3. říjen 2015
Aktuální výroba v ČR
V rámci projektu EVA+ bude na hlavních tazích v Rakousku a Itálii vybudováno 200 rychlonabíječek

Italský Enel a rakouský Verbund spojí síly s automobilkami k vytvoření rychlonabíjecí infrastruktury pro elektromobily na klíčových silnicích a dálnicích v Rakousku a Itálii. Projekt, který získal 4,2 milionu euro (113,5 milionu korun) od agentury INEA (Innovation and Networks Executive Agency) fungující pod záštitou Evropské komise, bude oficiálně spuštěn v lednu příštího roku. Enel to uvedl v tiskové zprávě.
V rámci projektu EVA+ (Electric Vehicle Arteries – Tepny elektrických vozidel) se Enel, největší energetická společnost v Itálii, a Verbund, jeden z hlavních dodavatelů energie v Rakousku, spojily s významnými automobilkami na vystavění 200 rychlonabíjecích stanic. Automobilkami, které se do projektu zapojí, jsou přední výrobci elektromobilů – Renault, Nissan, BMW a Volskwagen Group Italia (reprezentovaná VW a Audi).
V horizontu 3 let by tak mělo být postaveno 200 nabíjecích stanic, z nichž každá bude nabízet všechny rychlonabíjecí standardy (CSS Combo 2, CHAdeMO nebo AC nabíjení). 180 tzv. Fast Recharge Plus stanic, což je technologie kompletně vyvinutá Enelem, bude instalováno v Itálii. Tento typ nabíjecích stanic umožňuje současně nabít 2 elektromobily za 20 minut. Zbylých 20 nabíjecích stanic, rovněž nabízejících všechny rychlonabíjecí standardy, bude instalováno v Rakousku skrze dceřinou společnost Verbundu, SMATRICS.
Díky úzké spolupráci mezi energetickými společnostmi a automobilovými výrobci má projekt EVA+ strategický význam pro budoucnost udržitelné mobility v Itálii, neboť opouští rámec měst, na který se toto odvětví zaměřovalo ve svých raných letech.
Projekt EVA+ bude spolufinancován až do výše 50 % Evropskou komisí prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) a přispěje k realizaci transevropské dopravní sítě EK (TEN-T), která byla vytvořen na podporu výstavby a modernizaci dopravní infrastruktury.
Mohlo by vás zajímat
30. září 2021
4. říjen 2021
4. říjen 2021
11. říjen 2021
12. říjen 2021
15. říjen 2021
26. říjen 2021
Komentáře (6)
Údaj 2 EV za 20 minut je nedostatečný, nabíjecí výkon může být kdekoliv mezi 50 a 250kW! Jsou totiž EV s baterií cca 24kWh a pak také modely, které mají až 100kWh. Bylo by třeba vědět mnohem více o tomto projektu.
Ovšem je samozřejmě dobře že se něco takového vůbec děje, ale je to pomalé, příliš pomalé, stejně jako rychlost inovací u "významných" automobilek. Pokud byla sto garážovka začít dělat plnohodnotná EV, pak je s podivem že zavedené značky se teprve teď odlepují od nákupních tašek.
V porovnání s tímto jsou naše energetiky až neschopné. Máme jedinou za něco stojící stanici na D1. Pokud sousední Rakousko s takovouto sítí začíná, u nás by se měla dělat také, protože těch 200 stanic bude možná slušným, sice ne ideálním, katalyzátorem, pokud budou mít slušný výkon, pak začne možná v okolních zemích dost růst zájem o EV a o bude znamenat že i u nás pomalu začne růst, pro začátek v pohraničí, poptávka po nabíjecích stanicích. Navíc pokud se začnou EV rozjíždět v Rakousku, Itálii, případně Německu, do pár let se začnou objevovat ve větší míře i u nás na trhu s ojetinami, takové vozy budou vyžadovat ještě větší síť rychlonabíjecích stanic. Je ale otázka jaká bude vůbec jejich cena a kapacita baterie. Pokud ale budou parametry stále slušné, tedy dojezd +- 200km a cena pod půl milionu (u ojetiny), pak myslím by o ně mohl zájem být.
Automobilky jsou pomalé ze dvou důvodů. Jednak jsou to velké a staré firmy s obrovskou byrokracií (viz. x desítek tisíc lidí zaměstnaných na centrále VW), takže jakékoliv rozhodnutí, hlavně ty o zásadních změnách prostě trvají. Taky je třeba si uvědomit, že automobilky skoro vše dnes outsourcují, jedno s posledních klíčových know-how, které si drží, jsou vývoj a výroba spalovacích motorů. Elektrifikace pohon tak přímo napadá jejich identitu.
Aneb byrokracií k zaostávání. :( Zajímavé by bylo nakolik ta neochota ke změně vychází z vedení a nakolik z toho samotného monstparátu, který je v automobilkách.
To že dost outsourcují samozřejmě vím, na druhou stranu jsem si jistý, že kdyby chtěly, tak stejně jako mají know-how spalovacích motorů, snadno by mohly získat know-how vývoje elektromotorů pro EV. Tam jsou třeba jiné parametry než u lokomotiv, nebo jiných typů motorů.
Popravdě nikdy jsem neslyšel o tom, že by automobilky nějak zvlášť podporovaly síť čerpacích stanic. Míč bude spíš na straně energetických společností , ty by měly mít zájem prodávat jejich produkt....
Tedy nejsem děd vševěd, ale nedá mi to:
1) Ony baterky v EV jsou už vyřešeny, co do kapacity i životnosti? (Ke všeobecné spokojenosti samozřejmě míněno).
2) Je to jak bumerang: u těch ojetin bude zase problém baterka.
Článeček je prostě taková půlkružnice, co naplat. Na kolik to souvisí s dotací "...až do výše 50%..."?
Teoreticky ano, vyrábět se je moc nechce, to je problém. Dělají se některá auta s dojezdem nového na asi 400km, asi se dá již bez problémů používat vše od 60kWh nahoru. To je dojezd od 300 do nějakých 450km, záleží na stylu jízdy a dalších věcech. Se 100kWh se asi dá přes 500km, ale je to pak dražší vůz.
Baterky se berou za odepsané při asi 80% kapacity, takže i pak by při takové 60kWh baterce v ní mělo být dost kapacity. Ale je tam zase otázka jak moc hluboce vybíjíte, nabíjíte na kolik procent atp.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.