Domů
Čistá mobilita
BNEF: Spotřeba pohonných hmot začne do 5 let klesat. V roce 2050 bude poloviční
benzín, nafta, ropa
Zdroj: pixabay.com

BNEF: Spotřeba pohonných hmot začne do 5 let klesat. V roce 2050 bude poloviční

Spotřeba pohonných hmot v sektoru silniční dopravy by měla již v této dekádě dosáhnout svého vrcholu a následně začít klesat. Pokud se však neobjeví nějaká průlomová technologie nebo nebudou zavedeny nové podpory pro "čistá" paliva, poklesne do roku 2050 spotřeba pouze zhruba na polovinu. Vyplývá to z výhledu analytiků z BloombergNEF (BNEF).
 
Spotřeba pohonných hmot v silniční dopravě by se v letošním roce měla podle odhadu analytiků z BNEF vrátit na úroveň před vypuknutím pandemie onemocnění COVID-19. Podle scénáře nazvaného "Economic Transition Scenario", který spoléhá na technicko-ekonomické trendy a neuvažuje se zaváděním žádných nových podpůrných opatření, nicméně dosáhne celková spotřeba benzinu a nafty v silniční dopravě svého vrcholu v roce 2027 při hodnotě 45,3 milionů barelů za den.
"Cesta pro dvě hlavní paliva v silniční dopravě je odhadována mírně odlišná, když spotřeba benzinu má dosáhnout vrcholu v roce 2026 a diesel má následovat o tři roky později. Přestože není v současné době předpokládáno vymizení těchto paliv, spotřeba benzinu by měla do roku 2050 klesnout o dvě třetiny a spotřeba dieselu o třetinu," uvedl BNEF.
 

Výhled spotřeby pohonných hmot v sektoru silniční dopravy. Zdroj: BNEF Výhled spotřeby pohonných hmot v sektoru silniční dopravy. Zdroj: BNEF

Vyšší účinnost motorů a následně elektromobily

Analytici z BNEF uvedli, že přestože by se mohlo zdát, že hlavní příčinou poklesu spotřeby benzinu a nafty v silniční dopravě bude vzestup elektromobilů, v nejbližších letech to bude zejména tlak na zvyšování účinnosti spalovacích motorů. Až ve střednědobém a dlouhodobém horizontu bude pokles spotřeby pohonných hmot hnán nástupem elektromobilů a vozů poháněných palivovými články.
"Rozšíření alternativních pohonů, sdílená mobilita a autonomní vozy budou mít významný vliv na budoucnost sektoru dopravy. Sdílená mobilita by do roku 2050 měla dosáhnout 36 % ujetých kilometrů v osobní dopravě, z čehož naprostá většina bude realizována elektromobily," dodal BNEF.

Výhled náhrady fosilních paliv alternativními pohony . Zdroj: BNEF Výhled náhrady fosilních paliv alternativními pohony . Zdroj: BNEF

Pořád daleko od nulové spotřeby v roce 2050

 
I přes popsaný očekávaný rozvoj vozidel s alternativními pohony, kdy analytici z BNEF očekávají v roce 2050 na silnicích kolem 2,4 miliard bezemisních vozidel, zůstane poptávka po benzinu a dieselu i po roce 2050 nad hranicí 20 miliard barelů za den.
"Pokud nenastane ještě rychlejší revoluce v oblasti elektromobility nebo pokud nebude nalezena průlomová technologie, která pomůže dekarbonizovat nákladní dopravu, bude sektor i nadále závislý na fosilních palivech," uvedl David Doherty, vedoucí pro oblast světové poptávky po ropě v BNEF.
Podle Dohertyho by mohla pomoci změnit tento stav nová syntetická paliva nebo pobídky pro přechod na obnovitelnou naftu.
"Avšak náklady jsou prozatím obrovskou překážkou - obě tato paliva by potřebovala zavedení podpůrných opatření, aby se stala konkurenceschopnými," dodal Doherty.

Výhled spotřeby pohonných hmot (vč. biopaliv) v členění na osobní automobily, komerční dopravu a motocykly a tříkolky. Zdroj: BNEF Výhled spotřeby pohonných hmot (vč. biopaliv) v členění na osobní automobily, komerční dopravu a motocykly a tříkolky. Zdroj: BNEF

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se