Domů
Rychlé zprávy
Projekt na zachycování a uskladnění uhlíku Acorn podepsal memorandum s prvními zákazníky
Zdroj: Exxon Mobil
Zdroj: Exxon Mobil

Projekt na zachycování a uskladnění uhlíku Acorn podepsal memorandum s prvními zákazníky

Zástupci skotského projektu zachytávání a uskladňování uhlíku Acorn podepsali memorandum o porozumění s firmami ExxonMobil, Royal Dutch Shell a společností North Sea Midstream Partners . Projekt Acorn bude také zachytávat emise vznikající během výroby vodíku ze zemního plynu z dalšího připravovaného projektu Acorn Hydrogen. Acorn to uvedl v tiskové zprávě.

Projekt Acorn by měl být jedním z prvních velkých zařízení na zachytávání a uskladňování uhlíku v Evropě. Jeho první část má být uvedena do provozu v roce 2025.

V pátek 16. července bylo podepsané memorandum o porozumění s majiteli dvou terminálů na zpracování zemního plynu blízko St Fergus v severovýchodním Skotsku, kde se bude projekt Acorn nacházet.

První terminál je společně vlastněn společnostmi Shell a ExxonMobil. Druhý společností North Sea Midstream Partners, jež je částečně vlastněna kuvajtským státním investičním fondem. Podepsané memorandum je součástí procesu, na jehož konci by se tyto společnosti staly prvními zákazníky projektu Acorn.

Zachycené emise mohou být zkapalněny a loděmi dopraveny do hlubinného přístavu v blízkosti Peterheadu. Společnost Pale Blue Dot Energy, dceřiná společnost britské firmy Storegga, je ve vedení celého projektu, přičemž spolupracuje se Shellem, který řeší technický rozvoj.

Projekt je financován společnostmi Storegga, Shell a Harbour Energy a dále vládami Spojeného království a Skotska a EU.

„Tyto emise by měly být prvními z mnoha, vzhledem k tomu, že plánujeme rozšířit projekt k uskladňování více než 20 milionů tun emisí CO2 ročně ze Skotska, Spojeného království a potenciálně z Evropy do poloviny 30. let 21. století,“ uvedl Nick Cooper, výkonný ředitel firmy Storegga.

Zachytávání emisí z výroby modrého vodíku

Projekt zachytávání uhlíku navazuje na další projekt, Acorn Hydrogen. Ten bude ze zemního plynu z terminálů St Fergus vyrábět vodík tzv. parním reformingem. Emise CO2 vznikající během procesu budou zachytávány a uskladňovány zařízením v rámci projektu Acorn.

I v tomto případě má být první část zařízení zprovozněna v roce 2025. Vodík vyrobený v rámci projektu Acorn Hydrogen bude dále míchán se zemním plynem (tzv. blending) a přepravován plynovody ke koncovým zákazníkům ve Spojeném království.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Energetik 007
20. červenec 2021, 13:18

V Evropě se řeší to co už příroda dávno vyřešila - ukládání CO2 do dřevní a zelené masy ve formě C a produkce O2

V Číně mají Maglev (mimořádně nízká spotřeba elektřiny) 430 km/h a nyní dokonce 600 km/h - to by bylo úspor energie a emisí proti kamionové dopravě při dopravě zboží a lidí napříč Evropou.

Asi to má chybičku Uršula se domnívá že magnetická levitace je sprosté slovo a koloběh uhlíku v přírodě ve škole neprobírali.

Lubos Vozar
20. červenec 2021, 14:37

To je velmi pekne, ale ten objem emisii co produkujeme momentalne, je pre prirodu uz nestravitelny. Dospely strom pohlti asi 20-25 kg CO2/rok, pricom moderne spalovacie auto produkuje cca 120g/km. To znamena na to aby sme pohltili CO2 vyprodukovane 1 automobilom s najazdom 10,000 km/rok Potrebujete 48 - 60 Stromov. ACORN samotny bude ukladat 5 milionov ton/rok to je ekvivalent 200 - 250 milionov dospelych stromov.

CCS nie je tzv strieborna gulka na vsetko, ale je to Ready technologia na odstranenie obrovskeho mnozstva CO2 velmi rychlo.

Pri cene ETS okolo €90/t je to komercne realizovatelne. Niektore CCS projekty ako Polaris v Norsku maju ambiciu ceny okolo €60/t

www. globalccsinstitute. com/wp-content/uploads/2021/03/Technology-Readiness-and-Costs-for-CCS-2021-1.pdf

Omega
20. červenec 2021, 19:56

Ono vypěstovat milióny stromů by se dalo - jenže to nikdo nedotuje. Co se dotuje je jejich spalování v elektrárnách.

