tom veľká diskusia. Ak zamestnávateľ poskytne nejaký nepeňažný príjem, tak to musí zdaniť.
I ak mi dá môj zamestnávateľ poukážku na benzín tak mám "hrubý nepeňažný príjem" ... nie som expert na dane, ale snáď je jasné, že sa to zdaňuje.
Skrátka predstavy nadšencov pre BEV sú v mnohých oblastiach až detsky naivné ... "BEV budú lacnejšie (už je jasné, že nebudú), prevádzka je lacná (už dnes môže byť drahšia ak človek netankuje len doma a do budúcnosti sa zdaní) a pod.
Zajímavý článek.
Jak se tu psalo vícekrát. Za lidovou cenu, do města a na krátké pojížděčky OK, i tu dotaci bych pro takový provoz skousnul.
Jirka94535: a teď si normálně představte, že přesně tak jezdí drtivá většina lidí drtivou většinu času. :-O Průměr vychází na 30km denní nájezd průměrného Čecha.
Stát má v rozpočtu díru jak hrom a chce vyhazovat za pitomosti. Tohle ať si vybuduje soukromý sektor. Benzínové pumpy také stát nefinancuje.
Ale to potom "nezachránime svet" : )
Mne sa to zdá celé choré ... ak chce niekto obmedzovať emisie, nech podporí hromadnú dopravu ... a nie individiálnu a je jedno s akým pohonom.
Ono je to celé smiešne ak si pracháč kúpi tretie auto - BEV do rodiny a potom "dokazuje" tým chudobnejším, že sú "brzdy pokroku" lebo majú len jedno staré benzínové s ktorým chodia tak akurát na hroby a na veľké nákupy.
Vy pozadujete MHD a jini odpurci BEV zase tvrdi, ze jim nekdo chce sebrat jejich auto. Ted uz vim, ze jste to vy kdo jim to auto chce vzit a ne elektromobiliste.
Ak už sa má niečo platiť z mojich dani ... tak radšej hromadná doprava. Tá slúži všetkým. Nevidím dôvod dotovať prachatých čo majú na hocijaké auto ....
Je naozaj tragické, že všetci blúznia o elektromobilite a u nás na Slovensku kolabuje železničná osobná doprava, lebo nie sú rušňovodiči v štátnom dopravcovi .... mimochodom zväčša elektrifikovanej.
To je tak keď "pokrok" riadi štát ....
Tragicky to dopadlo, keď štát umelo zvýhodňoval plynové kúrenie dotovaním, keď štát dotoval spaľovanie drevnej hmoty, stavbu malých vodných elektrární, fotovoltaických elektrární, pestovanie repky olejnej .... a rovnako to dopadne pri násilnom presadzovaní BEV .... "Mysleli sme to dobre, ale dopadlo to ako vždy" .....
Skrátka umelé pretlačovanie "ekológie" VŽDY skončilo katastrofou.
fosilna infrastruktura benzinovych cerpacich stanic sa tu budovala za komunistov, takze tam to priamo financoval stat, tam to urcite sukromny sektor nebudoval, tak nezavadzajte
Ale stavali sa i tam, kde to neriadil štát .... a to bola väčšina sveta.
Práveže u nás a určite i u Vás sa optimalizovali siete čerpacích staníc, lebo štát za socíku to ako vždy "pokašlal" a sieť bola zbytočne hustá a neefektívna.
Je to trochu jinak : V rozhovoru s ČTK to řekl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). "V roce 1989 byla na trhu pouze Benzina, která měla 730 veřejných čerpacích stanic. Nyní je na trhu 4000 veřejných stanic nejrůznějších značek a vlastníků.14. 10. 2019.
Proc se tedy prestalo vyrabet male ,mestcke CITIGO,tam jde predevsim o emise .Cena byla take zajimava oproti Teslam...
Lebo e-Citigo bolo ťažko stratové, ale Škoda ho dotovala aby nemusela platiť penále za emisie. Ekonomicky to bol čistý nezmysel.
