Návrh EU klasifikovat lithium jako toxické by mohl ohrozit rozvoj dodavatelských řetězců pro baterie
Evropská komise si pohrává s myšlenkou klasifikovat lithium, které je v současné době jedním z klíčových prvků pro výrobu akumulátorů, jako toxické. Takový krok by podle účastníků trhu oslovených serverem S&P Global mohl mít značný negativní dopad v oblasti snah EU nastartovat domácí dodavatelský řetězec pro suroviny na výrobu baterií.
Ke konci roku 2021 podpořila komise pro posouzení rizik zřízená v rámci Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) francouzský návrh klasifikovat některé soli lithia, konkrétně uhličitan lithný, hydroxid lithný a chlorid lithný, do kategorie 1A, tedy jako látky toxické pro reprodukci. Důvodem jsou obavy z jejich možných negativních dopadů na plodnost lidí, nebo zdraví nenarozených či kojených děti.
Prvotní návrhy reklasifikace byly dle serveru S&P Global předneseny Evropské komisi během letošního března, první návrh příslušné legislativy je očekáván během letošního posledního čtvrtletí.
"Riziko spočívá v tom, že pokud budou lithiové soli nesprávně reklasifikovány do kategorie 1A/SVHC, přineslo by to značnou nejistotu ohledně dlouhodobého plánování investic do těchto tří solí," sdělil serveru S&P Global předseda Mezinárodní lithiové asociace Roland Chavasse.
Podle Chavasse by reklasifikace lithiových solí do kategorie 1A rovněž otevřela cestu zařadit tyto soli mezi látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC), což by mohlo vést k omezení použití těchto látek v rámci udržitelné strategie EU pro chemické látky. Chavasse dále dodal, že tyto nezamýšlené důsledky by mohly zpochybnit dlouhodobou ekonomickou životaschopnost těžby, rafinace, použití či recyklace lithia v členských zemích EU.
Podobně jako v případě dalších komodit a surovin zásadně vzrostly v letošním roce i ceny lithia. Podle cenových indexů Platts vzrostly ceny uhličitanu lithného či hydroxidu lithného od začátku letošního roku o 115, resp. 140 % na více než 70 tisíc dolarů za tunu ke konci června.
"My jakožto výrobci baterií, spolu s průmyslem výroby komplexích anorganických barevných pigmentů, lubrikantů a maziv či automobilového průmyslu, máme obavy, jelikož neoprávněná klasifikace 1A by zásadně dopadla na investice v hodnotovém řetězci lithia v Evropě a učinila by dosažení zelených cílů EU nemožným," uvedl Giorgio Corbetta z asociace Eurobat.
Podle Vincenta Ledouxe Pedaillese, obchodního ředitele společnosti Vulcan Energy Resources, aktuálně nejsou k dispozici žádné náznaky o tom, zda by tento návrh mohl být přijat, či ne. Avšak Pedailles dodal, že takový krok je málo pravděpodobný vzhledem k cílům EU stát se soběstačnou v oblasti výroby lithium-iontových baterií pro elektromobily, včetně cíle 80 % domácích dodávek lithia do roku 2025.
"Domácí dodavatelský řetězec baterií je jedním z klíčových strategických cílů EU a tato potenciální reklasifikace přináší mnoho dlouhodobé finanční nejistoty u masivních investic, které jsou nezbytné pro dosažení domácího dodavatelského řetězce," dodal Chavasse.
Mohlo by vás zajímat:
Opět jako vždy dojde pouze ke zdražení lithia. Nic jinýho se nestane. Stejné je to s uhlím, s odpadovým zákonem, s emisníma povolenkama, .... V Bruselu je to pitomcům za 500 tisíc platu samosebou jedno.
Po zkušenostech s obtížně hasitelnými požáry lithiových akumulátorů v elektromobilech i např. kontejnerových akumulátoroven sestavených pro účely zálohování dodávky el. energie je zřejmé, že lithium a akumulátory z něj vyrobené jsou obecným požárním i bezpečnostním rizikem s mohutným vývojem kouřových zplodin, které za zdravotní riziko zcela jistě označit lze. A podobnému hodnocení nezabrání ani zelení aktivisté, kteří v zamoření životního prostředí lithiem na kolečkách pohybujícím se vysokou vzájemnou rychlostí nejenom po silnicích vidí spásu světa... :-)
Co máte vy v autě? Jedovatou hořlavinu 1. třídy? Jestli je to benzín, tak se jedná i o látku výbušnou.
Kupte si EV s nehořlavými LFP články a budete mít klid.
a ještě pár litrů ethylen glykolu v chladící soustavě
předpokládám, že svůj duchaplný příspěvek píšete z mobilu nebo laptopu, a proto se raději odeberte do koupelny a ponořte vše do vody ať neuhoříte, i v těchto věcech je Li
u nasich bruselskych sudruhov nevie prava ruka kde je lava ruka. Lavicova politika zeleneho hujerizmu.
Používání takového jedu, jako je lithiové mýdlo a vazelína musí být trestné.
