Domů
Plynárenství
Práce na dokončení Nord Stream 2 zrychlují, plynovod nyní pokládají dvě lodě
Svařovací práce na potrubí na palubě instalačního plavidla Castoro Dieci (C10). Zdroj: © Nord Stream 2 / Paul Langrock
Zdroj: Nord Stream 2 / Paul Langrock

Práce na dokončení Nord Stream 2 zrychlují, plynovod nyní pokládají dvě lodě

Práce na dokončení pokládky zbývající části plynovodu Nord Stream 2 nabírají na obrátkách poté, co se během tohoto týdne připojilo k pracím druhé plavidlo. Dokončení projektu, které bylo původně plánováno na konec roku 2019, nabralo zpoždění z důvodu sankcí ze strany USA, které se snaží spuštění plynovodu zabránit. Podle zástupce ruského parlamentu by tak plynovod mohl být dokončen do konce léta.

Kontroverzní projekt plynovodu Nord Stream 2, který má zdvojnásobit přepravní kapacitu přímé trasy pro dodávky zemního plynu z Ruska do Německa, je opět o krok blíž k dokončení. Podle developera projektu se na začátku tohoto týdne připojilo k pokládce zbývající části plynovodu další plavidlo. Ke konci března podle serveru S&P Global zbývalo položit zhruba 121 km potrubí, z toho 93 v dánských vodách a 28 km ve vodách Německa.

„Po úspěšných zkouškách na moři dnes plavidlo Akademik Cherskiy zahájilo práce na pokládce plynovodu ve výlučné ekonomické zóně Dánska. Loď Fortuna dále pokračuje v pokládce plynovodu,“ uvedl v úterý podle serveru S&P Global developer projektu Nord Stream 2.

Projekt by tak mohl být dokončen již během několika měsíců. Výstavba plynovodu nabrala na zpoždění poté, co američtí zákonodárci začali na společnosti zapojené do projektu cílit své sankce.

Mluvčí amerického velvyslanectví v Berlíně v polovině měsíce uvedl, že americký prezident Joe Biden nehodlá v otázce projektu plynovodu Nord Stream 2 přistoupit na kompromis a je "odhodlán využít všech dostupných prostředků, aby zabránil jeho dokončení".

Projekt má nicméně stále silné zastání u německých zákonodárců v čele s kancléřkou Merkelovou, která projekt opakovaně hájila. Podle ruských politiků by plyn mohl začít novým plynovodem proudit již během pár měsíců.

„Pevně věříme, že veškeré stavební práce a úpravy v zásobování plynem budou dokončeny do konce léta a rovněž je zde naděje, že do konce léta by Německo mohlo obdržet první dodávky plynu tímto plynovodem,“ sdělil při setkání s německými zákonodárci v polovině dubna Pavel Zavalny, předseda energetické komise dolní komory ruského parlamentu.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(76)
St
1. květen 2021, 09:21

Doufám, že ten plynovod co nejdříve postaví. Evropa jej nutně potřebuje ať se to někomu líbí nebo ne. Nejvíce ze všeho Němci, kteří by bez ruského plynu nemohli žít svůj "ekologický" sen. My NS jen vyděláme, protože tu bude alternativní distribuční kanál. Jen naši bratři Slováci a Poláci přijdou o nějaké ty peníze. Ale to je už život.

Dušan
2. květen 2021, 09:16

Európa, alebo Nemecko, resp. niektoré nemecké firmy ?

Čo sa tých peňazí, tak na tom neskrachujeme ... z pohľadu rozpočtu je to zanedbateľná suma, to by som ani neriešil.

A vidím to i na prínos pre Ukrajinu .. čím skôr sa naučia žiť bez "bezprácnych" peňazí od Ruska, tým pre nich lepšie ...

Nakoniec, Ukrajinci už radikálne znížili spotrebu plynu, takže ten ruský donedávna "nenahraditeľný" plyn už potrebujú minimálne a za pár rokov už budú zrejme bez poplatkov za tranzit od Rusov, čo znamená, že sa ekonomicky prakticky odstrihnú od Ruska a nebude ich Rusko môcť vydierať. Dnes už je Rusko síce dôležitý obchodný partner, ale už dávno je EÚ rádovo dôležitejšia ... solventnejšia ..a istejšia ..

