Zatímco se očekává, že většina e-paliv se bude vyrábět mimo Evropu, kde bude energie z obnovitelných zdrojů dostupná ve větším měřítku, pravidla EU pro CO2 používaný v e-palivech by mohla výrobce vést k tomu, že budou fyzicky přepravovat zkapalněný oxid uhličitý z Evropy do výrobních závodů mimo EU. Upozornil na to německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP/Renew).
Syntetická paliva na bázi vodíku, známá jako e-paliva, hrají klíčovou roli v plánech EU na dekarbonizaci dopravy. V letecké a námořní dopravě stanovila EU minimální kvóty pro „obnovitelná paliva nebiologického původu“ (RFNBO) od roku 2030, resp. 2034, včetně vodíku a e-paliv.
E-paliva se vyrábějí z vodíku a oxidu uhličitého buď z atmosféry, nebo z průmyslových závodů a jsou vhodná pro spalovací nebo letecké motory.
Pravidla EU
Pravidla EU pro zdroje elektřiny a CO2 používané k výrobě „obnovitelných“ e-paliv, jako je syntetický petrolej, jsou stanovena ve dvou souborech prováděcích předpisů, tzv. aktech v přenesené pravomoci.
Komise tvrdí, že by do nich měly být zahrnuty pouze emise podléhající zpoplatnění uhlíku, protože cílem bylo „především motivovat ke snižování emisí z neudržitelných paliv“.
"Evropská unie nebude schopna sama uspokojit svou poptávku po e-palivech. Potřebujeme partnery mimo EU, a tedy standardizovaná pravidla," řekl podle serveru Euractiv Volker Wissing.
Investice do výrobních závodů na e-paliva se však zatím ve velkém měřítku neuskutečnily a podle Wissinga „nemůžeme očekávat, že problém vyřeší samotné kvóty na přimíchávání“. Analýza z ledna 2024 navíc ukázala, že z 25 plánovaných průmyslových závodů na výrobu e-kerosinu v Evropě zatím žádný nedospěl ke konečnému investičnímu rozhodnutí.
Kde vzít CO2?
Výkonný ředitel společnosti HIF EMEA, výrobce e-paliv, Thorsten Herdan sdělil serveru Euractiv, že pro několik plánovaných projektů v Maroku „v současné době zkoumáme, odkud bychom mohli získat CO2“. Herdan uvedl, že „jednou z nejslibnějších možností je skutečně jeho zachycení ve Španělsku a následná přeprava do Maroka a jeho vložení do tamního vodíku“. Podle Herdana by bylo vhodné, kdyby se CO2 zachycoval ve Španělsku.
Použití CO2 zachyceného ze španělské cementárny, na kterou se vztahuje systém ETS, by tak umožnilo, aby bylo e-palivo v EU považováno za „obnovitelné“.
"CO2 se převáží z jedné země do druhé, aby se splnily regulační požadavky," řekl Wissing novinářům poté, co se na začátku tohoto týdne setkal na mezinárodní konferenci o e-palivech s odborníky na e-paliva a svými protějšky z Litvy a Maroka.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.