JVr
21. červenec 2021, 11:12

Ony ty stromy maji zásadní problém s ulozemim CO2 v tom že je to jen dočasné. Ony ty stromy za 30-100 let padnou a ten CO2 z toho stromu zas pujde do vzduchu... leda by ty stromy zahrabali dost hluboko pod zem a necali je zuhelnatět. Je sice pravda že teď už bych se asi nedivil ani tomu, ale spise to neočekávám.

Takhle to pochytat zabalit a dovest v plynné formě a nafoukat někam pod zem asi je také jen krátkodobé řešení protože ten vzduch dříve nebo později také unikne (stačí nějaké to zemětřesení...), ale nekdo se rozhodl ze to dava smysl.

Me dava vice smysl to vazat do vapence pod mořem, protože tam je ten uhlik vazan chemicky a jedině jak muze uniknout je, kdyz ten vapenec zas vyschne.

Jan Stehlik
21. červenec 2021, 15:03

Stromy mají nádhernou vlastnost . Jsou pružné , pevné a izolují . Tudíž výborný stavební materiál . A ve stavbě by dlouhodobě zustali . Místo toho preferujeme cihly , beton (cement) což jsou obrovsky energeticky náročné stavebniny , které se velmi těžko recyklují.

Jan Veselý
20. červenec 2021, 15:23

1) Maglev je akorát dobrý na frajeření. V okamžiku, kdy máte hotovou tradiční železniční síť, nemá smysl maglev stavět, veškerá nutná nová infrastruktura nestojí za tu relativně malou úsporu energií.

2) Vy jste se o tom s Uršulou bavil? A co to bylo za Uršulu? Já znám jenom Uršulu Klukovou.

Energetik 007
24. červenec 2021, 07:53

Maglev na hraní to tedy nevím:

-5x menší spotřeba než letadlo

-o 40% menší spotřeba než vlak na kolejích

-skoro žádné náklady na údržbu

-z fyzikálního principu po jedné koleji nemohou jet 2 vlaky proti sobě

....

Carlos
24. červenec 2021, 10:26

Problematický přívod pohonné energie, složitá a drahá konstrukce, nízká únosnost proti vlaku, vyšší stavební náklady, dále ne všechny maglevy jsou bezpečné proti poslání dvou vlaků na stejnou kolej proti sobě. Izolovanost systému, náročné vedení krajinou, velké poloměry atd.

richie
20. červenec 2021, 18:26

Nejak som to nepochopil ..

"..Ten bude ze zemního plynu z terminálů St Fergus vyrábět vodík tzv. parním reformingem.....

....Vodík vyrobený v rámci projektu Acorn Hydrogen bude dále míchán se zemním plynem (tzv. blending) a přepravován plynovody ke koncovým zákazníkům ve Spojeném království.

aky ma zmysel vyrabat vodik zo zemneho plynu a potom ho znova primiesavat do zemneho plynu?

Omega
20. červenec 2021, 19:57

No jedná se jen o dotace. Jakmile bude dotace na elektrolyzer, bude elektrolyzer, ted je dotace na CCS, tak pojedem CCS.

Emil
20. červenec 2021, 20:43

Smysl bych v tom nehledal, ale cílem je z CH4 odstranit C a vyrobit něco jako polotučný zemní plyn s nižšími emisemi CO2.

Energetik 007
21. červenec 2021, 06:48

Pro velké objemy a vzdálenosti má železnice jen 1/3 nákladů tedy i emisí proti silniční dopravě - to Uršula Lájenová a další asi neví.

Jan Veselý
21. červenec 2021, 07:17

Ještě jednou, vy jste se o tom s Uršulou bavil?

Energetik 007
21. červenec 2021, 07:57

Nebavil, ale mám zkušenosti s inteligencí vojaček, ženami z domácnosti... a barvení chodníků nazeleno a obrubníků nabílo..

A taky s politiky KDU - to je fakt výkvět.

008
21. červenec 2021, 08:14

a s generalizaciou (najma co sa tyka prvej casti prvej vety) asi tiez.

Jan Veselý
21. červenec 2021, 09:16

Děkuji za přiznání, že si to komplet cucáte z prstu.

Energetik 007
21. červenec 2021, 11:07

Jen jste potvrdil že Vaše soukmenovkyně Lájen nemá základní vzdělání a neví nic o:

- koloběhu uhlíku, dusíku..

- termonukleární reakci na slunci..

- ....

Jan Veselý
21. červenec 2021, 11:17

Furt stejné cucání si věcí z prstu (a to jsem ještě slušný). Na základě čeho tvrdíte ty věci?

Energetik 007
21. červenec 2021, 13:57

Kdyby to madam Lájen měla v hlavě v pořádku tak kromě dotování spalování biomasy tedy štěpky... dotuje i opětovné vysazování lesů, stromů...

Místo toho dotuje sekání trávy a následné pálení v 30 km vzdálené spalovně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se