Většina aut prodaných v loňském roce v Norsku byla elektrická
Norsko je dlouhodobě trhem, kde dominují prodeje automobilů s elektrickým pohonem. Devět z deseti nových aut prodaných v Norsku v loňském roce bylo poháněno pouze baterií. Informovala o tom Norská silniční federace.
Norsko si pro rok 2025 stanovilo cíl, aby 100 % nově registrovaných automobilů bylo elektrických. V roce 2024 bylo tomuto cíli velmi blízko, jak informoval server Euractiv. Plně elektrická vozidla tvořila 88,9 % prodaných nových vozů v roce 2024, což je téměř 7% nárůst oproti roku 2023. Nejprodávanějšími značkami byla Tesla, následovaná Volkswagenem a Toyotou. Čínská elektrická vozidla nyní tvoří téměř 10 % prodejů nových aut.
I přesto, že je Norsko významným exportérem ropy a zemního plynu, má velmi pokročilé politky v oblasti elektrifikace. Severská země penalizuje benzinová a naftová auta vysokými daněmi a zároveň osvobozuje elektrické vozy od daně z dovozu a daně z přidané hodnoty, aby byla atraktivnější (ačkoli některé úlevy byly v roce 2023 zrušeny). I přesto prodej elektromobilů zaznamenal nárůst. Obecně je ale politika podpory elektromobility v Norsku považována za konzistentní v průběhu času, čímž jsou lidé naučeni elektromobily kupovat.
"Velmi často vidíme v jiných zemích, že jsou zaváděny daňové pobídky nebo výjimky a pak se v dalším roce zruší," řekla Christina Bu, šéfka norské asociace pro elektrická vozidla. "Mít pobídky, spíše než zakázat benzinová a naftová auta, bylo také zásadní. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat," dodala Bu.
Například Evropská unie se rozhodla zakázat prodej automobilů vypouštějících oxid uhličitý do roku 2035, s některými výjimkami. Norsku se díky pobídkové politice daří svůj podíl elektromobilů každoročně zvedat - podle údajů Veřejné správy silnic tvořily k prosinci 2024 více než 28 % všech aut jezdících v Norsku.
Hlavními kupujícími vozů se spalovacími motory v Norsku zůstávají především půjčovny, jelikož mnoho turistů si nerado půjčuje elektromobily. Rostoucí podíl elektromobilů na norských silnicích však znamená, že se ostatní odvětví musí přizpůsobovat.
Například na čerpacích stanicích je stále více benzínových čerpadel nahrazováno rychlonabíječkami. Cílem je mít během příštích tří let minimálně tolik nabíjecích stanic, kolik v zemi existuje čerpadel na klasická paliva. Provozovatelé čerpacích stanic totiž očekávají, že již za pár let bude více než 50 % všech aut v Norsku elektrických.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se