Vždyť je to nesmysl. Sám VW se chlubí, že nakupuje baterie kolem 100 USD za kWh, což dělá u takového citiga cca 100tis Kč. Platforma byla vyvinuta pro eUp, takže minimální náklady na výzkum. Teď mi řekněte, co by na tom autě stalo těch dalších 350 tis. Citigo se zrušil, aby měl VW baterie do svých ID, protože je to pomalý moloch a nebyl schopen si zajistit dostatečné množství.
Tesla ukazala celemu svetu, ze na BEV se da vydelavat. Zpravy o ztratovosti u starych automobilek maji zajistit vysokou cenovou uroven BEV aby si namastily kapsu. Baterka je dnes uz levnejsi nez cely tan spalovaci kram. Od nadrze, pres blafajici motor a vyfuk, vse neni potreba.
Kdyz ctu komentare odpurcu BEV, tak se jen smeju: Pry se opotrebuji uhliky a krouzky u e-motoru... Ty troubove nic neznaji, jen papouskuji, co jim ropna lobby strci pred rypak.
Bez dotácii je Tesla stále stratová ...
Tesla bola stratová 16 rokov ..... v roku 2020 bola v zisku .. ale len v účtovnom .. na predajom BEV stále miliardy prerábala ...
Minulý rok bola konečne v účtovnom zisku i po odrátaní cca 1,5 miliardy za povolenky konečne ganerovala cca 2-3 miliardy zisku a predala necelý milión aút ....
Lenže ak nerátame dotácie na stavbu jej fabrík (lebo tie berie každá automobilka), tak sú tu dotácie na každé predané auto .....a Tesla "náhodou" predáva väčšinu svojich svojich vozov len tam kde sú masívne dotované - Čína, USA, Nemecko, Holansko, Nórsko a pod.
Ak budem "opatrný" a rátam pri 500 tis. Tesiel dotáciu len 5 tis. dolárov (napr. v Nemecku je to 6 tis. eúr) tak má Tesla z dotácií príjem 2,5 miliardy .... čiže bez dotácií a povoleniek by bola zas bez zisku ....
A to nerátam "detail", že je vždy zvýhodnená tým, že nemusí platiť spotrebné dane, registračné poplatky a má xy výhod ako "ekologické" vozidlo ....
Nechcem kaziť vašu naivnú radosť ... ale BEV sú stále podstatne drahšie ... a Tesla je vyslovený "exot"- na trhu úplne bezvýznamný ..... na nedotovanom trhu samozrejme.
Ak budete dotovať kombajny ... tak sa bude predávať veľa kombajnov ... ak elektroautá .. tak sa budú predávať elektroautá ..... dotáciám "chápe" každý ktorý nich môže využiť ... to nie je žiadne zložitá veda ...
Dotace dostava kupujici a ne automobilka. V USA uz Tesla dotace davno vycerpala a uz nedostava. Na dotace pro vyrobu baterii v DE se Tesla vykaslala. Meli narok na velkou dotaci, ale nechteji vyuzit. Presto je v mnoha statech nejprodavanejsi ve tride i s konkurencnimi spalovaky. A v Cine se Tesla prodava uplne nejlepe.
Slyšel jste někdy o pojmu emisní kredity?
Samozrejme. To neni dotace. Predstavte si, ze v Nemecku muze majitel BEV prodat svuj usetreny CO2 za ca. 400 EUR/rok specializovane firme. Ta to pak preproda treba rafineriim. Kdo to neudela sam, tak to propadne statu a ten to proda primo. A ted si predstavte, ze i v CR to bude asi mozne, ale jen stat to muze prodavat. Takze za moje EV stat zrejme dostane 10 tisic Kc rocne. Tak a muzete se rozcilovat. Ted.
To De Carbon
mohou své ušetřené CO2 prodat třeba cyklisté nebo chodci kteří nevlastní automobil?
Neuvěřitelné, jak k tomu přijde člověk který nevlastní automobil a dopravuje se opravdu ekologicky třeba MHD, pěšky nebo na kole, ten má ze svých daní dotovat individuální automobilismus to je absurdní. Protestuji proti tomu aby se takto využívaly mé daně.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se