A co teprve konzumace doplňků stravy s lithiem, nebo léků a minerálních vod. Na pití bude povolena asi pouze destilovaná voda abychom se neotrávili.
Zvláštní je emise skutečně toxických radionuklidů z jaderné energetiky a zbraňového jaderného průmyslu vůbec neřeší.
Na trh už přicházejí sodíkové akumulátory, takže za pár let už bude nějaké lithium pro energetiku možná nezajímavé.
A víte, že odsolená voda destilací nebo jakkoli jinak je zdraví škodlivá a musí se upravovat.
Hloupý zelený aktivista o tom nejspíš nemá tušení... :-P
Pane Majling, mezi lithiem a sloučeninami lithia je sakra rozdíl. Nadpis článku a jeho první odstavec jsou v rozporu se zbytkem textu a s realitou.
Nicméně samovznícení lithiových akumulátorů je v praxi mnohokrát ověřenou a publikovanou realitou jak v elektromobilech, tak v záložních akumulátorových kontejnerových úložištích. Množství unikajících zplodin při hoření jistě zdraví neprospívá a jeho škodlivost je nejspíš o řády vyšší, než běžné emise spalovacích motorů na fosilní paliva.
Velký problém je s uhašením hořících lithiových akumulátorů, na elektromobily musí být přivezena velká nádrž s vodou, do níž se celý hořící vrak ponoří na několik dní.
Velká úložiště se nejspíš ani hasit nedají, počká se, až vyhoří za mohutného vývinu exhalací (kouře).
Moc bych se divil, kdyby lithium jako prvek a jeho sloučeniny využívané pro akumulátory nebo vznikající při požárech akumulátorů nebyly klasifikovány jako látky nebezpečné (vzhledem k výše uvedeným souvislostem).
Pak ovšem nastane problém při výrobě, manipulaci a skladování, o těžbě a zpracování surovin ani nemluvě. Podstatně vzrostou výrobní náklady a ty samozřejmě bude muset zaplatit každý zákazník v ceně konečného produktu.
Podstatná omezení také nastanou pro parkování elektromobilů a umísťování lithiových akumulátorů s větší kapacitou v budovách, což souvisí s požární bezpečností i s ohrožením zplodinami při hoření lithiových akumulátorů.
Další "betonová zeď", do níž se řítí po hlavě nezodpovědné a fanatické prosazování "zelených" nesmyslů podporovaných astronomickými dotacemi...
Projde text CENZUROU? Nejspíš ne (zde už druhý v pořadí)...
Klasika, snažíte se účelově za každou cenu napasovat emise z hořících elektromobilů na emise ze spalováků aby jste učinil spalováky čistšímy. Naprosto dětinské.
Musíte je porovnávat pěkně s požáry spalováků protože jinam je to účelová blbost. :P
Netřeba porovnávat s ničím. Lithiové akumulátory (pro velké výkony) s rizikem samovznícení jsou (známým) problémem samy o sobě.
V začátcích výroby mobilních (kapesních) telefonů byla publikována řada případů, kdy lithiový akumulátor např. zapálil interiér bytu. To jsou ale nepatrná množství uložené energie i protékající proudy v porovnání s elektromobily a velkými záložními úložišti.
Dodnes tento problém nebyl uspokojivě vyřešen a otázkou je, zda vůbec vyřešen bude.
Malá drobnost:
Hašení klasických aut se spalovacími motory je v porovnání s lithiovými akumulátory velmi snadné a rychlé i relativně levné, stačí zamezit přístupu kyslíku (vzduchu) např. hasicí pěnou.
Lithiové akumulátory žádnou pěnou neuhasíte, hořet budou i v hermeticky uzavřeném prostoru bez vzduchu s obsahem kyslíku. :-P
Přesně tak. Dopouštět se takových nepřesností na odborném webu neni zrovna moc moudré.
az uvidim lithiovu skvrnu rozliatu ako ropa z deepwater horizon po oblasti velkej ako je mexicky zaliv a umierajucich vtakov na lithium, potom zacnem mat vazne obavy
Není třeba, taková lithiová skvrna je vlastně dno Bolijvijského solného jezera, kde se lithium už dávno těží a je to tam dýl než existence lidského rodu. :)))
Zakážou i mořskou vodu, taky taky plná lithia? :)))
„mořská voda plná lithia..." Je ho tam (v mořské vodě od 100 do 200 ppb. Fakt je to hodně?
Se divím že už dávno nezakázali olověný kyselinový baterie u kterých při každý nehodě hrozí kontaminace životního prostředí a které jsou nebezpečím pokud nejsou vráceny k odborné likvidace a někde vyhozeny do kopřiv či zapomenuty. Nikdy jsem na olověných baterkách neviděl výstražnou nálepku pozor jed. Proč?
Protože je nikdo nezvýhodňuje, ani úřední podporou, ani mediální masáží. Kdo je používá, necítí se manipulovaný někým, kdo ho možná chce hlavně oškubat.
a vy snad nakupujete cenovo zvyhodnene lipolky do svojho mobilu?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se