St
2. květen 2021, 11:21

Pane Dušane ano Evropa. Celá Evropa v čele z Německem. No nemyslím si, že by Ukrajinci jásali z toho, že by mohli přijít o poplatky za tranzit zemního plynu. Jinak ty peníze nejsou z Ruska, ale od zemí které odebírají ruský plyn. A opravdu nevím jak je Rusko vydírá skrz poplatky za plyn. Můžete to prosím vysvětlit?

Dušan Mihálik
2. květen 2021, 12:32

To je nezmysel .... koncovým zákazníkom je úpone šuma-fuk aký plyn z akého plynovodu pritečie .... a zatiaľ plyn prúdi .. niekto tu plače že sa nevie dostať k plynu ? : )

A čo sa týka vydierania .. však celé snaha Ruska bola o tom vyradiť Ukrajinu z tranzitu .. a neplatiť prehraté arbitráže ..

To Rusko MUSELO platiť ... resp. podstatne viac ako tá "zlá" Ukrajina ....

Zdržanie NS-2 prinútilo Rusko vyrovnať svoje právne spory ... inak super perspektíva pre obchod ... pokým na Rusko nemáte páku na zaplatenie, tak platiť nebude .. a hotovo.

A čo sa týka vydiarania plynom, tak o tom je celá politika voči Ukrajine už pár desiatok rokov ... politika sa robila a robí cez ceny plynu a ceny tranzitu. To isté platí, mimochodom i pre Bielorusko.

A za tranzit platí Rusko .... nie my ... samozrejme, že sú to v konečnom dôsledku penieze od nás, ale žiadneho správcu komunikácie nazaujíma tovar ktorý preravuje dopravná firma, ale len to či za to zaplatí.

Jaroslav
4. květen 2021, 13:29

Plyn není OZ a i tak není čistý. Jediný na co bych se v ČR raději těšil, je výměna chladící technologie v jaderných elektrárnách z tlakového na beztlakový, jako vyvíjí v Řeži pomocí solných roztoků, by provoz jaderných elektráren a kotlů by se stala bezpečnostní realitou a žádná Černobylská zkušenost by už nehrozila a ušetřilo by se obří množství vody

lukas
29. duben 2021, 15:17

To je dobra správa, ale pre Ukrajinu, Poľsko a USA horšia.

Pavel
29. duben 2021, 15:39

Dobrá zpráva pro Německo a Rusko. Špatná pro celý region střední Evropy. Zajímavé jakou to má zde podporu.

St
1. květen 2021, 08:52

Proč špatný zpráva to náš region? Naopak dobrá. Místo jedné cesty ruského planu tu budeme mít dvě. Navíc jak Poláci, tak i Němci mají infrastrukturu na zkapalněný zemní plyn. Takže v konečném důsledku na tom jen a jen vyděláme.

lukas
29. duben 2021, 16:30

Prečo by to malo byť zle pre región strednej Európy?

Áno ma to tu podporu z logických dôvodov, Ruský plyn je lacnejší a jeho doprava je ekologickejšia trubkou ako drahší plyn z USA napríklad dovážaný loďou.

Za ďalšie je to príklad toho, že Európa si nesmie nechať diktovať čo ma robiť od ,,akože spojenca,, z USA

Pavel
29. duben 2021, 16:43

Protože země střední Evropy včetně nás inkasují tranzitní poplatky o které přijdou ve prospěch Ruska a Německa. Nechápu proč bych tomu měl tleskat. Nebo snad myslíte že plyn bude přes ns2 levnější než z družby?

St
1. květen 2021, 08:54

Pane Pavle o ty poplatky nikdo nepřijde. Nikdo nechce zastavit stávající infrastrukturu. Jen to pro někoho nebudou takové easy money a taky se bude muset do té infrastruktury investovat, což bude jen a jen dobře. Navíc pro nás NS má tu výhodu, že taková Ukrajina nebude moci vydírat celou Evropu.

Kolemjdouci
29. duben 2021, 17:19

Druzba je prece ropovod, ne plynovod, kdyz tak me opravte.

Navic pomoci 2 prave dokoncenych propojeni (Gazela a to druhe (Net4Gas?)) se prave plyn z NS2 bude dopravovat/prodavat i pres uzemi CR (smer Rakousko), takze tranzitni poplatky pro CR jeste stoupnou a stane me se plynovym hubem stredni Evropy.

