Německý zásobník plynu Etzel začal testovat skladování vodíku
Přechod na vodíkové hospodářství je v posledních letech v Evropské unii často skloňovaným tématem. Vodík má pomoci nejen v rámci sezónní akumulace energie, ale také při dekarbonizaci průmyslu či dalších odvětví. Pro vyšší využívání vodíku bude nicméně nutné zajistit dostatečné skladovací kapacity, k čemuž by mohly přispět i některé ze současných podzemních zásobníků plynu. V německém zásobníku Etzel tak začala další fáze pilotního projektu H2CAST Etzel, kdy provozovatel zahájil vtláčení menších objemů vodíku.
Pro intenzivnější využívání vodíku, a to nejen v energetice, bude kromě dodávek samotného vodíku nutné zajistit i dostatečnou infrastrukturu. V tomto případě se nejedná pouze o nutnost vybudovat nové vodíkovody pro přepravu a distribuci vodíku.
Klíčové bude i vyřešení dlouhodobého skladování vodíku, k čemuž zřejmě mohou posloužit i některé ze stávajících podzemních zásobníků plynu. Otestování možností skladování vodíku je právě i cílem výzkumného a vývojového projektu H2CAST Etzel ve stejnojmenném německém zásobníku.
Vtláčení vodíku do kaveren zásobníku Etzel v rámci projektu H2CAST Etzel. Zdroj: STORAG ETZEL GmbH
Provozovatel zásobníku v minulém roce úspěšně dokončil konverzi dvou kavern zásobníku na skladování vodíku, včetně zkoušek těsnosti. Na začátku letošního roku poté zásobník začal vtláčet první objemy vodíku. Pro letošní rok má projekt před sebou několik dalších milníků, přičemž jedním z nich má být vybudování a zprovoznění zařízení na čištění vodíku.
"Po očekávaných počátečních potížích s nákupem vodíku – je zřejmé, že trh s vodíkem je stále v plenkách – je ke konci ledna bezpečně uskladněno několik tun při maximálním tlaku 170 barů. Jsme hrdí na to, čeho jsme dosud dosáhli, a nyní jsme ukázali, že stávající zařízení v kavernovém poli Etzel jsou vhodná pro skladování vodíku. Naši kolegové specialisté na plynárenské provozy mají procesní kroky pro plnění vodíkem pod kontrolou," uvedl Carsten Reekers, projektový manažer projektu H2CAST Etzel.
Vodík do zásobníku prozatím putuje po silnici nákladními auty, jelikož není k dispozici příslušná plynovodní infrastruktura. Podle H2CAST Etzel by měly do zásobníku putovat v průměru tři náklady týdně. Celkově by pro naplnění cílových 90 tun vodíku mělo do zásobníku dorazit po silnici na 200 dodávek. V budoucnu by nicméně zásobník měl být napojen na vodíkovou potrubní infrastrukturu, jejíž vybudování bylo již schváleno.
Mohlo by vás zajímat:
Testování probíhá i u nás:
V našich geologických podmínkách je možná „přeměna“ vodíku na fosilní metan, vodík je vlastně potravou pro mikroorganismy. V plynné podobě je vodík energeticky řídké palivo (3-4x než metan) a pro uložení stejného množství energie je třeba násobně větší objem. Kvůli malé molekule je možný snadnější únik vodíku (je to nepřímý skleníkový plyn.)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se