Ministr: E-paliva dovezeme ze zemí mimo EU, vyrobená ale budou z unijního CO2
Zatímco se očekává, že většina e-paliv se bude vyrábět mimo Evropu, kde bude energie z obnovitelných zdrojů dostupná ve větším měřítku, pravidla EU pro CO2 používaný v e-palivech by mohla výrobce vést k tomu, že budou fyzicky přepravovat zkapalněný oxid uhličitý z Evropy do výrobních závodů mimo EU. Upozornil na to německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP/Renew).
Syntetická paliva na bázi vodíku, známá jako e-paliva, hrají klíčovou roli v plánech EU na dekarbonizaci dopravy. V letecké a námořní dopravě stanovila EU minimální kvóty pro „obnovitelná paliva nebiologického původu“ (RFNBO) od roku 2030, resp. 2034, včetně vodíku a e-paliv.
E-paliva se vyrábějí z vodíku a oxidu uhličitého buď z atmosféry, nebo z průmyslových závodů a jsou vhodná pro spalovací nebo letecké motory.
Pravidla EU
Pravidla EU pro zdroje elektřiny a CO2 používané k výrobě „obnovitelných“ e-paliv, jako je syntetický petrolej, jsou stanovena ve dvou souborech prováděcích předpisů, tzv. aktech v přenesené pravomoci.
Komise tvrdí, že by do nich měly být zahrnuty pouze emise podléhající zpoplatnění uhlíku, protože cílem bylo „především motivovat ke snižování emisí z neudržitelných paliv“.
"Evropská unie nebude schopna sama uspokojit svou poptávku po e-palivech. Potřebujeme partnery mimo EU, a tedy standardizovaná pravidla," řekl podle serveru Euractiv Volker Wissing.Investice do výrobních závodů na e-paliva se však zatím ve velkém měřítku neuskutečnily a podle Wissinga „nemůžeme očekávat, že problém vyřeší samotné kvóty na přimíchávání“. Analýza z ledna 2024 navíc ukázala, že z 25 plánovaných průmyslových závodů na výrobu e-kerosinu v Evropě zatím žádný nedospěl ke konečnému investičnímu rozhodnutí.
Kde vzít CO2?
Výkonný ředitel společnosti HIF EMEA, výrobce e-paliv, Thorsten Herdan sdělil serveru Euractiv, že pro několik plánovaných projektů v Maroku „v současné době zkoumáme, odkud bychom mohli získat CO2“. Herdan uvedl, že „jednou z nejslibnějších možností je skutečně jeho zachycení ve Španělsku a následná přeprava do Maroka a jeho vložení do tamního vodíku“. Podle Herdana by bylo vhodné, kdyby se CO2 zachycoval ve Španělsku.
Použití CO2 zachyceného ze španělské cementárny, na kterou se vztahuje systém ETS, by tak umožnilo, aby bylo e-palivo v EU považováno za „obnovitelné“.
"CO2 se převáží z jedné země do druhé, aby se splnily regulační požadavky," řekl Wissing novinářům poté, co se na začátku tohoto týdne setkal na mezinárodní konferenci o e-palivech s odborníky na e-paliva a svými protějšky z Litvy a Maroka.
Mohlo by vás zajímat:
Už to vidím v živých barvách: V Evropě budeme ten CO2 zachytávat a tlačit do lodních tankerů, které ho budou vozit do Ameriky. Tam z něj za pomocí elektřiny vyrobené z uhlí vyrobí E-palivo, to naloží do lodních tankerů a přivezou ho zpět do Evropy. To bude ekologie jak vyšitá. EU tu planetu prostě zničí za každou cenu, i kdyby čert na sedlákovi jezdil! :-)
Tento způsob je další prvek do mozaiky soběstačnosti energie do budoucna pouze z OZ bez nutnosti dalších jaderných mamutů.
Předně je potřeba zdůraznit, že zde nikdo neříká z jaké energie se budou ty e-paliva vyrábět. Takže to může být s využitím energie z jaderného mamuta naprosto bez problémů, a to že ten mamut nebude stát v EU, ale třeba v Maroku nic neznamená. Nejspíš to ale bude z uhlí nebo toplného oleje a všichni v EU se budou bít na prsa jak dosáhli svých vysněných cílů ve snížení emisí CO2 pro EU...
Je naprosto nepodstatné z jakého CO2 je to vyrobené... mohou v klidu zachycovat ze vzduchu na místě výroby a v cementárně to klidně sypat do obvzduší a nic krom businessu některých zájmových skupin se nezmění. Bavíme se tu přeci o globální koncentraci CO2...
Jediné, co mě na tom uklidňuje je, že se investice ve velkém meřítku zatím neuskutečnily a doufám, že se nad tím ještě někdo zamyslí.
Pane Černý, když se Vám to tak líbí, tak jistě víte, jak to celé bude fungovat. Tedy, co kdo bude produkovat a co se kam bude transportovat. A když jste ten model vyplnil, tak Vám vyšlo, že to bude skvělé ?
Expedovat se dá i bez spotřeby fosilních paliv, jestli Vám jde o tohle, nebo obráceně energie jako samotná. Před takovými dětskými nemoci se lze snadno ochránit. Lidský genom není radno podceňovat.
Pane Černý, doufal jsem v důkladnější odpověď, když jsem předpokládal, že začnete např. takto: V EU se vyrobí ze vzduchu oxid uhličitý tím a tím způsobem, odveze se na Saharu....atd.
Tento způsob je další prvek do mozaiky zobrazující idiocii náhrady spolehlivých zdrojů elektřiny občasnými.
Přesně tak, budeme mrhat energií na zkapalnění a transport CO2 a následně za použití další energie budeme vyrábět e-paliva a ty pak transportovat do EU a budeme si nalhávat, kolik jsme toho neudělali pro snížení CO2. Je vidět, že pořád o technických věcech rozhodují diletanti bez trochy rozumu.
Jestli to bude životaschopný po všech stránkách, tak si to cestu najde, opačně to zanikne tak jako spousty jiných nápadů.
Pane Černý, životaschopnost udržovaná dotacemi, není životaschopnost. Víte to ?
Všechny smysluplné technologie z počátku potřebovaly nějaký impuls, jinak by jsme nebyli tam,, kde jsme. To samozřejmě neznamená bezhlavé dotace, musí se dát pozor na zneužitelnost, což máte předpokládám na mysli
Já už si připadám, jako v Kocourkově.
U elektřiny jde zakoupit zelené certifikáty i když fyzicky spotřebitel s certifikáty tu zelenou elektřinu nespotřebuje. Třeba proto, že nejsou k dispozici přenosové linky s potřebnou propustností, nebo je dokonce ta elektřina vyrobena nejen jinde, ale i v jiný čas, než spotřebována.
Ale u CO2, kde se bez ohledu na místo spotřeby koncentrace CO2 stejně sama vyrovná se ten CO2 bude muset převážet za vzniku dalších emisí CO2.
Ano jsme v Kocourkově. Třeba se nyní trochu vymění radní na radnici v Bruselu.
Kolik asi tak bude stát barel toho skvělého syntetického paliva? Jen tak, pro porovnání s ropou. Abychom se mohli pořádně zasmát jací odborníci jsou u kormidla a kam nás vedou.
A elektřina bude do příslušných závodů dovážena po železnici v cisternách. V žádném případě v pytlích nebo v nákladních automobilech.
:-D
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se