Zrejme proto nakonec CR nepodepsala tvrdy protest proti NS2 od jinych statu, ktere casto naopak tranzitni poplatky ztrati/zmensi se.

Ivan Novák
29. duben 2021, 17:21

Jednak Družba je ropovod a ne plynovod, druhak česká obchodní pozice se liší od Slovenska, Polska a Ukrajiny tím, že tranzitní zemí zůstaneme, neboť od německého pobřeží až na naše hranice byly k tomu účelu položeny trouby Opal & Eugal, u nás Gazela a Antilopa, a technologie již mnoho let uzpůsobena pro oba směry toku.

Josef
29. duben 2021, 21:03

Co se týče poplatků pak my na tom vyděláme, protože přes nás povede plyn směrem na jih. Má to i další výhody zejména další alternativní trasu pro dodávky plynu do ČR a za pár let přibyde další zdroj plynu z jihu - Turkish Stream , který dovede plyn časem až do Maďarska.

Aleš Merta
29. duben 2021, 21:53

Mimochodem nepřepravuje se plyn přes naše území plynovodem, který jsme prodali do soukromých rukou viz Transgas

lukas
30. duben 2021, 09:43

Pán prišiel do diskusie opäť nepripravený, alebo len OZE na večné veky a nikdy nijak inak?

Jiří Šimek
29. duben 2021, 22:56

Popsal jste to přesně. Evropa si nesmí nechat diktovat od USA.Správně se takovému nátlaku říká vydírání.

Josef
29. duben 2021, 20:51

Je to dobrá zpráva pro všechny, protože se zlevní plyn. Ne jen pro Němce, ale pro všechny. Státy, přes které plyn do Německa proudí budou muset slevit ze svých požadavků na finanční kompenzaci za transport plynu a nabídnout férovou reálnou cenu. Protože NS2 je pro ně konkurence. Další plynovod se staví z Turecka

dalnobojcik
30. duben 2021, 06:39

polaci to vic jak dva roky omylali v radiu kdyz se to zaclo stavet.Jak si to Nemecko a Rusko mohlo dovolit????Jo jo kdyz jde o nekrestianske prachy hned je zle.Tady vidim ale cestu k ekologii.Levnejsi tranzit levnejsi plyn.Mene zateze pro planetu.I kdyz urcite ne zas tak moc.Nase rasa musi opet zpatky na strom.Pak si planeta odpocine.Doufam,ze jsem se nedotkl cenzoristu.Petr

Jaroslav
4. květen 2021, 13:30

závislost na Rusku není nikdy a pro nikoho dobrá zpráva. Jen Němci ukázali jak jsou prodejný

Pavel
29. duben 2021, 15:36

Tak uvidíme, jak dostavbu ovlivní dnešní rezoluce europarlamentu. Vyjádření jsou velmi silná. Jsem zvědavý, zda zůstane jen u slov.

St
1. květen 2021, 08:57

Pane Pavle zůstane jen a jen u slov. Konec konců podívejte se na kauzu Vrbětice, kde jsme bez reálných důkazů obvinili Rusko z účasti na výbuších v našich muničních skladech. Co se stalo? Kromě pár pochval nic. Nikdo se nás reálně nezastal. Nic jsme tím nezískali jen jsme o hodně přišli.

Ferdinand Gereg
1. květen 2021, 10:43

Podporilo vás Slovensko.

Vyhostilo 3.diplomatov.A ináč nikto. Len keci a keci.

St
2. květen 2021, 11:23

Tak nějak pane Gereg. Ano vyhostilo se pár diplomatů, kteří za čas přijedou zpátky. Hezky v tichosti bez zbytečného šumu. Jeden by čekal, když někdo napadne člena nato podstatně jinou reakci. No, že by všechno nakonec bylo úplně jinak?

taleb
29. duben 2021, 20:25

Rezoluce europarlamentu je, že psi štěkají a dostavba NSII je, že karavana jde dál.

Petr Majevský
29. duben 2021, 17:10

Družba je na konci životnosti a Ukrajinci nemají finance na její rekonstrukci.Proto se buduje Nord Stream 2,aby se předešlo případnému ukončení jejího provozu.Jinak se bude tudy i nadále posílat plyn do střední Evropy.Tím se také předejde krádežím plynu na území Ukrajiny,což už také probíhalo.To chce odhodit politické zaměření a věnovat se účelnosti a ekonomickým ukazatelům.Pavel se na to dívá pouze z politického hlediska,což uvedl svou poznámkou o údajném europarlamentu.

