Domů
Obnovitelné zdroje
Větrné elektrárny byly loni druhým největším zdrojem elektřiny v EU
Větrné elektrárny na poli
Zdroj: Unsplash

Větrné elektrárny byly loni druhým největším zdrojem elektřiny v EU

Nárůst výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) vedl společně s poklesem spotřeby elektřiny k poklesu výroby elektřiny z uhelných a plynových elektráren v EU, Norsku a Švýcarsku o 22 %. Díky propadu výroby elektřiny z uhlí o 118 TWh se větrné elektrárny poprvé staly druhým největším zdrojem elektřiny za jadernými elektrárnami. Vyplývá to z analýzy Agentury Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER).

Podle dat zveřejněných agenturou ACER  pokračoval loni trend klesající spotřeby elektřiny, která po 3,8% meziročním poklesu v roce 2022 klesla o další 3,4 % (tedy 41 TWh). Jediným čtvrtletím, ve kterém spotřeba elektřiny meziročně vzrostla, bylo poslední čtvrtletí, a to meziročně o 2,1 %.

"Po nízké výrobě z jaderných, větrných a vodních elektráren, která v letech 2021 a 2022 přispěla k prudkému růstu cen elektřiny, se výroba elektřiny z nízkoemisních zdrojů zvýšila (soláry) či obnovila (jádro, voda, vítr)," uvedl ACER.

Meziroční změna výroby elektřiny z hlavních zdrojů v roce 2023 v EU, Norsku a Švýcarsku. Zdroj: ACER

Téměř polovina elektřiny z OZE

ACER připomněl, že přechod na obnovitelné zdroje byl v roce 2022 v důsledku energetické krize zpomalen. Trend se nicméně v roce 2023 otočil a výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní a biomasové) dosáhla rekordního 45% podílu na výrobě elektřiny v EU, Norsku a Švýcarsku.

Celkem bylo z obnovitelných zdrojů vyrobeno 1 200 TWh elektřiny, zatímco součet výroby elektřiny z elektráren spalujících fosilní paliva činil 788 TWh.

Největším zdrojem elektřiny zůstaly s přehledem jaderné elektrárny, ze kterých bylo loni v EU, Norsku a Švýcarsku vyrobeno 613 TWh elektřiny, což je meziročně o 10 TWh více, avšak o více než 100 TWh méně než v roce 2021.

Vývoj výroby elektřiny z hlavních zdrojů v EU, Norsku a Švýcarsku. Zdroj: ACER

Přes 200 GW ve větru

Ve snaze o snížení závislosti na fosilních palivech přidaly evropské státy loni dalších 43 GW výkonu v obnovitelných zdrojích. Instalovaný výkon větrných elektráren vzrostl ze 189 GW na 205 GW, zatímco instalovaný výkon solárních elektráren vzrostl dokonce o 29 GW na 164 GW. Celkový instalovaný výkon elektráren využívajících obnovitelné zdroje energie v EU, Norsku a Švýcarsku tak ke konci loňského roku činil 538 GW.

Instalovaný výkon jaderných, uhelných a plynových elektráren vzrostl loni o 1 GW na 391 GW, a to díky novým elektrárnám spalujícím zemní plyn, jejichž výkon vzrostl více, než kolik činil pokles celkového instalovaného výkonu uhelných elektráren.

Vývoj instalovaného výkonu hlavních zdrojů elektřiny v EU, Norsku a Švýcarsku. Zdroj: ACER

 

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Richard Vacek
1. duben 2024, 08:20

Odpovídají tomu i koncové ceny elektřiny, které jsou v EU celosvětově nejvyšší. Pravděpodobně to souvisí s tím, že vítr fouká zadarmo.

josef zak
2. duben 2024, 04:00

Myslim, ze je dobre poznamenat, ze odklon od uhli je problem 4 zemi. Nemecko, Polsko, Buharsko a CR. Nemecko a asi i Polsko ma prihodnejsi podminky pro vetrne elektrarny a zaroven maji pristup k mori tedy pristup k dodavatelum plynu. Takze z pohledu celounijniho ty veci vlastne jdou, pohled z cr je z naseho specifickeho duvodu temnejsi.

Pravoslav Motyčka
31. březen 2024, 12:05

Výroba z OZE sice roste , jenže celková výroba energie dlouhodobě klesá , protože EU cíleně likviduje domácí energetiku postavenou na uhelném a jaderném průmyslu. Takže výsledkem je růst dovozní závislosti. Dobrým příkladem je ČR u nás dovozní závislost dramaticky roste. Je pravda že v posledních letech se v EU trend dovozní závislosti otočil , ale než se dosáhne roku 1990 bude to trvat řadu let energetická politika je z tohoto pohledu hrůzostrašná pokud se to srovná třena s Čínou , která využívá OZE a rozvoj elektrifikace především k omezení dovozní závislosti. A teprve až uspokojí poptávku po energiích začne omezovat domácí těžbu uhlí u nás je situace přesně opačná nejdříve zlikvidujeme domácí energetiku kvůli poklesu emisí CO2 a pak plánujeme čím nahradit dovozy. To mi připomíná stavbu domu od střechy v Kocourkově nakonec výsledky jsou stejné akorát místo nejsilnějších chasníků drží evropskou energetiku desítky miliard euro dotací , které se do ní musí každý rok napumpovat , na provozních dotacích aby se nezhroutila.

Jiří Novák
31. březen 2024, 12:30

Nelze, než souhlasit. V naší republice je vše naopak. Na jedné straně obrovská podpora fotovoltaice, ale nejprve rozjedeme dotace a až zjistíme, že rozvodná síť nepojme přebytky z připojených FVE, začneme teprve řešit nedostatky a obnovu rozvodných sítí. A kdo to zaplatí ?

Stát na to nemá, protože rozhazuje na nesmyslné dotace, takže to nakonec zaplatí spotřebitel.

Bohužel i ten spotřebitel, který FVE nemá, protože ví, že to je nesmysl.

V ČR je velká spousta míst, kde většinu roku fouká vítr, ale aby se někdo začal zabývat podporou malých větrných elektráren, to ještě nikoho nenapadlo. Na větrnou turbínu pro domácnost není nutné žádné povolení. A proč posílat přebytky do sítě ? Zbytečné, když budu mít nabitou baterii, turbínu prostě odstavím a celý stát mi může ........

Pravoslav Motyčka
1. duben 2024, 23:16

na ty malé VTE pozor energie větru stoupá s 3 mocinou rychlosti a místo kde fouká silně tedy 2 násobně než jinde , tak VTE dá 8x více energie a analogicky je také návratnost 8x rychlejší , je tedy zejména otázka měření vhodného místa pro VTE někde se totiž vrátí za 4 roky a jinde za 32 let tedy nikdy. Většinou fouká dobře na výškových stavbách takový bytový dům vysoký 30 metrů někde na kopci může být ideální. Takových míst je ale málo

Jan Veselý
31. březen 2024, 14:37

Energetika očividně zvládá dodávky elektřiny odběratelům a mít rekordní zisky. To, že na brutálně přepálené ceny elektřiny reagovali odběratelé snižováním spotřeby elektřiny a výrobou pro vlastní spotřebu pak nemůže nikoho moc překvapovat.

Jadernou energetiku si zlikvidovali u sebe tak akorát Němci. Ve zbytku EU se z dlouhodobé perspektivy likviduje jaderná energetika sama, neschopností dodržovat termíny výstavby a rozpočty.

Petr Hariprasad Hajič
31. březen 2024, 15:52

Ano, to by mě zajímalo taky, jestli ty statistiky jsou jen utilities (velké průmyslové instalace) nebo jsou v tom zahrnuté i odhady domácí spotřeby, protože pak je možné, že spotřeba z OZE roste, jenomže to není statisticky podchycené.

Jan Veselý
31. březen 2024, 20:59

Tady ten text je z článku Key developments in EU electricity wholesale markets. Takže bych tipoval, že je zajímá jen "utility scale", tj. jen velkovýroba přenášená přes přenosové sítě. Výroba pro vlastní spotřebu by pak znamenala ve statistice snížení poptávky.

Petr Hariprasad Hajič
1. duben 2024, 16:56

No, tak super. To by znamenalo, že snížení poptávky po elektřině jenom může být způsobené (také) tím, že je dost domácností, které se stávají energeticky nezávislé a tato okolnost se už významně promítá do spotřeby.

Pravoslav Motyčka
31. březen 2024, 22:12

To je ale veselý příběh o té jaderné energetice. To jako EU nevymyslela na JE nesmyslné standarty. Temelín dostavěný v roce 2004 byl asi srááášně nebezpečnej..... A "liberalizace" elektřiny , kdy se cena silové elektřiny určuje na burze a tím stabilní zdroj má stejnou cenu jako nahodilé dodávky a pak se ještě na OZE se dává většina ceny formou podpory a nikdo neví jestli nebude na burze cena nulová . protože podporovaným zdrojům to nevadí tak v tomto prostředí nikdo samozřejmě do ničeho jiného než do OZE neinvestuje což byl také cíl EU a ještě poslední pojistka je povinnost států vyrábět energii z OZE ať na to podmínky mají a nebo nemají. Ale jaderná energetika se zařízla sama .... Najednou se JE přestaly stavět ..... z čista jasna realita podle pana Veselého.

Jan Veselý
1. duben 2024, 17:37

Jo, zařízla se sama. Když někdo slibuje, že výstavba bude stát 2000 EUR/kW a postaveno bude za 5 let, a v reálu je to 4x dražší a 3x delší výstavba, tak se pak nesmí divit.

Ano, do FVE a VtE se investuje celkem lehce, tyhle excesy se tam nedějí. A, navíc, různí investoři mohou stavět podle svých možností, od domácnosti s jednotkami kW po obří infrastrukturní projekty v řádu GW. Jsou to "plug-and-play" technologie, stavět můžete po etapách, tak velkých jak vám to vyhovuje.

A nevymlouvejte se na EU, států, které fandí jádru je v ní dost, ale ochoty stavět se jaksi moc nedostává. A mimo EU to není pro jadernou energetiku o moc lepší. Čína samotná to nevytrhne.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se