22. červen 2019
Aktuální výroba v ČR
Vyjednávání energetické legislativy v EU ztratilo svou dynamiku. EU narazila na složitá témata

Zelená dohoda pro Evropu byla od svého zveřejnění v prosinci 2019 centrem energetické a klimatické politiky současné Evropské komise. Komise do legislativy EU ukotvila cíl dosažení klimatické neutrality a vydala velké množství legislativních návrhů, které k tomu mají dopomoci. Během posledních měsíců ovšem vyjednávání energetické a klimatické legislativy ztratilo svou předchozí dynamiku. S vyjednáváním složitějších témat, jako je například dekarbonizace průmyslu, přitom nelze očekávat, že by se situace změnila. Informoval o tom portál Euractiv.
Evropská komise předložila Zelenou dohodu pro Evropu na začátku svého mandátu v prosinci 2019. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové přišla s plánem reformovat většinu energetické a klimatické politiky EU. Krize v podobě pandemie koronaviru a ruské invaze na Ukrajinu přitom Zelenou dohodu pro Evropu spíše posílily.
EU na základě návrhů předložených Komisí během let 2019–2022 ukotvila cíl klimatické neutrality do roku 2050 do unijní legislativy, a kromě jiného posílila cíle snižování emisí, podílu obnovitelných zdrojů energie a energetické účinnosti.
Rok 2023 nicméně ve srovnání s tempem předchozích vyjednávání legislativních návrhů v rámci Zelené dohody představuje zpomalení. Několik představitelů zemí EU dokonce volalo po pozastavení předkládání nové legislativy. A to alespoň dokud nebudou současné návrhy dojednány a implementovány.
Zároveň komisař EU pro Zelenou dohodu Frans Timmermans ohlásil dřívější odchod z Komise, aby se mohl věnovat domácí politice v Nizozemsku.
Mnoho států se bojí ztráty národní suverenity
Zpomalení se kromě oblasti životního prostředí týká také energetiky. Například u reformy trhu s elektřinou, kde se doufalo v rychlou dohodu členských států, došlo ke zpoždění vyjednávání kvůli debatám ohledně jaderné energie.
Kromě toho chybí EU jasná konzistentní politika dekarbonizace průmyslu. Podle Simone Tagliapetry, analytika ekonomického think tanku Bruegel a profesora energetické a klimatické politiky, to ovšem není chybou Evropské komise, ale spíše členských států, které tuto oblast považují za citlivou kvůli národní suverenitě a konkurenceschopnosti. Podle Tagliapetry toto bude důležitým úkolem pro Komisi, která se ujme mandátu v 2024.
„Tentokrát musíme průmyslový ekonomický rozměr [transformace energetiky] brát vážně. Musíme být upřímní, musíme mít jasno, že to bude mít ekonomické důsledky, které můžeme zvládnout dobrou tvorbou politik, a můžeme to skutečně proměnit v příležitost, pokud dobře nastavíme správné politiky,“ tvrdí Simone Tagliapetra, analytik think tanku Bruegel a profesor energetické a klimatické politiky.
Dalším významným úkolem pro Evropskou komisi bude zajistit implementaci veškeré vyjednané legislativy v členských zemích. To může být složité zejména u ustanovení, která přímo ovlivňují občany.
Mohlo by vás zajímat
15. červenec 2019
18. červenec 2019
14. září 2019
17. leden 2020
1. říjen 2020
9. listopad 2020
26. leden 2021
Komentáře (7)
Krize na Ukrajině byla koncem zelené politiky EU. Politici v EU to na sobě sice nedali znát a mleli dál ty svoje nesmysly, ale miliony voličú na svých účtech za energie pochopili, kam celá EU směřuje. A ve volbách to dávají na jevo.
Já bych spíš řekl, že konflikt na Ukrajině byl záchranou Green Dealu - zdražení energií se svedlo na "válku".
Už na konci roku 2021 prrudce vzrostly ceny energií - především kvůli nesmyslné politice EU.
V roce 2022 energie ještě podražily kvůli EU snakcím na Rusko. Občanům se to pak odprezentovalo tak, že za veškeré zdražení energií může ten zlý Putin.
"[transformace energetiky] bude mít ekonomické důsledky, které můžeme zvládnout dobrou tvorbou politik, a můžeme to skutečně proměnit v příležitost, pokud dobře nastavíme správné politiky".
Tohle už jsem kdysi četl v příručce pro poddůstojníky ČSLA.
Bohužel jsem nevěřil, že se toho dožiji znovu :-/
Jojo . Historie se opakuje . Aneb zase jdeme od zdi ke zdi. Ale je to systémová věc . Ryba smrdí od hlavy a systém vládnutí se nezměnil . Máme spíše více společného s ruskem, ukrajinou než více s USA.
Pochopili že to nebude jako o pejskovi a kočičce jak si zprvu nechali medem mazat ústa od zelených fanatiků
Spíš evropští mentálové narazili na hranice svých duševních a odborných možností. To, co EU provádí nejenom v energetické politice, je ideologický výstřik. V žádném případě nejde o promyšlenou strategii, toho ve své omezenosti a ideologické zaslepenosti není EU vůbec schopna.
Já se divím, že stále nebyla zavedena ona CO2 cla...
Důvod je jasný, dokud něco takového nezavedu, a budu vnitřním firmám a státům nutit pravidla omezující spotřebu CO2, skončí to poměrně jasně tím, že ty firmy přesunou výrobu jinam, což se ostatně už ve velkém děje (zvláště u těch co mají velkou spotřebu energie jako hutě, hliníkárny, chemičky a další).
Takže tímto se mělo začít, ale nezačalo protože ono je mnohem snazší vyjednávat interně mezi sebou než s někým (USA/Čína/Rusko/Japonsko...) externě...
Je to smutné, ale ukazuje se že akceschopnost EK je dobrá pouze pokud se jedná o drobné změny, jakmile jde o změny významnější, tak akceschopnost klesá a v zásadě je problém cokoliv dojednat. Ale zde je jasný systémový problém, to není jen o konkrétních lidech, co se do EK dostali... Ten systém EU byl nastaven v dobách (2007), kdy se přemýšlelo o jiných cílech EU, kterých od té doby dost přibylo a současný systém to v zásadě vůbec nereflektuje...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.