Dušan
2. květen 2021, 09:20

Na to, že je Družba "na konci životnosti" tak technicky pracuje z pohľadu Európy bez problémov ...

Jediným problémom boli Rusi, nie Ukrajinci. Rusi stopli plyn (2009), raz obmedzili dodávky (2014).

To, že Ukrajinci kradli Rusom plyn je problém ukajinsko-ruských vzťahov .... resp. ukrajinsko-ruských oligarchov, nie náš .... nás sa tento problém netýkal až pokým ho Rusi nezačali riešiť na náš úkor ...

Omega
3. květen 2021, 23:43

Pane Dušane,

prohazujete příčinu a následek. V roce 2009 Ukrajina neměla smlouvu o dodávkách s Ruskem, neboť neplatila.

Rusko snížilo dodávky o předchozí dodávku Ukrajině (nechala tranzit do EU).

Ukrajina tento plyn do EU ukradla.

Takže Rusko zablokovalo dodávku, dokud Ukrajina ukradený plyn nevrátí.

Nebudu se hádat o etice, o vydírání ze strany Ruska, o politice - z hlediska smluv je situace zcela jasná - ten kdo kradl byla Ukrajina, to co kradla byl plyn placený EU.

Celková situace měla dva následky. 1) EU zaplatila plyn ukradený ukrajinou. 2) postavil se NS 1, aby to Ukrajina nemohla udělat znova.

energetik II
29. duben 2021, 17:17

Výborná zpráva ! Někdo koná a někdo zase jen kecá. Koná Rusko ,kecá : Polsko, Pobaltí, USA, Ukrajina a Europarlament. My budeme mít také tranzitní profit, plyn z NS II půjde přes ČR od Krušných hor do Bavorska. Takže také -"tranzit".

P.S. Další dobrá zpráva dneška trochu - "z jiného soudku." Čína dnes ráno pomocí rakety CZ-5B poslala na oběžnou dráhu 22 tun těžký základní modul svojí pilotované kosmické stanice Tianhe. Postupně dosáhne stanice hmotnosti 100 tun. Blahopřání do Pekingu. Už tedy není jen mezinárodní stanice ISS, už je také čínská orbitální stanice Tianhe. Tři chlapi na ní budou mít směny po půl roce.

ldx
29. duben 2021, 17:48

Naprosto špatná zpráva a doufám, že to Biden srovná... Ať si trubky pokládají jak chtějí, tento projekt by nikdy neměl vstoupit do provozu.

V opačném případě to znamená, že Německo opět, stejně jako historicky v 1.SV, podporuje negativní vývoj v Rusku (tehdy to bylo odesláním zvláštního vlaku s Leninem k vyvolání bolševické revoluce)... A opět je to zásadní ohrožení celé Evropy a zase z Německa, tentokrát ne Keiser nebo Hitler, ale Frau Merkel. K tomu vystoupení Británie, která dokázala vliv v EU vyvažovat... celkově bohužel vidím budoucnost v rudohnědočerných barvách. Těště se !

St
1. květen 2021, 09:09

pane Idx musím Vás zklamat Biden neudělá nic vůbec nic. Ano zkoušel to, dokonce i ti dva naši šašci mu pomáhali co to dalo, ale výsledek nula. Opravdu nechápu co by mělo být špatného na tom, že mezi dodavatelem a zákazníkem vznikne nový distribuční kanál. Více než NS bych se bál jiných věcí, třeba toho, že v dohledné době přijdeme o své energetické zdroje a budeme pak skutečnými loutkami. A budoucnost zatím vypadá zelenohnědá. Bohužel.

Jan Stehlik
29. duben 2021, 18:13

Vždy jsem si myslel že konkurence je prospěšná . Čím větší nabídka , tím větší převis nabídky a tedy láce . Pro konečného spotřebitele jen dobře . Ještě propojit dodávky se severní afrikou a izraelem . Tam jsou prý také naleziště plynu. Není jen rusko :-)

St
1. květen 2021, 09:11

V tomto ohledu máte pane Stehlík naprostou pravdu. Ideální by pro nás bylo, kdyby Evropa měla jak přímé napojení na Ruské zdroje, tak i na zdroje z Perského zálivu i Severní Afriky. Pak bychom my jako zákazníci si mohli lépe vybírat od koho a za kolik co koupíme.

Pavel
29. duben 2021, 18:41

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jan Stehlik
29. duben 2021, 19:07

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Pavel
29. duben 2021, 19:22

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jiří Šimek
29. duben 2021, 23:03

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jindra
30. duben 2021, 07:24

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

JD
29. duben 2021, 19:38

Konkurence prospěšná je. Ale pro dlouhodobější plánování je důležitá přicházející disrupce v podobě technologické změny. Tedy konkurence fosilních paliv přicházející zvenčí.

Petrol:

"Pokud má správce strategických zásob zajistit potřebné kapacity, musí vše dlouhá léta dopředu důkladně plánovat a zajistit příslušné (a nemalé) investiční prostředky. A v tomto kontextu nekompromisně vstupuje do problematiky zajištění ropné bezpečnosti v budoucnosti další neznámá: jak bude vypadat skladba ropných rezerv v roce 2030, kdy má podle předpovědí poklesnout spotřeba fosilních pohonných hmot o 30 %?"

https://www.petrol.cz/aktuality/cesky-system-ropovodu-je-jedinecnym-technologickym-dilem-6993

Tomáš Formánek
29. duben 2021, 18:16

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Dan
29. duben 2021, 18:22

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

karel zvonař
29. duben 2021, 18:22

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Pavel
29. duben 2021, 18:50

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Milan Drahoš
29. duben 2021, 20:40

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

XYZ
29. duben 2021, 22:25

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jiří Šimek
29. duben 2021, 23:10

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Pavel
29. duben 2021, 23:29

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jan Stehlik
29. duben 2021, 19:13

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Jiří Šimek
29. duben 2021, 23:05

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Pavel
29. duben 2021, 18:59

To Idx - je zajímavé, že v národě s naší historickou zkušeností se najde tolik lidí co nejsou schopni takto jednoduché souvislosti pochopit. Chtějí o halíř levnější plyn, ale že si ho zaplatí ve výdajích na armádu to už jim nedojde. A to ještě v tom lepším případě. Je to marný, je to marný.

St
1. květen 2021, 09:13

Pane Idx můžete prosím vysvětlit jak cena plynu souvisí s náklady na armádu?

Předem moc děkuji.

energetik II
29. duben 2021, 23:16

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Carlos
30. duben 2021, 10:17

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Josef
29. duben 2021, 21:16

Mýlíte se, válka je když spolu státy neobchodují, právě plynovody velká obchodní výměna a spolupráce je záruka že válka je vyloučená, protože naházet bomby na svoje dodavatele nebo zákazníky to udělá jen hlupák. Pro nás je přirozeným spojencem Rusko. Pokud se s ním domluvíme, pak můžeme být supervelmoc ekonomická i politická. Proto Amerika proti Rusku neustále brojí rozděluje Evropu v Evropě spojené s Ruskem totiž nemá USA žádnou moc a vliv. Stejně jako už nemá vliv v JV Asii od kud byla vytlačena Čínou a zbyl jí vliv jen v Austrálii a Japonsku. Současný stav je neudržitelný, neseme všechny náklady tohoto stavu včetně vazalství směrem k USA. Amerika nám přináší pouze nestabilitu a migranty.

Carlos
30. duben 2021, 09:43

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Josef
30. duben 2021, 10:53

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Josef
2. květen 2021, 21:46

Jen bych Vás chtěl upozornit, že jestli nás tady nenecháte slušně volně diskutovat, pak my přestaneme, jenže pak Vám klesne sledovanost serveru a tím i Vaše platy.

Carlos
30. duben 2021, 13:57

Ano, USA je okruh anglosaský, stejně jako Británie a víme jak to dopadlo. A ano, USA i Rusko jsou v jádru velmi podobné, to soupeření se táhne už od carského Ruska. Jenže ten rozdíl mezi civilizačním okruhem USA a EU je menší než mezi EU a Ruskem. Vliv USA na kulturu a očekávání od světa v EU a zpětně EU na USA je větší než vliv Ruska na kulturu v Evropě v posledních třiceti letech. A speciálně na ČR mají USA kulturně poměrně velký vliv, přece jenom se prvorepubliková ústava jaksi dělala pokud vím podle americké. A jsou tu i jiné vlivy celkem silné.

V Evropě se snažíme o parlamentní státy, otevřenost, v Rusku to sklouzává k jakési formě autokratismu, nebo postmonarchismu. Neumím si představit nějakou velkou kooperaci nebo integraci takto rozdílných náhledů. Navíc, jak jsem řekl, tam byla kultura potrhána a nahrazena umělou pakulturou socialismu, celospolečenskou depresí a dystopií. Aby to sbližování bylo možné, tak se musí tam vzpamatovat trochu a přestat se chovat jak praštění. Nedá se jim ustupovat jenom kvůli obchodu, prostě když dělají některé věci tak se s nimi kamarádit nedá a budou z toho nějaké postihy.

Pokud má existovat čilá výměna mezi EU a Ruskem, tak Rusko musí přistoupit na některá pravidla, třeba na to že se nebude vměšovat do vnitřních záležitostí členů EU. Nebo že se zaváže že nebude umisťovat vojenská zařízení do určité vzdálenosti od hranic. Což, pokud vím, byla jedna ze základních dohod už v 90. letech mezi ČR a sousedy a rušila se tak kasárna v pohraničí se Slovenskem a Rakouskem. A našla by se hromada dalších a dalších věcí které by bylo třeba prvně řešit. Nebo že se do EU nebudou dovážet výrobky vzniklé nucenou prací a pod. Navíc není možné stavět diplomacii a politiku jenom na ekonomických zájmech, to je cesta do pekel, součástí zahraniční politiky musí být i nějaké hodnoty.

Miloslav Černý
30. duben 2021, 15:57

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

kumbur
9. červenec 2021, 23:00

Naprostý souhlas.

Jiří Šimek
29. duben 2021, 23:01

To co jste napsal nemá hlavu ani patu a neodpovídá to realitě.NS2 je ekonomický projekt a tam politické nesmysly nemají co dělat.

ldx
2. květen 2021, 12:46

Určitě to není JEN ekonomický projekt. Pokud by Německo nepodlehlo zničujícímu vlivu Zelené ideologie, tak by ND2 byl nadbytečný. To znamená, že pokud si nyní likvidují vlastní tradiční energetický průmysl, tak pak už nic jiného než zvýšené dlouhodobé dodávky plynu situaci nevyřeší.

A pak nastupuje razantně politika. Protože země, jejíž energetika bude takto závislá na velkém dodavateli z jednoho státu, bude vydíratelná podobně, jako ostatní ruské satelity ještě z dob Východního bloku. Rusko si na všechny tyhle země rutinně dělá nárok a považuje jakékoli ovlivňování jejich vnitřních záležitostí za normu.

Přeberte si to!

ldx
2. květen 2021, 12:46

Určitě to není JEN ekonomický projekt. Pokud by Německo nepodlehlo zničujícímu vlivu Zelené ideologie, tak by ND2 byl nadbytečný. To znamená, že pokud si nyní likvidují vlastní tradiční energetický průmysl, tak pak už nic jiného než zvýšené dlouhodobé dodávky plynu situaci nevyřeší.

A pak nastupuje razantně politika. Protože země, jejíž energetika bude takto závislá na velkém dodavateli z jednoho státu, bude vydíratelná podobně, jako ostatní ruské satelity ještě z dob Východního bloku. Rusko si na všechny tyhle země rutinně dělá nárok a považuje jakékoli ovlivňování jejich vnitřních záležitostí za normu.

Přeberte si to!

Michal od plynu
29. duben 2021, 18:44

Česko figuruje jako tranzitní země od 70let, původně ve směru východ západ. Teď se směr západ východ. Nestabilita na východě všemu nahrává a zapadní evropa nemuže zůstat bez dodávek. Země jako Polsko, Slovensko brojí s USA, přijdou o tranzitni poplatky a odbytiště ZP.

St
1. květen 2021, 09:16

Pane Michale, nemyslím si že by tradiční tranzitní země přišli hned o poplatky za tranzit. Jen se nyní budou muset více držet při zemi a hlavně začít investovat. Což obojí bude trošku bolet. Zato my ostatní na NS jen a jen vyděláme. Každopádně tady jde vidět, že kdo chce moc nakonec nemá nic.

Pavel
29. duben 2021, 19:11

Rezoluce europarlamentu hovoří jasně o požadavku zastavení NS2. To jsem zvědavý, jestli půjde Merkel proti takové rezoluci, donutit ji nemohou.

Takže už ne USA, ale parlament 27 svobodných zemí se shodl na zastavení NS2.

Mimochodem ta rezoluce se jednoznačně postavila za naši republiku. Když vidím kolik zdejších lidí je na straně cizí agresivní mocnosti, tak nevím zda si to zasloužíme. To spíše tu spřátelenou pomoc. Ach jo.

Jan Stehlik
29. duben 2021, 19:16

Merkelka si z EU nic nedělá . Jinak by byla šéfem EU . Moc mají šéfové vlád . A německo bez plynu nepřejde na zelený nesmysl . Musí zavřít atomky , tudíž přes to nejede vlak . Směr je vytyčen :-)

markusaurelius
29. duben 2021, 20:51

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Josef
29. duben 2021, 21:20

Uvidíme jak dopadnou volby v Německu , kéž by vyhrála Afd to by byl konec EU a návrat k EHS a svobodě v Evropě.

St
1. květen 2021, 09:18

To si zrovna nemyslím, že by to byl konec EU, protože Němci mají ohromné zisky z fungování EU. Každopádně pokud by vyhrála AfD, tak by jistě došlo k velkým reformám. Otázkou k jakým. No nechme se překvapit.

taleb
29. duben 2021, 20:38

Na odborném serveru celkem slušná diskuze. Ale jako vždycky najde se nějaký pavka, který sem mermomocí tahá politiku až ideologii.

Finiš s dokončením NSII není kvůli nějaké rezoluci ani kvůli US sankcím, to tady bylo a bude.Význam NSII pro ČR je zřetelný - pravidelné bezproblémové dodávky potřebného množství plynu v tržní ceně a značný přínos z tranzitních poplatků do západní, jižní i východní Evropy. Zejména pokud se nepostaví další blok JE Dukovany (můj názor) a utlumí se výroba z uhlí, bude při nedostatečném růstu výroby z obnovitelných zdrojů, zajišťována spotřeba el. energie výrobou v paroplynových elektrárnách.

taleb
29. duben 2021, 20:46

Ještě bych dodal, že pospíchat je třeba do konce léta proto, že 26. září jsou v Německu volby do spolkového sněmu. Je možné, že zvítězí, či se alespoň dostanou do vlády zelení a to by byl pro NSII daleko větší problém. Dají se předpokládat pokusy o ovlivnění těchto voleb z obou stran - zastánců i odpůrců NSII.

dalnobojcik
30. duben 2021, 06:49

jeste k cene plynu vite vubec kolik je jeho cena na svetovem trhu????Mnozi budete prekvapeni jak nas tranzit a udajne urzovani jeho nas holi.Kubik plynu stoji necele 3 koruny.a vse ostatni je cena za tranzit a idajnou udrzbu potrubi.O udrzbe bych dost pochzbival.Pred mym domem lezi plastova trubka uz vic jak 30 let a jeste se na ni nikdo nebyl kouknout.Ale holba obcanu jede naplne obratky.Jsem presvecen kdyby cena plynu bzla dejme tomu 5Kc tak zadny dochodce ani nikdo jiny by netopil uhlim a netrapil se jeho uklidem.Kdyby svet myslel jak tvrdi musel by ubrat tem nenazranym,ale ti nechcou od koryta.

ldx
2. květen 2021, 12:54

Podle nějakých výpočtů se doprava potrubím od délky cca 1500km v porovnání s lodí přestává vyplácet, při započítání všech nákladů. Nevím jak je na tom ND2, neměřil jsem délku potrubí ale je možné, že je to na hraně. Jinými slovy, produktovody jsou velmi výhodné pro budování infrastruktury v dané zemi a propojení mezi sousedícími zeměmi.

Ivan Novák
2. květen 2021, 23:27

Pokud si pamatuji, šlo o porovnání dopravy z obdobného ložiska. Rozdíly nákladů na těžbu z různých oblastí jsou ale velké, odhadují, že katarská klasika je násobně levnější než a oklahomský plyn z frakování. Tak jako tak, LNG terminálů v EU přibývá.

plš
7. květen 2021, 19:22

Ak viete trochu rusky, počúvajte. https://www.youtube.com/watch?v=dz7RV_fIbk8

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se