Evropský systém pro obchodování s emisemi (EU ETS) bude od 1. ledna 2020 propojen se švýcarským systémem. Švýcarsko se tak stane první zemí, která úspěšně propojí svůj systém obchodování s emisemi skleníkových plynů se systémem EU ETS. 

Pod evropský systém EU ETS spadá necelých 11 000 zařízení, která ročně vyprodukují zhruba dvě miliardy tun ekvivalentu CO2, a dále přes 500 provozovatelů letadel, jejichž roční emise jsou okolo 65 milionů tun ekvivalentu CO2. Švýcarský systém je o poznání menší. Spadá do něj zhruba 50 zařízení s roční produkcí CO2 na úrovni 5 milionů tun.

Od 1. ledna 2020 dojde k propojení obou systémů, čímž se završí proces, který byl zahájen v roce 2011. Dohoda o propojení obou systémů byla podepsána v listopadu 2017. Aby však mohla vstoupit v platnost v plném rozsahu, bylo nezbytné, aby do švýcarského systému pro obchodování s emisemi skleníkových plynů byla zahrnuta také letecká doprava.

Švýcarsko tedy zavedlo nezbytné předpisy, jimiž se platnost systému rozšiřuje i na leteckou dopravu, a propojení obou systémů tak již nestojí nic v cestě.

„Systém EU ETS je jedním z hlavních nástrojů pro nákladově efektivní snižování emisí skleníkových plynů, zejména v případě energeticky náročných průmyslových odvětví a elektráren. Tato dohoda je pro EU a pro Švýcarskou konfederaci vzájemně prospěšná, neboť propojením obchodních systémů stanovujících stropy emisí se může zvýšit dostupnost příležitostí ke snížení emisí a zlepšit nákladová efektivnost obchodování s emisemi,“ uvedla v tiskové správě Rada EU.

Švýcarské Federální ministerstvo životního prostředí uvedlo, že jedním z důvodů, proč o propojení usilovalo, je skutečnost, že švýcarský systém má malý počet účastníků a proto zde existuje pouze malý prostor pro další rozvoj.

„Švýcarsko proto propojuje svůj systém s o hodně větším EU ETS, aby švýcarští účastníci mohli využívat likvidní a transparentní evropský systém a tím získat větší flexibilitu pro splnění svých cílů v oblasti CO2,“ uvedlo v tiskové správě Federální ministerstvo životního prostředí.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *