Nový zákon komplikuje zavádění chytrých elektroměrů v Německu
Podle nového návrhu zákona německé vlády nebudou mít od roku 2025 všechny domácnosti právo na chytrý elektroměr, jak bylo plánováno. Zároveň několikanasáboně vzrostou roční poplatky za chytré elektroměry. Rozšiřování chytrých elektroměrů v Německu, které je jedno z nejpomalejších v EU, tak čelí dalším překážkám.
Plošné zavedení chytrých elektroměrů je základním kamenem transformace energetiky. Zavádění moderních technologií v domácnostech nebo podnicích se bez možnosti měření spotřeby elektřiny v průběhu dne neobejde.
Díky tarifům s proměnlivou cenou elektřiny mohou spotřebitelé s chytrými elektroměry přizpůsobit svou spotřebu tak, aby například využili období levné elektřiny. Také využití flexibility, které umožňuje udržovat vyrovnanou bilanci v soustavě i při vyšším podílu obnovitelných zdrojů energie, je závislé na možnosti průběhového měření a předávání dat.
V mezinárodním srovnání Německo značně zaostává. Zatímco v Dánsku, Švédsku, Itálii nebo Španělsku má chytrý elektroměr již 90 % domácností, v Německu je to pouhé jedno procento všech domácností.
Německo přijalo zákon, který má instalaci těchto systémů urychlit. Od roku 2025 budou muset velkoodběratelé elektřiny postupně instalovat chytré elektroměry, ale i běžné domácnosti by měly mít možnost na žádost takový elektroměr získat. Do roku 2032 mají být inteligentní měřiče instalovány v německých domácnostech a podnicích plošně.
Německá vláda nyní přišla s návrhem zákona, který přináší několik zásadních změn. Spotřebitelé nebudou dostávat chytrý elektroměr na požádání. Mohou sice o chytrý elektroměr požádat, ale provozovatel měřicího místa jej může v případě oprávněného důvodu odmítnout.
Změny však jdou ještě dál. Od roku 2025 budou muset všichni provozovatelé solárních elektráren obdržet chytrý elektroměr s možností řízení výroby a spotřeby. To se týká jak nových, tak stávajících systémů.
Náklady na tyto systémy budou rozděleny mezi provozovatele měřicích míst a spotřebitele. Podle předchozího nařízení měly být tyto náklady pro spotřebitele omezeny na 20 eur ročně, přičemž provozovatel měřicího místa platil 80 eur.
Podle novely zákona mají spotřebitelé, kteří potřebují chytrý elektroměr s řídicím systémem, tedy spotřebitelé s fotovoltaickým systémem, baterií, tepelným čerpadlem nebo nabíječkou pro elektromobil, platit 150 eur ročně. Náklady se promítnou do účtu za elektřinu.
Dříve se také plánovalo, že chytrý elektroměr budou muset mít všichni spotřebitelé, kteří spotřebují více než 6 000 kWh elektřiny za rok. Nový zákon tuto hranici zvyšuje na 10 000 kWh. To se týká jen velmi malého počtu domácností, jelikož průměrná roční spotřeba rodinných domů v Německu dosahuje asi 4000 kWh.
Mohlo by vás zajímat:
Tak poplatek 150EUR/rok při ceně elektřiny 90EUR/MWh pokryje u běžné domácnosti asi tak 4 měsíce spotřeby elektřiny.
Koukám, že ta OZE revoluce je čím dál levnější pro koncové zákazníky
A proč by se měly náklady na chytré elektroměry socializovat? Kdo ho potřebuje, ať si ho zaplatí.
O kolik je chytrý elektroměr dražší a proč?
Není na tomto penězovodu přisátá nějaká podivná pijavice, která chce z občanů na dalším povinném poplatku cuccat peníze?
Cena současného "blbého" elektroměru je zahrnuta v distribučních poplatcích, proč by to u "chytrého" také nešlo?
I dnes se u nás platí fixní poplatek, který má právě pokrýt alespoň část nákladů, když je v objektu malá spotřeba. Proč Vám vadí, že to nebude rozpočítáno všem ostatním do distribučního poplatku, ale uhradí to ten, kdo si jej pořídí?
Mě je to jedno, já jen poukazuji na to, že ten chytrý, ve kterém je nejspíš navíc čip za 50 korun má stát navíc v Německu 150 EUR ročně.
Což nejspíš znamená, že si buď výrobce, nebo prodejce dost nadsadil cenu...?
Nemá k tomu někdo info jak hodně se to zařízení technicky liší, co by moho odůvodnit takovou cenu navíc? (bacha neberu, to že je komplikované z toho odečítat hodnoty, to v ČR má řešít EDC s poplatkem... nevím 2 Kč na odběrné místo? Nikoliv 150 EUR!)
Druhé, na co pokukazuji je netrasparentnost, kdy "blbý" je v ceně trifu, ale "chytrý" nikoliv.
Tak to pak vyjměme z tarifu i ten "blbý" ne? (vtip..) A idálně si ho nebudu platit, protože já ho k životu nepotřebuji... stejně tak nepotřebuji ten chytrý a ušetřím ne?
Na chytrém elektroměru je drahá hlavně jeho obsluha. Zatímco normální elektroměr u maloodběru domácnosti se odečítá 1 x ročně, tak ten chytrý posílá data o spotřebě každých 15 minut. Ta data se musí zpracovat a vyhodnotit. To vyžaduje dost robustní výpočetní infrastrukturu. Každá sranda něco stojí a ta zelená je jako obvykle dost drahá. Běžné domácnosti bez fotovoltaiky je to vše zcela k ničemu.
Přenos dat a jejich vyhodnocení stojí hodně, ale profit z toho budou mít distributoři i zákazníci.
Distributoři budou mít (téměř) on-line přehled o spotřebě a jejím trendu a budou moci řídit soustavu efektivněji a s menšími náklady. Například budou moci omezit dobu, kdy jsou některé zdroje v teplé záloze opravdu jen na nutnou dobu. Dále budou moci lépe odhalit třeba černé odběry a jiné nesrovnalosti a náhodné výkyvy. Pomocí nových sazeb a rozdílnou cenou silové elektřiny a rozdílnou cenou distribuce v čase pak mohou odběry zákazníků směrovat do doby nižšího zatížení sítě, nebo dostatku silové elektřiny. Přičemž doba nízkého zatížení sítě se nemusí shodovat s dostatkem elektřiny.
Zákazníci pak mohou profitovat z nižší ceny distribuce, nebo silovky v určených dobách, pokud budou ochotni a schopni svou spotřebu přesunout v čase.
Poměrně lehce a ve značném množství to jde už nyní např. při nabíjení elektromobilu a ohřevu TV. Další velké možnosti pak skýtají akumulátory v rámci FVE.
V tom případě nemusí zákazníkům, kteří si pořídí chytrý elektroměr, vadit, že za něj budou muset platit víc.
Náklady by se měly dělit mezi distributora a zákazníka.
S tím, že výhody převažují pro distributora. Zákazník může, ale také nemusí výhody chytrého elměru využít.
Ale distributor dělá je to co mu diktuje legislativa a inkasuje přiměřený zisk.
Když legislativa řekne chytré elektroměry, budou chytré elektroměry.. a zaplatí to zákazník. Tak funguje regulované síťové odvětví. Pokud na této položce v budoucnu distributor začne generovat nějaké zisky, klesnou poplatky zákazníků, nic víc.
Jak píše pan Mikeš. Distribuce je vysoce regulované odvětví se stanovováním přiměřeného zisku. Náklady distributora se rozpočítají mezi zákazníky. Jde tedy ve finále o to, kteří zákazníci nejvíc vyvolávají potřebu chytrých elektroměrů a kteří zákazníci by jejich pořizování měli zaplatit. No a jsme zpátky u toho, že dává docela smysl, že to jsou Ti zákazníci, kteří chytrý elektroměr chtějí dobrovolně, nebo u kterých se o tom mluví v článku - fotovoltaika, dobíjení aut, vysoká/proměnlivá spotřeba apod.
Milý Bobe, sdělím vám tajemství - distributoři toho mohou v závislosti na datech z měření řídit opravdu velmi málo. K tomu, aby mohli něco řídit, by potřebovali tzv. chytré sítě, tedy hlavně dálkově řízené transformátory, které by ovšem stály další bambilion. To co píšete jsou zelené pohádky bez reálného základu. Benefit pro distributora z průběhového měření zákazníků na NN se limitně blíží nule. Je tedy úplně fér, aby si toto měření včetně souvisejících nákladů platil ten, kdo bude využívat. Je na něm, aby si rozmyslel, jestli se mu to vyplatí. Házet svoje náklady na ostatní umí každý, ale je to cesta k drahé elektřině pro všechny.
To Hájek:
Jak jste psal, poplatky za chytré elměry určuje stát (ERÚ) ve vyhlášce. Stejně, jako povinnost jejich instalace na základě směrnice EU.
Když píšu distributoři mají benefity, myslím tím i to nad nimi (ČEPS), jak mně někdo už opravil. Benefity pro ně jsou sice omezené, ale nezpochybnitelné. Už třeba jenom odhalování černých odběrů a ušetření za pochůzkáře pro odečty. Dále jsou třeba benefitem také přesné odečty při změně dodavatele, nebo změně ceny elektřiny.
Vemte si třeba (a takových bude hodně) zákazníka, který bude mít sazbu se stále stejnou cenou elektřiny, průběžná spotřeba ho nezajímá, jen prostě jednou za rok zaplatí fakturu, kterou si ani pořádně nepřečte, protože jí ani nerozumí. I ten dostane povinně chytrý elektroměr, ale dle Vaší logiky by neměl platit více, než za ten starý.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se