V rámci projektu EVA+ bude na hlavních tazích v Rakousku a Itálii vybudováno 200 rychlonabíječek
Italský Enel a rakouský Verbund spojí síly s automobilkami k vytvoření rychlonabíjecí infrastruktury pro elektromobily na klíčových silnicích a dálnicích v Rakousku a Itálii. Projekt, který získal 4,2 milionu euro (113,5 milionu korun) od agentury INEA (Innovation and Networks Executive Agency) fungující pod záštitou Evropské komise, bude oficiálně spuštěn v lednu příštího roku. Enel to uvedl v tiskové zprávě.
V rámci projektu EVA+ (Electric Vehicle Arteries – Tepny elektrických vozidel) se Enel, největší energetická společnost v Itálii, a Verbund, jeden z hlavních dodavatelů energie v Rakousku, spojily s významnými automobilkami na vystavění 200 rychlonabíjecích stanic. Automobilkami, které se do projektu zapojí, jsou přední výrobci elektromobilů – Renault, Nissan, BMW a Volskwagen Group Italia (reprezentovaná VW a Audi).
V horizontu 3 let by tak mělo být postaveno 200 nabíjecích stanic, z nichž každá bude nabízet všechny rychlonabíjecí standardy (CSS Combo 2, CHAdeMO nebo AC nabíjení). 180 tzv. Fast Recharge Plus stanic, což je technologie kompletně vyvinutá Enelem, bude instalováno v Itálii. Tento typ nabíjecích stanic umožňuje současně nabít 2 elektromobily za 20 minut. Zbylých 20 nabíjecích stanic, rovněž nabízejících všechny rychlonabíjecí standardy, bude instalováno v Rakousku skrze dceřinou společnost Verbundu, SMATRICS.
Díky úzké spolupráci mezi energetickými společnostmi a automobilovými výrobci má projekt EVA+ strategický význam pro budoucnost udržitelné mobility v Itálii, neboť opouští rámec měst, na který se toto odvětví zaměřovalo ve svých raných letech.
Projekt EVA+ bude spolufinancován až do výše 50 % Evropskou komisí prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) a přispěje k realizaci transevropské dopravní sítě EK (TEN-T), která byla vytvořen na podporu výstavby a modernizaci dopravní infrastruktury.
Mohlo by vás zajímat:
Údaj 2 EV za 20 minut je nedostatečný, nabíjecí výkon může být kdekoliv mezi 50 a 250kW! Jsou totiž EV s baterií cca 24kWh a pak také modely, které mají až 100kWh. Bylo by třeba vědět mnohem více o tomto projektu.
Ovšem je samozřejmě dobře že se něco takového vůbec děje, ale je to pomalé, příliš pomalé, stejně jako rychlost inovací u "významných" automobilek. Pokud byla sto garážovka začít dělat plnohodnotná EV, pak je s podivem že zavedené značky se teprve teď odlepují od nákupních tašek.
V porovnání s tímto jsou naše energetiky až neschopné. Máme jedinou za něco stojící stanici na D1. Pokud sousední Rakousko s takovouto sítí začíná, u nás by se měla dělat také, protože těch 200 stanic bude možná slušným, sice ne ideálním, katalyzátorem, pokud budou mít slušný výkon, pak začne možná v okolních zemích dost růst zájem o EV a o bude znamenat že i u nás pomalu začne růst, pro začátek v pohraničí, poptávka po nabíjecích stanicích. Navíc pokud se začnou EV rozjíždět v Rakousku, Itálii, případně Německu, do pár let se začnou objevovat ve větší míře i u nás na trhu s ojetinami, takové vozy budou vyžadovat ještě větší síť rychlonabíjecích stanic. Je ale otázka jaká bude vůbec jejich cena a kapacita baterie. Pokud ale budou parametry stále slušné, tedy dojezd +- 200km a cena pod půl milionu (u ojetiny), pak myslím by o ně mohl zájem být.
Automobilky jsou pomalé ze dvou důvodů. Jednak jsou to velké a staré firmy s obrovskou byrokracií (viz. x desítek tisíc lidí zaměstnaných na centrále VW), takže jakékoliv rozhodnutí, hlavně ty o zásadních změnách prostě trvají. Taky je třeba si uvědomit, že automobilky skoro vše dnes outsourcují, jedno s posledních klíčových know-how, které si drží, jsou vývoj a výroba spalovacích motorů. Elektrifikace pohon tak přímo napadá jejich identitu.
Aneb byrokracií k zaostávání. :( Zajímavé by bylo nakolik ta neochota ke změně vychází z vedení a nakolik z toho samotného monstparátu, který je v automobilkách.
To že dost outsourcují samozřejmě vím, na druhou stranu jsem si jistý, že kdyby chtěly, tak stejně jako mají know-how spalovacích motorů, snadno by mohly získat know-how vývoje elektromotorů pro EV. Tam jsou třeba jiné parametry než u lokomotiv, nebo jiných typů motorů.
Popravdě nikdy jsem neslyšel o tom, že by automobilky nějak zvlášť podporovaly síť čerpacích stanic. Míč bude spíš na straně energetických společností , ty by měly mít zájem prodávat jejich produkt....
Tedy nejsem děd vševěd, ale nedá mi to:
1) Ony baterky v EV jsou už vyřešeny, co do kapacity i životnosti? (Ke všeobecné spokojenosti samozřejmě míněno).
2) Je to jak bumerang: u těch ojetin bude zase problém baterka.
Článeček je prostě taková půlkružnice, co naplat. Na kolik to souvisí s dotací "...až do výše 50%..."?
Teoreticky ano, vyrábět se je moc nechce, to je problém. Dělají se některá auta s dojezdem nového na asi 400km, asi se dá již bez problémů používat vše od 60kWh nahoru. To je dojezd od 300 do nějakých 450km, záleží na stylu jízdy a dalších věcech. Se 100kWh se asi dá přes 500km, ale je to pak dražší vůz.
Baterky se berou za odepsané při asi 80% kapacity, takže i pak by při takové 60kWh baterce v ní mělo být dost kapacity. Ale je tam zase otázka jak moc hluboce vybíjíte, nabíjíte na kolik procent atp.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se